Slutbesiktning SFRO

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Förutsatt att ramen är serietillverkad (vilket den nog är av nån brittisk firma, typ GIA eller Spondon) så är det inga problem med en ram i 7075 alu-rör eller liknande.

Är det inte snarare ett problem OM den är serietillverkad? Man får inte SFRO besikta en serietillverkad hoj, men en hoj byggd på en serietillverkad ram kanske inte är problem normalt sett, eller? Någon som vet?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Är det inte snarare ett problem OM den är serietillverkad? Man får inte SFRO besikta en serietillverkad hoj, men en hoj byggd på en serietillverkad ram kanske inte är problem normalt sett, eller? Någon som vet?

Just gällande aluminiumramar så har jag för mig att den måste tillhöra en mindre serie av ramar från en "renommerad" rambyggare annars är det tvärnej från SFRO. Kommer du med en egenhändigt tillverkad rörram i alu så är risken liten att du får den godkänd eftersom materialet inte är optimalt för just rambyggen samt att det kräver oerhört mycket erfarenhet för att få bra svetsar som verkligen tar på djupet i materialet.

Nu kan detta ha ändrats men senast jag frågade så var detta svaret jag fick.
 

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmo
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Sanning med modifikation! Du kan komma med egen svetsad alu ram, chansen att du kan svetsa så pass bra så att det går igenom är ganska liten, du behöver skriva en intyg som säger vad för material du använt och vilken metod du svetsat och dom kommer att inspektera svetsarna ordentligt!
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Sanning med modifikation! Du kan komma med egen svetsad alu ram, chansen att du kan svetsa så pass bra så att det går igenom är ganska liten, du behöver skriva en intyg som säger vad för material du använt och vilken metod du svetsat och dom kommer att inspektera svetsarna ordentligt!

OK!

Som sagt dock, få som svetsar så pass bra. Speciellt med tanke på hur förrädiskt aluminium är i hojramar (i alla fall rörramar). Det är inte en fråga om det kommer att spricka utan när. :)
 

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmo
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Reggat o klart! Försäkrat för en struntsumma och tydligen skattebefriat! Gick hur smidigt som helst!!!
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Grattis! Fick för mig att denna var hyfsat klar när vi sågs på någon körning någonstans för några år sedan, men jag vet hur det är. Barn tar tid... Jahapp, själv har jag nog minst två år till innan mitt amatörbygge är klart... jaja, tur att det är så kul att bygga :)
Grattis igen!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top