Hoj med sportig KÖRSTÄLLNING och billig försäkring?

Cyne

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2008
Ort
Borlänge
Hoj
Suzuki GSX-R750 -06
Hej alla!

Sitter just nu på en z750 -07 och den tuffar på bra. Men eftersom frugan också gillar att köra (och båda vägrar sitta bakpå...) så behöver vi en till hoj. Jag är sugen på något med ännu sportigare körställning: mer framåtlutad, clip-on styre, högre fotpinnar, bättre markfrigång (fotpinnar och även ljuddämpare kan släpa i på kawan på bana).

Skulle alltså vilja ha en sporthoj men är egentligen mer än nöjd med effekten i kawan. Dessutom avskräcker försäkringen ganska ordentligt, billigaste jag hittat är Suzuki GSXR600 för ~11500/hel/hel (jag fyller 28 senare i sommar).

Har kikat på Ninja 250 men den är lite för klen, nästa steg verkar vara zxr600 och då är det dyrt!

Frågan lyder alltså: Finns det några sportiga cyklar med lagom effekt och billiga premier? En rejsig 500 skulle passa fint, det är kul att växla! gärna denna sida millenieskiftet, inte så imponerad av fjädring/chassi på äldre hojar...
 

Espekta

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2011
Ort
Orust
Hoj
1996 Kawasaki Zx7-r
Min zx7r kostar mig på folksam 4k per år, jag är 26 i höst
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tidig 2000-tals cbr(fram till -03?), innan RR-modellerna alltså, brukar gå att få vettig försäkring på i det segmentet, bra hoj med, kan inte honda så jag vet inte vad de modellerna heter men googla.
 

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Grå metallic
Tidig 2000-tals cbr(fram till -03?), innan RR-modellerna alltså, brukar gå att få vettig försäkring på i det segmentet, bra hoj med, kan inte honda så jag vet inte vad de modellerna heter men googla.

Är väl 929-954 du tänker på, men om man är under 30 år som ts så blir det ganska hög försäkring ändå.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om ni 250ninjan kvalar in som sportig körställning duger nog den nya CBR600F med, eller andra sporttourers. Hyfsad effekt, lite upprättare körställning och billiga att försäkra eftersom att bombarna hellre kör renodlad sport.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Tjejförsäkring?

Fast då får du kanske inte köra den trots att det är inom hushållet. Värt att kolla i alla fall.
Jag hade kikat på TRX även om de kanske inte passar in på ålder (sista året 99?)
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Lustigt, hade tänkt skriva samma sak som cliff :) men såg en fin tl1000s här på sh med tlr motor (10hk extra) och bitubo dämpare bak (orginaldämparen suger på TL tyvärr). Känner inte alls säljaren med hade jag varit ute efter en sporthoj med billig försäkring hade jag åkt och kollat på den direkt.

Finsn en prisexempel pdf från suzuki märkesförsäkring du kan googla efter och i den listan e tl1000 i samma kategori som sv650 så är den försäkringspremien du får

edit: googlade själv, här e listan http://www.suzukimcforsakring.se/Uploads/HTMLArea/Dokument/PremieSUZ090407.pdf kolla på sv650 för tl1000s och tl1000r premien
 
Last edited:

Red_Line

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki TL1000R -00
har en TL1000R -00 o har den försäkrad hos suzuki märkesförsökringar, 28 år, bor centralt i norrköping, betalar 2000 om året för halvförsäkring. :rock
 

pippii

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2007
Ort
GBG
Hoj
cbr600f -99
Jag har en cbr 600f4 som tillverkades mellan 99-00. Betalar 7800:- hel/hel hos if, 25 fyllda mitt i gbg. Sen finns f4i med insprut och snyggare front från 01-? Har sett f4i ända till -07 på blocket. Körställnigen är inte lika extrem som r6 el ninja, vilket gör att det går ganska bra att köra långt med. Prestanda mässigt duger den för mig med sina 110hk på 170kg torrvikt.
 

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -07
Tänkte ju på 600an då.....

...och dessutom har alla fireblades hetat CBR**RR från och med 900:an och framåt. Tror ingen av dem är speciellt billiga att försäkra förutom möjligtvis CBR900RR från -92 som borde kunna klassikerförsäkras nu...om FB tillåter det vill säga. Men som du säger, fanns ingen CBR600RR innan 2003.
 

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Grå metallic
...och dessutom har alla fireblades hetat CBR**RR från och med 900:an och framåt. Tror ingen av dem är speciellt billiga att försäkra förutom möjligtvis CBR900RR från -92 som borde kunna klassikerförsäkras nu...om FB tillåter det vill säga. Men som du säger, fanns ingen CBR600RR innan 2003.

Helt rätt,vetefan hur jag tänkte där...(trött i mössan):3freak
 

Garolino

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2012
Ort
Skövde
Hoj
GSX-R k2
Betalar 9500kr/helår för helförsäkring på min gsxr1000 02;a. Självrisk 5k. 24år i lght. suzukis märkesförsäkring är värt att ringa till :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top