ISLE Of MAN - racerapport!

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Hej gott folk!

Jag står i begrepp att förverkliga en gammal dröm om att tävlingsdebutera på den 6 mil långa racerbanan "The Mountain Course" som slingrar sig runt ön Isle of Man, belägen i Irländska sjön mellan England och Irland. Det hålls två tävlingssejourer på denna bana varje år, nämligen TT-tävlingarna på våren och Manx Grand Prix under sensommaren. Det är alltså Manx Grand Prix 18-31 augusti 2012 som jag har siktet inställt på. Banan betraktas allmänt som roadracingens Mount Everest, det svåraste man kan ge sig på med andra ord.

Jag brukar inte vara någon vän av stora ord i officiella sammanhang och har därför inte gjort någon affär av mitt deltagande utåt, även om jag jobbat med förberedelserna under snart ett års tid. Nu är det dock så nära förestående att jag snart vågar börja hoppas på att mina förväntningar kan infrias. Att ro i land ett sådant här projekt kräver en hel del engagemang och beslutsamhet, men hur mycket man än investerar av sig själv, så är det ogenomförbart utan hjälp från omgivningen i både stort och smått. Även om den här tävlingen visserligen är något som jag enbart kör för min egen skull, för att realisera en dröm jag haft sedan barnsben men som jag nog innerst inne aldrig trodde att jag skulle kunna sätta i verket, så har jag förstått att min Isle of Man-satsning även väcker ett visst intresse hos andra. Inte minst sedan självaste Rachid ringde för någon vecka sedan och ville göra reportage till nästa nummer av tidningen Highsider som tydligen börjar närma sig pressläggning.

Nåväl, för att försöka ge något tillbaka till alla Er som på ett eller annat sätt involverats i mina förberedelser eller till dem som bara råkar dela min passion för landsvägsracing eller "real roadracing" som det numera officiellt brukar kallas, tänkte jag frångå min principer om att hålla en låg profil och skapar därför denna tråd i syfte att dela med mig av mina upplevelser och erfarenheter. Det blir inte frågan om någon daglig rapportering men om det löser sig med uppkoppling ska jag försöka hinna sticka emellan med lite tankar och funderingar från depån om tid finnes. Något säger mig dock att det kommer bli intensiva veckor där borta, men om inte annat så är avsikten att åtminstone ge Er lite återkoppling efter hemkomsten.

Som jag skriver så är det första gången jag besöker Isle of Man i tävlingssammanhang och frågetecknen är naturligtvis många i det här skedet om hur allt fungerar där borta. Manx Grand Prix har dock en egen hemsida (manxgrandprix.org) där de lägger upp nyheter och resultat. Därifrån kan man säkert navigera sig vidare.

Om allt går som jag hoppas så kommer jag att stå på startlinjen i newcomers, junior och senior. Avsikten är att starta i samtliga tre klasser med en och samma hoj, trots att det skiljer en del i reglemente mellan klasserna. Newcomers och Senior körs enligt det gamla Superbikereglementet med trimmade 750cc-fyror eller 1000cc för twinar, medan junior körs enligt supersportreglementet. Själv kommer jag att tävla med en Honda CBR600, tillhandahållen av Nordgren racing och utrustad enl. svenskt superstockreglemente, vilket betyder att motorn är så gott som standard invändigt. Självklart kommer detta att ge mig ett visst handikapp materialmässigt men den långa krävande banan sägs nämligen förutsätta ett motorbyte efter träningsveckan om man kör supersporttrimmat, men ändå har ambitionen att få allt att hålla även under tävlingarna. Dubbla motorer ligger långt utanför min budget och min målsättning är i första hand att få så många varv som möjligt runt banan under årets MGP.

Kort om mig och min bakgrund: Jag är anser mig vara en av alla dessa roadracing-amatörer, i ordets sanna bemärkelse, som betalar det mesta ur egen ficka och som inrättat sitt liv och leverne för att skapa sig möjligheten att köra racermotorcykel på bana. Detta eftersom det helt enkelt finns något annat i livet som kan mäta sig med upplevelsen av att försöka ta en motorcykel till gränsen för dess och förarens kapacitet. Med undantag för ett studieuppehåll i början på 2000-talet så har jag tävlat sedan 1997 och jag har kört allt ifrån classic roadracing till endurance, SM och NM. Allt från klassiska Matchless till BMW S1000RR och inte minst 250cc GP-racers. Kort sagt så har jag kört allt som gett mig en möjlighet att komma ut på racerbanan. Några SM-deltävlingssegrar och ett par SM-silver får väl räknas till de främsta meriterna genom åren.

Orsaken till att jag vill ge mig i kast med The Mountain Course är att den är något av en helig graal inom motorcykelsporten, omgiven av långa traditioner sedan 1900-talets början, som i sin tur resulterat i mängder av klassiska legender och myter. Ingenstans i världen sägs man kunna få en fartupplevelse lika stark som när man passerar genom "bottom of Bray Hill" eller byn Kirk Michael i över 250 km/h på högsta växeln. Att bara fullborda ett träningsvarv där skulle otvivelaktigt komma att bli min främsta roadracing-merit i alla kategorier.

Ingen bana är heller lika svår eller oförlåtande att ge sig i kast med då ett varv är 6 mil långt och varvet innehåller 264 kurvor, merparten skymda, som man måste lära sig utantill. Talesättet säger; "Att tävla på Isle of Man innebär 2 veckors racing och 50 veckors förberedelser" och jag kan intyga att det inte är taget ur luften! Att gå in på alla detaljer som förväntas av dig som deltagare skulle kräva en egen doktorsavhandling. Helt summariskt kan jag dock berätta att sedan jag bestämde mig efter förra säsongen för att göra ett seriöst försöka att komma till start i årets MGP, har jag strävat efter att ägna en timme om dagen åt att titta på onboard-filmer, spelat PS2-spelet från banan och intervjuat några av de mer framgångsrika svenskarna som tävlat på The Mountain Course, nämligen Mats Nilsson och Peter Lindén. Dessutom har jag tillbringat vår och försommar åt att försöka lära mig hitta rätt på den CBR600 som jag ska tävla med där borta på ön. Det rör sig om en motorcykel eller tävlingsklass som jag inte har någon tidigare erfarenhet av och för att hitta rätt bland inställningar och körteknik så snabbt som möjligt, deltog jag i de sex första superstock SM-heaten här hemma i Sverige som ett led i mina träningsförberedelser. Min budget tillät ingen försäsongsträning på varmare breddgrader i år och att tävla i getingboet superstock 600 var det bästa sättet för mig att på snabbaste, billigaste sätt lära mig hojen, hitta tempot och samtidigt öva in den lite annorlunda körstil som jag tror mig komma att behöva för att kunna gå rakt på apex i de många skymda kurvorna och ändå få med sig huvudet mellan stenmurarna och träden som kantar banan. Det är på sin plats att passa på att tacka alla kollegorna i SS600-klassen för de fina tips jag fått under våren i allt från körteknik till inställningar av CBR:en.

En av de viktigaste delarna i mina förberedelser skedde under första veckan i mars när jag och min finländske kompis från 250GP-tiden, Tuukka Korhonen, flög över till Isle of Man för att studera banan i detalj på plats. Tuukka körde Manx GP i fjol och har, förutom bankännedom, ovärderliga kontakter på ön. Under fyra och ett halvt dygn hann jag med att färdas 12 varv runt banan i bil. Det låter ju inte så märkvärdigt, men med ett varv som mäter 60km ska man betänka att det rör det sig om 72 mil. Dessutom stannade vi bilen och promenerade igenom de svåraste sektionerna. Vi hade lite olika guider under dessa varv men den kanske värdefullaste var Dave Moffitt som vann Supertwin-klassen i fjol under Manx och som kom 12.a på TT i samma klass i år. Undantagslöst så var det bestående intrycket att folket på Isle of Man är fantastiskt hjälpsamma och de var mycket måna om att vistelsen skulle ge så mycket som möjligt inför min tävlingsdebut. Samtidigt förstod jag att bland de många brittiska förarna i evenemanget är det inte ovanligt att man besöker ön 10-12 gånger med landsvägsmotorcykel under icke-tävlingssäsong i syfte att köra runt banan och fila på spårvalen. Isle of Man är ett motorcykel-Mekka med fri fart på alla vägar överallt utom i byarna. Om man dessutom väljer att åka dit på icke tävlingstid så är trafikintensiteten inte högre än att man kan lägga hyggliga varvtider även om man så klart måste ta hänsyn till eventuella möten.

Ovanstående introduktion är tänkt som en liten aptitretare inför de kommande veckorna. Med ett skiftjobb att sköta, i kombination med de sista förberedelserna inför avresan den 12 augusti mot Isle of Man, så räknar jag emellertid inte med att hinna med särskilt täta uppdateringar framöver. I morgon bär det dessutom av till säsongens största classic racing-tävling, Års-racet på Sviestadbanan i Linköping, där jag gör säsongens enda framträdande i 500cc-klassen. Ingemars fina Seeley G50, privatföraralternativet i Moto GP i slutet av 60-talet, som jag haft äran att tävla med vid utavalda tillfällen sedan 2008, har tyvärr fått stå tillbaka inför årets Isle of Man-äventyr. Till helgen blir det ett kärt återseende av både den och alla kollegor i classic racing-branchen.
Eftersom smartphones och annan modern teknik inte är något för oss som hellre lägger våra surt förvärvade slantar i Grevens däckstrailer, så kommer det att bli tyst från min sida ett tag framöver. Som vanligt gäller dock devisen att den som väntar på något gott aldrig väntar för länge....

Avslutningsvis vill jag passa på att nämna för den som inte känner till så mycket om The Mountain Course och tävlingarna på Isle of Man att hela You Tube är fullt med filmer från ön. Skriv "Isle of Man, Manx, TT" i sökfönstret så finns det både korta klipp och hela race att ta del av. Lägger du dessutom till " full onboard lap" så får du åka med ett varv.

För er som är mer insatta måste jag bara rekommendera filmen "The Road Racers" av David Wallace. Den är inspelad under ett par år i slutet på 70-talet och producerad med stöd av konstrådet på Nordirland. Det är en dokumentär som skildrar vilkoren för RR-förarna Mervyn Robinson, Frank Kennedy och inte minst välkände Joey Dunlop som sedermera kom att bli den mest framgångsrike föraren genom tiderna runt Isle of Man. Mycket möda är lagt på filmen och med vad som måste varit avancerad teknik för sin tid, med bl.a. både slow motion-bilder och onboard-sekvenser, fångas själva själen i road racing i allmänhet och real road racing i synnerhet. Å detta till på köpet i en ram som inte ens Hollywoods främste manusförfattare skulle kunna matcha, med den lilla skillnaden att här är allt på riktigt. Även om byxbenen numera är smalare och polisongerna (tyvärr!!!) blivit mindre så är mycket av amatör-racingens villkor oförändrade in i våra dagar. Den ständiga jakten på ekonomiska och materiella förutsättningar eller rädslan för skador och ena sidan, samt lyckan över en körupplevelse på gränsen eller ett bra resultat å andra sidan. Det är nog något som alla som någon gång varit involverande i sporten kan känna igen, oavsett tidsepok.

På återhörande!
/Björn


Inlägget editerat 2015-01-15 med anledning av att "Silja" sammanställt några lämpliga länkar från Isle of Man för den som är intresserad av att veta mer. /BG

http://www.iomtt.com Officiell hemsida för the TT. Här når man också Live Timing.

http://isleofmanclubsweden.blogspot.se Jorkas svenska blogg om Isle of Man.

http://www.ttwebsite.com Bra hemsida att diskutera och informera sig om MC-racing.

http://www.manxgrandprix.org MGP, Manx Grand Prix.

http://www.iomfom.com MGP, Manx Grand Prix.

http://www.gov.im/tourism Information för besökare till Isle of Man.

http://www.iomguide.com Isle of Man guide.

http://www.iomtoday.co.im Lokal tidning på Isle of Man.

http://www.manxradio.com Lokal radiostation på Isle of Man som sänder dygnet runt.

http://www.virtualiom.com/tt_tour.php Vridbara bilder på platser på ön.

http://www.dukevideo.com Här köper du motorfilmer.
 
Last edited:

Küngen1

8 Superbike
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
Ojoj... Fan vad kul Björn. Helt rätt av dig att leva livet och förverkliga dina drömmar. Jag kommer att följa dig i tråden så gott jag kan.
 

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Cool! Ska bli jättekul att följa dina rapporter.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Fantastiskt! Ja, fruktansvärt snabb är du ju, du har ju spöat mig vid samtliga tillfällen i år:). Men Björn, lova att du håller dig på hjulen! OK? Bra!!!

Lycka till!!!
 

Baptisten

Medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Surahammar
Hoj
KTM Duke II
Min första, enda och förmodligen sista trådprenumeration.

Detta ska bli väldigt spännande att följa, ett stort lycka till Björn!
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Askul, jag håller tummarna!

Fast låg profil och helt tyst är inte synonymer, fortsätt skriv för det gör du bra.
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Hur gör man för att prenumerera på en tråd! Lycka till!!! Någon gång skall jag ta mig dit för att kolla live, fast man får väl boka två år i förväg.:tummenupp
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Hur gör man för att prenumerera på en tråd! Lycka till!!! Någon gång skall jag ta mig dit för att kolla live, fast man får väl boka två år i förväg.:tummenupp

Högst upp sidan, Ämnesverktyg, prenumerera på ämnet.
Håll koll under "Visa svar" sedan.
 

Revelator

Det växer ingen mossa på rullande sten..
Gick med
1 Dec 2003
Ort
Insjön
Hoj
Rsv4-RR-17, Kawa KX250F-19, HD Sportster-03 samt DM Factory MM
Underbart, blir alltid lika till mig varje gång ngn jagar sin dröm. Önskar dig all lycka och väntar med spänning på nästa rapport!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top