Stora cykeltråden

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Nytt hastighetsrekord (uppmätt iaf) om det nu stämmer =0)

33223892.jpg
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Nytt hastighetsrekord (uppmätt iaf) om det nu stämmer =0)
Varit ute med motorcykeln eller? :tungan

När det gäller toppfarten så vet jag att min GPS kan få spader ibland iaf. Nu är det iofs en närmast antik eTrex. Men om den tappar kontakt med satelliterna och sedan återfår den kan det ibland bli helt galna siffror både på trippen och maxfarten. När den säger att jag har toppat kanske 70kmh på min cykel är jag säker på att något är snett. Och när den en gång visade 299kmh i toppfart då jag haft den på min gamla Beta Alp 200 var det bara att skratta åt den.

Ganska respektabel snittid iaf.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
När det gäller toppfarten så vet jag att min GPS kan få spader ibland iaf.

Ja det är ju lite svårt att uppskatta, var en ganska brant backe men inte så lång... jag huka mig och trampa på så gott jag kunde =0) En som cyklat Vätternrundan sa att de rullade i 60-65km/h i vissa backar så med pedalernas hjälp kanske det inte är så anmärkningsvärt. Läste om någon annan hurtig typ på nätet som presenterade massa utförda bravader, hans rekord med cykel på plan mark bakom en bil var tydligen 91km/h...

Jag har en bit kvar till det.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Okej, retarderad fråga, men jag kör ändå.

Behöver byta kedjan på min Cube Analog. Har nån Deore-kassett, 7-delad eller 8-delad tror jag att den är. Vad ska jag köpa för kedja? Hur funkar det att byta på cykel? Mer än att det är lätt? På MCn är det givetvis nitning som gäller, men funkar det med "vanligt" kedjelås på cykeln? Vilket lås är bra?

I kundvagnen ligger just nu:
Shimano, CN-HG70 kedja, 8s (http://www.cyclecomponents.com/1/sv/artiklar/shimano-cn-hg70-kedja-2.html)
Sram, Power Link (8-d kedjor), 4-pack (Kedjelåset verkar dock vilja att kedjan ska vara 7,1mm bred, och inte 7,4)

Fattar nada av detta...
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Okej, retarderad fråga, men jag kör ändå.

Behöver byta kedjan på min Cube Analog. Har nån Deore-kassett, 7-delad eller 8-delad tror jag att den är. Vad ska jag köpa för kedja? Hur funkar det att byta på cykel? Mer än att det är lätt? På MCn är det givetvis nitning som gäller, men funkar det med "vanligt" kedjelås på cykeln? Vilket lås är bra?

I kundvagnen ligger just nu:
Shimano, CN-HG70 kedja, 8s (http://www.cyclecomponents.com/1/sv/artiklar/shimano-cn-hg70-kedja-2.html)
Sram, Power Link (8-d kedjor), 4-pack (Kedjelåset verkar dock vilja att kedjan ska vara 7,1mm bred, och inte 7,4)

Fattar nada av detta...

Ingen kung på kompabiliteten sådär på rak arm men ska du bara ha småplock så kanske det kan vara värt att lägga några tior extra och gå till cykelhandlaren, blir det förhoppningsvis rätt från början. För några år sen ville jag lära mig allt när det kom till cyklingen, tjöpte stora blå mekboken eller vad den heter och satt o svor över växeljusteringar och liknande NASA-vetenskap. Nu skruvar jag bara när andan faller på, visst kedje och kasettbyte kan jag väl ordna oavsett men det kostar ju oftast inga pengar att lämna in.

Sist lämna jag in mtb´n på service för att inte bara jag skulle använda den samt att växlarna fungera som de skulle..ibland. De fixade:

*Service - Vad det nu innebär, tittar på den och säger service? Ren var den iaf efteråt.
*Bytte en växelvajer samt båda höljena, kanske båda vajrarna.
*Justerade växlarna.
*Tog loss ena bulten för bromsoket fram som håller ihop okhalvorna för att den var av, den satt nog som sju svåra år då jag antar att den gått av för att den satt fast. Inte jag dock, lovar...

När jag fick tebax den fungerade växlarna fin fint, bromsoket flexade inte isär när man bromsade längre :gnissla och drivpaketet såg ut som nytt trots att inget var bytt där.

Kostnad - 600:- arbete/material eller strax över vilket man knappt får ett lampbyte på en bil för i dagsläget (så jämför jag av någon anledning).

HUR som helst, fördelen med att gå till cykelnasaren är att du kan fråga lite också om du tar med hojen. Kanske bör man byta åtminstone kassetten samtidigt som kedjan, fram brukar väl klara sig lite längre om du inte kört sköldpaddan över stock o sten förstås.
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Ja det är ju lite svårt att uppskatta, var en ganska brant backe men inte så lång... jag huka mig och trampa på så gott jag kunde =0) En som cyklat Vätternrundan sa att de rullade i 60-65km/h i vissa backar så med pedalernas hjälp kanske det inte är så anmärkningsvärt. Läste om någon annan hurtig typ på nätet som presenterade massa utförda bravader, hans rekord med cykel på plan mark bakom en bil var tydligen 91km/h...

Jag har en bit kvar till det.

I backarna ner mot Huskvarna är det inga problem att komma upp i 65 knyck med räser. Samma sak i orupsbacken söderut från Höör ner mellan ringsjöarna. Går förvånansvärt stabilt men det beror väl på att en räserram är riktigt styv, hade inte velat köra tantcykel då. Vurpa vill man inte heller.

/Anders
 

pinocchio

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2007
Ort
Skutskär
Hoj
1998 Suzuki Gsxr 750
Okej, retarderad fråga, men jag kör ändå.

Behöver byta kedjan på min Cube Analog. Har nån Deore-kassett, 7-delad eller 8-delad tror jag att den är. Vad ska jag köpa för kedja? Hur funkar det att byta på cykel? Mer än att det är lätt? På MCn är det givetvis nitning som gäller, men funkar det med "vanligt" kedjelås på cykeln? Vilket lås är bra?

I kundvagnen ligger just nu:
Shimano, CN-HG70 kedja, 8s (http://www.cyclecomponents.com/1/sv/artiklar/shimano-cn-hg70-kedja-2.html)
Sram, Power Link (8-d kedjor), 4-pack (Kedjelåset verkar dock vilja att kedjan ska vara 7,1mm bred, och inte 7,4)

Fattar nada av detta...

Lite allmänt om kassetter och kedjor.
Det är samma body till tex 9,10 och 11 delat. Skillnaden är att kassetten (dreven ibak) samt kedjan blir smalare på 10 eller 11-delat. Jämfört med 9-delat.


Det borde följa med ett kedjelås iform av en sprint som du trycker in (och bryter av) när du monterar din nya kedja. Använd en kedjeknäckare men se till att det är rätt längd på kedjan. Räkna nitarna eller länkarna.
Inga konstigheter !


Lycka till !
 
Last edited:

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen :´(
byt alltid kasetten/frikransen när du byter kedja...

kör missing link ist för nitar..
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Såg en blocketannons i våras där någon lyckats med samma sak på en "påköpet"-cykel från ElGigtanten. Fast på den så var skillnaden i vinkel mellan gaffelbenen och styrhuvudet större, så det var ännu tydligare att något inte var som det skulle.

Äsh, en styrdämpare på det så blir det kanon, snabbstyrd i alla fall. :rolleyes:
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Äsh, en styrdämpare på det så blir det kanon, snabbstyrd i alla fall. :rolleyes:
Om inte annat spännande.


Ja vill ha en såndäringa sånhär View attachment 368211
Jag vet inte om jag vågar lita på att en cykel för de pengarna håller ihop. Men med tanke på hur lite de kostar skulle man nästan kunna köpa en bara för att testa. Vem blir det som köper en oc sedan berättar för oss andra hur det går?
http://www.stalhasten.se/
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Om inte annat spännande.



Jag vet inte om jag vågar lita på att en cykel för de pengarna håller ihop. Men med tanke på hur lite de kostar skulle man nästan kunna köpa en bara för att testa. Vem blir det som köper en oc sedan berättar för oss andra hur det går?
http://www.stalhasten.se/

Mmm jag är skeptiskt själv, har googlat som en tok för att hitta en "riktig" i det stuket men finns fan ingenting, den har ju egentligen precis rätt stuk o rätt peng men det är ju kinatillverkat.
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Vad tror ni om Merida TFS 300-D ?
Var ner till lokala cykelaffärn och provcyklade då de har den ute på rea 20% . Känns riktigt fin och verkar vara bra komponenter men jag har inte så mycket att jämnföra med i den prisklassen kostar 5500:-, nersatt från 6900:-
Grejjen är att jag vill inte köpa slitet beg, vill ha NYTT men max lägga 6000kr

Ska ha till motionscykling/fritid/nöje/träning året om .
16276-16216-large.jpg
Ram: Matts TFS Comp-D
Gaffel: SR XCM-HLO 100
Bakdämpare: -
Bromsar: Tektro Draco 160
Växelreglage: Shimano SL-M430 9
Framväxel: Shimano M390-9
Bakväxel: Shimano SLX-9
Vevparti: Shimano M430 octa 44-32-22 CG
Nav: Shimano M475 disc
Fälg: Merida Comp D
Däck: Merida RACE 2.1
Växelöra:
Kedja: KMC Z99 9s
Kassett: Shimano CS-HG20-9 11-34
Styre: Merida Comp OS 640 R25
Styrstam: Merida Comp 1 OS 10
Sadelstolpe: Merida Comp SB12 31.6
Sadel: Merida Sport
Pedal: XC Alloy
Vikt: 14 kg
Storlek: 16 18 20 22

Ett bra köp eller ska jag titta på nått annat?


Edit:
Kan tilläggas att det är lock-out på framgaffeln och hydraliska bromsar. Vilket Merida 20 och de billigare modellerna inte hade.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top