ISLE Of MAN - racerapport!

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Så här låter en MV-trea!
https://www.youtube.com/watch?v=sb9Cnrb9bXk

Inspelad av mig med mobiltelefon på MGP för några år sedan. Varmkörning och sedan iväg mot Bray Hill!

Manx GP i höstas med en MV uppför May Hill var lisa för öronen!:Bugar

https://www.youtube.com/watch?v=KT0-E2x19JI


Det här är en trecylindrig maskin som gick runt samtidigt som Björn och kom trea! :)
Nyligen inspelad på ön så det är ingen gammal relik...

Ett stort grattis till Björn och alla i stallet! Det fanns några kända namn efter Björn.

En brittiska Ale i ett Bushysglas i garaget med Manx Radio på samtidigt som däcksbyte till de Metzeler som köptes förra året på IoM var väldans trevligt! :tummenupp
 

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Nacka
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Varv 4 18:53.422 min 119.839 mph Race 01:17:12.508 min 117.282 mph

Gratulerar Björn! Riktigt bra kört, ingen dålig putsning av ditt pers!:Bugar Inte många utanför RR som fattar vidden av din prestation (trots min mission bland vänner och kollegor:)). Att hålla sig inom 110% i ett TT är inte något man snyter ur näven.

Ditt TT äventyr är säkert mätbar i Sveriges BNP, många av oss får inte mycket gjort på jobbet när du är på ön:D

//Imponerad Micke

Edit:
Ni som inte kan/vill/har lust att ladda ner Itv4´s highlights från dagen kan streama programmet här kl 22:00 CET.
https://www.filmon.com/tv/itv4
 
Last edited:

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Ort
Utanför Ulvatorp
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85
Jag vevade med min BG-mössa från bron vid the Bungalow på sista varvet! Det såg du va? :tungan
Såg finfint ut med bra flyt!
Håller tummarna för fredagen. :yoparty
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Ikväll har vi åkt ett varv i buss med BG som ciceron. Vi fick höra många intressanta detaljer om spårval, växlar och bromspunkter. Tyvärr var Mountainroad avstängd och det är den flera gånger om dagen. Det händer en olycka, vägen stängs av, öppnas igen 10 minuter å så händer nästa olycka och vägen stängs av o.s.v. Så vi fick inte veta allt om ett varv den här gången. Tyvärr. Från första träningsdagen lördag till i lördags har det varit nära 100 trafikolyckor på ön med turister inblandade. Många dödsoffer. Sedan lördag har det gissningsvis hänt 50 till. Folk kör som galningar. Att de inte lär sig. Det har aldrig varit så mycket strul och myndigheterna kommer att agera. Jag gissar att vägen mellan Ramsey Hairpin och Creg-ny-Baa kommer att vara helt avstängd under tränings- och tävlingsveckorna nästa år. Så här kan det inte hålla på!

Fredag 11.15 svensk tid startar racet, 4 varv, där BG kör en Kawa i Lightweight. Det blir spännande. Återkommer i morgon bitti från pressrummet. Natti natti!
 
Last edited:

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
har varit i bg:s tält. han är jättenöjd och ganska utpumpad av naturliga skäl. hojen gick bra och han "körde med marginal och gjorde inga dumheter". klokt om ni frågar mig.

GRATTIS BJÖRN TILL EN MYCKET BRA PRESTATION!

Jag antar att det är det där med marginalen som skiljer till toppen. De kör utan marginal.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Jag antar att det är det där med marginalen som skiljer till toppen. De kör utan marginal.

Det är relativt. Marginal för en förare behöver inte betyda samma marginal för en annan. Det finns en anledning att så få av de som vunnit många TT/GP osv inte omkommit. De kör med marginal men ändå snabbt.

En av få förare som jag undrar om han verkligen har någon marginal är Michael Dunlop. Det känns som att det väl ofta går nära/över gränsen..

När man åker onboard-lap så verkar inte någon ha någon som helst marginal för minsta misstag.

Björn har gjort en grym insats men vi behöver ju inte "klanka ner" på andra TT-förare och antyda att alla förutom Björn kör utan marginal:D:tummenupp
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Nu på morgonen är vägarna våta av daggen, så det blir nog fler turister som kraschar innan dom stänger vägarna.
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Silja är tillbaka bredvid Manx Radio i presscentret. Vädret ser fint ut (08.15 lokal tid). Ingen vind nu och växlande molnighet. Just nu passerar en tjutande ambulans förbi upp mot berget. Verkar inte bli något slut på eländet med alla Rossi, Pedrosa och Lorenzo wanna be:s som tycks tro att TT-banan är a piece of cake.

Starten går 11.15 svensk tid om inga olyckor ställer till det. BG kör en Kawasaki i Lightweight. Efter det är det Senior TT klockan 13.30 svensk tid. Sex varv och banrekordet är i fara. Just nu jobbar man med att ta reda på ett dieselspill på berget. Märkligt att det spills mera diesel på vägarna då det skall köras tävlingar än andra tider på året. Jag kallar det sabotage!

Här är en länk till James Hilliers' varv på en Kawa H2R i förrgår!
http://www.iomtt.com/News/2015/June/11/Hillier-hits-highest-speed-on-H2R.aspx

Återkommer.
 
Last edited:

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
...Just nu jobbar man med att ta reda på ett dieselspill på berget. Märkligt att det spills mera diesel på vägarna då det skall köras tävlingar än andra tider på året. Jag kallar det sabotage!

Det kan väl inte gärna vara avsiktligt sabotage, men å andra sidan, hur spiller man diesel??
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Det kan väl inte gärna vara avsiktligt sabotage, men å andra sidan, hur spiller man diesel??

Polisen misstänker sabotage och det händer ofta och nästan alltid på morgnarna innan träning eller race. Alla här gillar inte tävlingarna. Många ortsbor lämnar ön för semester den här tiden på året.
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Idag har BG startnummer 47 på en blå Kawa. Han startar på plats 37, alltså 17 efter de 20 seedade. Det kan bli ett bra resultat. Hojen går riktigt bra! Racet är 3 varv. Osäker på om det blir tankstopp.

Edit: Det KAN gå att köra tre varv utan depåstopp, men vissa tankar efter ett varv och andra efter två varv. Hur BG gör vet jag faktiskt inte. För sent att fråga nu. BG koncentrerar sig nu mentalt och vill absolut inte bli störd!
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top