Stora cykeltråden

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Lidl säljer SPD-skor denna vecka :tummenupp

Inte helt jämförbart dock; Med singelklinga så har du ingen framväxel med växelförare som håller reda på kedjan och därav är det fiffigt med n/w.

2013 trampa jag mest omkring med min CX (2x10 50/34t) så det blev lite av en chock för kroppen att ge sig på 1x10 34t med än sämre rull =) Blir till att höja kadensen om det ska röra på sig helt klart men det är en vana det också, som sagt ska på med större klinga fram på mtb´n men hurvida det blir 36t eller möjligen 38t återstår att se.
Jag såg det. Klämde lite på de också. Men nja, de passade inte mina fötter i alla fall. Och plasten i yttersulan kändes lite väl hård. Ungefär som att om man behöver hoppa av hojen för att springa upp för en brant backe så kommer det vara svårt att inte halka på någon sten och slå sig halvt fördärvad. Men det kan ju vara en sån sak som blir bättre när de blir lite slitna.

Kanske en av varje och vara lite avancerad och byta mellan beroende den aktuella dagens förhållanden?

Efter att ha häckat en hel del på det där röriga trampcykelforumet de senaste dagarna så har jag nu glidit över från den fasta övertygelsen att crosscountry är det enda rätta för mig till att börja snegla mot hardtail all mountain. Mycket förvirrande.
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Sådär, 100 mil rullat hittills i år. Märks att det inte varit mycket till vinter :tummenupp

Minst hundra till innan VR i Juni känns inte oöverkomligt.
 

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Såklart att jag bor!!
Hoj
No more!! :( :( :(
Tips på bra butik/verkstad som är duktiga på att ställa in cykeln för sin chaufför.

Åkte på ett diskbråck i höstas. Cyklade en hel del innan och jag misstänker att man kan finlira för att få optimal inställning. Alltså undvika att få ett sånt jävla direkt tryck på disken. Den trasiga disken sitter där nere, typ precis i ländryggen.

Eller har ni experter några egna tips på vad man behöver tänka på. Avståndstabeller typ. För armar och röv och allt som ska vara på rätt ställe.

Tack på förhand.
//Madelene
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Lite tips fanns i klippen här: http://vatternrundan.se/infor-start/utrustning/

För att minska belastning på ländrygg handlar det nog mycket om avstånd till styre samt hur högt det sitter. Det skall kännas bekvämt när man sitter med händerna i reglagen. Vill man inte labba runt själv kan man alltid ta med cykeln till en bra cykelaffär (dvs som kan landsvägscyklar). Där skall man kunna få hjälp med inställningar.
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Jag som tyckte min gamla mtb kändes old school med v-bromsar. Nu känns den ännu mer old school när 26" börjar bli udda också! :cdevil Nästan så man börjar känna sig gammal!
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag som tyckte min gamla mtb kändes old school med v-bromsar. Nu känns den ännu mer old school när 26" börjar bli udda också! :cdevil Nästan så man börjar känna sig gammal!
Inte udda. Retro :fakta
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Most bang for the buck! Samma modell fast annat märke säljs i.a.f. för goda 800:- om jag kommer ihåg någesådär rätt, riktigt bra och brickan ser att vara uppdaterad på årets modell.

Haft mitt i ett år och den sköter sig klanderfritt.
 

nosferatu

Hallowed Be Thy Name
Gick med
14 Sep 2006
Ort
Kungsängen
Hoj
Ingen med motor....
Ska hämta nya cykeln nästa vecka, en cyclocross: Cannondale Caadx disc 3 Ultegra -14
Har varit alldeles för dåligt med cyklande dom senaste åren, men nu jäklar :banana
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Most bang for the buck! Samma modell fast annat märke säljs i.a.f. för goda 800:- om jag kommer ihåg någesådär rätt, riktigt bra och brickan ser att vara uppdaterad på årets modell.

Haft mitt i ett år och den sköter sig klanderfritt.
Indeed. Ser man till vad man får för pengarna så verkar detta tämligen oslagbart.

T.ex. så kostar de som de har på Biltema och Clas Ohlson 899kr (fast de är dock av en lite annan modell, med två ben istället för fyra). Och jag tror ju inte riktigt att de skulle vara tre gånger så bra. Harald Nyborg har jag för mig ha haft något tämligen billigt mekställ, men de verkar inte ha det nu längre. På vissa utrikiska sidor kanske det handlar om 700-800kr som billigast, fast om det då inte ingår en verktygsbricka så kostar detungefär lika mycket att köpa till en sån som vad hela Lidl-stället gick loss på.

Upptäckte av en slump att den centrala rörets ytterdiameter är ganska perfekt för att sätta dit en rulle hushållspapper om man skulle känna för det.
 

Martin.

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Norrköping
Hoj
ZZR600 -90
I ett svagt ögonblick för ett par år sedan tänkte jag att cykel, det är min grej det! Köpte brorsans bättre begagnade hoj som han inte längre använde, och tog ut den på en tur i skogen. Jäkligt skoj var det, men pga. rapplande växlar och tidsbrist har den mest stått still sen dess.

Nu i vår blev den mer intressant igen, man vill ju inte ha den hängandes i cykelförrådet som ett dåligt samvete. Ett gäng youtubeklipp med Danny McAskill sågs, och med en hög tro på min egen förmåga samt röster i huvudet som säger "hur svårt kan det va" så började jag forska i hur man kan göra den lite roligare. Surfade runt lite och tyckte att inga växlar, det ska jag ha!
Sagt och gjort så åkte jag till cykelhandlaren där jag förklarade vad jag inte ville ha, och delar beställdes hem. Idag ringde telefonen, och efter jobbet bar det raka vägen för att hämta grejjer som skulle monteras.

Glad i hågen knallade jag ner till cykeln och rev bort bakhjulet. Efter en stunds inspektion och knackande på växelkasetten i ett tafatt försök att demontera denna fick jag ge upp, jag får ta med den till garaget och mer verktyg. Kedjespännaren kan jag i alla fall montera tänker jag, och börjar leta efter ett kedjelås.
Efter att ha dragit runt kedjan säkert två varv och inspekterat varje länk hittar jag fortfarande inget kedjelås. Får montera tillbaka alla gamla delar och forska vidare.

Så, nu undrar jag om någon mer kunnig kan hjälpa mig med två frågor?
1. Sitter växelkasetten bara hårt så att jag ska ta bort den med en avdragare?
2. Varför hittar jag inget kedjelås? Hur får man bort kedjan ur den bakre växelföraren??

Cykeln som besegrade mig:
DSC_1167.jpg

Delar jag ville montera:
DSC_1170.jpg

DSC_1168.jpg
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
1. Sitter växelkasetten bara hårt så att jag ska ta bort den med en avdragare?
2. Varför hittar jag inget kedjelås? Hur får man bort kedjan ur den bakre växelföraren??

Förutsätter att du har Shimanopryttlar, de är i särklass vanligast.
1. Avdragare köpes billigt på blå templet (Biltema)
2. Shimanokedjor brukar inte ha lås, de nitas på plats med medföljande engångsnit. Kedjebrytare och kedja finnes också i ovanstående tempel.

http://biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Verktyg/Kassettavdragare-54018/
http://biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Verktyg/Kedjebrytare-54022/
http://biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Reservdelar-/Kedja-och-vevparti/Cykelkedja-Shimano-270073/

Du kan förvisso få ut kedjan ur bakre växelförare genom att skruva isär den också.
 

Martin.

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Norrköping
Hoj
ZZR600 -90
Förutsätter att du har Shimanopryttlar, de är i särklass vanligast.
1. Avdragare köpes billigt på blå templet (Biltema)
2. Shimanokedjor brukar inte ha lås, de nitas på plats med medföljande engångsnit. Kedjebrytare och kedja finnes också i ovanstående tempel.

http://biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Verktyg/Kassettavdragare-54018/
http://biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Verktyg/Kedjebrytare-54022/
http://biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Reservdelar-/Kedja-och-vevparti/Cykelkedja-Shimano-270073/

Du kan förvisso få ut kedjan ur bakre växelförare genom att skruva isär den också.

Satan så fint, tack så mycket! :tummenupp
Hade faktiskt inte den blekaste aning om att kedjorna var nitade.. Tittade en snabbis på växelföraren, men det kändes inte helt rätt.
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Kan inte garantera att den inte är nitad, jag har inte skruvat isär fler växelförare än på gammelräsern, men iaf Shimanos landsvägsväxlar hålls växelföraren ihop av skruvarna som utgör axlar för löphjulen. Om du gräver dig igenom lagren av oljeskit som brukar sitta där hittar du nog en insex så småningom.

Däremot kan du aldrig få bort kedjan från cykeln med mindre än att du bryter den, den löper ju genom ena bakre gaffeltriangeln.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Bra skit, haft min Cannondale ht-mtb i 10år och inte lyckats knäcka ramen ännu ;) (de har i.a.f. varit kända för att vara stryktåliga) CX är alltid att föredra framför räser!

gym4.jpg
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Tips på bra butik/verkstad som är duktiga på att ställa in cykeln för sin chaufför.

Åkte på ett diskbråck i höstas. Cyklade en hel del innan och jag misstänker att man kan finlira för att få optimal inställning. Alltså undvika att få ett sånt jävla direkt tryck på disken. Den trasiga disken sitter där nere, typ precis i ländryggen.

Eller har ni experter några egna tips på vad man behöver tänka på. Avståndstabeller typ. För armar och röv och allt som ska vara på rätt ställe.

Tack på förhand.
//Madelene

Om man nu inte gillar teori kring sittställning och enbart vill ha svar: http://www.competitivecyclist.com/Store/catalog/fitCalculatorBike.jsp

Har du ryggproblem bör du kolla med en naprapat. Jag åkte på ryggskott för ett år sedan men var tillbaks på cykeln tre månader efteråt utan ny position. Det enkla svaret är annars en kortare styrstam med högre vinkel. Kolla ävens sadelns position i förhållande till vevpartiet, testa att flytta fram sadeln (5mm åt gången) för att avlasta. Nu vet jag inte vilken position du utgår ifrån men vad du kommer eftersträva är en position likt de triatleter kör med vad gäller höftvinkel. Nackdelen är att du tappar lite kraft men det kan man ju se som extra träning. Komplettera med löpning och rodd för bättre stöd i bålmuskulaturen och tänk på att överkroppen inte skall hänga på armarna utan bäras upp via bålen. Sen är det bara ut och trampa!
 

Meercy

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2009
Ort
Flen
Hoj
Letar
Känner ni någon som vill köpa en FS 29er på ca 10,2kg så hojta till. Tänkte sälja min Giant Anthem X ligger ute på blocket för 19,5. Riktigt fin spec på den.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top