Köpa snöskoter, råd ?

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Funderar på att köpa en snöskoter till vintern. Har aldrig haft en och är mycket intresserad av råd och tips.
Prislappen kan vara mellan 20.000 - 50.000 max.
Ska endast användas som lekfordon och enklare transport kortare sträckor, alltså inte som arbetsfordon.

Sneglade lite på Yamaha SRX 600 och 700, det finns givetvis massor av modeller och märken och jag kan inget :confused:

Tips på bra modeller som är pigga och funkar bra, priser o förslag på objekt är väldigt tacksamt.

Vad bör man kolla upp vid köp av beggat, vilka slitdelar bör vara bytta eller underhållna osv ?

/Nitrous
 

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Nitrous skrev:
Funderar på att köpa en snöskoter till vintern. Har aldrig haft en och är mycket intresserad av råd och tips.
Prislappen kan vara mellan 20.000 - 50.000 max.
Ska endast användas som lekfordon och enklare transport kortare sträckor, alltså inte som arbetsfordon.

Sneglade lite på Yamaha SRX 600 och 700, det finns givetvis massor av modeller och märken och jag kan inget :confused:

Tips på bra modeller som är pigga och funkar bra, priser o förslag på objekt är väldigt tacksamt.

Vad bör man kolla upp vid köp av beggat, vilka slitdelar bör vara bytta eller underhållna osv ?

/Nitrous

SRX 700 är potenta, kanske inte håller så bra om man ska fara & hoppa & köra xtremt vårdslöst, isåfall rekomenderar jag LYNX.


Men nånstans mitt imellan där ligger Ski-Doo, snygga & hållbara.
Men Yamahan är gudomlig på leder mm, precis som en R1, smidig :fakta . så ska du inte fara & köra där det är 1,5 meter pudersnö så röstar jag på en Yamma SRX 700
 
Last edited:

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Jag är väl inte sådär jätteinsatt men ska man busa så är 2-cylindriga maskiner absolut bäst och smidigast säger dom flesta. Jag hade en Yamaha SX600 -97som var helt ok, ganska låg men den var som en blöt disktrasa att köra, helt omöjlig att vicka med (nästan) och fjädringen funkade kanon. Den var ganska klen på låga varv men sen pinnade den på fint. Öhlins fram, förstärkt tunnel och HK matta å grejer hade jag också... dom är inte så dyra. Sen vet jag hur många som helst som har hafy Arctic ZRT, och fanimej alla skar minst 2 gånger.
 

Bifogat

  • skoter.jpg
    skoter.jpg
    73.7 KB · Visningar: 566

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
Skulle nog sikta på Ski-Doo MXZ 6-7-800 eller Lynx Enduro/RAVE.
SRX är låg och hopplös att åka utanför leden med, men garanterat snabbast på.

EDIT:En sån här SRX har jag haft. :D Framvagn med bladfjädrar och 4cm fjädringsväg i boggien, men gick som faaan. Kort sagt en skoter för riktiga män :rolleyes: . http://community.webshots.com/photo/51710933/56287017lTfKii
 
Last edited:

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Intressant med info, är som sagt riktigt rookie på det här med skoter.
Ska ha skotern där vårt andra hus ligger i Bergslagen och där finns det hyffsat med snö jämnfört men här hemma i Stockholm.
Skoterleder är det dåligt med där så det verkar som att man måste beakta det här med den inte ska vara för låg då !
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Som Chefen säger så verkar en MXZ vara ett bra köp, alla jag känner som har haft såna har varit nöjda med dom. Snygga också!
 

Bifogat

  • mxz.jpg
    mxz.jpg
    33.9 KB · Visningar: 346

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Chefen Alabama: Vilken jäkla pansarvagn du hade på bild där.. tjohooo.

Låter intressant med en MXZ , är det nån som har tips på någon handlare som har beggad sån ?
Känns tryggare att köpa från en handlare när man är nollad på området än att bli omkullsnackad av en privatperson som är uppvuxen på en skoter.

/Nitrous
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Nackdelar eller erfarenheter om Arctic Cat ZR700 då ?

Tycker att dom verkar hyffsat billiga i förhållande till årsmodell o så.
 

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
Sen om man får drömma finns ju dessa:
bigsled.jpg

Redline rockar!!

Eller för HD-mupparna:
outlaw34.jpg
 

Dziobek

Staten Litar På Mig
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hillerstorp
Hoj
korvmojsrääser
såg den översta för 1 år sen såg mest ut som en motorcykel men jäkligt cool sen att det var 1300cc kan inte vara fel...vet ej ifall dom hade busa motorn....ngn som vet?
 

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ludvika
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Det finns väl nåt fabrikat som är Kawa-gröna. De måste vara bra.
 

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeås utmarker
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Du måste ställa dig frågan, hur skall jag använda maskinen?
Yamaha som du var inne på är en fin maskin, bra finish fast ingen skoter du skall ha om du vill köra hårt på dåliga leder, en glidarmaskin.
Arctic cat kallas för plastic cat, inte utan anledning. Oftast starka motorer men dålig hållbarhet detta verkar även gälla hela maskinen, rekommenderas inte.
Lynx, en mycket bra maskin dock är lite äldre modeller tunga, kan kännas något klen motormässigt, vissa modeller har taskig finish.
Skidoo, också ett bra val, på vissa sportmodeller är fjädringen i mjukaste laget, annars en bra modell.
Polaris, mitt val. Har haft många polaris (tävlar dock på skidoo) har ännu inte blivit besviken.
Mitt val av motor blir max 600 cc, eftersom du sällan/aldrig utnyttjar mer cc så är valet enkelt. Dessutom hålls vikten nere på en maskin med mindre cc, den lägre vikten gör maskinen mer lätthanterlig sedan har du mindre svängmassa i en mindre motor detta bidrar också till bättre körbarhet=snabbast i spåret. :D
Mina rekommendationer blir Polaris 600 -97,-98, -00 och -01.
-01 kom ett helt nytt chassi, edge. Borde finnas någon för 50 kkr alt köper du en 500 kubikare av samma årsmodell men till betydligt mindre pengar. Det du skall fråga efter är om maskinen har varit tävlingskörd, behöver inte innebära en sämre maskin MEN chassit kan ha fått sig en smäll. Annars är det väl som vanligt, lyssna efter missljud osv.
Sidor du kan hitta handlare på: skoter.se
Bifogar en bild på min gamla -98:as polaris 600:a.
Vill du veta mer kan du PM:a!
 

Bifogat

  • namnlös12.jpg
    namnlös12.jpg
    70.5 KB · Visningar: 325

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
Ja just ja, Polaris finns ju också.
Synd bara att dom är så j-a butt ugly, ser 10år äldre ut än alla andra (edge ej inräknat), men maskinellt funkar dom bra...
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
RJ: Tack för jättebra info.
Som jag skrev så är det inte fråga om att nyttja skotern som arbetsfordon och inte ens dagligt bruk.
Skoterleder är det dåligt om i skogarna för det finns inte så mycket skoteråkare i bergslagen så alltså kommer det bli en del åkning utanför spår.
Farsan kommer använda skotern för att åka till grannar och bekanta runt om, jag kommer nog köra den lite hårdare och leka en del (läs försöka lära mig leka) , finns roliga banor/spår runt ett grusstag och i skogarna.
Efter vad ni skrivit så lutar det väl åt en Skidoo eller Polaris.


Vad sägs om denna t.ex. http://www.skoter.se/scripts/visa_annons.php?pa_id=1119

Eller denna http://www.skoter.se/scripts/visa_annons.php?pa_id=1122

/Nitrous
 
Last edited:

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
Att tänka på, speciellt med 440 är att många är crosskörda.
Dvs plasten ser snudd på sprittny ut men chassit kan vara snett eller ha sprickor. Motorn brukar klara sig hyffsat bra ändå...
 

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeås utmarker
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Den 1:a annonsen (röda skidoon) ser ganska bra, dock misstänkt lite mil för en -98:a. Kan vara lite mjuk i fjädringen för avancerade lekar fast fullt tillräcklig för en tur i grannskapet.
Skoter nr 2 vill du INTE ha, motorn är fläktkyld=lite väl lite effekt.

Ang. 440 maskiner, från -99 och framåt finns det maskiner på 440 kubik som är avsedda för en sak, att ta sig snabbast runt en crossbana. På senare år har dessa modeller blivit allt mer extrema, underbara att köra men ingenting för turisten. Dessa maskiner skall köras hårt! :D De flesta är tävlingskörda och kan ha vissa skavanker dock är maskinerna förstärkta från fabrik. Alltså ingenting du bör titta efter om du inte ska köra mycket och serva därefter. Jag tävlar på just en 440 maskin, den kräver omsorg som ett litet barn men ska tuktas som en jäv..!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top