Supermoto i Umeå

graniskungen

www.umcc.nu
Gick med
9 Jan 2004
Ort
Úmeå
Hoj
Rgv250-89 såld,xj600-92såld,fzs600-03inlöst, suzuki gsf 650-09 såld MT-09
Dom har kört ute i bussjö på rallycross banan vet jag men det var ett tag den
 

rogbo

Smygbusar när ingen ser...
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Umeå
Hoj
07' FZ1SA 11' Z1000SX, 06' ZX10R, 15' S1000RR, -16' Thruxton R, -22´ Tiger Rally Pro, -22* Scrambler 1200XE, -01´TT600R
Du menar asfalterad bana antar jag? Då är det dessvärre dåligt med banor i trakten. Umeås fina gokartbana får bara åkas på med just gokart. Trollringen i Lycksele tillåter Mc iaf under SMC:s kurser, om det går att hyra den för annan mc-åkning vet jag inte. Varggropen i Övik används även den av SMC för kurser, i övrigt vet jag inte där heller.

Mittsverigebanan körs det flitigt på med både bil och mc, med din KTM skulle du ha riktigt skoj där också men den ligger strax söder om Härnösand! Du får hänga på när vi åker ner nästa gång med UMCC (blir sannolikt först nästa sommar docj eftersom vi redan åkt där två dagar i sommar), alernativt åka ner nu den 11-12/8 på SMC:s kurs -rekommenderas varmt!

Skulle det vara cross/enduro du syftar på så finns det banor, närmast ligger banan i Bussjö men du kan även åka i Nordmaling. Endurospår finns även det runt Bussjöbanan.

/Roger
 
Last edited:

Roughack

Grottroll
Gick med
5 Dec 2004
Ort
Umeå
Hoj
MV Agusta Dragster 800RR
Umeås fina gokartbana får bara åkas på med just gokart.

Någon aning om vad som styr att det bara är för gocart? Är det föreningens beslut eller är det högre styrt?
För det hade ju inte suttit fel att ha en så fin bana runt knuten.
 

Lill-Erik

Depåkungen
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Vindeln
Hoj
KTM 790 Adventure R, KTM 625 SXC
Någon aning om vad som styr att det bara är för gocart? Är det föreningens beslut eller är det högre styrt?
För det hade ju inte suttit fel att ha en så fin bana runt knuten.

Dom är så rädd om asfalten, då hela banan är asfalterad utan skarvar.

O dom har uppfattningnen att en hoj som går omkull förstör asfalten lättare.

Inte ens minimoto får använda gokartbanan vad jag vet..
 

Roughack

Grottroll
Gick med
5 Dec 2004
Ort
Umeå
Hoj
MV Agusta Dragster 800RR
Aha, förståligt att de är tokrädda om banan då den är så pass ny. Ge de några år till så kanske kanske.
 

rogbo

Smygbusar när ingen ser...
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Umeå
Hoj
07' FZ1SA 11' Z1000SX, 06' ZX10R, 15' S1000RR, -16' Thruxton R, -22´ Tiger Rally Pro, -22* Scrambler 1200XE, -01´TT600R
Någon (minns inte vem) sa att minsta skada gör att de tappar någon klassificering som tävlingsbana på den nivå den är(Högsta Internationella), eftersom banan är asfalterad på detta sätt måste tydligen hela asfalteringen då göras om (inga skarvar tillåts) = multum sekiner! Om detta stämmer vet jag inte då det är hörsägen, kanske någon annan har koll på riktigt?

/Roger
 

Ouroboros

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ducati 1198 -09. Yamaha R1-Touch Of Evil Edition
Är väl nått sånt vi hört allihop. Det är väl de själva som startat den hörsägnen för att slippa tjatet :p
 

ingern

Hojojoj
Gick med
2 Apr 2008
Ort
Drömvärld
Hoj
KTM EXC 525 motard/enduro
Har varit borta ett tag och inte riktigt varit med i tråden... Gokartbanan skulle vara helt underbar (eftersom det är det klart bästa alternativet och även det enda alternativet). Skulle man inte kunna prata med någon om ett krav på kraschpuckar och därmed tillåtelse att köra på banan? En hoj fullkittad med kraschpuckar (på alla ställen vad det innebär) ska inte skada asfalten..
 

Mortz

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2011
Ort
Umeå
Hoj
Kawasaki Z1000 -08 Såld. Suzuki Gsx-R 1000 -07
Spontant tror jag inte att kraschpuckar kommer hjälpa som motivering, utan möjligheten att någon lägger, tippar etc avskräcker dem, jag har t.ex. aldrig sett en go-cart high-/lowsidat och speciellt inte tippat, det är väl egentligen endast vid de två senare som kraschpuckar hjälper. Inte för att jag vet vilka hastigheter man skulle lyckas uppnå med en motard på banan och hur stor risken är.
 

Ouroboros

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ducati 1198 -09. Yamaha R1-Touch Of Evil Edition
Oavsett så kommer fotpinnen att göra en fin reva i asfalten, eller din fina vassa styrände.
Deras regler är ganska tydliga. Inget annat än gokarts ute på banan pga risk för skador som kan uppkomma.
Om det blir en skada på asfalten under deras egna verksamhet är ju en risk de själva får kalkylera på.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Du menar asfalterad bana antar jag? Då är det dessvärre dåligt med banor i trakten. Umeås fina gokartbana får bara åkas på med just gokart. Trollringen i Lycksele tillåter Mc iaf under SMC:s kurser, om det går att hyra den för annan mc-åkning vet jag inte. Varggropen i Övik används även den av SMC för kurser, i övrigt vet jag inte där heller.

Mittsverigebanan körs det flitigt på med både bil och mc, med din KTM skulle du ha riktigt skoj där också men den ligger strax söder om Härnösand! Du får hänga på när vi åker ner nästa gång med UMCC (blir sannolikt först nästa sommar docj eftersom vi redan åkt där två dagar i sommar), alernativt åka ner nu den 11-12/8 på SMC:s kurs -rekommenderas varmt!

Skulle det vara cross/enduro du syftar på så finns det banor, närmast ligger banan i Bussjö men du kan även åka i Nordmaling. Endurospår finns även det runt Bussjöbanan.

/Roger

Körs det inget på gokartbanan i Skellefteå nuförtiden? Den var riktigt rolig har jag för mig.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top