En studie i hur man (inte) behåller sina kunder ( AvaMC )

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Mupp? Som mina barn brukar säga: den som sa're va're:

Men om du bett om att få hjälp och en säljare visar mer än mediokert intresse för dina surt fövärvade dubbelbeskattade pengar, är man fortfarande mupp och utvecklingsstörd om man tycker att servicen är skit?

Som du säkert gissat så instämmer jag med dig på den frågan..då är säljaren mupp såklart ;) En som förstod vem mitt inlägg var riktat mot :tummenupp
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Jag håller med, fast tvärt om. AVA rockar o Mc-varuhuset suger. AVA är en av landets största mc-handlare och har funnits i typ 20 år eller mer, så något gör de rätt. Men jag är stamkund och igenkänd och blir alltid behandlad mycket bra. Sist jag var där o servade 2 hojar fick jag i det närmaste furstlig service, sjukt bra. Men hade jag varit okänd kund kanske det hade varit lite mer anonymt.

Var inne på Mc-varuhuset förra säsongen medan jag väntade på en kompis som skulle dit. Är 40+ och var "välklädd". I mina ögon en potentiell kund som bör tas om hand och uppmärksammas. Jag var nästan ensam i butiken och jag gick omkring o klämde o kände på nya sporthojar i första hallen. I 20 minuter. I andra änden stod det 3 säljare/ansvariga i butiken o de lyfte inte ens blicken mot mig. Ingen tilltalade mig på 20 minuter. Gick vidare in på reservdelar/utrustning där de hälsade glatt. Tycker butikens hojsäljare suger. Tänker aldrig handla hoj där. Eller?

Det jag vill säga att här på Sporthoj är det bara när vi är besvikna som vi gör oss hörda, oftast. Jag går sällan till Mc-varuhuset, men om jag går tillbaka flera gånger, om jag tar initiativet och frågar, om jag ger dem en chans eller till och med berättar hur jag kände första gången, vad händer då? Jag kanske väcker dem o får kanonservice.

Jag tar inte ifrån någon trådskapare som klagar på dålig service deras rätt att yttra sig, de är besvikna för de har blivit dåligt bemötta. Säger inte emot att servicen sög just då. Men varför startar vi trådarna? För att varna alla kompisar från att handla där? För att prata av oss för att vi är lacka?

Klaga gärna på hojfirmorna men gör det så att ni får något ut av det. Klaga till hojfirmorna! Prata med ansvarig chef!
Tillsammans är SH ett kraftfullt forum och kan mycket väl på sikt sänka omsättningen för en firma. I förlängningen kanske de lägger ned. Va lite försiktiga där.
Vad tror ni gynnar oss hojåkare mest - att en firma vi är sura på lägger ned och ett par andra får större delen av marknaden, eller att de får vår feedback, och fortsätter konkurrerar med varandra?

Döm inte så hårt, så här är det överallt i livet! :krama

Det som jag tycker är väldigt dåligt med AVA är att jag får det intrycket av att om inte du köper den här hojen så kommer någon annan att göra det... Jag ringde och sa att jag kunde få en M1800R för det priset på en annan firma, Kan du matcha det frågade jag då säljaren, Hans svar = Det kommer aldrig att hända, helt omöjligt sa han. 2 månader senare så har dom satt ner den hojen till det priset som jag hade erbjudit dom, Säsongen hade just börjat. Visade intresse för en Hayabusa -09, Säljaren ger mig inte ens luft att prata. Ta hojen för 105 sa han bara, du kommer att bli nöjd. Sen drog han fram handen och ville att vi skulle skaka på det. Mc-Varuhuset däremot, Där kommer dom alltid fram och frågar om dom kan hjälpa till. Trevligt med unga säljare som faktiskt bryr sig om kunderna. Sen så har dom ju en Honda NR 750 därinne som man kan vila ögonen på:yoparty
Ava-Mc är ju otroligt stort och fint men dom skiter i en:gnissla
 
Last edited:

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Jag håller med, fast tvärt om. AVA rockar o Mc-varuhuset suger.

Håller absolut inte med.
Jag har varit på båda och önskade att AVA var något att ha (närmare) men det lilla jag handlat där är för att jag var av nöden tvungen (enda som hade de bitarna i stockholms området) annars handlar jag aldrig där eller numera ens går in o tittar.
Värdelös service och oseriösa säljare det är den bilden jag har av den butiken. och nej jag skulle inte rekomendera den till någon. Tyvärr. De är en direkt orsak till att jag valde ett annat märke än ett av de som de säljer.

Däremot har jag varit inne på MC-Varuhuset många gånger, och i princip aldrig blivit dåligt bemött.
Dock så får Honda city all min buissness numera enkom för att de har alltid skött sig jättebra för mig, när jag var okänd hos dem så var jag välkommen och nu när de vet vem jag är när jag kommer in genom dörren känner jag mig också välkommen.
shysst och bra bemötande och försöker alltid hjälpa till om de kan.
De gånger de saknar det jag vill ha så går jag till mc-varuhuset eller mc-boden.

så AVA har tyvärr ett bottenbetyg i min bok, jag litar inte på dem och de skulle aldrig få röra något så viktigt för mig som min hoj.
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Jag håller med, fast tvärt om. AVA rockar o Mc-varuhuset suger. AVA är en av landets största mc-handlare och har funnits i typ 20 år eller mer, så något gör de rätt. Men jag är stamkund och igenkänd och blir alltid behandlad mycket bra. Sist jag var där o servade 2 hojar fick jag i det närmaste furstlig service, sjukt bra. Men hade jag varit okänd kund kanske det hade varit lite mer anonymt.

Var inne på Mc-varuhuset förra säsongen medan jag väntade på en kompis som skulle dit. Är 40+ och var "välklädd". I mina ögon en potentiell kund som bör tas om hand och uppmärksammas. Jag var nästan ensam i butiken och jag gick omkring o klämde o kände på nya sporthojar i första hallen. I 20 minuter. I andra änden stod det 3 säljare/ansvariga i butiken o de lyfte inte ens blicken mot mig. Ingen tilltalade mig på 20 minuter. Gick vidare in på reservdelar/utrustning där de hälsade glatt. Tycker butikens hojsäljare suger. Tänker aldrig handla hoj där. Eller?

Det jag vill säga att här på Sporthoj är det bara när vi är besvikna som vi gör oss hörda, oftast. Jag går sällan till Mc-varuhuset, men om jag går tillbaka flera gånger, om jag tar initiativet och frågar, om jag ger dem en chans eller till och med berättar hur jag kände första gången, vad händer då? Jag kanske väcker dem o får kanonservice.

Jag tar inte ifrån någon trådskapare som klagar på dålig service deras rätt att yttra sig, de är besvikna för de har blivit dåligt bemötta. Säger inte emot att servicen sög just då. Men varför startar vi trådarna? För att varna alla kompisar från att handla där? För att prata av oss för att vi är lacka?

Klaga gärna på hojfirmorna men gör det så att ni får något ut av det. Klaga till hojfirmorna! Prata med ansvarig chef!
Tillsammans är SH ett kraftfullt forum och kan mycket väl på sikt sänka omsättningen för en firma. I förlängningen kanske de lägger ned. Va lite försiktiga där.
Vad tror ni gynnar oss hojåkare mest - att en firma vi är sura på lägger ned och ett par andra får större delen av marknaden, eller att de får vår feedback, och fortsätter konkurrerar med varandra?

Döm inte så hårt, så här är det överallt i livet! :krama

Om du varit stammis på MC varuhuset & okänd på AVA skulle du argumentera tvärt om. Men jag vet vad du pratar om då även jag torde räknas som stammis på AVA. Det handlar om personlig relation till berörda säljare. Sedan om säljarens instinkt, låt säga att 9 av 10 besökare på hoj avdelningen bara är där för att kika & snacka hoj & minnen. Redan här kan säljaren etablera en första kontakt, går han på för hårt skrämmer han bort många kunder. När samma gök kommer tillbaka en andra gång till samma hoj, gäller det att ordna en provkörning & ordna det ekonomiska (i stora drag) När göken kommer med tjejen i släptåg är det bara att knyta i hopp säcken & skriva kontrakt. Det finns ett OM här & det är killen som vet vad han vill ha & bara vill bli expedierad, honom missar man om man inte tidigt identifierar honom för han orkar inte vänta. Fast för det mesta har även han provkört sin nästa hoj ett antal gånger på firman innan köp. Om han provkört den någon annanstans, ja då har man missat en kund/ affär.
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Tror att de större mc-firmorna i sthlm är så vana vid att folk bara kommer in och provkör eller provar kläder att de lite tappat gnistan. Misstänker att det inte är lika vanligt för mindre firmor pga mindre utbud.
 

Thure Trepip

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2012
Ort
Kungshamn
Hoj
Triumph Sprint 1050 ST 07, Suzuki 500GS 1978
Köpte min Sprint privat, men enär jag fick gott förtroende för Tommy på Triumph i Länna när polaren köpte sin Tiger så ringde jag med några frågor, suveränt bemötande även denna gång.. Hatten av för en sådan säljare, firman som säljer samma märke i Göteborg går inte ens att nå på Telefon...
 

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Ort
kungshamn
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
japp,sådana säljare som tommy på triumph i länna borde klonas.
klart värt att åka 100 mil bara för att träffa en sådan säljare :)
 

Swedebear

Speeding up
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Malmö
Hoj
zx6-r '09
Ett positivt exempel på att saker kan förändras: Förr var servicen på MC-huset i Malmö riktigt dålig, kändes inte som om någon brydde sig när man kom in genom dörren. Nu för tiden är det riktigt bra service, personal som bryr sig om kunderna och är personliga. Vet inte vad det beror på för det är nästan bara samma personer som jobbar i butiken, kanske har konkurrensen hårdnat de senaste åren med flera nya firmor på den skånska västkusten, och med några få undantag så får man bra service överallt. Lite nya MC-firmor kanske behövs i stockholmstrakten? :D:D
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag håller med, fast tvärt om. AVA rockar o Mc-varuhuset suger. AVA är en av landets största mc-handlare och har funnits i typ 20 år eller mer, så något gör de rätt. Men jag är stamkund och igenkänd och blir alltid behandlad mycket bra. Sist jag var där o servade 2 hojar fick jag i det närmaste furstlig service, sjukt bra. Men hade jag varit okänd kund kanske det hade varit lite mer anonymt.

Var inne på Mc-varuhuset förra säsongen medan jag väntade på en kompis som skulle dit. Är 40+ och var "välklädd". I mina ögon en potentiell kund som bör tas om hand och uppmärksammas. Jag var nästan ensam i butiken och jag gick omkring o klämde o kände på nya sporthojar i första hallen. I 20 minuter. I andra änden stod det 3 säljare/ansvariga i butiken o de lyfte inte ens blicken mot mig. Ingen tilltalade mig på 20 minuter. Gick vidare in på reservdelar/utrustning där de hälsade glatt. Tycker butikens hojsäljare suger. Tänker aldrig handla hoj där. Eller?

Det jag vill säga att här på Sporthoj är det bara när vi är besvikna som vi gör oss hörda, oftast. Jag går sällan till Mc-varuhuset, men om jag går tillbaka flera gånger, om jag tar initiativet och frågar, om jag ger dem en chans eller till och med berättar hur jag kände första gången, vad händer då? Jag kanske väcker dem o får kanonservice.

Jag tar inte ifrån någon trådskapare som klagar på dålig service deras rätt att yttra sig, de är besvikna för de har blivit dåligt bemötta. Säger inte emot att servicen sög just då. Men varför startar vi trådarna? För att varna alla kompisar från att handla där? För att prata av oss för att vi är lacka?

Klaga gärna på hojfirmorna men gör det så att ni får något ut av det. Klaga till hojfirmorna! Prata med ansvarig chef!
Tillsammans är SH ett kraftfullt forum och kan mycket väl på sikt sänka omsättningen för en firma. I förlängningen kanske de lägger ned. Va lite försiktiga där.
Vad tror ni gynnar oss hojåkare mest - att en firma vi är sura på lägger ned och ett par andra får större delen av marknaden, eller att de får vår feedback, och fortsätter konkurrerar med varandra?

Döm inte så hårt, så här är det överallt i livet! :krama

I stora drag håller jag med dig i det mesta du skriver med ett undantag. Är man stamkund på ett ställe där man blir igenkänd så får man en helt annan service. Sedan behöver man inte ens vara stamkund, det räcker att man är vän eller ytligt bekant med säljaren eller någon på företaget för att få riktigt bra service.

Det många företag som håller på med försäljning till konsumenter missar är hur de ska ta hand om de nya kunderna som kommer in. Få dem att känna sig bekväma och bemöta dem på ett sätt som de förväntar sig. Det räcker många gånger att visa att de är sedda och att man står där till deras förfogande och kan svara på frågor som dyker upp på ett professionellt sätt utan att bli allt för teknisk och närgången. Tyvärr måste jag för egen del säga att man som spekulant ofta kan mer än säljarna när det gäller tillbehör och eventuella specifika problem med en viss modell. Det finns inget värre än när man känner till ett problem som man kan överse, men säljaren står där och nekar över att det ens existerar. Man vet att de ljuger en rakt upp i ansiktet. Jag brukar ha sådana frågor i beredskap för att testa säljare. Står de där och ljuger har de tappat mycket förtroendekapital. Risken är att jag går till någon annan.

Brukar även försöka informera mig hur olika firmor ställer upp efter själva köpet är avklarat. Blir det problem känns det bra om det finns en goodwill att hjälpa kunden och på så sätt få en kund som återvänder när det är dags för att köpa en ny hoj i framtiden eller komplettera med ny utrustning eller bara få den servad årligen. Hojens garantier från tillverkaren ger jag blanda fan i. De är ändå inte värda sitt bläck på pappret oftast. Har i princip aldrig behövt åberopa garantier på något jag köpt nytt. Oftast har de pajat efter garantis utgång eller så står det något finstilt som gör att garantin inte gäller under vissa förutsättningar. Det är då man vill ha tillgång till en verkstad som ställer upp för en så att man fortsatt har en positiv ägarupplevelse av sin motorcykel, bil eller vad det nu må vara.

Det är ju bara bra att folk beklagar sig lite på nätet över sina upplevelser. Sedan finns det ofta två sidor av en berättelse och det finns ju inget som hindrar det utlämnade företaget att bemöta kritiken. Görs det på ett konstruktivt sätt kan de t om vinna över fler kunder. Dödssynden är om det skulle göra med en dålig attityd. Då är nog risken att många kunder vänder dem ryggen. Vi lever i en tid där folk kan söka sig till väldigt mycket information som tyvärr även kan vara felaktig och ge en väldigt falsk bild av ett företag. Desto viktigare är det att företagen idag gör sitt yttersta för sina kunder ska bli nöjda.
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
I stora drag håller jag med dig i det mesta du skriver med ett undantag. Är man stamkund på ett ställe där man blir igenkänd så får man en helt annan service. Sedan behöver man inte ens vara stamkund, det räcker att man är vän eller ytligt bekant med säljaren eller någon på företaget för att få riktigt bra service.

Det många företag som håller på med försäljning till konsumenter missar är hur de ska ta hand om de nya kunderna som kommer in. Få dem att känna sig bekväma och bemöta dem på ett sätt som de förväntar sig. Det räcker många gånger att visa att de är sedda och att man står där till deras förfogande och kan svara på frågor som dyker upp på ett professionellt sätt utan att bli allt för teknisk och närgången. Tyvärr måste jag för egen del säga att man som spekulant ofta kan mer än säljarna när det gäller tillbehör och eventuella specifika problem med en viss modell. Det finns inget värre än när man känner till ett problem som man kan överse, men säljaren står där och nekar över att det ens existerar. Man vet att de ljuger en rakt upp i ansiktet. Jag brukar ha sådana frågor i beredskap för att testa säljare. Står de där och ljuger har de tappat mycket förtroendekapital. Risken är att jag går till någon annan.

Brukar även försöka informera mig hur olika firmor ställer upp efter själva köpet är avklarat. Blir det problem känns det bra om det finns en goodwill att hjälpa kunden och på så sätt få en kund som återvänder när det är dags för att köpa en ny hoj i framtiden eller komplettera med ny utrustning eller bara få den servad årligen. Hojens garantier från tillverkaren ger jag blanda fan i. De är ändå inte värda sitt bläck på pappret oftast. Har i princip aldrig behövt åberopa garantier på något jag köpt nytt. Oftast har de pajat efter garantis utgång eller så står det något finstilt som gör att garantin inte gäller under vissa förutsättningar. Det är då man vill ha tillgång till en verkstad som ställer upp för en så att man fortsatt har en positiv ägarupplevelse av sin motorcykel, bil eller vad det nu må vara.

Det är ju bara bra att folk beklagar sig lite på nätet över sina upplevelser. Sedan finns det ofta två sidor av en berättelse och det finns ju inget som hindrar det utlämnade företaget att bemöta kritiken. Görs det på ett konstruktivt sätt kan de t om vinna över fler kunder. Dödssynden är om det skulle göra med en dålig attityd. Då är nog risken att många kunder vänder dem ryggen. Vi lever i en tid där folk kan söka sig till väldigt mycket information som tyvärr även kan vara felaktig och ge en väldigt falsk bild av ett företag. Desto viktigare är det att företagen idag gör sitt yttersta för sina kunder ska bli nöjda.

Nja, jag menade faktiskt precis som du - klart jag får bättre service som stamkund. :)

Sen håller jag med dig på en viktig punkt som du nämner, ett kritiserat företag som möter upp i ett forum och förklarar sin syn på situationen på ett bra o konstruktivt sätt kan lätt dra fördel av dialogen.
Sen kan jag iof förstå att de tvekar att ge sig in i den häxkittel som en tråd på SH kan vara. Inte alltid seriöst och ger sig ett företag in i en dialog så gör de bäst i att bevaka den hela vägen sen. Och det kanske kan vara lite svårt.

Men definitivt bra reklam om de står upp för sin verksamhet.
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Så kontentan av satsen är att man alltså ska behöva bli stammis för att få någon respons?

Tycker man inte ska förvänta sig så mycket utan FÖRSÖKA göra så mycket som möjligt på egen hand. Chansen att bli besviken är betydligt mindre. Av det jag läst så tycker jag inte att detta är något specifikt för just MC-handeln. I Stockholm generellt är folk kassa och just ordet "serviceminded" är utraderat sen länge.

:hej
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Det är en hel del kloka ord som redan sagts här, men vad är en säljare?

Vad är hans uppgift åt företaget? Visst är svaret skrattretande enkelt? Men jag skriver ner det jag tycker:

- säljaren är där för att såklart sälja så mycket som möjligt HELA TIDEN = dra in mer och mer pengar åt företaget

- säljaren skall också försöka att få kunden att känna ett behov för en produkt/er som han kanske inte först trodde att han hade genom att prata och analysera kunden

- säljaren skall också vara upplyst om sina konkurrenters produkter och kampanjer för att på så sätt kunna tala för sina egna produkter och kampanjer

- säljaren skall också i största möjliga mån ha koll på lagret så han inte står och säljer en produkt som är slut på lagret OCH marginalerna

- säljare skall alltid försöka maximera merförsäljningen i varje affär, vad kan kunden ha behov utav - kanske en extra duff = allt möjligt smått och gott som i det stora hela inte blir så mycket extra

- säljaren skall vara stolt över sitt företag men samtidigt inte kasta skit på konkurrenterna

- säljaren bör inför varje arbetspass ha ett mål för dagen (men det borde komma från hans chef), hur mycket skall jag sälja för idag

- han skall hälsa på kunden utav två anledningar när kunden kommer in i butiken 1. Är för att kunden skall känna sig välkommen och sedd 2. För att även en snattare skall märka att han redan är sedd (det finns ju sådana också...)


Osv, osv.

kunden skall alltså få en positiv känsla från butiksbesöket för då kommer han med största sannolikhet spendera sina pengar där.

Om man inte håller med om detta tycker jag att man som säljare skall sadla om till expidit.
 
Last edited:

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
Jag håller med om att det finns trötta säljare men att förvänta sig en avsugning och gratis shots för man åker till en party ö är ganska puckat. Lite får man göra själv ;)

Ska du pimpa hojen bör du göra det själv, kolla på vahetere "Internet" på typ ett forum som diskuterar din modell och solla ut skräpet och beställ det du vill ha på hojen.

Hur många firmor säljer Volvo i Stockholm?
Hur många firmor säljer Kawasaki i Stockholm?
 

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
jag gillade AVA innan de flyttade ner där de sitter nu. Då blev jag trevligt bemött och Personalen verkade intressera sig för Kunderna.
Samma dag som de flyttade kändes det precis tvärtom. Tomt och tråkig lokal (går tex in på HD butiken i grannhuset där AVA satt förr - det är så en Lokal ska ser ut, uppbyggd med kärlek!)
Personal som nästan gömmer sig när man vill ställa en fråga och provkörningen är helt utesluten, även när man typ vifta med pengarna för att man verkligen är ute efter en hoj och skulle typ köper på direkten.
Jag går inte ens in i den affären längre då jag bara få en tråkig stämning av det.

Så sant. HD butiken där är grym. Det är lite som att gå runt på en utställning, all dekoration och alla blandade teman gör verkligen något extra.

Nya AVA Mc är dock ett könlöst ställe som är lika underhållande som Svt 2 på dagstid. Stor lokal där ingen någonsin bemödar att hjälpa till. En Utrustningsavdelning som har hopplöst föråldrade produkter. Usch nä, det är roligare att handla godis på Ica.
 

Newbornkano

Ny medlem
Gick med
18 May 2009
Ort
Trosa
Hoj
GSX 1400 -03
Jävlar..då har du missat många roliga trådar ifall mitt inlägg var en av de korkaste ;)
Det var iallafall mitt synsätt o som jag ser på det...många andra vill bli servade. Vi är alla olika.
Sen ifall säljare visar nonchalans när man berättar vad man vill köpa så håller jag med att de är fullständiga idioter.
Men jag snackar om er som anser att de ska komma med ett glas champagne o springa runt er så fort ni kommit in genom dörren...det känns för mig mer jobbigt än en bra säljinställning.
Om man blir totaldissad när man väl visat intresse så är de värda skitsnack på internet o noll i sälj. Då instämmer jag med resten.
Sen så är det lite roligt att en person tycker de är hemska att de svarar telefonen under ett samtal öga mot öga för att 1 vecka senare klaga på att de aldrig svarar telefonen när man ringer ;)

nä sant.. jag har nog missat många inlägg som är mer korkade in ditt. Vet dock inte om det talar till din fördel eller inte.... Jag förväntar mig inte champagne eller nån som springer runt fötterna på mig, men att svara telefon mitt i samtal och börja snacka med en kompis om hur man ska styra upp helgens partaj eller nåt annat privat är inte OK för mig...sen har jag aldrig klagat på att dom inte svarar i telefon, men det kan ju bero på att jag aldrig haft skäl att ringa...personligen tycker jag AVA är dåliga.... Men som du säger, vi tycker alla olika..
 
Last edited:

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
man svarar inte i telefonen när man pratar med någon "irl" varken kunder eller kompisar ... pUnCkT !
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Tyvärr måste jag för egen del säga att man som spekulant ofta kan mer än säljarna när det gäller tillbehör och eventuella specifika problem med en viss modell.

Detta fenomen märker man i andra branscher också. Om jag tar mig till ett byggvaruhus och pratar med en säljare så märker man många gånger att de inte är så insatta. På tex golvavdelningen kan de visa sig att säljaren aldrig lagt golv vilket skulle underlätta om han/hon gjort. På köksavdelningen har säljaren aldrig satt upp ett eget kök osv osv. Många säljare lär sig av kollegor vad de ska svara på frågor men egen erfarenhet är det bästa anser jag. Förhoppningsvis har mc-säljaren mc-körkort och har kört mc själv men jag har iof aldrig frågat det... :gnissla
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Tycker man inte ska förvänta sig så mycket utan FÖRSÖKA göra så mycket som möjligt på egen hand. Chansen att bli besviken är betydligt mindre. Av det jag läst så tycker jag inte att detta är något specifikt för just MC-handeln. I Stockholm generellt är folk kassa och just ordet "serviceminded" är utraderat sen länge.

:hej

NEJ !! Är du tillbaka din olycka.:huvet
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Tror att de större mc-firmorna i sthlm är så vana vid att folk bara kommer in och provkör eller provar kläder att de lite tappat gnistan. Misstänker att det inte är lika vanligt för mindre firmor pga mindre utbud.

Helt rätt säljarna blir rätt trötta när alla i ett gäng Hoodies, ska provköra en GIXXER för fjärde gången. Tots att alla parter vet att det inte blir affär.
 
Last edited:
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top