Förbannad och smått uppgiven - Hjälp! F-bolaget från helvetet

kahn

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Såld
Jag ska göra en lång historia kort för jag orkar helt enkelt inte dra hela skiten.

Men det började med att jag köpte mig en VTR 1000F förra året, köpte den nybesiktad och ringde mitt försäkringsbolag och tecknade en försäkring, den landade på 7099kr per år, avställningsbar helförsäkring. Alltså betalade jag bara för de månader den var påställd, resten garageförsäkring.

Nu i somras fick jag som vanligt en massa papper från bolaget, och med liten text och ingen riktig "SE HIT" skylt så har de ändrat mitt belopp från 7099kr till dryga 43000kr. Jag upptäckte inte detta direkt eftersom jag inte brukar öppna posten direkt när den kommer utan väntar till slutet på månaden... I alla fall så hade jag nu ställt på motorcykeln den 10:e juni, och ställde av den igen den 23:e. Det var alltså samma dag jag upptäckte att de höjt till 43k i försäkring. Jag ringer till bolaget eftersom jag var säker på att det blivit något fel... Det hade det tydligen inte, och de hade räknat om min försäkring eftersom de nu ansåg att den hade mer KW än vad den var registrerad med. Jag har som sagt aldrig besiktat den utan jag köpte den besiktad och tänkte inte mer på det, jag körde och hade kul.

Hur som helst verkar den ha varit strypt tidigare, men de hade de inte upptäckt när jag tog ut första försäkringen. Det var i alla fall helt kört att få dem att ställa ner den igen, så jag tvingades sälja den, sagt och gjort, nu är den såld. Nu fick jag höra när jag ringde till dem att de vill ha 1300kr av mig för perioden 10-23, alltså 13 dagar.

Vad har jag för val? kan de göra på det här sättet? Det är ju lixom inte en liten höjning, alla handläggare jag pratat med har varit mycket förstående och försökt prata med chefen. Men denna jävla paragrafryttare har bara gett mig fingret... Nu tänker jag fan inte ge mig, jag vägrar betala 1300kr för att de jävla klåparna höjer min försäkring utan att ordentligt meddela mig i förtid. Bara hoppsan hejsan nu höjer vi med ett par hundra procent...

Som sagt, vad är mitt nästa steg? Har jag några rättsliga verktyg att ta till? Media vill jag gärna slippa då det finns tillräckligt med snyfthistorier där, men som sista utväg...?

Jag har hela tiden hållit mig lugn och sansad när jag pratat med dem men nu börjar mitt tålamod fan ta slut. De har för alltid förlorat mig som kund och jag kommer ALDRIG mer att rekommendera detta bolag.
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Ett tips är ju att öppna o läsa breven som kommer i lådan.
Ta de 1300 som läropengar, det är ju inte så att du blir ruinerad på kuppen.
FB och banker ska man se upp med, nu vet du det :)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vad är problemet? På årsförfallodagen av din försäkring får du ett brev som du inte läser där du informeras om höjd premie. Sen ställer du på hojen och tvingas betala den högre premien?

Svälj och ta det som läropengar...
 

kahn

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Såld
nej, på årsdagen höjdes försäkringen till 8000kr, det kunde jag ta, jag hade en påställd 2 dagar och ställde sedan av den igen. 140kr/år garageförsäkring. Sedan den 7:e juni fick jag ett brev om att de ändrag garageförsäkringen till 561kr/år, jag reagerade inte så mycket över det. När jag sen ställde på den 10:e så fick jag ett brev den 12:e där det alltså står 43k. Någonstans tycker jag de brister i sitt ansvar i att meddela mig att den har höjts väldigt kraftigt. Alltså mitt i en försäkringsperiod höjdes den, inte på någon årsdag.
 

gixxer64

Guest
jag råkade ut för samma skit hos länsförsäkringar betalade runt 6500kr helförsäkring hellår sen när jag skulle betala för nästa period så hade dom höjt det till 25000kr utan förvarning:va men som tur va så klara jag mig undan med att byta försäkringsbolag
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Om det står i villkoren att de när som helst kan ändra premien utan att förvarna och du har gått med på de villkoren så är du rökt.
 

kahn

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Såld
tydligen fel forum att få hjälp på, det är inte så att jag försöker få behålla körkortet efter att ha kört som en dåre eller kört rattfull och försöker komma undan. Det måste ju finnas någonting jag kan åberopa, någon skyldighet som dom har att åtmninstonde meddela mig om en höjning och inte bara meddela det "after the fact"
 

gixxer64

Guest
dom höjer ju på grund ut av dom på står att kw inte stämmer längre som står i papperna så skrev dom till mig men min är strypt till 25kw men den är ju godkänd som 25kw på bilprovningen så ja tycker dom har gjort ett misstag där
 
Last edited:

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Varför öppnar man inte post förrän i slutet på månaden?! Är det jobbigt?

Nej.

Angånde "hjälp" så är det bara till att byta bolag. Tror nog samtliga har i det finstilta att dom kan ändra premie godtyckligt.
 

gixxer64

Guest
Varför öppnar man inte post förrän i slutet på månaden?! Är det jobbigt?

Nej.

Angånde "hjälp" så är det bara till att byta bolag. Tror nog samtliga har i det finstilta att dom kan ändra premie godtyckligt.


ja de är för jävligt:yoparty
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Det är så enkelt att du får ta konsekvenserna av att inte öppna posten när den kommer. Om man kom undan så enkelt skulle inte en jävel öppna en räkning.

Anledningen att de höjde kan jag mycket väl tänka mig är för att de inte är intresserade av kunder som ställer av och på hojen oavbrutet.

För att du ska slippa bli av med hojen nästa gång, "sälj" den till en släkting eller polare och "köp" tillbaka den igen, så hävs försäkringen.
 

-Linkan

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R1 -08
Det åligger f-bolaget att skriftligt och innan ändringen träder i kraft informera dig om saken, samt motivera varför premien ändras under innevarande avtalsperiod. Har de skött den delen så tror jag du får svårt att hävda någon rätt gentemot bolaget. Har de däremot inte gjort detta utan du får reda på det först efter att du ställt på hojen så tror jag du har möjlighet att få rätt. Får du inget gehör hos bolaget ifråga så kan du alltid ta kontakt med Konsumentvägledningen i din kommun för rådgivning.
 

Miami

Ny medlem
Gick med
22 May 2010
Ort
Skogen
Hoj
Honda Cbr 900rr
på med klubb västen och gå och prata med "chefen" funkar alltid
 

kahn

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Såld
Ja, varför öppnar man post i slutet på månaden... Är knappast så ovanligt att folk gör så. Men jag tycker det är ovidkommande i detta fall, alltså när jag öppnar posten. De har fortfarande inte meddelat mig att de HÖJT mer än att skriva att min garageförsäkring blev dyrare. Jag har inte bytt bolag, jag sålde hojen. Min fråga kvarstår, bör de inte ha en skyldighet att meddela sig inför en höjning på typ 550%.

Ang "läropenning". Jotack den har jag redan fått eftersom jag inte kunde ha kvar hojen, sålde den fort som attan med stor förlust. Men det är skitsamma, det är dessa 1300kr jag inte tycker jag ska behöva betala.
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Av registreringsbeviset framgår om hojen är strypt eller ej. Såldes hojen som strypt & du därför fick den låga försäkringspremien? Var fick FB uppgiften om att strypningen var borttagen? Antagligen från samma reg. bevis som du fick året efter. Men skulle det vara så illa att hojen är reggad som strypt fast strypningen var borttagen vid köp är det en sak du får lösa med säljaren.

Men att montera & ta bort strypning ska ske på auktoriserad verkstad för att sedan typbesiktiga den till den nya effekten.

Tyvärr är det mycket fusk med strypta hojar, bara på detta forumet finns flera trådar där man diskuterar hur man tar bort strypningen.

Själv har jag aldrig förstått vitsen med att strypa en hoj säg att du har ett A2 kort med begränsning på 35 kW = 47.586 hk det finns massor med roliga hojar som matchar det kravet/begränsningen.
Eller om det är billig försäkring du eftersträvar så finns även där mycket att välja mellan.

Nu är ju inte VTR 1000F ett effektmonster med 110 hk & 96 Nm, så jag begriper inte den premiehöjning du fick, jag menar 43K är det ingen som betalar oavsett hoj .Måste ses som en markering från FB att de ej vill försäkra din hoj.
Slutligen ska du självklart betala din skuld på 1300kr så att du inte får en betalnings anmärkning - det är det inte värt oavsett ven som har rätt. Du kan ju alltid försöka kräva dem åter senare.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Ja, varför öppnar man post i slutet på månaden... Är knappast så ovanligt att folk gör så. Men jag tycker det är ovidkommande i detta fall, alltså när jag öppnar posten. De har fortfarande inte meddelat mig att de HÖJT mer än att skriva att min garageförsäkring blev dyrare. Jag har inte bytt bolag, jag sålde hojen. Min fråga kvarstår, bör de inte ha en skyldighet att meddela sig inför en höjning på typ 550%.

Ang "läropenning". Jotack den har jag redan fått eftersom jag inte kunde ha kvar hojen, sålde den fort som attan med stor förlust. Men det är skitsamma, det är dessa 1300kr jag inte tycker jag ska behöva betala.

Om de bara skrivit att garageförsäkringsdelen höjts kan du nog ha ett case, men fundera över hur mycket advokat du får för 1300kr som du inte vet om du får igen...
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Är knappast så ovanligt att folk gör så. Men jag tycker det är ovidkommande i detta fall, alltså när jag öppnar posten.

Aldrig någonsin, under mitt 36-åriga liv, hört om någon som gör så så jag anar att det är rätt ovanligt.

..men det var tydligen ovidkommande.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Självklart bör/ska dom meddela prishöjningen i god tid innan dom höjer en befintlig försäkring. Är det däremot så att du automatiskt tecknar en ny försäkring när du ställer på hojen ska du naturligtvis kolla upp villkoren innan.

Exakta villkoren har du väl bäst koll på själv?
Vi andra har ju inte tillgång till varken försäkringsbrev eller villkor för din försäkring.

Om du faktiskt anser att dom gjort fel rent juridiskt så vänder du dig till konsumentvägledaren i din kommun i första hand. Därefter till SMC om du är medlem.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Aldrig någonsin, under mitt 36-åriga liv, hört om någon som gör så så jag anar att det är rätt ovanligt.

..men det var tydligen ovidkommande.

Min post kan bli liggande någon dag eller två ibland om den ser tråkig ut men framför allt så kan man ju vara på resa ett par veckar utan att komma åt sin post så att meddela en prishöjning med så kort varsel är ju ändå ganska olämpligt. Nu brukar försäkringsbolag vara ute i väldigt god tid och jag misstänker att TS inte läst sina villkor ordentligt men men...
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top