En studie i hur man (inte) behåller sina kunder ( AvaMC )

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Tyvärr har vi i hojkollektivet och ohederliga importörer bidragit till butiksdöden:död
Sprungit o köpt på nätet för att spara några futtiga hundralappar.

Samtidigt beror det på - jag är inte villig att betala vad som helst för att få handla i butik. Exempel:

Utgående modell av Held skinnställ hos en handlare jag var hos, 11995 kr.
Samma utgående modell hos FC Moto, €399 inklusive frakt från Tyskland.

Det är mer än "några futtiga hundralappar".

Det blev köp hos FC Moto, och nej - jag provade inte stället först hos den svenska handlaren utan köpte på chans från Tyskland. Däremot köpte jag mitt Rukka-ställ av den handlaren, det var rimligt prissatt och jag fick fin hjälp att prova ut.

Däremot beställer och handlar jag gladeligen det mesta som är rimligt prissatt hos min handlare. Men mc-kläder verkar vara en dålig affär både för handlarna och köparna i Sverige.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Samtidigt beror det på - jag är inte villig att betala vad som helst för att få handla i butik. Exempel:

Utgående modell av Held skinnställ hos en handlare jag var hos, 11995 kr.
Samma utgående modell hos FC Moto, €399 inklusive frakt från Tyskland.

Det är mer än "några futtiga hundralappar".

Håller helt med. Vi har en handlare i trakten som haft det sista exemplaret av en hjälmmodell på hyllan i minst två år, givetvis till fullpris.
De hade någon form av ”öppet hus” härom året och då var den nedsatt till halva priset, men ett par dagar senare låg den på hyllan till fullt pris igen.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
AVA Mc låg på Högbergsgatan när jag sålde min Grottis-portade 553 kubiks CB500 1981. Räven var lite kreativ med beloppet på kvittot. ;)
Jag åkte till Flöters på Norra Stationsgatan och köpte deras Kawasaki z750 -80 som de kört lilla superbike-klassen med. Kostade 19 000 surt förvärvade kronor och mätaren visade 853 mil. Fästet till sidostödet var nedslipat så endast halva skruvhålet fanns kvar. Michelin PZ2 fram som nytt mitt på och sådär ballt uppruggat på sidorna. Pirelli Phantom bak. Såg bra ut på Sveavägen :tummenupp
Nere i Hammarbyhamnen kollade jag länge på både En svart och blå GSX1100E och FJ1100. Kawan blev snodd men hittades efter tre veckor. AVA Mc hade lite skamfilat rykte redan då. Jag köpte dock en Shoei när de låg vid Sätrarakan. Bra hjälm inte så bra service. Var och kollade på hojar några gånger när de låg i Masmo/Fittja men inget köpsug där.
Undrar hur det kommer gå för Mc-varuhuset. Inte så sugen på att lämna in hojen där och ta tunnelbanan hem. Hoppas ändå att det kommer att funka för dom.
Hej hej Örby Mc :tummenupp

Jag cyklade förbi Lill-Orsas lokal idag, passerade även Skoglunds gamla adresser och Wheeler Dealers på Koksgatan.
På Dalagatan och Ynglingagatan låg ju Lelles. Emil Örn var ju kul, svårt att leverera beställda delar bara. På Dalagatan var man in varje vecka eftersom jag och en polare gick på Vasa Gymnasium ett stenkast därifrån.
Flöters låg på Bagarfruvägen i Sköndal. Dit cyklade jag och fick broschyrer på tripplarna 350, 500 och 750. Satt på väggen sen. :) Jag hade svårt att välja mellan 350n och Suzuki 380. Det blev en Honda 500 från Lelles på Dalagatan istället.
Andra affärer man handlat på är ju Tom-Peng-Pung på Luntmakargatan, blev senare Rickman-agenten på Rutger Fuchsgatan. Roffes på Blekingegatan både uppe och en trappa ned. Senare såldes allt till RaceWay som låg där puben Rost ligger idag, Wollmar Yxkullsgatan. Idag ligger RaceWay i Jordbro industriområde.
MC-Hörnan var en liten hojfirma som låg i hörnan Maria Skolgata och Rosenlundsgatan. Min kompis köpte en brun CB450 där. Den lackades om. Hmm det var inte igår det där. :)
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Var nog 5-8 år sen de flyttade till Vega nära Länna, brukar köpa vajerkit där. Man får vara tålmodig om det är några HD gubbar före i kön

Aha, Vega. Det har jag missat. Kan nog stämma att det var 5-6 år sedan jag var där. Köpte ett K&N-filter där. Ett projekt som dragit ut på tiden. Det var några HD-gubbar före då också. :D
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Briljant historielektion, Björn!

Åh, det är skönt, när mitt Stockholm är grönt...
 

Bifogat

  • IMG_0452.JPG
    IMG_0452.JPG
    935.4 KB · Visningar: 99

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Var inne i för någon månad sedan. Hade några frågor om en hojmodell, och kände att jag fick ett jäkligt drygt bemötande. Bättre en trappa upp dock, i tillbehörsdelen.

Tittade på ett par skor som låg på 3600:- ish men han tipsade mig att vänta ett par veckor tills ett par nya bättre kommit ut enligt hans tycke som kostade 3200:- istället jag då kunde komma in och pröva, gav han mitt nr så smsade det mig när varan fanns i butik.

:tummenupp

Det var rätt oväntat bra.
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Roffes på Blekingegatan både uppe och en trappa ned. Senare såldes allt till RaceWay som låg där puben Rost ligger idag, Wollmar Yxkullsgatan.

Vi har en lägenhet i just det huset. Mins att när vi köpte den låg just RaceWay där. Rost är ett groteskt hipsterhak, men schysst bira bärs och live musik ibland. Minnena finns kvar från hojtiden med ett par upphängda rost-holkar i alla fall.

Kul kuriosa så målade antingen ägaren eller en anställd dit gul markering på trottoaren utanför RaceWay så dom fick bra p-yta för sig själva. :D
 

apo

Ny medlem
Gick med
31 May 2010
Ort
Stockholm
Hoj
CBR 600
Jag har besökt Ava Mc, jag har även vid flera tillfällen besökt tandläkaren.
Ungefär samma känsla, bråttom, dyrt och sterilt mentalt.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag har besökt Ava Mc, jag har även vid flera tillfällen besökt tandläkaren.
Ungefär samma känsla, bråttom, dyrt och sterilt mentalt.

När jag köpte ny hoj för 20 år sedan fick jag hem reklam från AVA.
När jag läste att de inriktade sig på kunder med motorcyklar yngre än 10 år förlorade de mig som möjlig kund... :(
 

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
AVA Mc låg på Högbergsgatan när jag sålde min Grottis-portade 553 kubiks CB500 1981. Räven var lite kreativ med beloppet på kvittot. ;)
Jag åkte till Flöters på Norra Stationsgatan och köpte deras Kawasaki z750 -80 som de kört lilla superbike-klassen med. Kostade 19 000 surt förvärvade kronor och mätaren visade 853 mil. Fästet till sidostödet var nedslipat så endast halva skruvhålet fanns kvar. Michelin PZ2 fram som nytt mitt på och sådär ballt uppruggat på sidorna. Pirelli Phantom bak. Såg bra ut på Sveavägen :tummenupp
Nere i Hammarbyhamnen kollade jag länge på både En svart och blå GSX1100E och FJ1100. Kawan blev snodd men hittades efter tre veckor. AVA Mc hade lite skamfilat rykte redan då. Jag köpte dock en Shoei när de låg vid Sätrarakan. Bra hjälm inte så bra service. Var och kollade på hojar några gånger när de låg i Masmo/Fittja men inget köpsug där.
Undrar hur det kommer gå för Mc-varuhuset. Inte så sugen på att lämna in hojen där och ta tunnelbanan hem. Hoppas ändå att det kommer att funka för dom.
Hej hej Örby Mc :tummenupp

Jag cyklade förbi Lill-Orsas lokal idag, passerade även Skoglunds gamla adresser och Wheeler Dealers på Koksgatan.
På Dalagatan och Ynglingagatan låg ju Lelles. Emil Örn var ju kul, svårt att leverera beställda delar bara. På Dalagatan var man in varje vecka eftersom jag och en polare gick på Vasa Gymnasium ett stenkast därifrån.
Flöters låg på Bagarfruvägen i Sköndal. Dit cyklade jag och fick broschyrer på tripplarna 350, 500 och 750. Satt på väggen sen. :) Jag hade svårt att välja mellan 350n och Suzuki 380. Det blev en Honda 500 från Lelles på Dalagatan istället.
Andra affärer man handlat på är ju Tom-Peng-Pung på Luntmakargatan, blev senare Rickman-agenten på Rutger Fuchsgatan. Roffes på Blekingegatan både uppe och en trappa ned. Senare såldes allt till RaceWay som låg där puben Rost ligger idag, Wollmar Yxkullsgatan. Idag ligger RaceWay i Jordbro industriområde.
MC-Hörnan var en liten hojfirma som låg i hörnan Maria Skolgata och Rosenlundsgatan. Min kompis köpte en brun CB450 där. Den lackades om. Hmm det var inte igår det där. :)

Och viktigaste adressen för oss på 60-talet: Motorfirma Henry Johansson på Karlbergsvägen, där en haltande äldre tävlingåkare, Jonny Bråttom plockade fram delar till våra Triumph T110 m fl
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Jag väntar också på svar från Italian Bike Center i Arboga, skickade intresseanmälan den 14:e september 2019.
Rekord?
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Har varit i kontakt med alternativ1 i Kalmar som seriös spekulant på hoj i deras butik nu 2 gånger på 2 år (olika försäljare) utan att bli återuppringd för att meddela mig om vilka siffror som gäller för aktuellt objekt.
Förlåt, jag ska aldrig besvära er mer :fakta

Du måste ha haft extrem otur, jag har bara bra att säga om dom än så länge vid köp av hoj samt service.
Inte Ok att inte höra av sig tillbaka, dock vet jag att dom haft extremt mycket försäljning under hela vår och sommar så det spelar säkert in.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jag handlade en hoj från en firma 90 mil hemifrån. Hade egentligen tänkt köpa begagnat men det var dålig tillgång på blocket på just den modellen och firman hade bra pris på fabriksnytt och lovade fixa med finans och frakt så jag tänkte att jag slår väl till. Eftersom det är både tidsödande och rätt dyrt att köra 170 mil och typ 24 timmar med släp så tänkte jag att det vore väl smutt att få den skickad och på en hoj med 0 mil på mätaren är det ju liksom inget att titta på före man slantar upp.

Detta var måndag 20 juli. Fick ett kontrakt att godkänna på mail den 21 juli, vilket jag gjorde. Hörde sedan ingenting och ringde flera gånger om dagen och fick tag på firman på fredagen samma vecka. Det var högtryck och full rulle och allt det vanliga och hojen skulle gå iväg veckan därpå, om inte i början så i alla fall i mitten av veckan.

Nå väl... Måndag morgon den 3 augusti (2 veckor efter att jag sagt att jag tar den) anländer hojen till mitt jobb på ett lastbilsflak. Den var tvungen att lossas med gaffeltruck som av ren tur fanns på en närliggande firma, hade den levererats hem hade jag helt enkelt inte kunnat ta emot den. På en gång ser jag att den måste stått utomhus och fått saltstänk eller liknande på sig för att bart aluminium, t.ex. svingen (värst), motorn, stötdämparfäste m.m. var trots 0 drifttimmar anfrätt av aluminiumoxid. Inte mycket men på en obrukad hoj ska det vara noll och intet, tycker jag.

Jag kontaktade givetvis firman direkt och tyckte att detta inte var OK men att jag skulle kunna gå med på det mot ett symboliskt prisavdrag. Säljaren som sålt den till mig hade gått på semester varför jag pratade på telefon och mailade en kollega till honom.

1 månad senare så hör JAG av mig och undrar om de inte vill ha betalt nån gång, är ju ändå ett par skattade månadslöner som de väntar på.

Säljaren i fråga har då kommit tillbaka från semester för flera veckor sedan, får jag höra från hans kollega, utan att höra av sig. Nån timme senare får jag ett mail om att han är sjuk och ska höra av sig när han är tillbaka imorgon eller kanske i övermorgon.

Jag trodde liksom att man 2020 skulle kunna köpa en fabriksny produkt osedd på distans relativt riskfritt och smärtfritt av en välkänd firma. Jag hade visst fel.

"Billigare vid snabb affär" ser man ofta i annonser. Jag är liksom definitionen av Mr Snabb Affär, oavsett om det är små eller stora köp så går det oftast inte att utföra simplare eller snabbare, och nu ser jag att det tydligen är fullt möjligt för helt okomplicerade affärer att ta hur lång tid som helst.
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Du måste ha haft extrem otur, jag har bara bra att säga om dom än så länge vid köp av hoj samt service.
Inte Ok att inte höra av sig tillbaka, dock vet jag att dom haft extremt mycket försäljning under hela vår och sommar så det spelar säkert in.

Också dåliga erfarenheter från A1. Välte med min fz1 i Augusti 2018, skulle bytas lite plast. Hela lagningen tog 6 månader och då fick jag medla mellan försäkringsbolag och firman i flera veckor innan dom började beställa delar. Olje-service och nytt drivpaket till brorsans Suzuki skulle kostat 6000:-.
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Jag väntar också på svar från Italian Bike Center i Arboga, skickade intresseanmälan den 14:e september 2019.
Rekord?

Rekord?
Nja, jag frågade AVA om pris på inbyte från en TL1000R till en ny ZX10R. Frågade 2ggr, säljaren lovade att höra av sig. Det var 2007..!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top