En studie i hur man (inte) behåller sina kunder ( AvaMC )

Jujje

Wrooom, wrooom!
Gick med
21 May 2005
Ort
Söder om Globen
Hoj
Kawa Z1000 -12
I våras hade min familj den stora förmånen att köpa både en ny bil och en ny mc. Förtroendet gick till Ava MC gällande bågen och till Olofsson Bil i Haninge gällande bilen. Det här inlägget handlar om vilka oerhörda skillnader jag upplevde gällande kundservicen.

Olofsson bil:

Vid första kontakten träffade vi en trevlig och kunnig säljare som gärna visade olika utrustningsnivåer och förklarade vilka modeller som passade oss. Vi gick därifrån med en positiv känsla och en vecka senare bad jag honom räkna lite noggrannare på vad en ny kärra skulle kosta.

Säljaren visade därefter kontinuerligt intresse och hörde av sig på mail för att höra om jag hade frågor mm. Tillslut kom vi överens om ett pris (klart nöjd med priset) och så skrev vi på papperen.

Efter någon dag upptäcker jag att 2013 års modell av bilen går att beställa med svart innertak så jag hör av mig igen. Även om jag märker att det är lite krångligt att genomföra detta så möts jag av idel trevliga personer som jobbar för att ge mig det jag vill ha. Allt ordnar sig och jag får ett leveransbesked som säger att det kommer ta åtta veckor att få bilen. Lite lång tid tyckte jag men då hade jag iaf tid att sälja gamla bilen.

Under tiden håller säljaren mig informerad på en lagom nivå och när tid för leverans närmar sig jobbar säljaren extra hårt för att kunna leverera den lite tidigare till oss. Jag får vid leverans en grundlig genomgång av bilen och en flaska mousserande i present och när jag påpekar att jag behöver ett takräcke visade säljaren mig genast till tillbehörsansvarig som hjälper mig tillrätta även där på ett smidigt sätt. God kommunikation, överträffade förväntningar och en känsla att jag var viktig som kund alltså.

Ava MC:

På Ava hade vi fönstershoppat några gånger och fått OK kontakt med en av säljarna. Den dag jag tänkte slå till på en hoj fanns han dock inte där, tyvärr. Jag misstänker att min upplevelse hade varit mycket positivare isf.

Hursomhelst, jag vill inte hänga ut någon så låt oss kalla säljaren som drabbade mig för "Manne". En av de seniora på stället och tillika en disträ person som gärna avbryter samtalet med mig mitt i en mening för att svara i telefon.

Jag hade förberett mig noga genom att ta med en lista på tillbehör jag ville ha monterat och klart på MCn och dessutom hade jag även behov av kläder både till mig och tjejen. Manne gjorde lite anteckningar om vad jag ville köpa och skickade mig därefter till reservdelsavdelningen och klädavdelningen där jag fick köa och därefter igen förklara flera ggr vad jag ville ha för olika säljare.

Eftersom dessa avdelningar inte kommunicerar särskilt bra med varandra blev prylarna bl a beställda och inte offererade - men efter mycken tid och säljare som skyllde strul på varandra betalade jag en liten handpenning på 5000. Bågen dyker upp tre veckor senare, men det visar sig då att Manne inte beställt något av de tillbehör jag ville ha. "Vi skulle ändå inte hunnit få på dem tills du skulle hämta MCn" sade Manne då. Trots att det är vad jag betalat för och lovats. Jag blir upprörd och begär att de får skynda sig litegrann. Jag betalar bågen och kör därifrån och får löftet att prylarna ska monteras vid 100-milaservicen istället. Tidsboknngen för 100milaservicen var också ett skämt kan tilläggas.

100 milaservicen kommer efter någon månad och jag får till slut prylarna monterade. Inte enligt mina instruktioner dock, men nu har jag väl slutat förvånas och bestämmer mig för att ordna det själv. Dessutom hade speglarna inte kommit. Och dessutom säger Manne att jag betalat 5000 för lite för hojen och även fast jag kan visa kvitton på vad jag betalat så vill han inte ge upp tanken på att jag betalat för lite.

Efter många påstötningar och några veckor senare har speglarna inte dykt upp och då kollar en säljare slutligen upp att dessa rizoma speglar utgått. Jag beställer då ett annat par, dyrare, rizomaspeglar som när jag väl får dem efter fler veckor inte inneåller adaptrar för min hoj.

Ny order på sådana läggs, trodde jag, men ett par veckor senare visar det sig att order aldrig lades. Ny order igen och en vecka senare, idag, fick jag besked om att de äntligen skulle gå att hämta. Mot lite mer kostnad såklart. Då visade det sig att det beställts endast en, inte två, så fortfarande tre månader efter att jag betalt har jag inte fått vad jag beställde.

Nu tröttnade jag dock på extrakostnader, klantigheter och slöseri med min tid och ballade t o m ur i butiken. Obefintlig kommunikation, interna processer som inte finns/fungerar, ointresserad säljare som skiter i mig efter jag betalt och förväntningar som ej uppfylldes.

Tack vare Manne på Ava har jag nästan lite avsmak för min nya Kawa, men jag nöjer mig med att be Manne dra åt helvete och lova mig själv att aldrig sätta min fot där igen. Hela upplevelsen hos Ava har kantats av icke-kommunikation från Manne, mycket låg servicenivå, oprofessionell säljprocess och ren klantighet.

Hela denna historia fick mig t o m slutligen ur balans nog för att skälla och skrika i butiken och det gillar jag verkligen inte. Jag ber om ursäkt till Stefan och Christoffer som fick en lite oförtjänt släng av sleven idag, men tyvärr kunde jag inte undertrycka mitt raseri över att känna mig nästintill hånad av Ava. Killarna och tjejerna på klädavdelningen hjälpte mig dock bra gällande kläderna, så kudos till er mitt i all misär. Men jag är besviken att ha tvingats till så många besök i butiken men ändå inte kommit därifrån med allt man beställt. Och blivit lovad montering av. Och betalt för.

Två köp av nya motorfordon. Två helt olika upplevelser av kundbemötande. I det ena fallet blev jag nöjd, glad och tillfreds och i det andra fallet blev jag förbannad, besviken och med olustkänsla i magen.

Lite lång text! Vad tycker ni? Har ni egna erfarenheter av dåligt kundbemötande från säljare?
 
Last edited:

Sparrow

Retard MC
Gick med
4 May 2011
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZX6R -99
Jag har inte haft några långvariga kontakter med säljare i MC-butiker då jag endast köpt lagervaror, men har alltid blivit positivt bemött. Nu senast var jag in på Lelles MC och letade nya fotpinnar och bromspedal till hojen. Fotpinnar hade de inne men inte bromspedalen, han kollade i kataloger och på hemsidor för att hitta något passande de kunde beställa men hittade endast originalfotbroms som skulle kosta ca 1400 kr. Då tipsar han mig om att gå hem och ringa runt till olika MC-skrotar och verkstäder för att kolla om de har någon begagnad inne. Sagt och gjort, och andra stället jag ringer till har en liggande som jag får för 300 kr.

Sjukt positiv upplevelse och mäkta imponerad att han till och med tipsade mig om att köpa fotbromsen någon annanstans än hos dem eftersom de bara hade den dyra originalbromsen. Snacka om att ha kundens bästa intresse för sina ögon, och inte butikens!! :Bugar
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Säljarna på Nybergs Motor var förbannat trevliga och intresserade.
På Ava fick jag inte ens nämnvärd kontakt med någon säljare. Samma på flera andra ställen där i huvudstan. Honda var enda stället med säljare som faktiskt kändes som säljare.

Gissa var jag köpte hojen? :D
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Trist historia.....så ska det fan inte behöva vara när man lägger massa pengar på ny hoj. :mad:

Köpte själv beggad hoj i veckan hos Triumph / KTM i Länna, bra bemötande från början till slut...inget gnäll, glada miner, skön känsla när jag åkte därifrån, fick tom med en kedjespray på köpet & nu snackar vi en beggad hoj för mindre än 30 lakan....
Kundvård & service är ganska bra att syssla med, det brukar löna sig.
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Förstår inte riktigt hur så värdelösa firmor klarar att hänga i fortfarande? Eller det gör de kanske inte, är kanske ett långsamt självmord på gång? Låter som en förbannat tråkig upplevelse i alla fall, jag hade nog blivit direkt skogstokig av sådan behandling.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Mina erfarenheter sträcker sig till Lelles mc (komplett skydddsutrustning) och DinMC där jag köpte hojen samt har kollat efter ny hoj/provköra hoj och alla gånger gånger har jag blivit otroligt bra bemött där jag var i fokus hela tiden.
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Tja, vad skall man säga annat än att jag instämmer med föregående talare. Jag har också köpt MC från AVA MC en gång och det kommer aldrig att hända igen. För närvarande använder jag deras butik som provrum för allehanda produkter som jag sedan med berått mod köper från andra handlare i Sverige eller över nätet.
Då är det bra att de ligger nära till :hihi
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Vet iaf en firma norr om stan som inte har fina siffror.....dagarna är räknande.

Förstår inte riktigt hur så värdelösa firmor klarar att hänga i fortfarande? Eller det gör de kanske inte, är kanske ett långsamt självmord på gång? Låter som en förbannat tråkig upplevelse i alla fall, jag hade nog blivit direkt skogstokig av sådan behandling.
 

Dubstep

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2011
Ort
Stockholm
Hoj
XTZ 660 Tenere -92
Vill inte smutskasta på ett forum. Men iallafall, hos Din MC har jag haft det sämsta bemötandet och upplevelsen jag varit med om i mitt korta liv. Det faktum att dom (någon på verkstaden?) glömde dra åt muttern till bakaxeln efter att ha spänt kedjan på min hoj kändes lite sådär när jag tappade den i farten. I ca 80, precis innan en kurva på bogen :död

(Detta var bara en av alla incidenter)
 

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Norra B (Norsborg)
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Måste tyvärr hålla med vad gäller servicen hos Ava, tror dom skulle må bra av en större omorganisation ny lite hungrigare personal.

Dom gick miste om mig som köpare för några veckor sen när jag skulle handla ny hoj, eftersom man har så satans mycket att göra på jobbet så här i sommartid skickade jag iväg ett par förfrågningar på mejl, INGEN av Ducati firmorna i Sthlm svarade, det gjorde däremot ett par firmor nedåt i landet samt Italia bike center i Arboga som fick nöjet att göra affär med mig på en sprillans hoj.

Har nog aldrig fått något intresse av säljarna på Ava (förutom en tjej på klädesavdelningen som visar intresse).
 

Jujje

Wrooom, wrooom!
Gick med
21 May 2005
Ort
Söder om Globen
Hoj
Kawa Z1000 -12
Jag blev ju skogstokig, och det är ju bara så fel. Man köper ju en hoj för att det ska vara kul - inte för att behöva stå och skälla på folk.

Biltmore: också handlat där med bra erfarenheter. Mycket trevliga och goa!

Bra service ska premieras tycker jag! Har inget emot att handla på internet, men jag vill gärna ha en bra relation till en lokal handlare när det gäller tex mc av många skäl. Det blev dock inte så i detta fall. Så jag lär beställa den saknade adaptern på just internet. Jag kör med singel backspegel tills vidare,
 

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
BMW S1000RR -15
Jag var inne på Ava mc i höstas (2011) och tittade på en ny S1000RR, fick knappt någon uppmärksamhet öht. Högg en av säljarna och frågade hur mycket de skulle ge för min FZ1-n 2009:a med 1000 mil på mätaren. Ena säljaren och "chefen" drog sig ut motvilligt och tittade på min hoj. Chefen sa att han kunde sträcka sig till 40 000:- för min hoj så skulle jag bara få betala 150k i mellanskillnad. Jag fråga om han skämta med mig, men nä, vi måste ju tjäna på affären. Och när jag fråga om man fick pröva BMW:n så svara han bara nej. ??? Tänkte jag, här vill de ju varken sälja hojar eller bemöta kunden med respekt. Åkte senare till Bavaria i Solna och köpte min S1000RR istället och sålde FZ1:an privat nu i våras. Träffade säljaren på sveavägen runt jul och berättade hur förbannad jag hade blivit pga deras beteende samtidigt som jag sa att Bavaria sålde glatt en S1000RR till mig utan att vara otrevliga och med en bra känsla för service. Han frågade hur jag hade gjort med FZ1:an och den hade jag ju kvar och visste inte då om jag ens ville sälja den. Säljaren på Ava vart lite rosig om kinderna när han hörde att jag hade kvar Yaman. Han sträckte över en Ava-mössa till mig som plåster på såren.

Jag har hört väldigt mycket dåligt om Ava och upplevt deras avsaknad av service själv, så jag kommer serva min hoj på Mc-Proffsen eller Probike. Ava kommer inte få mina stålars iallafall.

/Try
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
För att knyta an det positiva så har jag enbart bra erfarenheter av Olofsson bil. Har haft bilarna inne på service, köpt bil osv där i flera års tid. Alltid sjysst bemötande och bra personal. När jag köpte sommardäcken var det krångel att få till en tid för att både hämta hjulen och få dom skiftade. Slutade med att säljaren erbjöd sig att själv fixa hela bytet, vilket han sen gjorde. Fem plus för dom! On a side note var de en av få verkstäder som inte fuskade när TV3 kollade bilverkstäderna runt stan.
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Tråkigt när det händer, men det finns nog liknande berättelser från alla butiker i landet. Alla klantar de till det någon gång. Har handlat på AVA i många år och alltid fått bra service både i butik, reservdelar och verkstad. Däremot har jag liknande erfarenheter som TS från andra hojbutiker i Stockholmstrakten.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En sak som slår mig i de här återkommande trådarna är hur många det är som blivit dåligt bemötta, eller inte bemötta alls, på många av hojfirmorna i Stockholm.
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Ajaj, så går det när vi överger våra triplar. TCL är enda butiken som funkar.

Åker förbi AVA till/fn jobbet varje dag och slinker in där emellanåt... Har aldrig fått frågan om jag vill ha hjälp med nått. Undrar vad dom har för policy? Hade också oturen att köpa en ny KTM 990 Adv på DinMc, den upplevelsen var inte heller kul!

Tackar bara gudarna för att TCL börjat serva och sälja KTM, nu finns det bästa i samma butik :tummenupp:tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top