Stora cykeltråden

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Om du är inne på andra säsongen så är väl åtminstone kedja och kassett slut sen länge? För mig håller dom runt 300 mil (105 på pendlarcrossen och Ultegra på racern), så det blir några per år :)

Fast det är klart, på crossen satt det någon slags budgetkedja av hampa och lödtenn, då var det lögn i helvete att få till växlarna, trots att allt var nytt. Jag ledsnade och satte på en 105a, och då funkade allt som det skulle.

Ofta ska det ju vara ett schims innanför kassetten, men det beror ju på body och kassett också. Bottnar låsmuttern i gängen eller i kassetten? Är växelörat rakt så brukar det ju vara lugnt, växlar tål en hel del.

Nja, skrotade foten på vätternrundan och det vart inte så mycket efter det. Har väl blivit max runt 100mil. Men det vore iofs kanske vettigt att byta ändå. Vet inte vad det är för kedja original och känns inte lönt att byta kedja utan kassett. Om inte annat ser man ju om något är knas.

Worst case så har man en uppsättning i reserv.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Cykeln är i princip precis inkörd och jag har testat pilla med den flertalet gånger och tror jag får till det. Efter jag ställt in den växlar den mjukt, fint och jämnt utan att skrapa någonstans. Men den växlar konstigt på vissa växlar, ibland.
Mina teorier är att
A: Någonting blev lite snett när jag gick omkull förra säsongen, oklart vad.
B: Ser ut som kassetten "vickar" på axeln så undrar om det saknas något schims eller liknande.
C: Lite av båda delar.

Rasslar något kopiöst också, men jag är inte tillräckligt vass på hur det "ska" vara för att veta om det är onormalt mycket. Allt ser ut att linjera när jag ställer in den dock.

Shimano 105 5800 för övrigt.

Är Kassetten ordentligt åtdragen ? den skall vara helt fast och inget spel någonstans.
Börja med att ställa in ytterlägen på bakväxel och framväxeln, det är de små skruvarna som sitter på respektive växel.
Skulle växeln sitta för löst/ dålig spänning trots att kedjan har rätt längd finns det en lite skruv mot växelörat som man kan spänna eller släppa på.

Sen är det bara att finjustera vajern så det funkar både upp och ned (alla kombinationer kanske inte funkar optimalt :huvet)

En kedja och kassett bör hålla 1000 mil :yoparty
 

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen :´(
Börja med att kolla att växelörat är rakt.. Är bakväxeln eller örat snett så kommer det bli ett jävla projekt att få ordning på't.. Notera att moderna öron är rätt spröda så tillse att ett ersättningsöra finns innan du börjar bryta i det..

En annan grej du kan kolla är B spänningen. Ska vara kring 5-8mm mellan övre löphjulet och den störta klingan i kassetten när du är på stora osten fram och största bak. Kolla även så att inte bakväxeln slagits ur läge.. Kan vara så att den är knuffad bakåt och inåt och då blir det sport med stort S att justera.

Är det en cykel med 10x130 eller 135 axel så kan det wobbla lite.. Även om bågen är ny.

De första 10d kassetterna som kom hade bricka bakom. . Det finns inte på alla, bara några äldre. De fallen som man kör med bricka är om man har en 11d eller 12d body och kör med 10d eller 9d kassett..
 

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen :´(
Spontant, den gaffeln klarar du dig alla gånger utan... Bälgar som skydd, jovars men det garanterat billiga innanmätet då?

Geometrin på de där kinesiska franskbröden är lite sisådär har jag fått för mig också, men det är inte självupplevt utan bara åsiktseufori.

EDIT: Jag är direkt misstänksam mot hojar med dämpargaffel som inte har genomgående stolpe typ aheadset och speciellt där gaffelbenen har samma eller smalare diameter än den ynkliga 18-mm-pinnen som styret sitter i....

Bälgar är skitsamma.. Kommer in lika mycket skit för det. . Enkla gafflar behöver ingen service..

19mm? vardå? Styrstamen på quill är 1" och 19mm slutade des med på 70talet :7peta


Shimanos elsystem funkar. .Färdigt koncept.. Undvik 5000 serien om möjligt..

Klarar du dig utan fotbroms köp dig en Batavus Harlem med Yamaha systemet om det finns några kvar :)

Sitter det Bosch, Shimano eller Yamaha funkar elen och det är bara hitta en cykel med resten som passar användningsmrådet och smaken..

Och ge FAN i att trimma.. Loggas i motorn och det syns.. Believe. :)

Skitkul med avancerade gafflar men har serviceintervaller på mellan 40 och 50h på nederbenen och vettefan på fullservice..

En enkel hybridgaffel gör det den ska och när den ger upp efter sjuka mil så sätter man dit en ny.. Inte ens dyrt =):lol
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag tänker köpa nya däck till min landsvägs racer. Satt och tittade igår med det finns hur många som helst att välja på mellan 150-2500kr st.

Vad rekommenderar ni? Till en motionär som cyklar 10-15 mil/veckan på sommaren. Om jag lägger 500kr/st får jag något som är hyfsat?
Något tips på bra sida att handla?
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag har kör Continental GP4000 sedan 2008 typ, på båda mina landsvägscyklar och är nöjd med dem, helt ok rull och skapligt punkasäkra. Körde på sportcontact innan och de hade jag klart mer punka på.
Det däcket finns inte längre utan är ersatt av GP5000 som är det jag kommer köpa när mina är slut. Verkar ligga på mellan 500-600.

Ang kedja/kassett så litar jag på Randonörd, om hans nick är någotsånär representabelt för honom så cyklar han långt (och här chansar jag på "han"). Vet inte om jag får ut 1000 mil på en kedja men på två kanske? :)
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Kör också med Conti på sommarhojen, GP4000 fram till i våras och numera GP5000. Förra framdäcket gick 1500mil mestadels jobbpendling Malmö-Lund med ytterst få punkteringar trots miljön. Byttes till slut för att nåt skit skurit upp väven så det började bubbla ut.
Nej, inte gratis men prisvärda. Och surfar man runt kan man ha tur och hitta nån rabatt.
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Efter att ha plockat isär och ihop allt en gång till så verkar det lira ordentligt.
Passade på att göra den lite sommarfin också. Tyvärr skickade Düskarna fel färg på vaxet så blev ingen matchande kedja, än :mad:

photo_2020-06-26_18-30-27.jpg

Edit:

Nu är man redo att möta sommaren med stil!

photo_2020-07-02_20-46-54.jpg
 
Last edited:

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Provade crosscykeln till Uppsala.
Ungefär halvvägs dök det upp en cyklist. Han cykla om å drog på som en dåre ner för backen. Sen kom det ca 2 mil temposträckor som passar mej.
Hur som helst cykla jag om å han kunde inte svara.
Vände mig om å han var borta. Så jag stanna när det var 1 mil kvar å tog vila å sträckte på rygg å ben. Tror ni inte
han kommer cyklande igen. Jag fort upp på cykeln å körde om han för andra gången.
Sen fick jag kraft å kunde hålla undan å han vek av före mej.
Så tempoläge är min styrka. Och ibland tydligen backar å ner åxå:rock
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ute på vägarna riskerar man bli överkörd och i skogen skjuten. Måste bara visa svartskjutbanan dom har rätt över skogsvägen där jag brukar cykla.

Den blå pilen är den naturliga vägen man vill köra när man kommer fram till skjutbanan, och det går nog runt 25 km/h där eftersom det är nerförsbacke.

Det röda strecket är alltså där dom skjuter, och notera huset som alltså skymmer sikten ifall någon kommer genom skogen.

Bromsar man upp så kan man trixa sig runt bakom huset enligt den gula linjen.

I förrgår stannade jag och pratade med en man som råkade vara där och skjuta, frågade om dom inte kunde sätta upp någon slags varning ifall någon kommer nerför backen.

Han var iofs lite förstående men tyckte att här har vi skjutit i alla tider så man skulle se sig för istället. Och att nästa gång är det någon annan och skjuter som inte sätter upp varningsskylten. Och jag förklarade att jag ju inte var den enda människan som vistades i skogen.

Jag tror i alla fall att både han och jag blev lite klokare efter vårt samtal men någon verkligen förändring blir det nog inte.
 

Bifogat

  • skjutbana.png
    skjutbana.png
    224.6 KB · Visningar: 30

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ute på vägarna riskerar man bli överkörd och i skogen skjuten. Måste bara visa svartskjutbanan dom har rätt över skogsvägen där jag brukar cykla.

Den blå pilen är den naturliga vägen man vill köra när man kommer fram till skjutbanan, och det går nog runt 25 km/h där eftersom det är nerförsbacke.

Det röda strecket är alltså där dom skjuter, och notera huset som alltså skymmer sikten ifall någon kommer genom skogen.

Bromsar man upp så kan man trixa sig runt bakom huset enligt den gula linjen.

I förrgår stannade jag och pratade med en man som råkade vara där och skjuta, frågade om dom inte kunde sätta upp någon slags varning ifall någon kommer nerför backen.

Han var iofs lite förstående men tyckte att här har vi skjutit i alla tider så man skulle se sig för istället. Och att nästa gång är det någon annan och skjuter som inte sätter upp varningsskylten. Och jag förklarade att jag ju inte var den enda människan som vistades i skogen.

Jag tror i alla fall att både han och jag blev lite klokare efter vårt samtal men någon verkligen förändring blir det nog inte.
Att se sig för om någon skjuter på en skjutbana är ju rena ryska rouletten :gnissla Det borde ju inte vara så svårt att ha permanenta skyltar att det är en skjutbana där, tills någon kollar med länsstyrelsen då... Eller så sprider man ryktet i jaktlaget/kretsen vad som gäller, ska man skjuta där så ska det upp skyltar, och sen en stor skylt vid skjutbordet som påminnelse. 1 stolpe på vardera sidan om vägen på vardera sidan om skjutbanan, och lite gulröd plastkedja, det är ju inte jättekrångligt. Visst, det finns ju stolpskott i alla grupper, men trots allt vill ju dom flesta jägare inte stöta sig med omgivningen :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Att se sig för om någon skjuter på en skjutbana är ju rena ryska rouletten :gnissla Det borde ju inte vara så svårt att ha permanenta skyltar att det är en skjutbana där, tills någon kollar med länsstyrelsen då... Eller så sprider man ryktet i jaktlaget/kretsen vad som gäller, ska man skjuta där så ska det upp skyltar, och sen en stor skylt vid skjutbordet som påminnelse. 1 stolpe på vardera sidan om vägen på vardera sidan om skjutbanan, och lite gulröd plastkedja, det är ju inte jättekrångligt. Visst, det finns ju stolpskott i alla grupper, men trots allt vill ju dom flesta jägare inte stöta sig med omgivningen :)

Efter att jag hittade passagen bakom byggnaden var min fundering att dom borde sätta upp ett staket och leda om vägen runt huset istället.

Men det kommer ju knappast någonsin ske. Dom har ju som gubben sagt skjutit där i alla tider och kommer naturligtvis fortsätta skjuta där tills någon blir skjuten eller möjligen tills polisen gör tillslag och kanske tar licens och vapnen från någon som skjuter där.

Jag tänker dock inte anmäla någon då jag gärna vill bo kvar i byn.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Efter att jag hittade passagen bakom byggnaden var min fundering att dom borde sätta upp ett staket och leda om vägen runt huset istället.

Men det kommer ju knappast någonsin ske. Dom har ju som gubben sagt skjutit där i alla tider och kommer naturligtvis fortsätta skjuta där tills någon blir skjuten eller möjligen tills polisen gör tillslag och kanske tar licens och vapnen från någon som skjuter där.

Jag tänker dock inte anmäla någon då jag gärna vill bo kvar i byn.
Nu snackar vi ju ändå jaktlag i skogs/jordbruksbyggd, då måste det ju finnas en snickare med i något av lagen eller åtminstone någon snickerikunnig, och definitivt markägare, då är det ju inte raketforskning att snickra ihop ett hinder/staket. Det behöver ju inte vara en grind i smide, med gjutna plintar till stolparna... Utmaningen är kanske att inte gör som dom gör här, ställa ut staket mitt i cykelbanan helt utan reflexer :gnissla Men sånt är ju inte dyrt heller.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nu snackar vi ju ändå jaktlag i skogs/jordbruksbyggd, då måste det ju finnas en snickare med i något av lagen eller åtminstone någon snickerikunnig, och definitivt markägare, då är det ju inte raketforskning att snickra ihop ett hinder/staket. Det behöver ju inte vara en grind i smide, med gjutna plintar till stolparna... Utmaningen är kanske att inte gör som dom gör här, ställa ut staket mitt i cykelbanan helt utan reflexer :gnissla Men sånt är ju inte dyrt heller.

Cykelbana är det inte, snarare en väg uppkörd av skogstraktor.
Någon större trafik är det knappast på vägen. Kanske är jag den enda som färdas där, men det kan ju komma en bärplockare på cykel eller moped där och och en skytt med hörselskydd märker ju inget.

Du har ju rätt men jag har ingen lust att ställa mig där och och ställa krav. Det leder bara till att dom tycker illa om mig. Enklare att bromsa och svänga av runt byggnaden och bakom ryggen på eventuella skyttar.
Sen vet man aldrig, det kan ju hända att dom faktiskt tänker till lite efter vår pratstund i förrgår.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det normala är väl att man säkerställer så att ingen kan komma skottlinjen av misstag, den som skjuter är ju alltid ansvarig, :fakta

( eller den ansvarige på skjutbanan)
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
På ett vis är det väl bra att fler cyklar istället för att dom tar bilen, eller kollektivtrafik nu i pandemitider, men det gör ju också att fler stolpskott som inte kan cykla ger sig ut i trafiken. Det är ju högst ovanligt att man möter någon på rätt sida i kurvor eller korsningar :mad: Och det är ju inte direkt så att dom snabbt flyttar på sig, dom håller sitt spår, alternativt glider förbi med låst bakhjul eller snudd på vobblar omkull :dummer Har man riktig tur som sitter dom och fipplar med mobilen också, med lurar på, så att dom verkligen är helt avskärmade från omvärlden :dummer

Alla verkar dessutom tro att cykelbanor är enkelriktade, trots vägmarkeringar som visar på motsatsen, och att dom själva cyklar samma väg hem från jobbet, fast åt andra hållet då. Så man behöver ju inte titta upp om man ska köra om någon, och även om man tittar upp och ser mötet så behöver det ju inte betyda att man ska avbryta omkörningen. Och INGEN kan ju vara snabbare och vilja cykla om just dom, så att sicksacka över hela cykelbanan kan ju aldrig vara ett problem.

Och det lustiga är att det är mer eller mindre samma beteende oavsett kläder och cykel, memils eller kärringar med damsnurra, det som sticker ut lite är elcyklister som tvångsmässigt alltid ska fram i maxfart :huvet

Och sen undrar folk varför folk hatar cyklister? Och jag, som faktiskt håller mig på rätt sida, visar hänsyn och anpassar hastigheten, aldrig kör om med möte osv, får ju ta skit för det dom andra gör :huvet
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top