Aprilia SR50R -04 startar ej, testat allt jag kan, hjälp!

elkeR

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2012
Ort
Upplands Väsby
Hoj
-04, Aprilia SR50 R
Tjena tjena! Nu har min scooter lagt av helt då den ej startar.

Hur det hände: Jag körde runt och den gick utan problem. Jag kommer till en backe och jag släppte på gasen och lät den rulla och då lät det som att jag hade vridit nyckeln och stängt av tändningen. Jag svängde av vägen och försökte starta den men det funkade varken med elstart eller kick. Som tur var så var det inte så långt hemifrån så jag rullade hem den.

Vad jag har gjort hittills: Tändstiftet är kollat och den har gnista, förgasaren ser bra ut men jag har rengjort den, cylindern såg bra ut och även kolven. Jag har haft bensin i en flaska kopplad till förgasaren för att se ifall vakuumklockan var trasig men den startar ändå inte. Variatorn ser förövrigt bra ut.

Nu har jag säkert glömt något, men vad mer kan jag göra? Och vad tror ni är problemet?

MVH //elkeR
 

"Masen"

Bikerboyz medlem
Gick med
11 Sep 2004
Ort
Vendelsö
Hoj
R1
Hade det vart en med insprutning hade jag kanske vetat... Ring till Guzzi center i Järfälla. Dom hämtar moppen för 250:- och gör en felsökning sen kontaktar dom dig för åtgärd. Har haft med dom att göra några gånger och dom är riktigt bra.
 

elkeR

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2012
Ort
Upplands Väsby
Hoj
-04, Aprilia SR50 R
Hade det vart en med insprutning hade jag kanske vetat... Ring till Guzzi center i Järfälla. Dom hämtar moppen för 250:- och gör en felsökning sen kontaktar dom dig för åtgärd. Har haft med dom att göra några gånger och dom är riktigt bra.

Har lite problem med stålarna just nu så skulle helst göra själva reparationen själv? Går det bra ifall dom bara felsöker och så kan man reparera själv?
 

"Masen"

Bikerboyz medlem
Gick med
11 Sep 2004
Ort
Vendelsö
Hoj
R1
Det är upp till dig om du vill ha felet endast lokaliserat och åtgärdar själv. I mitt fall va det luftmängdmätarn som pajade så jag hade inte så mycket val än att låta dom byta.

råkar det vara ett skitfel så kan dom ju lika gärna fixa det medans dom håller på så blir det ju inte så dyrt.
 

svrajder

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2009
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
SV'n såld. Triumph Sprint ST 1050
Nyss fixat dotterns scooter (TGB). Den startade varken med starter eller kick. Det fanns gnista så jag började med soppadelen oich kände mig helt säker på att den var ok.
Trots att den hade gnista med stiftet ute (fast lite svag och gul) så tände den inte med startgas. Med hjälp av lite uppgifter från en märkesverkstad så kunde jag mäta resistansen i statorlindningen och den var låg. Bytte statorn (svänghjulet satt hårt, annars inga problem) och simsalabim så startade moppen direkt. Köpte statorn av verkstaden för 1300 spänn men fanns också på eBay för en tredjedel av det priset.
Slutsats: Gnista ute är inte detsamma som gnista inne. Kolla stator och ev tändspolen.
 

jeppelof

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2010
Ort
i väst.
Hoj
1981,Honda cb900f boldor.Boldor till salu.Har haft Honda cbr 1000rr 08a. Äger nu Bmw S1000rr 12a som nu mera är såld. Nu äger jag en Aprilia rsv4 Factory
Hej väldigt sent efter inlägg. Men masen du sa att du visste om det hade varit insprutning vilket jag tror jag har då det är en sr50 lc. Och den gör inte ett tändande. Så om du vet svar, så våre jag tacksam. Mvh Jesper
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top