Stora cykeltråden

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Och det bästa är att Hr Hell tycker det är fel! :tummenupp:yoparty

Men inte lika fel som att ta bort Mc-parkeringar! :fakta

Nu behöver en del cyklister inte kunna, och följa, trafikregler eftersom det enligt Hr Hell är miljövänligt! :huvet

Det är lite underhållande att läsa kommentarer runt detta. Nej cyklisterna har inte gjort fel för de har följt skyltningen.
Nummer två underhållande är att det fortfarande kommer vara tillåtet att cykla på samma sätt men det kommer skyltas om med motortrafik förbjuden åt det håll där det tidigare var "infart förbjuden förutom för cyklar" så slutresultatet är detsamma.

Sen att en del på cykel behöver följa regler är helt riktigt, ungefär som de flesta som kör motorfordon. Undrar hur många gånger jag blivit omkörd när jag hållit 30 utanför skolor.

/R
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Maskinlagrade hjul är inget man river ned och packar om i någon större omfattning.
Maskinlagrade hjul har inget på en cykel att göra, det går som sagt inte att serva, inte justera och har betydligt kortare livslängd än vanliga kulor och konor. Det är ju bara ett säljknep, "underhållsfria nav", dvs fritt översatt "omöjliga att underhålla" :huvet

Sen att en del på cykel behöver följa regler är helt riktigt, ungefär som de flesta som kör motorfordon. Undrar hur många gånger jag blivit omkörd när jag hållit 30 utanför skolor.
Ja, det där är lustigt. Håller jag ärliga 30 med cykeln så blir jag i princip alltid omcyklad på 30-väg. Håller jag 30 på mätaren med bilen eller hojen, dvs 25-27 ärliga, så blir jag i princip aldrig omkörd. På väg till jobbet cyklar jag genom Bällsta, och där kör folk på fel sida om refuger bara för att ta sig om, trots att jag ofta ligger en bit över skyltat dessutom :va
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Lite kluven till maskinlager, har det på nuvarande hjulsettet på räsern. Fördelen är att de går att byta. Anledningen att jag gick på maskinlager är att mina förra hjul antagligen har en grop i lagerkoppen och den går inte att byta...

Skickat från min H8324 via Tapatalk
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det är lite underhållande att läsa kommentarer runt detta. Nej cyklisterna har inte gjort fel för de har följt skyltningen.
Nummer två underhållande är att det fortfarande kommer vara tillåtet att cykla på samma sätt men det kommer skyltas om med motortrafik förbjuden åt det håll där det tidigare var "infart förbjuden förutom för cyklar" så slutresultatet är detsamma.

Sen att en del på cykel behöver följa regler är helt riktigt, ungefär som de flesta som kör motorfordon. Undrar hur många gånger jag blivit omkörd när jag hållit 30 utanför skolor.

/R

Lustigt att Hr Hell med samma inställning tog bort Mc-parkeringar, när det "kostar" lika mycket att upplåta en markbit för gratis cykelparkering som för Mc. Motorcyklar behöver heller inte egna körfält utan kan samsas med bilarna. Motorcyklister kan även använda kollektivkörfält utan att vara ivägen!
Jag är inte emot någon som gillar cyklar, och underlättar för cyklister, jag är emot när samma människa bevisligen motarbetar motorcyklister. :(

Maskinlagrade hjul har inget på en cykel att göra, det går som sagt inte att serva, inte justera och har betydligt kortare livslängd än vanliga kulor och konor. Det är ju bara ett säljknep, "underhållsfria nav", dvs fritt översatt "omöjliga att underhålla" :huvet


Ja, det där är lustigt. Håller jag ärliga 30 med cykeln så blir jag i princip alltid omcyklad på 30-väg. Håller jag 30 på mätaren med bilen eller hojen, dvs 25-27 ärliga, så blir jag i princip aldrig omkörd. På väg till jobbet cyklar jag genom Bällsta, och där kör folk på fel sida om refuger bara för att ta sig om, trots att jag ofta ligger en bit över skyltat dessutom :va

Ja, "underhållsfritt" är inte något jag heller uppskattar, jag vill kunna underhålla! Billigare långsiktigt dessutom att sköta saker förutom att det ger tillfredsställelse!:tummenupp
Borde vara något som Greta bör motarbeta eftersom det också är miljövänligt att undvika "underhållsfria" saker. :tummenupp

Nu är det inte så viktigt att det rullar lätt eftersom jag delvis cyklar för träning och mer motstånd ger mer träning! :tummenupp
Det är lättare att se saker positivt för det finns nästan alltid något bra om man letar! :tummenupp

Jag stannar också vid rödlyse oavsett fordon men tillhör heller inte majoriteten på cykel.
Jag har roat mig att räkna hur mycket jag förlorar på 8 km och den faktiska förlusten är betydligt lägre än den känslomässiga. :fakta

Nu gillar jag tävling på landsväg som är avlyst men annars, oavsett om det är Spökgösta eller Lycraklädda i klunga, förstör dessa så mycket genom att reta sina medmänniskor.

Jag är fotgängare, cyklist, motorcyklist, bilförare och kollektivresenär med C-kort. Oavsett så är jag samma människa men jag trivs bäst i sadeln på min SportHoj! :)
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Det jag tycker är underhållande med kommentarerna är att de oftast är typ "bra att cyklisthelvetena lär sig att inte cykla mitt enkelriktat" när det fortfarande kommer att vara tillåtet att cykla som det är idag men med en annan skyltning och att det på dessa gator inte varit förbjudet men så fort ordet cykel dyker upp så blir många helt blindgalna.

Skickat från min H8324 via Tapatalk
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det jag tycker är underhållande med kommentarerna är att de oftast är typ "bra att cyklisthelvetena lär sig att inte cykla mitt enkelriktat" när det fortfarande kommer att vara tillåtet att cykla som det är idag men med en annan skyltning och att det på dessa gator inte varit förbjudet men så fort ordet cykel dyker upp så blir många helt blindgalna.

Skickat från min H8324 via Tapatalk

Jag föredrar :krama framför :smasha men tyvärr känns det som :smasha är mångas sätt att uttrycka känslor. :(

Med ett Tragikvärk som inte tror på upplysning så finns det inte möjlighet att informera aktivt om trafikregler. :(
Tillsammans med en alltför frånvarande trafikpolis blir cyklister nästan utan risk att bötfällas. Och då känns det som fritt fram att köra hur som hellst för alltför många. :(
Det ogillar jag! :fakta

Men som motorcyklist finns mycket som jag känner igen. Det finns de som härmar Spökgösta och eftersom jag kör SportHoj spiller det över på mig.
Min känsla i sadeln är att det är fler vårdslösa trafikanter på cykel än på motorcykel. Men det är en min känsla. Om jag försöker att släppa fram dessa så mår jag bättre. Jag mår också bra av att tillhöra minoriteten som använder ringklocka. :)
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag föredrar :krama framför :smasha men tyvärr känns det som :smasha är mångas sätt att uttrycka känslor. :(

Med ett Tragikvärk som inte tror på upplysning så finns det inte möjlighet att informera aktivt om trafikregler. :(
Tillsammans med en alltför frånvarande trafikpolis blir cyklister nästan utan risk att bötfällas. Och då känns det som fritt fram att köra hur som hellst för alltför många. :(
Det ogillar jag! :fakta

Men som motorcyklist finns mycket som jag känner igen. Det finns de som härmar Spökgösta och eftersom jag kör SportHoj spiller det över på mig.
Min känsla i sadeln är att det är fler vårdslösa trafikanter på cykel än på motorcykel. Men det är en min känsla. Om jag försöker att släppa fram dessa så mår jag bättre. Jag mår också bra av att tillhöra minoriteten som använder ringklocka. :)
Ringklocka är nästa sak som är underhållande. I ungefär hälften av fallen jag använder klockan blir jag utskälld. Det gynnar inte direkt användandet.
Och ja, jag tillhör samma klubb rörande klocka, även om det har gått ner i användande pga denna anledning.

Skickat från min H8324 via Tapatalk
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ringklocka är nästa sak som är underhållande. I ungefär hälften av fallen jag använder klockan blir jag utskälld. Det gynnar inte direkt användandet.
Och ja, jag tillhör samma klubb rörande klocka, även om det har gått ner i användande pga denna anledning.

Skickat från min H8324 via Tapatalk
Imponerande många som ens reagerar :tummenupp Jag är mer van med att dom inte reagerar alls, eftersom noice canceling over ear-lurar effektivt stänger ute ringklockor. Och när man sen tränger sig förbi vrålar dom "MAN SKA PLINGA!!!!", jo, jag vet... :huvet
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ringklocka är nästa sak som är underhållande. I ungefär hälften av fallen jag använder klockan blir jag utskälld. Det gynnar inte direkt användandet.
Och ja, jag tillhör samma klubb rörande klocka, även om det har gått ner i användande pga denna anledning.

Skickat från min H8324 via Tapatalk

Konstigt, jag blir väldigt sällan utskälld. :va

Däremot händer det, men inte ofta, att jag hör kommentaren
-Men jag går ju inte ivägen!
Då svarar jag, inte upprörd, att jag bara vill tala om att jag kommer så du inte blir överraskad. :)
För jag är inte ensam om att bli lite irriterad på Lycrafolket som alldeles för ofta ljudlöst passerar väldigt nära i väldigt hög hastighet!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
För jag är inte ensam om att bli lite irriterad på Lycrafolket som alldeles för ofta ljudlöst passerar väldigt nära i väldigt hög hastighet!
Det ingår ju också i trafikkunskaperna att hålla uppsikt på upphinnande trafik, och, går man på rätt sida så möter man ju cyklisterna och borde knappast bli överraskad när dom kommer ;)

Går inte folk ivägen plingar jag aldrig, hör dom det så är risken betydligt större att dom börjar irra runt och verka förvirrade, och då blir det ju ännu farligare. Då är det bättre att bara svoscha förbi, och vara 10-20 meter bort när dom upptäcker mig... Jag tutar/helljusblinkar inte när jag kör om med bilen eller hojen heller för den delen ;)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det ingår ju också i trafikkunskaperna att hålla uppsikt på upphinnande trafik, och, går man på rätt sida så möter man ju cyklisterna och borde knappast bli överraskad när dom kommer ;)

Går inte folk ivägen plingar jag aldrig, hör dom det så är risken betydligt större att dom börjar irra runt och verka förvirrade, och då blir det ju ännu farligare. Då är det bättre att bara svoscha förbi, och vara 10-20 meter bort när dom upptäcker mig... Jag tutar/helljusblinkar inte när jag kör om med bilen eller hojen heller för den delen ;)

Nu har jag inte backspegel på min cykel men det borde jag kanske fundera på. :va
För det har ännu inte hänt att någon använt ringklockan när jag blivit omkörd. :fakta

Jag plingar alltid för att tala om att jag kommer och anpassar farten så jag kan stanna. Inget större problem eftersom jag inte tävlar eller har behov av att hålla en hög snitthastighet. :)

På SportHoj lägger jag mig så jag syns i backspeglar och kör inte om när det finns möjlighet att svänga vänster. Men eftersom de flesta bilister är upptagna med annat än att köra fordonet så förväntar jag mig aldrig att de sett mig. :)
 

Hagbard

HO
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
f.d fordonsägare
Det jag tycker är underhållande med kommentarerna är att de oftast är typ "bra att cyklisthelvetena lär sig att inte cykla mitt enkelriktat" när det fortfarande kommer att vara tillåtet att cykla som det är idag men med en annan skyltning och att det på dessa gator inte varit förbjudet men så fort ordet cykel dyker upp så blir många helt blindgalna.

Skickat från min H8324 via Tapatalk
Visst kommer det gå att cykla i båda riktningarna men att skylta motortrafik förbjuden blir inte samma sak som enkelriktning!
Motortrafik kan då vända och köra tillbaka i motsatt riktning, skyltning för parkering måste göras i båda riktningarna och på platser där det på dagens enkelriktade gator där det parkeras på båda sidor av gatan i samma riktning fungerar inte det.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Visst kommer det gå att cykla i båda riktningarna men att skylta motortrafik förbjuden blir inte samma sak som enkelriktning!
Motortrafik kan då vända och köra tillbaka i motsatt riktning, skyltning för parkering måste göras i båda riktningarna och på platser där det på dagens enkelriktade gator där det parkeras på båda sidor av gatan i samma riktning fungerar inte det.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Precis, därför är den inte tillåtna skyltningen bättre. Den används dessutom i ett antal europeiska länder, men de är iofs bättre än oss på att köra.

/R

Skickat från min H8324 via Tapatalk
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Precis, därför är den inte tillåtna skyltningen bättre. Den används dessutom i ett antal europeiska länder, men de är iofs bättre än oss på att köra.

/R

Skickat från min H8324 via Tapatalk

Samma beslutsamhet att ta bort parkeringar och försvåra för motorcyklister som det är att se till cyklister ska kunna cykla överallt, oavsett argument, olagligt eller inte. :huvet

Alla bor inte så man kan cykla till allt.:fakta
Alla kan inte bo så man kan cykla till allt.:fakta
Alla bor inte där det finns kollektivtrafik dygnet runt.:fakta
Men jag betalar samma skatt som alla andra i länet! :fakta :mad:
Men de som kan cykla till allt vill inte att det ska finnas kollektivtrafik dygnet runt så långt bort från dem! :mad:

Men argument har ingen betydelse när viljan att ta emot dessa inte finns. Men varje gång jag får möjlighet att prata med en Miljöpartist så förklarar jag mina argument för att de inte får min röst. Trots att jag bryr mig om miljön och cyklar mycket.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag ser inte problemet med att göra det lät att cykla. Sen tillhör jag kategorin som nästan hellre cyklat i trafiken.

Skickat från min H8324 via Tapatalk
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag ser inte problemet med att göra det lät att cykla. Sen tillhör jag kategorin som nästan hellre cyklat i trafiken.

Skickat från min H8324 via Tapatalk
Nej, det är lustigt att det alltid ska byggas upp en konflikt mellan olika grupper i trafiken. Framförallt bilister verkar ju se det som ett hot att man bygger en bra cykelbana bredvid bilvägen. Se det hellre som en förbättring för alla, ju fler som cyklar, desto färre bilar som är ivägen i köerna :fakta Dessutom är det betydligt billigare och yteffektivare med cyklister än annan trafik.

Jag har 6 mil ToR till jobbet, och jag sparar tid på att cykla jämfört med det mesta annat, framförallt är det mycket mer förutsägbart tidsmässigt.

Nu har jag inte backspegel på min cykel men det borde jag kanske fundera på. :va
För det har ännu inte hänt att någon använt ringklockan när jag blivit omkörd. :fakta

Jag plingar alltid för att tala om att jag kommer och anpassar farten så jag kan stanna. Inget större problem eftersom jag inte tävlar eller har behov av att hålla en hög snitthastighet. :)

På SportHoj lägger jag mig så jag syns i backspeglar och kör inte om när det finns möjlighet att svänga vänster. Men eftersom de flesta bilister är upptagna med annat än att köra fordonet så förväntar jag mig aldrig att de sett mig. :)
Självklart ser jag mg omkring när jag cyklar om någon, håller maximal marginal och cyklar aldrig om med möte, i kurvor eller vid korsningar :fakta Men det hjälper ju föga när mötande cyklar om utan att se sig för, eller när den man cyklar om börjar cykla om den som var framför, så en del axeltacklingar blir det ju då och då... Jag tror det sitter mycket i att folk stirrar ner i backen, och när dom ser ett bakhjul som dyker upp så kastar dom sig till vänster och börjar cykla om, sakta in går ju inte, och många är så förbannat dåliga cyklister att dom inte kan se sig omkring utan att cykla omkull :huvet Själv brukar jag roa mig med att sitta med armarna i kors och blunda 10s i taget på ödsliga raksträckor, eller med armarna i kors sitta och titta på frugan som cyklar bredvid mig, det gör gott för balansen :)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nej, det är lustigt att det alltid ska byggas upp en konflikt mellan olika grupper i trafiken. Framförallt bilister verkar ju se det som ett hot att man bygger en bra cykelbana bredvid bilvägen. Se det hellre som en förbättring för alla, ju fler som cyklar, desto färre bilar som är ivägen i köerna :fakta Dessutom är det betydligt billigare och yteffektivare med cyklister än annan trafik.

Jag har 6 mil ToR till jobbet, och jag sparar tid på att cykla jämfört med det mesta annat, framförallt är det mycket mer förutsägbart tidsmässigt.


Självklart ser jag mg omkring när jag cyklar om någon, håller maximal marginal och cyklar aldrig om med möte, i kurvor eller vid korsningar :fakta Men det hjälper ju föga när mötande cyklar om utan att se sig för, eller när den man cyklar om börjar cykla om den som var framför, så en del axeltacklingar blir det ju då och då... Jag tror det sitter mycket i att folk stirrar ner i backen, och när dom ser ett bakhjul som dyker upp så kastar dom sig till vänster och börjar cykla om, sakta in går ju inte, och många är så förbannat dåliga cyklister att dom inte kan se sig omkring utan att cykla omkull :huvet Själv brukar jag roa mig med att sitta med armarna i kors och blunda 10s i taget på ödsliga raksträckor, eller med armarna i kors sitta och titta på frugan som cyklar bredvid mig, det gör gott för balansen :)

Vi tillhör inte majoriteten av trafikanter! Tyvärr... :(

Nu har jag bara 3 växlar, tävlar inte och är inte klädd i Lycra så jag har väldans sällan sammanstötningar med andra trafikanter. :)
Men fan vad jag blir förbannat på Noll Vision och att information inte fungerar! :huvet

För vi är alla människor i trafiken och med lite vilja och kunskap skulle trafiken flyta betydligt bättre. Jag saknar Trafiksäkerhetsverket… :(

Vådå, jag dyster? :(
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag förstår heller inte denna fokusering på vad folk har på sig när de cyklar. Hur skulle det här forumet reagera på om varje inlägg om motorcykel handlade om idioter som har skinnställ?

/R

Skickat från min H8324 via Tapatalk
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag förstår heller inte denna fokusering på vad folk har på sig när de cyklar. Hur skulle det här forumet reagera på om varje inlägg om motorcykel handlade om idioter som har skinnställ?

/R

Skickat från min H8324 via Tapatalk
Det finns folk som kör med hela race-ställ på motorcyklarna som bara rullar väg.
Det är väl inget Isle of Man :huvet
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag ser inte problemet...

Ja, så kan man sammanfatta det. Och du är inte ensam om åsikten... :(

Underlätta för cyklister och ta bort Mc-parkeringar? :va
Öka trafiksäkerheten för bilister med vajerräcken som, bevisligen, dödar motorcyklister? :va

Jag ser inte problemet! :huvet
För kan man inte se problem så kan man heller inte se lösningar... :(

Man måste inte underlätta för cyklister genom att ta bort Mc-parkeringar och ersätta dessa med cykelparkeringar. :7peta
Man måste inte öka trafiksäkerheten för bilister med vajerräcken när det finns räcken som inte dödar motorcyklister. :7peta

Nu är jag partisk som motorcyklist förståss… :rodnar

Jag gillar att cykla och skulle hellre cykla än ta bilen men 6 mil enkel resa är lite mer än jag klarar varje dag. :(

Vad gäller klädsel så får man för min del klä sig hur man vill! Men inte bete sig hur man vill i trafiken!
Oavsett om man klädd för att tävla i Tour de France eller Isle of Man TT men att köra som om det vore tävling bland oss andra trafikanter gör mig förbannad! Oavsett fordon ogillar jag vårdslöshet!

Varning! Innehåller bilder på motorcyklister som är klädda som tävlande på Isle of Man!
https://www.filmarkivet.se/movies/veckorevy-1950-09-04/
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top