Lurad av privatperson vad gäller?

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Har blivit lurad på en vattenskoter jag köpt. Ganska dyr (115000). Kände nästa direkt att något inte stämde och efter lite nystande är det fastställt att skoterns id-bricka är utbytt. Klara bevis finn för detta då orginal popnitar hänger kvar sönderborrade på skrovets insida. Enligt säljaren skulle skotern vara en 2011, men vid kontroll av ett idnummer som finns inuti maskinen lite mer dolt visar det sig att den är levererad till handlare i december 2008.

Förmodligen stämmer inte driftstiden heller, men detta måste jag kolla med en verkstad som har diagnostikverktyg.

Jag har kvitto skrivet av säljaren där han klart och tydligt skrivit 2011 samt det falska serienumret.

Vad har jag för rättigheter? Har googlat en del men hittar inget konkret.

Jag vill häva hela affären men har inte konfronterat säljaren med detta ännu.

Har enbart talat om hur det ligger till och han säger sig givetvis inte känna till detta. Men han har dock lovat att vi skall lösa det så att jag blir nöjd.
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Säg till säljaren att du vill häva köpet, annars polisanmäler du honom för bedrägeri. Eller så kanske du ska kontakta polisen direkt. Scootern kan vara stulen och det finns en viss risk att säljaren springer och gömmer sig om du hotar med polis.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Kontakta polisen direkt, bästa är nog att försöka ta kontakt med bedrägeriroteln direkt, då ser de direkt om det finns fler ärenden på samma säljare.

Det trista i sammanhanget är att du kan torska vattenskotern pga "godtrolagens" upphörande.
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
En fundering: Är väl så att det måste bevisas att säljaren visste om det först. Annars har du nog inget case utöver säljarens goda vilja??

Hoppas det ordnar sig till det bästa!
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Är väl så att köpet hävs hur man än ser det och är den stulen så e det tidigare ägares problem att förklara?
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Är väl så att köpet hävs hur man än ser det och är den stulen så e det tidigare ägares problem att förklara?
 

sjobas

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Boden
Hoj
gsx-r1000 k3
sånt där är alltid en soppa, tänk på att du kan förlora både prylen + pengarna om du har otur.. visar den sig vara stulen tar polisen vattenskotern, och pengarna kanske du aldrig får tillbaka av skurken
 

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Peppes Bodega
Hoj
Dnepr
Att börja med att outa hela skiten på nätet e en bra start, att ringa polisen är ett smart andradrag. Du lär sitta i sjön i sommar även utan skoter! :tummenupp

Är inte säljaren helt dum i huvet är din enda chans att låta scammen gå vidare. Njut av prylen å sälj vidare...
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Har fått fram ganska mycket info nu. Väntar på lite mail från USA bara....sen har jag han.
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Säljaren är svensk. Han importerar en hel del maskiner. Skall försöka komma i kontakt med någon annan som handlat av honom. Kan ju finnas fler som blivit blåsta utan att veta om det.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Säljaren är svensk. Han importerar en hel del maskiner. Skall försöka komma i kontakt med någon annan som handlat av honom. Kan ju finnas fler som blivit blåsta utan att veta om det.

Enklast är att kräva att han häver köpet, är han ovillig förklara att du kommer att kontakta polis, tull och skattemyndigheten.

Kolla även vem som betalar atbetsbivarskatten på honom, ibland går folk sjukskrivna och bedriver vinstgivande bisysslor.
 

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Retta
Händer inte honom något i slutändan ändå (om du blandar in polis), vi bor tyvärr i Sverige.

Går du till polisen tar dem scootern från dig och det blir ett krav på betalning till killen, säljer han stöldgods i dem summorna saknar han antagligen vanlig inkomst och du kan känna dig blåst.
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
Är säljaren från Västerås???

Pma isf, har en bekant som köpt en vattenskoter importerad från Miami där mycket är skumt.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top