"Långtidsprojekt", Yamaha R1 -98 Fighter

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
Ja, det känns rätt :yoparty
 

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
Hoppas det :krama


Nu har jag ett litet problem dock... Jag har ju hela gaffeln står löst, men nu skulle jag försöka få loss benen från den nedre kronan och trots att jag tagit bort bultarna helt från den nedre kronan så sitter benen som gjutna... Mer våld? :va eller har jag missat nåt?
Service manualen säger bara remove forks, och ned tanke på hur lätt det var att lyfta ur övre kronan är jag förvånad att den nedre satt så hårt!:smasha
 

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
Det blev våldslösningen... :4skrika (typ)

Jisses vad de satt! Jag gick upp till lägenheten och hämtade hammaren och 5-56 (som egentligen borde stått där nere, men nu gör den det iaf!)

Först fick de båda kärlek med 5-56
Den första fick jag ta 36mm hylsan på toppen och knacka lätt och försiktigt tills den gav med sig och sen gick den att vrida ut
Nummer två gick att vrida direkt när 5-56an fått verkar lite längre...

Nu är de loss iaf! Dock blev jag lite orolig inför min eloxering! Eftersom det var så S*T*NS trångt att få ut kommer det ju inte bli lättare när eloxeringen byggt nån hundradels millimeter till.

IMG_1240.jpg
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Bara att bräcka isär kronan något vid monteringen. På mitt förra bygge så valde jag att pulverlacka benen istället för eloxering pga mindre skador.

Tänk bara på att de måste vara HELT skadefria om eloxeringen skall bli bra. Det blir en annan nyans vid skadorna.





Det blev våldslösningen... :4skrika (typ)

Jisses vad de satt! Jag gick upp till lägenheten och hämtade hammaren och 5-56 (som egentligen borde stått där nere, men nu gör den det iaf!)

Först fick de båda kärlek med 5-56
Den första fick jag ta 36mm hylsan på toppen och knacka lätt och försiktigt tills den gav med sig och sen gick den att vrida ut
Nummer två gick att vrida direkt när 5-56an fått verkar lite längre...

Nu är de loss iaf! Dock blev jag lite orolig inför min eloxering! Eftersom det var så S*T*NS trångt att få ut kommer det ju inte bli lättare när eloxeringen byggt nån hundradels millimeter till.

View attachment 374443
 

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
Tack för tipsen! Jag ska göra rent dem ordentligt i veckan tänkte jag, då ser jag skicket på dem, men vad jag sett hitills så ser det bra ut!

Jag har diskuterat det här med pulver vs elox med såväl mekar som de som gör båda jobben och samtliga har föreslagit just elox eftersom det bygger minst och är mest hållbart - eftersom benen sitter så pass känsligt till.
Jag har ändå tänkt eloxera båda kronorna, fotpinnar och en del skruv samtidigt och kostnaden skulle bli den samma oavsett om jag gör en sak eller en massa prylar.

Det ända jag funderar över är vilken förberedelse jag behöver göra utav delarna som skall eloxeras? Självklart skall de göras rent, men måste de även slipas? Jag tänker på att gaffelbenen är ju eloxerade vid tillverkning...
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Rengör dem bara så tar eloxeringsfirman och förbereder benen för eloxering.
Alla defekter syns vid eloxering även dem du skulle göra vid en eventuell slipning.


Det ända jag funderar över är vilken förberedelse jag behöver göra utav delarna som skall eloxeras? Självklart skall de göras rent, men måste de även slipas? Jag tänker på att gaffelbenen är ju eloxerade vid tillverkning...
 

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
Tack! :tummenupp
Skönt att det finns så mycket kunnigt folk som gjort grejerna förut :)

När du lackade dina, lät du nedre kronan sitta kvar vid lackering? Om du inte gjorde det, var det inte bökigt att få tillbaks benen utan att skada lacken just eftersom det bygger en del?

Rengör dem bara så tar eloxeringsfirman och förbereder benen för eloxering.
Alla defekter syns vid eloxering även dem du skulle göra vid en eventuell slipning.
 

bmwrobban

framhjulsdrivet är oönskat
Gick med
12 Nov 2010
Ort
Kalmar Län
Hoj
-94 Gsxr 750(såld), Gsxr 1000 K5 snabb banhoj (såld), -06 zx10, GsxR 1100 1987
bilder bilder bilder :yoparty
nice o följa ...även om det är en 'skramlaha' :fyllisar
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Vred du gafflarna när du tog ur dem,o provade du vrida åt båda hållen?

Monterar av mina gafflar lite då o då o de är helt omöjliga att rubba åt ena hållet men vrider man åt andra hållet är det inga problem.
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Nope, bände isär kronan när jag monterade. Inga skador men det var tight.




Tack! :tummenupp
Skönt att det finns så mycket kunnigt folk som gjort grejerna förut :)

När du lackade dina, lät du nedre kronan sitta kvar vid lackering? Om du inte gjorde det, var det inte bökigt att få tillbaks benen utan att skada lacken just eftersom det bygger en del?
 

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
bilder bilder bilder :yoparty
nice o följa ...även om det är en 'skramlaha' :fyllisar

Jag vet, det är ett "nerköp" från Gixxern jag hade innan (även om denna kommer vara fräschare när den är klar), men å andra sidan så var den så billig att det var värt det ;)
Finns lite bilder på första sidan, och kommer fota allt jag gör så det kommer mera :)


Vred du gafflarna när du tog ur dem,o provade du vrida åt båda hållen?

Monterar av mina gafflar lite då o då o de är helt omöjliga att rubba åt ena hållet men vrider man åt andra hållet är det inga problem.

Jupp, prövade båda hållen och de satt som berget! Men de har nog inte varit demonterade på 14år heller... Hur som så hjälpte ju 5-56 :yoparty

Bli spännande att se resultatet!

Tack! :tummenupp

Nope, bände isär kronan när jag monterade. Inga skador men det var tight.

Ok! Men hur blir det med lacken på den nedre kronan om man bändar upp den, spricker inte den? (eller var den olackad?)
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Jag har oxå R1 gafflar och krona som jag provmonterade här om dagen.
Jag kilade in en liten skruvmejsel försiktigt i glipan vilket gjorde att det inte repar när man drar benet in/ut.

Vad pyntar du för eloxering ?
 

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
OK! Får testa det! :)
Fått förslag på 650kr+moms för en balja
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Fan...det var ju inte farligt. Kan man välja kulör tex. guld/brons ?
Behöver du plocka isär gafflarna så de bara kör själva röret ?
 

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
Fan...det var ju inte farligt. Kan man välja kulör tex. guld/brons ?
Behöver du plocka isär gafflarna så de bara kör själva röret ?

Ja och ja :) Dock vet jag inte om guld/brons kostar extra, detta var priset på allt i svart, betalt vitt :hihi
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top