Bilar som medvetet förstör för hojåkare!?!

Espekta

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2011
Ort
Orust
Hoj
1996 Kawasaki Zx7-r
Var ute en sväng i förrgår och hamnade bakom en bil som medvetet försökte skvätta ut grus på vägen framför mig, han körde ut halvägs i diket där det var ny asfalterat samt ny grusat vid vägkanten. bara lagat fläckvis och bara vid lagningen där det fanns grus var han ute och rota i dikena, antingen var han/hon full eller ville bara jä***s med mig, vågade knappt köra om bilen ifall personen skulle försöka sig på något men stannade vid en infart och bara lät bilen fortsätta så jag slapp ligga bakom bilen. Stöter ni på mycket beskymer med bilar som medvetet försöker få er omkull?
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jäkligt sällan, men det händer....senast igår faktiskt.

Pojkspoling med sådan fräääsig keps med rakt brätte på tyckte tydligen det var skitkul att försöka preja av mig när jag körde om honom på krokig 70-väg (tröttnade på att han släppte gasen i kurvorna).
Jag brukar inte nyttja teckenspråk i trafiken, men han fick fingret.

Borde man ha sparkat backspegeln och dragit fram kEtTinGeN? DireCkt? :va
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Låter som en observant förare i bilen kanske påverkad av något. Sådana har jag stött på flera gånger i trafiken både i bil och på mc. Det är i ytterst sällan jag stött på en bilist som medvetet kört ut i väggrenen för att stänka grus på en in tidig vår. Men det har givetvis hänt att föraren kanske har ögonen mer i backspegeln än på vägen och hamnat där ändå ofrivilligt.
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Tar man regnummret så kan man få fram ägaruppgifter och då kan man ju ringa och berätta det för bilägaren (har man tur är det och föraren samma person eller ännu bättre en arg förälder!!)
 

Espekta

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2011
Ort
Orust
Hoj
1996 Kawasaki Zx7-r
Låter som en observant förare i bilen kanske påverkad av något. Sådana har jag stött på flera gånger i trafiken både i bil och på mc. Det är i ytterst sällan jag stött på en bilist som medvetet kört ut i väggrenen för att stänka grus på en in tidig vår. Men det har givetvis hänt att föraren kanske har ögonen mer i backspegeln än på vägen och hamnat där ändå ofrivilligt.


Tänkte också på om han kan ha varit påverkad men hade barn cyklar som hängde på dragkroken så därför hoppas jag han inte var det, det va inte långsamt ut i diket utan snabba svängar ut och in igen precis som om han väjde för något som inte fanns där
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Nej! jag har aldrig någonsin upplevt att någon "jävlats" med mig i trafiken på ett sätt som skulle kunna betecknas som direkt farligt, ett och annat klantarslen har man ju stött på.

Men när det gäller rena galningar i trafiken så upplever jag att det är fler såna på mc än i bil.
 

Espekta

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2011
Ort
Orust
Hoj
1996 Kawasaki Zx7-r
Tar man regnummret så kan man få fram ägaruppgifter och då kan man ju ringa och berätta det för bilägaren (har man tur är det och föraren samma person eller ännu bättre en arg förälder!!)

Han hade barn cyklar bak på draget så kunde tyvärr inte se något alls, svart v70 med tonade rutor om någon är i mina trakter och kör så kan dom ju hålla koll om dom hamnar bakom en sådan
 

Espekta

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2011
Ort
Orust
Hoj
1996 Kawasaki Zx7-r
Nej! jag har aldrig någonsin upplevt att någon "jävlats" med mig i trafiken på ett sätt som skulle kunna betecknas som direkt farligt, ett och annat klantarslen har man ju stött på.

Men när det gäller rena galningar i trafiken så upplever jag att det är fler såna på mc än i bil.

Ja jo det finns ju från båda hållen, tänkte först om jag hade kört olämpligt men hade kört hyffsat lugnt hela vägen hem (testade hur långt jag kunde köra på fulltank innan jag behövde reserven) och kom upp bakom honom efter ett samhälle pga bilar sväng av så han borde inte ha något emot just mig
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Tänkte också på om han kan ha varit påverkad men hade barn cyklar som hängde på dragkroken så därför hoppas jag han inte var det, det va inte långsamt ut i diket utan snabba svängar ut och in igen precis som om han väjde för något som inte fanns där

Låter som en distraherad förare i mina ögon. Om han hade barncyklar på kroken lär det nog ha suttit en unge i bilen också eller två. Kanske hela familjen. Det är inte helt ovanligt att folk har hetsiga familjegräl i bilar eller bara försöker få ungarna att lugna ner sig. Det krävs inte mycket för att föraren ska tappa koncentrationen på vägen.
 

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
Har man ett problem, löser man det:

Bästa lösningen på idioter är: :smasha

Sen kan man berätta för polarna att man :smasha:smasha:smasha medans man :fyllisar
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Förare som ligger o drar upp grus i innerkurvorna är ofta sådana som vill att man skall köra om o försöker hålla ut för o släppa förbi. De tror att bara för att man kör mc så kan o vill man köra om överallt.

Eller personen kanske körde fort för sin förmåga?
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Men då jag är en bättre människa än honom(inte så svårt, jag har ju jobb och köper inte Escalade för bidragspengar/knarkpengar) så ignorerar jag grabben och rullar hemåt istället...

Låter som du är lite avis på att han har bättre jobb och råd att köpa dyra leksaker :hihi
 

Espekta

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2011
Ort
Orust
Hoj
1996 Kawasaki Zx7-r
Förare som ligger o drar upp grus i innerkurvorna är ofta sådana som vill att man skall köra om o försöker hålla ut för o släppa förbi. De tror att bara för att man kör mc så kan o vill man köra om överallt.

Eller personen kanske körde fort för sin förmåga?

Nej det var innan kurvor och alldeles för hastigt för att vara en omsläppning, så var det 50 - 60 på 50 väg så det var inget sådant heller, kanske bara var att han var fokuserad på annat men han tajmade in varje fläck med ny lagt grus väldigt väl så det kändes inte som han va okoncentrerad, men allt är möjligt
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
det kan inte vara så att han försökte vara snäll och hålla undan så mycket som möjligt så du skulle köra om honom..
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Det händer titt som tätt tycker jag. Har haft nån V70 med mig på 50-70 sträcka som absolut inte ville ligga bakom min ZX-9R, han körde om på fel sida refuger, hårsmån ifrån o smälla bilen som vi mötte, och så vidare.... Jag bara tittade på honom o skakade på huvudet när vi kom till en T korsning...

Annars är det vanliga att folk vill rejsa vid rödljusen, normalt Merca/AMG eller SAAB piloter...

Enda tricket är o sluta åka gata.
 

Baptisten

Medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Surahammar
Hoj
KTM Duke II
Jag har aldrig råkat ut för någon som medvetet försökt att sabba mig och min hoj.

Om det kommer att hända någon gång så kommer jag köra om personen, stanna längre fram, och när han/hon passerar så kommer den största stenen jag kan hitta landa på motorhuven.

Hojen har jag samtidigt på tomgång och vänd åt andra hållet, jag hoppar på och vinkar adjö.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Kepsgrabbar med "NoFear"-dekal på bilen ska man hålla avstånd till. Finns ett klientel till i den här stan som är allmänfarliga och gärna exponerar andra för risk men det är ett djupare problem. Yttrar sig även i trafiken.

Mest bilköer annars. Folk i ståndsmässiga fordon verkar ha synnerligen svårt för att en mc kan glida emellan i bilköer. Detta utan att på något vis sinka nämnda potentater. Obegripligt vad de är i stånd till. Att försöka preja någon som kommer fram bara för att man själv inte gör det, vad bottnar det i? Att vilja göra sig så löjlig samtidigt som man utsätter någon för risk, jag anar men fattar inte.

Min gissning är att vi har ett klientel motorcyklister att tacka för det hat som riktas mot oss. Om en bär sig rövaktigt åt får nästa hundratalet motorcyklister skit för det. Min gissning.

De här som vill rejsa är bara för sorgliga. Där vinglar de omkring och beter sig så det finns inget säkert sätt att köra om dem, river upp grus och damm så det är rena kulspruteregnet och så tror de att de "vann" ett race där de var de enda tävlande. Ynkligt! På behörigt avstånd får man puttra med förhöjt tomgångsvarv medan de exponerar sig själva och än mer omgivningen för risk.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top