Laddtryck R1 Turbo

mencken

Laddtrycksberoende!
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Brok Prestorp
Hoj
Yamaha R1 Turbo -01 / KTM 690 SMC -09/ Fantic 303 Trial -87
Jag har en R1 -01 Turbo med förgasare, den är enligt uppgift byggd av Mc Express. Det sitter ett Schwitzer agg på den och den har IC. Har varit ute och provåkt lite nu och laddet ligger på 0.5 bar.
Hur mycket ska man kunna ladda utan att det rasar för mycket? :)
Vet att komp och 123 andra faktorer påverkar men vad är normalt? 1 bar?
Ska riva bort avgassystemet och kolla så inte wastegaten kärvar på något sätt nu ikväll eller imorgon men om allt ser ok ut så kankse det är läge att införskaffa en pysventil för att ställa trycket med?!

Tillägg! Anledningen till tråden var att den kändes bra mycket vassare i början och efter konsultation med förra ägaren så laddaden den när jag köpte den ca 0.8 och var bänkad till 237 hk på hjulet... Sanningshalten i den siffran låter jag vara osagd men då var den redigt snabb! Nu ligger laddet på ca 0.4/0.5 enligt mätaren och efter mycket felsökning och skruvande så har jag hittat en förhållandevis stor spricka i wg-huset... Trycket håller sig och svajar inte men har minskat betydligt. Kan en sån spricka påverka trycket så mycket? Den går i övrigt precis som den ska... Bifogar ett par bilder, sprickan ifråga sitter längst ner i wg-hålet!turbo1.jpgturbo 2.jpg
 
Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
1 Bar är alldeles för mycket om inte maskinen är kompsänkt och tunad för 1 Bar under kontrollerade former. Även vid 0.5 Bar måste man veta att Air Fuel Ratio ligger rätt så att motorn inte spikar eller överhettar. Så rådet är att ändra ingenting om det inte sker i samband med bänkkörning och låt bänka den om du inte har full koll.
 
Last edited:

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Är den kompsänkt? Det är det första du bör ta reda på...
 

RaZoR

Snabb Sporthoj.com'are
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jeppis/Finland
Hoj
Samma vikt/effekt förhållande som en R1:a men 100 kilo lättare
Om det nu sitter IC på den med rätt bestyckning för E85, kompsänkt ska det nog gå att ladda, men bäst vore nog att köpa en liten bredbandslambda så vet man med säkerhet att allt är som det ska vara. Ett par hörlurar byggda för att lyssna efter spik kan också vara en idé, kan vara lite knepigare att höra spikningar ifall det körs på E85 dock.
 

blå1

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2010
Ort
E-tuna
Hoj
R1 turbo
Min e kompsänkt, laddar 1,2 bar å de går som satan, 277 whp me 19t men swiseragget e bra litet,
 

blå1

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2010
Ort
E-tuna
Hoj
R1 turbo
Vanlig 98 mack soppa, Tänkt på e85 tar tanken slut väldigt fort
 

mencken

Laddtrycksberoende!
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Brok Prestorp
Hoj
Yamaha R1 Turbo -01 / KTM 690 SMC -09/ Fantic 303 Trial -87
Har lagt till lite info i första inlägget! Ska jag ta bort turbon och renovera/laga/byta ut den eller ska jag leta vidare efter den faktiska felet? Börjar bli less, 30 mil och 30 timmar i garaget hittills...:huvet
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Tycker det ser ut som om bladen tatt i huset.. har du känt på axeln? Hur mycket glapp är där?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Axeln är tight!

Det ställe där bladen ser ut att ha skrapat i, kan bero på att sprickan ger försämrad värmeavledning till godset där. Dvs materialbryggan blir en materialtunga. Det kan vara så att den glöder och bågnar in mot turbinhjulet när det är belastning. Jag tror det är ett samband mellan sprickan och skrapmäret.
 

mencken

Laddtrycksberoende!
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Brok Prestorp
Hoj
Yamaha R1 Turbo -01 / KTM 690 SMC -09/ Fantic 303 Trial -87
Byta agg med andra ord? Nån som vet vilket man kan använda som passar på grenröret? Det här tror jag heter Schwitzer S100 och är stämplat med 311384. Kan man byta avgashuset?
 

mencken

Laddtrycksberoende!
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Brok Prestorp
Hoj
Yamaha R1 Turbo -01 / KTM 690 SMC -09/ Fantic 303 Trial -87
Har pratat med GIK Turbo och han rekommenderar ett byte till Garrett GT28R för 6500:- ink moms... Då passar ingenting antar jag bortsett från flänsen mot grenröret så det lär väl bli ett jävla pill med allt för att få dit det?! Några synpunkter på det agget till det priset i övrigt?! Vad jag förstår så är det till att börja med fysiskt större än det jag har så det lär väl ta i IC eller liknande... Fan, är less på skiten!:mad:
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Ska man köra turbohoj så måste man tycka sånt här är kul, dom flesta skruvar nog mer än dom kör... Det låter inte som om du tycker det är särskilt kul så sälj den och köpa en originalhoj.
Vill du ändå gå vidare så handla av http://www.turboservice.se/ och försök att få tag i en likadan turbo som du har. GIK handlar jag aldrig av igen:brinnerup

Förövrigt så är jag inte alls övertygad att problemet är turbon, det du har visat här borde inte göra så stor skillnad på trycket (om någon alls), jag tror nått annat är knas
 
Last edited:

mencken

Laddtrycksberoende!
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Brok Prestorp
Hoj
Yamaha R1 Turbo -01 / KTM 690 SMC -09/ Fantic 303 Trial -87
Kul och kul, det går an när man inte har 143 andra saker att göra... :) Har bokat av alla kvällsjobb i veckan och ska riva i det! Brodern provkörde förut och tyckte sig höra en läcka i grenröret, det kan ju också om nåt vara en bidragande orsak! Sälja blir det inte tal om, en vanlig båge kommer aldrig kännas kul igen... ;-)
 

blå1

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2010
Ort
E-tuna
Hoj
R1 turbo
Ja har en frisk sån ligger, med påsvetsad aluböj till ic, tror de är samma på alla som mc-x gjort, finns i eskilstuna/stockholm men ja bytte till 19t mycket mycket trevligare att köra med större agg
 

mencken

Laddtrycksberoende!
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Brok Prestorp
Hoj
Yamaha R1 Turbo -01 / KTM 690 SMC -09/ Fantic 303 Trial -87
Vad vill du ha för agget? Kan du skicka? Sätter gärna in pengar i förväg! Ring på 0739-414229 / Mencken
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top