Yamaha R1 06 utan röd huvudnyckel.

Mobne

Ny medlem
Gick med
10 May 2005
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha R1
Har en r1:a med immobilizer men saknar den röda masterkey, har endast 2 svarta.

Någon som vet ifall ända lösningen för att göra fler nycklar är att byta ecu och antenn med nya ämnen eller om det går att kopiera dom svarta nycklarna på något sätt?

Läst något om att de ska vara möjligt men att de är väldigt få som kan greja det.

Nån som vet?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det finns 2 sätt att göra det. Yamaha nycklar har standardchip i sig från Texas Instruments så företag som kopierar bilnycklar kan göra kopior åt dig. Nyckelämnen handlar du på EBAY för några tior (kom ihåg att beställa med chip). Det andra sättet som mest är aktuellt när du slarvat bort alla nycklar är att skicka sin ECU till ett företag som kan låsa upp dem och programmera in nya nycklar kostar typ 1800kr. Att köpa ny ECU för 15kkr är bara för idioter.
 

Mobne

Ny medlem
Gick med
10 May 2005
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha R1
De va precis detta jag ville höra. Så handla nya ämnen med chip, ta sin svarta nyckel som trotts allt har en kod i sig och åka till någon vettig bilfirma är en bra lösning dvs.

Kan du nämna något namn på nån bilfirma som fixar detta, eller är de bara åka till typ volvo/bmw motsvarande?

Tack på förhand.
 

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Nu gissar jag bara men kan du få ut nåt på försäkringen vid stöld om röda nyckeln saknas? Kan ju vara det som gör att folk lägger de där 15k på helt nytt system.
 

mojja83

Guest
Nu gissar jag bara men kan du få ut nåt på försäkringen vid stöld om röda nyckeln saknas? Kan ju vara det som gör att folk lägger de där 15k på helt nytt system.

Sist jag kollade var det inget tvång att den röda nyckeln skulle vara med för att man inte skulle kunna köpa/sälja sin hoj.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
De va precis detta jag ville höra. Så handla nya ämnen med chip, ta sin svarta nyckel som trotts allt har en kod i sig och åka till någon vettig bilfirma är en bra lösning dvs.

Kan du nämna något namn på nån bilfirma som fixar detta, eller är de bara åka till typ volvo/bmw motsvarande?

Tack på förhand.

Nej du får åka till en random låssmed för bilnycklar. Volvo har bara kodare till sina egna system.
 

Bagarn_73

Dooh!
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Stan
Hoj
Honda cbr 600rr 08 banhoj, sv 650-01+ ktm 450exc 12
Kollade vad? Med vem? Vadå köpa och sälja? :va


Jag tror han menar att vissa inte lämnar med den röda nyckeln vid försäljning,
men att det ändå går att stöldförsäkra hojen som köpare och att försäkringen gäller.
Men jag kan ha fel, har hänt förr..

:crash
 

mojja83

Guest
Kollade vad? Med vem? Vadå köpa och sälja? :va

Att det varken var olagligt eller omöjligt försäkra varken bilar eller hojar som saknar en nyckel.

Inte heller är det olagligt att köpa en cykel eller bil. Försäkringen gäller som vanligt om inget annat avtalas.
 

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Att det varken var olagligt eller omöjligt försäkra varken bilar eller hojar som saknar en nyckel.

Inte heller är det olagligt att köpa en cykel eller bil. Försäkringen gäller som vanligt om inget annat avtalas.

Det var bara ett tips till TS att inte glömma bort konsekvensen vid en eventuell stöld. Och du kan inte garantera att försäkringen gäller så uttala dig inte som om det vore en sanning.
 
Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Jag tror han menar att vissa inte lämnar med den röda nyckeln vid försäljning,
men att det ändå går att stöldförsäkra hojen som köpare och att försäkringen gäller.
Men jag kan ha fel, har hänt förr..

:crash

Har även hänt förr att försäkringsbolag har bråkat om ersättning när den stölddrabbade inte har haft de nycklar som försäkringsbolagen tycker att man skulle ha. Kan tänka mig att den röda huvudnyckeln ingår bland dessa nycklar.
 

Mobne

Ny medlem
Gick med
10 May 2005
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha R1
Jag har hittat en firma nu som ja kan skicka in min ecu/antenn och en original svart nyckel så kodar han om hela paketet och gör ny masterkey samt en till svart så alla 3 finns.

För denna tjänst får jag betala 2500kr. Så verkar även de va ett bra allternativ så jag får den röda nyckeln med.
 

Bagarn_73

Dooh!
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Stan
Hoj
Honda cbr 600rr 08 banhoj, sv 650-01+ ktm 450exc 12
Har även hänt förr att försäkringsbolag har bråkat om ersättning när den stölddrabbade inte har haft de nycklar som försäkringsbolagen tycker att man skulle ha. Kan tänka mig att den röda huvudnyckeln ingår bland dessa nycklar.


Säger du det så, man lär sig så länge man lever.
Ha det!
:)
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Nääää, inte kommer försäkringsbolaget begära in alla nycklar vid stöld. Bara myt att de skulle vilja försäkra sig om att den inte är försvunnen med nyckel. Tvärt om får man dubbel ersättning om svart nyckel saknas och tredubbel ersättning om röd saknas. Vi snackar jack pot :rofl.
 

havbris

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2018
Ort
STRoMSTAD
Hoj
2006 yamha r1
Jag har hittat en firma nu som ja kan skicka in min ecu/antenn och en original svart nyckel så kodar han om hela paketet och gör ny masterkey samt en till svart så alla 3 finns.

För denna tjänst får jag betala 2500kr. Så verkar även de va ett bra allternativ så jag får den röda nyckeln med.

Vad heter firman du skickade nyckeln till
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag är så dum att jag inte ens vet varför jag har en Orange nyckel till min KTM jag bhar aldrig forskat i det.
Hur funkar det med Röda/orange nyckeln vad har den för uppgift?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top