Yamaha R6 vägrar få motorstopp eller rulla iväg..

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Kanske ett "obvious" test men kan du rulla den med växel i med/utan koppling?
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
jag vet inte hur det ser ut på just din R6:A

men på 99-02 (ev senare) så är det vanligt att en liten fjäder i växelkulissen går av.
då kan du växla till alla växlar, men ingen framdrift.

av med kåpan som sitter runt utgående axel till växelföraren, där sitter en liten jävla fjäder som brukar gå av.
kostar 25-30 kr på yamahacenter. enkelt att byta själv

detta skulle jag kolla upp först om jag vore dig
 

Zookey

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2012
Ort
Spånga
Hoj
2007 Yamaha R6
Kanske ett "obvious" test men kan du rulla den med växel i med/utan koppling?

Tar man i lite med kroppen så rullar den jätte segt med växeln i utan koppling.
Ja tror nog att alla gör de om man tar i med kroppen? eller?

Om det kan vara till någon hjälp.:crash Taget ur R6 manualen.



Resterande manualer hittar du här ...

http://www.r6messagenet.com/forums/...254-r6-service-maintenance-repair-manual.html

tack ska läsa det då och hoppas att de finns nån lösning.

jag vet inte hur det ser ut på just din R6:A

men på 99-02 (ev senare) så är det vanligt att en liten fjäder i växelkulissen går av.
då kan du växla till alla växlar, men ingen framdrift.

av med kåpan som sitter runt utgående axel till växelföraren, där sitter en liten jävla fjäder som brukar gå av.
kostar 25-30 kr på yamahacenter. enkelt att byta själv

detta skulle jag kolla upp först om jag vore dig

okej ska göra det men drabbar det även att motorn fortfarande lever vid släppt koppling i växel?
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Var i Spånga bor du? Jag kan komma förbi en sväng. Är ingen mek men rätt skruvvan :)
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
är det lätt att hitta eller måste ja gräva bort kåpor o plocka isär motorcykeln? :eek:

Det bör gå lättish att komma åt.
Det är ju slitdelar.
Där kedjan går in sitter en liten kåpa.
Bakom den sitter drevet.
Det är inte inuti motorn.
Se till att rengöra så du ser vad du gör - Det är alltid skitigt där.
Går det att lägga i växel och snurra bakhjulet så att kedjan drar runt drevet utan att axeln följer med, så är felet där.
Annars är det fjädern som nämnts tidigare.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
okej ska göra det men drabbar det även att motorn fortfarande lever vid släppt koppling i växel?

Japp... det gör den


har du provat att lägga din i 4:an eller högre växel & starta från den ? driver den då ?

har du kört bakhjul nått ? lär du dig ?
ett annat fenomen (med tanke på hur den rasslar) är ju att växeltrumman är spräck/trasig & när du växlar, så flyttar inte trumman/gafflarna på dreven.

MEN..
jag hade kollat fjädern först iaf.

lite bilder på hur det ser ut på äldre modellerFJDER_~1.JPGVAXELL~1.JPG
 
Last edited:

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
jag vet inte hur det ser ut på just din R6:A

men på 99-02 (ev senare) så är det vanligt att en liten fjäder i växelkulissen går av.
då kan du växla till alla växlar, men ingen framdrift.

av med kåpan som sitter runt utgående axel till växelföraren, där sitter en liten jävla fjäder som brukar gå av.
kostar 25-30 kr på yamahacenter. enkelt att byta själv

detta skulle jag kolla upp först om jag vore dig

är du helt hundra på detta, jag vill minnas att den bara växlar mellan 2 växlar..?
 

Zookey

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2012
Ort
Spånga
Hoj
2007 Yamaha R6
Var i Spånga bor du? Jag kan komma förbi en sväng. Är ingen mek men rätt skruvvan :)

pm dig :)

Det bör gå lättish att komma åt.
Det är ju slitdelar.
Där kedjan går in sitter en liten kåpa.
Bakom den sitter drevet.
Det är inte inuti motorn.
Se till att rengöra så du ser vad du gör - Det är alltid skitigt där.
Går det att lägga i växel och snurra bakhjulet så att kedjan drar runt drevet utan att axeln följer med, så är felet där.
Annars är det fjädern som nämnts tidigare.

ska testa göra det imorrn får se hur de går (första gången ja meckar med motorcykel) :rolleyes:

Japp... det gör den


har du provat att lägga din i 4:an eller högre växel & starta från den ? driver den då ?

har du kört bakhjul nått ? lär du dig ?
ett annat fenomen (med tanke på hur den rasslar) är ju att växeltrumman är spräck/trasig & när du växlar, så flyttar inte trumman/gafflarna på dreven.

MEN..
jag hade kollat fjädern först iaf.

lite bilder på hur det ser ut på äldre modellerView attachment 366978View attachment 366979

jag har testat att starta i högre växlar men fortfarande så varken dör eller rör den på sig när ja släpper koppling. nä har ej kört på bakhjul, är färsking... jo den rasslar men det har ja hört på dom flesta 600 cc motorcyklar... den rasslade så även när den va körbar.
ska ta isär den imorrn och kolla igenom era bilder o infon.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Det kan inte vara kedjan mellan vevaxeln och växellådan ? Har en R6a kedja eller är det bara kugghjul ?

Det skulle i alla fall kunna vara något fel mellan vevaxel och växellåda det stämmer ju med att motorn går men inte driver och dessutom med att det går tugnt att rulla hojen med växel i (växellådan snurrar men inte vevaxeln).

Stämmer ju även med att kopplingen rasat på något sätt.


Den verkar ha kugghjul så antagligen något med kopplingskorgen om det nu inte är fjädern som Wonderwizard talar om.
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jag har testat med olika motståndsinställningar men inget hjälper. Vajern är inget fel på den tar i kopplingen nere på höger sida.

Finns det glapp som skall finnas i kopplingshandtaget ? Basic grej men bäst att fråga.
 

Zookey

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2012
Ort
Spånga
Hoj
2007 Yamaha R6
Det kan inte vara kedjan mellan vevaxeln och växellådan ? Har en R6a kedja eller är det bara kugghjul ?

Det skulle i alla fall kunna vara något fel mellan vevaxel och växellåda det stämmer ju med att motorn går men inte driver och dessutom med att det går tugnt att rulla hojen med växel i (växellådan snurrar men inte vevaxeln).

Stämmer ju även med att kopplingen rasat på något sätt.


Den verkar ha kugghjul så antagligen något med kopplingskorgen om det nu inte är fjädern som Wonderwizard talar om.

Ingen aning om det är kedja eller bara kugghjul, inte kunnig inom det..
får se idag när jag öppnar upp den. Ska en koppling dö så tidigt på en yahama r6 låter väldigt konstigt....

Finns det glapp som skall finnas i kopplingshandtaget ? Basic grej men bäst att fråga.

jo glapp finns det.
 

PPiMalmö

Ny medlem
Gick med
16 May 2012
Ort
Malmö
Hoj
Kawa Z750 -84
Om du känner och bänder med en lång skruvmejsel eller liknande på framdrevet (genom samma väg som kedjan tar), och samtidigt lyser in och tittar.. Ser du och känner du om framdrevet är löst. Du kan även prova titta in mot framdrevet samtidigt som du rycker och drar i kedjan. Minsta misstanke på om att framdrevet verkar vara löst.. så är det det :)

Råkade ut för att min mutter (och följdaktligen framdrevet) ramlade av när jag slog av gasen på en motorvägsavfart.
Tidigare ägare hade inte monterat låsbrickan! :dummer
 

Shadow

"Bhyggde?!.. nää!..."
Gick med
7 Aug 2008
Ort
STHLM
Hoj
2007 Honda CBR600RR
Har du meckat något själv på hojen? och om du har, har du varit något innanför kopplingskåpan?
 

Zookey

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2012
Ort
Spånga
Hoj
2007 Yamaha R6
Om du känner och bänder med en lång skruvmejsel eller liknande på framdrevet (genom samma väg som kedjan tar), och samtidigt lyser in och tittar.. Ser du och känner du om framdrevet är löst. Du kan även prova titta in mot framdrevet samtidigt som du rycker och drar i kedjan. Minsta misstanke på om att framdrevet verkar vara löst.. så är det det :)

Råkade ut för att min mutter (och följdaktligen framdrevet) ramlade av när jag slog av gasen på en motorvägsavfart.
Tidigare ägare hade inte monterat låsbrickan! :dummer

jag kan 0% om meckandet med mc så de blir nog att lämna in för felsökning hos mc varuhuset...

Har du meckat något själv på hojen? och om du har, har du varit något innanför kopplingskåpan?

nej ingeting. vågar ej, ifall nåt annat ryker..
 

jetson

Guest
Kåpan för framdrevet brukar vara lätt att få bort, bara 3 skruvar eller så.. :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top