"Långtidsprojekt", Yamaha R1 -98 Fighter

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Varför ska du plocka ner motorn om den fungerar? En bra regel är ju att inte röra det som fungerar...
En annan bra regel är att göra en motorrenovering lite då och då så man verkligen vet att det funkar, för en vacker dag gör det inte det. :fakta
 

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
Vi får se hur det blir i slutändan, den gick som sagt fint vid provstarten, men nu när den lämnas iväg blir det ventiljustering (3500mil/14år gammal motor). Om det inte är helt igensatt med gammal sölig olja och skit och ventilerna bara behöver mindre/inga justeringar så nöjer jag mig där så länge :rolleyes:
Dock ser jag det ändå lite som Thorped säger, när den ändå är ur är det ju inte fel att gå igenom den grundligt, den är ju ändå GAMMAL och med stor sannolikhet välanvänd... Bättre göra det när den är urplockad för vintern än mitt i sommarn. :krama
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Håller med...bättre att titta till den nu än att ta en sur renovering till sommaren !
Fått paket/brev ännu ? :va
 

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
Håller med...bättre att titta till den nu än att ta en sur renovering till sommaren !
Fått paket/brev ännu ? :va

Japp!!! Vår fantastiske brevbärare la dock fel avi i vår låda, så Coop 2km åt ena hållet (som enligt lappen hade paketet) hänvisade till matbutiken 2km åt andra hållet hemifrån!
Jag hämtade det igårkväll och glömde självklart kvar det i bilen :D märkte det nu när vi åkte iväg på middag! Öppnas ikväll när vi kommit hem :) Hjulklappar är ju alltid kul!
 

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
Roligt att höra! :tummenupp
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Ja, den körningen är ingenting mot av du får lägga i tid för att komma igenom all tejp i paketet :tungan
Skönt att det kom fram i alla fall...man vet ju aldrig med posten.
 

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
Haha, det var fadet värsta paketet jag varit med om! Tyvärr fotade jag inte, men "kort" beskrivet fick jag ett paket av Arnold med tändkablar mm. Packning:
Grönt kuvert från Posten med min/Arnolds adress på
I det låg ett paket med packpapper med bådas adresser på - ifall att Posten..? ;)
I det låg ett paket med tejp utav guds nåde! Skitnojig att råka klippa nån kabel eller nåt! Fick lägga små kirurgiska snitt för att hitta in.
I det låg sedan kablarna inlindade i hushållspapper :rock

Tack Arnold! Nu har jag sju hela kablar istället för tre! Stort tack även för presenten, den var i bättre skick än det som satt på hojen :)

Sovdags! Godnatt!
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Ha..ha...va bra att du kom igenom packningen till slut. Gott att freebien kommer till användning.
Det dumma är att jag gjode ett paket och åkter ner till posten. De ville ha 150 kr för att skicka det, men stoppade man det i deras "gröna" påse så blev det bara 69:-

Kämpa på med bygget !
 

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
Mycket RAM i detta inlägg:rofl


RAMren i garaget
g4.jpg


Körde hem allt när motorn ändå skulle till mc-verkstaden, skönt med bra jobbil, Dodge RAM :)
g1.jpg


Upptäckte denna fina GHETTO-lösning på min hoj när den togs isär... På denna satt en kraschpuck i RAMen. De har typ svetsat fast en mindre bult på RAMbulten och sen typ rostskyddlackat det eller nåt?
g3.jpg


Det nya hemmet i förrådet där jag har lite lättare att gå ner och meka än att gå bort till garaget.
g2.jpg


Sen var det jättejobbigt att andas på macken när jag skulle fylla på hjulen :dummer
g5.jpg
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Härligt Richie !
Blir lite nervös bara när jag ser fina mc grejjer i ett källarförråd.
Du kan inte installera ett enkelt larm...eller varför inte koppla 380 volt till grejerna ? :crash

Keep posting,

PS. He..he...ghetto-lösningen var inte dum, kanske snor den..
 

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Enköping
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
En amatörmeckare som en annan blir ju imponerad av att man törst riva skiten i "molekyler" och sen förhoppningsvis få ihop allt. Tänker mest på dem 100 tals skruvarna, kontakterna och prylar hit och dit men grym ide, ska bli häftigt att se den färdiga sen!!
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
När du ändå har inlämnat motorn, låt dom kolla på växellådan, rätt vanligt fel om nån kört lite för mycket bakhjul eller inte växlat riktigt.

1-2an hoppar ur.

Tycker om dessa byggen :tummenupp kommer följas :7peta
 

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
Arnold: finns pälsar i grannförråden som är dyrare och lättare att sno än min cykel :rofl så jag hoppas att om nån skulle få för sig att ge sig på vårt förråd så väljer de nåt annat :rolleyes:

Kryckan: Tack!

Ljungqvist: Tack, ja det är en utmaning men Yamahas verkstadhandbok för R1 på iPaden underlättar rätt mycket. Sen är det skönt att man har Hult! som polare som är riktigt duktig på att meka och kan stå bredvid och komma med tips och råd längs vägen eller agera telefonsupport när hag fastnat - jag är inte den som gärna låter andra göra jobbet när jag själv kan testa och lära mig :) Dock motorjobbet känns i nuläget bäst att lämna bort...
Angårnde kontakter och kablar är jag lite fascinerad över enkelheten, det finns i stortsett inte två kontakter på hela hojen som har samma färg/kontakt, så det är gjort för att vem som helst skall hitta tillbaks :banana


Foppa, svar kommer!

Evo: tack detsamma!

Ferspeed: jag diskuterade detta med meken, men han tyckte att det var onödigt dyrt jobb om det behövdes, så om det sen visar sig att det behövs vet jag en annan verkstad som skall få just det jobbet isåfall.
Hojen i sig är inte tänkt som bakhjulsåka hoj, utan mest Donken Sveavägen på onsdagar och glass på waxholm under helgerna :) en riktig posörhoj (utan knullputs) alltså :) hoppas verkligen den kommer bli som jag hoppas!
 

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
Nu har Foppa handlat av mig framlyset, så nu är FZ1-N lyset inget annat än tvång ;)
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Dom kanske nallar både pälsarna och dina framgafflar... :D
Låter som du kommer modda lite ??
 

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
Nä, jag hoppas verkligen gafflarna får vara ifred :)
Modd och modd vet jag inte :rolleyes: Men förhoppningen är att den 14år gamla hojen ska se ut som om den var byggd detta årtionde :tuttar

Typ:
2ducl50.jpg
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top