En studie i hur man (inte) behåller sina kunder ( AvaMC )

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Har handlat kläder och reservdelar på AVA och det har funkat kanon. Aldrig servat eller köpt någon hoj. Det hojföretag som jag haft mest problem med är Probike här i Stockholm. Dåliga meckar och NOLL kundservice. För mig känns det otroligt tråkigt att Bavaria i Solna lagt ner hojavdelningen och att Probike tagit/tar över BMW i norra Stockholm. Mitt förtroende för Probike är totalförbrukat. Det har jag skrivit om tidigare här. MC-Proffsen har jag enbart hört bra saker om. Det blir dom som får ta över service framöver av min och sambons hojar.
 

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
Min erfarenhet av Mc-butiker, i alla fall runt stockholmsområdet, är riktigt dålig. Som många beskriver bryr sig säljarna helt enkelt inte. Sen är det ju alltid roligast att handla online, för då får man ju paket!!! :banana
(Från en som saknar sådana där bra julklappar som man bara fick när man var liten)
 

Gimpster

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2009
Ort
Söders finaste ort.
Hoj
Husaberg fs
Jobbar snygga brudar på klädavdelningen på AVA MC, Därför dom fortfarande lever. Skulle jag köpa en hoj där skulle jag snacka med Janne/ägaren.
 

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Ort
08 City
Hoj
KTM 990 SMT
En gång AVA aldrig mer AVA , köpte min första hoj på AVA 1992 det var första & sista hojen dom fått sälja till mig .

Efter många år med total avsaknad för service så gjorde tillbehörs avdelning ett ryck & började bli vettiga , skulle ge dom en chans igen i våras & köpa ett ställ från Rukka tyvärr hade dom inte min stl eller önskemål på färg hemma . Frågade om dom kunde ta hem det , oj vad jobbigt det blev då . Slutade med att jag gick därifrån & beställde på nätet istället .
 

Frasse

Boxerfantast
Gick med
7 Jul 2003
Ort
Påskallavik
Hoj
BMW R1250GSA -19, KTM 250 Freeride -18, BMW S1000RR M -19
Har haft 27 mc fram tills i dag. Har mest mött glada miner. Åker väldigt gärna till Claessons i Bromölla. De ställer upp i alla väder!!!:tummenupp
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Själv blir man ju mörkrädd när man läser sånt här, det säljs på tok för lite hojar samt att diverse forum alldeles för stora för att branschen skall ha råd med detta!

Själv har jag drivit x antal butiker i hemelektronikbranschen förut, och om alla butiker har mer eller mindre samma prylar på hyllan och konkurrensen är stenhård från andra butiker och internet hur skall man göra då för att överleva? KUNDSERVICE och rätt bemötande utifrån vad det är för typ av kund så klart! Och är man det minsta intresserad som säljare så listar man ut det på ett par sekunder genom att scanna av kunden genom att kolla och ställa några frågor.

Själv spelade jag t.ex. in bland CD åt mina killar och tjejer som de hade när de skulle dema allt från cd radios till HIFI anläggningar. En 55-årigt par tycker t.ex. inte att säljarens favoritlåt "blow my whistle" med Florida är bra, de vill höra något annat. Ett spansktalande par triggas likväl mycket bättre om de får höra en bra låt med spansk text osv.

Det största felet jag tror att mc-branschen gör är att de inte involverar personalen i det dagliga säljstatistiken och intjänade kronor. För alla fattar - få sålda varor till lågt tg/tb är lika med att mitt lönekuvert blir lidande -.
Visst jobbar jag för att tjäna pengar, men varför vill jag tjäna pengar? Jo, bl.a. för att min fru och mina barn skall kunna ha schysst mat på bordet, ha rena och hela kläder och ett bra boende. Ju duktigare jag är destomer kommer det förmodligen att synas i lönekuvertet, m.a.o. min familj får det bättre och jag kanske kan få råd med en bra sidohobby som t.ex. MC.

Ja, jag tycker också att de flesta mc firmor befinner sig på amatör nivå.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Helt otroligt hur många kan klaga över att säljarna inte kommer fram till en när man står där.
Själv så skiter jag i ifall jag får ett hej när jag kommer in en butik eller om säljarna inte kommer fram o frågar om jag behöver hjälp. Jag vill inte ens störas överhuvudtaget...vill jag ha hjälp så frågar jag efter det.
Går man runt i en butik i en timme o bara väntar på att någon säljare ska komma fram för att ge en uppmärksamhet..o sen klagar på att dom inte gjorde det är enligt mig en riktig mupp.
99,9% som är där kikar bara på hojarna för att sedan gå så det är för mig självklart att säljarna inte springer runt o frågar alla om dom vill ha hjälp.
Även utvecklingsstörda hade FRÅGAT om hjälp ifall de verkligen vill ha det.
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Helt otroligt hur många kan klaga över att säljarna inte kommer fram till en när man står där.
Själv så skiter jag i ifall jag får ett hej när jag kommer in en butik eller om säljarna inte kommer fram o frågar om jag behöver hjälp. Jag vill inte ens störas överhuvudtaget...vill jag ha hjälp så frågar jag efter det.
Går man runt i en butik i en timme o bara väntar på att någon säljare ska komma fram för att ge en uppmärksamhet..o sen klagar på att dom inte gjorde det är enligt mig en riktig mupp.
99,9% som är där kikar bara på hojarna för att sedan gå så det är för mig självklart att säljarna inte springer runt o frågar alla om dom vill ha hjälp.
Även utvecklingsstörda hade FRÅGAT om hjälp ifall de verkligen vill ha det.

Så av 1000st personer som är där och tittar på motorcyklar så är det bara 1 som är intresserad av att köpa en mc och resterande 999st personer bara tittar för att de inte har nått annat att göra... tror du på det själv eller? :7peta
 

Carpe me

Mest hk när man dör vinner!
Gick med
20 Jun 2004
Ort
Å
Hoj
Khggy
Var på Ava 3-4 gånger i våras för att köpa en S1000RR -12´a... Hur det gick? Kör en Kawasaki idag som inte är köpt där :död

Deras reservdelsavdelning vette fasen om alltså, ringde förra året för att kolla så dom hade en soppaslang akut. Förhörde personen över telefon om att det var rätt diameter på den, bad han prova trä på den över något som var t.ex 6mm... Funkade tydligen, åker dit 3mil enkel resa, sen ut på landet till hojjen som var trasig.. Ja jo tjeeeeeena att den passade, nippeln till soppapumpen gick av, så dåligt passade den!


DinMC. fick en utskällning och idiotförklaring där i våras när jag kollade på en gammal lagerhojj :banana
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Helt otroligt hur många kan klaga över att säljarna inte kommer fram till en när man står där.
Själv så skiter jag i ifall jag får ett hej när jag kommer in en butik eller om säljarna inte kommer fram o frågar om jag behöver hjälp. Jag vill inte ens störas överhuvudtaget...vill jag ha hjälp så frågar jag efter det.
Går man runt i en butik i en timme o bara väntar på att någon säljare ska komma fram för att ge en uppmärksamhet..o sen klagar på att dom inte gjorde det är enligt mig en riktig mupp.
99,9% som är där kikar bara på hojarna för att sedan gå så det är för mig självklart att säljarna inte springer runt o frågar alla om dom vill ha hjälp.
Även utvecklingsstörda hade FRÅGAT om hjälp ifall de verkligen vill ha det.

Mupp? Som mina barn brukar säga: den som sa're va're:

Men om du bett om att få hjälp och en säljare visar mer än mediokert intresse för dina surt fövärvade dubbelbeskattade pengar, är man fortfarande mupp och utvecklingsstörd om man tycker att servicen är skit?
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Mupp? Som mina barn brukar säga: den som sa're va're:

Men om du bett om att få hjälp och en säljare visar mer än mediokert intresse för dina surt fövärvade dubbelbeskattade pengar, är man fortfarande mupp och utvecklingsstörd om man tycker att servicen är skit?

Kanske är så att han jobbar där eller känner folk som jobbar där?
Här kommer ett klipp på Manne i alla fall:
http://www.youtube.com/watch?v=Wc3Pogl3zqs
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
AVA får en massa försäkringsjobb, reparationer och/eller säljer en ny hoj den vägen, utan att någon köpare förväntar sig en lismande säljare som slår knut på sig självt för "din" svettiga hög sedlar.

Butiken är skådebröd och avskrivningslokal.


Undrar vad kunderna skulle gilla att deras mekar kallvarvar och lägger lakrisar med varenda hoj de får chansen att "testa på baksidan"
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Helt otroligt hur många kan klaga över att säljarna inte kommer fram till en när man står där.
Själv så skiter jag i ifall jag får ett hej när jag kommer in en butik eller om säljarna inte kommer fram o frågar om jag behöver hjälp. Jag vill inte ens störas överhuvudtaget...vill jag ha hjälp så frågar jag efter det.
Går man runt i en butik i en timme o bara väntar på att någon säljare ska komma fram för att ge en uppmärksamhet..o sen klagar på att dom inte gjorde det är enligt mig en riktig mupp.
99,9% som är där kikar bara på hojarna för att sedan gå så det är för mig självklart att säljarna inte springer runt o frågar alla om dom vill ha hjälp.
Även utvecklingsstörda hade FRÅGAT om hjälp ifall de verkligen vill ha det.

Att vara en säljare handlar om att skapa ett intresse hos köparen så att de VILL köpa! Även om de egentligen inte behöver det. Finns ju ingen anledning till att ha säljare ute på golvet eller en egen avdelning för hojar som ska gå till försäljning om det bara skulle vara att komma in peka, betala och köra hem. Säljaren är ju där för att SÄLJA något, gärna mer än vad köparen tänkt sig från början. Marginalerna på hoj är inte speciellt stora, företagen tjänar på allt extra de lyckas sälja.

Är man en bra säljare så är det inte alls svårt att läsa av kunden när de kommer in om de vill ha hjälp eller inte. Att hälsa och fråga om de behöver hjälp är bara en gest som visar att jag finns här om du behöver mig, känn dig välkommen! Det tar 2 sekunder av säljarens hela dag att hälsa på en potentiell kund, så jävla krävande är det inte. Om man tycker det är jobbigt då är det läge att kolla efter annat jobb.

Många vill bli uppmärksammade när de kommer in i en butik, sen finns det surkukar som absolut inte vill d. ;)
 

Rockmorsan

Inte som andra
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Helt otroligt hur många kan klaga över att säljarna inte kommer fram till en när man står där.
Själv så skiter jag i ifall jag får ett hej när jag kommer in en butik eller om säljarna inte kommer fram o frågar om jag behöver hjälp. Jag vill inte ens störas överhuvudtaget...vill jag ha hjälp så frågar jag efter det.
Går man runt i en butik i en timme o bara väntar på att någon säljare ska komma fram för att ge en uppmärksamhet..o sen klagar på att dom inte gjorde det är enligt mig en riktig mupp.
99,9% som är där kikar bara på hojarna för att sedan gå så det är för mig självklart att säljarna inte springer runt o frågar alla om dom vill ha hjälp.
Även utvecklingsstörda hade FRÅGAT om hjälp ifall de verkligen vill ha det.

Vill poängtera att jag varenda gång gått fram till en säljare och sagt "Hej, jag är här för att köpa en hoj/ställ/hjälm/väskor" hur många gånger som helst och ändå fått säljare som tittat på mig frågande eller inte velat hjälpa mig eller sälja.

Till exempel: När jag köpte hoj förra sommaren så var jag i en hojbutik i stockholm (inte Ava). Hade bestämt mig för en Yamaha FZ8, en svart. Jag gick in i butiken, fram till den lediga säljaren som satt vid disken. Sa vilken hoj jag ville köpa och inkl det tillbehörspaketet som jag ville ha och sa att jag undrade om han hade en inne som jag kunde provköra. Då PEKADE säljaren på en en annan Yamaha och sa att jag kunde provsitta den där och när jag påpekade att det är en annan hoj så sa han bara "tja... det skiljer inte så mycket, de är nästan lika stora". Sen lät han mig provsitta den utan att komma med mig i lokalen, han satt kvar bakom disken, han lät mig gå vidare runt i lokalen en bra stund innan han lommade fram och då frågade jag igen om jag kunde få provköra en sån som jag ville ha och han började svamla något om att kanske, en annan dag, det var lite besvärligt.

Det stod en Fz8 och jag frågade varför jag inte fick provköra den men det var för besvärligt. Jag kunde heller inte få direkt svar på när jag kunde få ut den hojen jag ville köpa om jag nu köpte en sån hoj utan att ha fått provköra den (vilket jag tycker är märkligt i sig, ska man inte få möjlighet att provköra en hoj?) det kunde ta några veckor sa han det var ju semestertider så även om de hade en sån hoj på lagret i min färg så "du vet, det ska ju göras en service och så och det kan ta tid"....

Killen var säljare, även om jag har svårt att tro på det. Och han är bara en av många hojsäljare jag mött med samma beteende. Jag var nog i varenda hojbutik i stockholm och försökte få köpa en hoj. Det vi pratar om här är nog bemötandet när man faktiskt FÅR prata med säljaren men de har en dryg attityd eller inte verkar vilja sälja, det är faktiskt något helt annat än att gå o fönstershoppa och inte vilja ha säljare som klänger på en.

Visst, jag har provat modellen att gå runt och vänta också men det funkar ju inte alls. Men när man stövlar på som en militär på uppdrag så hjälper det ju föga med ovilliga säljare, men det verkar vara väldigt personberoende har jag märkt. Fick ypperligt beteende och hjälp sist jag köpte väskor så det gäller att hitta de säljarna som faktiskt vill sälja.

Edit: Poäng: Jag vill ha en säljare som lyfter på arslet och åtminstone gör ett försök att hjälpa mig. Han behöver inte säga hej. Jag vill dock inte lämna butiken och känna mig som jag besvärat honom UTAN att ha fått köpa.
 
Last edited:

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
DinMC. fick en utskällning och idiotförklaring där i våras när jag kollade på en gammal lagerhojj :banana

Låter skitkonstigt i mina öron :va .... antingen gjorde du något konstigt (mest troligt) eller så hadde dom en vääääldigt dålig dag
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
En sak som slår mig i de här återkommande trådarna är hur många det är som blivit dåligt bemötta, eller inte bemötta alls, på många av hojfirmorna i Stockholm.

Då jag har motorcyklar som yrke i Stockholm, i andra delar av Sverige och även internationellt så kan jag bara hålla med. Att vara ointresserad, totalt okunning, inte ens i närheten av påläst men ändå kaxig och arrogant mot kunder verkar vara ett krav för att få jobb hos vissa firmor i centrala Stockholm eller strax söder om Stockholm...
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Ja alla vi har ju många olika upplevelser ang, HOJ FIRMOR.. :fakta hÅLLER ME Philleee!! Själv har jag ingen bra erfarenhet av Ava mc var MYcKet intresserad av en NY Gixxer hade en Cb 1000r 350mil I Nyskick med Allt,, var så jävla besvärligt o oj vad dyrt d skulle bli för mig o Bla, Bla,, Åkte till Din Mc/ Sollentuna Klart på två röda och jag var kannon nöjd fick servicen efter en vecka. JAG! har bara positivt att säga om dom. Denna vecka är det dax att byta hoj igen :D å Självklart köps den på D/mc. Har alltid fått bra bemötande där och såå många gånger man har kutat in o stört grabbarna på verkstan o dom har alltid hjälp till o svarat på korkade frågor :rolleyes: o ang. Triumph i Länna!! Hade jag inte haft en firma som jag kommer att fortsätta handla hos.. Hade Jag Absolut Köpt en Hoj hos Triumph/Länna KANNON Bemötande och super kunnig samt intresserad personal :tummenupp o ang. Lelles uppsala jag har även där Alltid fått hjälp (om jag vill) man får bjuda till lite ibland bara så ordnar sig allt :) Men andra har väl Heelt andra upplevelser Än Jag:7peta Hej på er...
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Det är sådana här berättelser som får mig att bli glad att jag inte bor i närheten av rikets hufvudstad. Den för mig närmaste hojbutiken av kvalitet är Italia Bike Center i Arboga och där fick jag så mycket uppmärksamhet för ett par år sedan att jag köpte en ny hoj, trots att jag bara var där för att kolla på cyklar åt brorsan. Och trots att jag sålt hojen sedan dess så är Chrisse och Janne fortfarande intresserade när jag kommer in i butiken och behöver få något tillhörande nuvarande hoj servat.
Sjukt vilken skillnad det kan vara.

Jag var på jakt efter Öhlins delar till mina 30 år gamla piggyback dämpare till min Cb 900. Dom ringde runt, fixade och trixade. Hade ordnat reservdelarna i min brevlåda på en dryg vecka. Vilken service att lägga ner sån energi när "det inte bara är att beställa".

Rekomenderas starkt som Öhlins center!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top