GoPro HD Hero 2 kan inte koppla ihop med USB till PC?

Salvion

Medlem
Gick med
14 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R 1200 GS - 2011
Jag skrev om detta i GoPro tråden men skriver hör för lite större chans att någon känner till en lösning.

Min helt nu GoPro går inte att ansluta via medföljande USB kabel till min PC, allt med kameran fungerar, ta bilder, filma och ladda batteri, kan läsa bilderna på extern kortläsare, men så fprt jag ansluter usb så funkar det inte, det står NO SD i kameran och kameran bara flipprar/plingar med anslutningsljudet i windows, på 5 olika usbportar som fungerar till alla andra prylar jag har.

Datorn är 6 mån med ett "ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Socket-1155" moderkort och det verkar vara att det har USB 3 som strular?
Testade kameran på min brors dator 2 år gammal och där fungerade det.

detta är svaret från GoPro supporten.

Hi Peter,

After speaking with our engineers, I have confirmed that our camera will not be recognized by USB 3.0 ports. The Hero 2 was introduced in October, 2011 a few months before the USB 3.0 became prevalent on new computers. Our engineers are informed of this, and are attempting to resolve this issue with a future firmware update. We recommend continuing to use an external port to view/import footage from your SD card. Please let us know if you have any other questions.

Many Thanks,

Danny G.
GoPro Support

Jag tvivlar på att ALLA som har en ny dator med USB 3 inte kan använda kameran...

Någon erfarenhet här? idé på lösning?
 

combatunit

Drömmare!
Gick med
22 Mar 2011
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha YZF R1 -98, Suzuki RG125 Gamma -88
Du kan ju testa det väldigt lätt själv.

Du har ju inte bara usb 3.0 portar på ditt moderkort, jag kollade lite snabbt på asus hemsida för att verifiera det åt dig. Följande står:

ASMedia® USB 3.0-styrenhet :
4 x USB 3.0 port(ar) (2 vid bakpanelen, blå, 2 på kortet)
Intel® Z68-kretsuppsättning :
12 x USB 2.0 port(ar) (6 vid bakpanelen, svart +röd, 6 på kortet)

Lycka till!
 

2Wheeldrive

Livet är underbart!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Det har rapporterats att vissa Gopro Hero 2 kameror inte tar laddning via usb och att dom inte går att ansluta till datorn. Prova först med en annan dator, fungerar inte det så är det nog din kamera det är fel på.
 

Popcorn

På sidan
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Italiensk Scooter och Spansk Enduro
Funkar det på din brors dator är det ju ganska klart vart felet ligger?
 

Salvion

Medlem
Gick med
14 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R 1200 GS - 2011
Ursäkta det sena svaret, varit ute på hojtur :)

combatunit: jo jag har testat alla usbportar men ingen fungerar (till kameran), kanske kan "ställa om" en så den går som usb2?
Men tack för tipset!

2Wheeldrive & bullysmile:
Det där om laddning har jag också hittat, min tar laddning fint via usb, dock ej när man skall koppla ihop den med windows. Har testat på min supergamla stationära dator och där fungerar det, uppdaterade kamerans firmware då också men den nya fina datorn där vägrar den.
Kameran är också utbytt en gång med samma resultat.


OM det inte vore för vad supporten säger, Att kameran i nuläget INTE supportar USB 3 så skulle jag säga precis som några säger här, någon bugg/fel/gammal bios i min dator, men det konstiga är att ALLA mina andra usb grejjor fungerar på datorn och den har ju delar som är välkända, tex ASUS moderkort...

Nåja tack för er hjälp jag får fundera på hur jag skall lösa detta.
 

Salvion

Medlem
Gick med
14 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R 1200 GS - 2011
Pelle:
har testat 2 olika minneskort, båda nya och av samma typ dock (men både bilder och film lagras och kan ses)
testat 3 olika sladdar.
 

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6- 01 Aprilia Tuono V4r aprc abs -14 Suzuki Tillis -97
Kolla även så dina drivrutiner för usb-styrenheten är av senaste snitt. Följde det med på skiva eller har du tankat?

"P8Z68-V PRO/GEN3 BIOS 3402
1.Improve Improve system stability.
2.Enhance compatibility with some USB devices.
3.Support new CPUs. Please refer to our website at: "
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Windows 7 har nåt skumt för sig med usb-funktionen,
helt plötsligt fungerar inte vissa tillbehör på burken men
dom funkar i andra datorer och det är helt omöjligt att få till det.
(Tillbehören funkade tidigare på datorn)
Letar drivrutiner... Drivrutinen installerades inte korrekt...

Kan var nåt liknande som din dator gjort med just gopro:n

Tyvärr har jag ju ingen lösning ännu på problemet :(
 

Salvion

Medlem
Gick med
14 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R 1200 GS - 2011
Micke240sx + Storfot + cleaner:
Jo jag har redan en kortläsare (en likadan som på bilden) så jag kan ju använda kameran verkar det som, men det är ändå ett irriterande problem, att gopro inte är tydliga i sin försäljning att kameran inte stöder USB3.
Skall föröka pilla med inställningar och drivrutiner och se om jag lyckas lösa det.

Kommande helg skall jag pröva att filma lite på riktigt och se så att allt fungerar (ja utom då direkt anslutningen med usb)

Tack alla för era försök att hjälpa till det är mycket uppskattat!:tummenupp
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag fick min Gopro utbytt på garantin när den plötsligt inte tog laddning, eller ens gick att starta. Då var den ett par veckor gammal bara. Låter inte som samma problem iofs, men tänkte bara påpeka att de inte är ofelbara. :fakta
 

Salvion

Medlem
Gick med
14 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R 1200 GS - 2011
Pacman:
Min är utbytt en gång, har nog fastslagit att det är en kombination av ASUS USB 3 och Gopro som inte fungerar ihop, får se om gopro gör en firmware uppdatering snart.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top