Stora cykeltråden

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
En mil plan mark till jobbet=Enpetare. Skulle aldrig orka hålla på med växlar och jox på en pendlare. Men här är vi ju alla till synes olika. :krama

Den där är ju förövrigt en rätt poppis cykel (och säkert helt OK!), men du som gillar saker som ducce och gamla tvåtaktare behöver ju, egentligen, något mer raffigt.

Fast absolut. Funktionsmässigt duger båda varianterna garanterat bra. :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Bor man där jag bor så kan man bli av med grejorna bara man stannar för rött.

När jag bodde i Stockholm höll jag mig bara med begagnade cyklar, för några hundralappar just av den anledningen. Köpte någon halvdan mtb eller stadsracer som ofta behövde lite småjusteringar och efter någon timmes jobb var dom ganska funktionella men tillräckligt fula för att tjuvarna skulle välja andra cyklar.

Av någon anledning var det oftast damcyklar jag hittade billigt. Kanske kvinnor oftare säljer cyklarna när dom börjar vara dåligt injusterade. :va
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Nu jäklar, nu ska skyltarna bort och det ska inte längre vara tillåtet att cykla mot enkelriktat.
Gissa scenariot?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nu jäklar, nu ska skyltarna bort och det ska inte längre vara tillåtet att cykla mot enkelriktat.
Gissa scenariot?

Och det bästa är att Hr Hell tycker det är fel! :tummenupp:yoparty

Men inte lika fel som att ta bort Mc-parkeringar! :fakta

Nu behöver en del cyklister inte kunna, och följa, trafikregler eftersom det enligt Hr Hell är miljövänligt! :huvet
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag måste säga att jag är lite kluven. Att säga att det plötsligt kommer cyklister åt fel håll har jag svårt att se, det står ju på skyltarna att det är en dubbelriktad väg för cykeltrafik. Kan man se skylten att det är enkelriktat för bilar så kan man väl se att det är dubbelriktat för cyklister också? Å andra sidan så verkar ju rätt många bilister inte titta så noga på skyltarna och "får bevisat" att vi cyklister "alltid cyklar åt fel håll", vilket vi ju inte gör enligt skyltarna åtminstone. Ännu värre är det ju med (oftast) medelålders män med både skral hårväxt och potens som ska lära oss att vi gör fel genom att försöka köra på oss.

Sen finns det stolpskott med cykel som minsann vet att cyklister alltid får cykla mot enkelriktat, och gör samma fel som bilisterna och inte tittar på skyltarna, och det drar ju ner oss alla, även vi som sköter oss hyggligt.

Så visst, det är bra att man ökar tillgängligheten för cyklister och minskar köerna om fler tar cykeln för korta transporter, men inte om det ska ske på vår bekostnad så att säga, och det är inte alla enkelriktade vägar som är helt lämpade för möten, ens med cykel mot bil.
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Börjar närma sig fincykel-säsong här nere, men jag får faen inte ordning på växeljävlarna på min räser :4skrika
Måste böjt något när jag gick omkull förra säsongen.

Är det någon som vet av en schysst cykelmek i närheten av Helsingborg?
De jag hälsat på hittills har inte direkt verkat förtroendeingivande när det kommer till finlir :gnissla
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Köpte nya däck i höstas. Hjulen är 27" så jag köpte 27"-däck på Biltema. De var förstora trots att de gamla däcken också var 27".
Har inget kvitto så jag tog med hjulet och letade upp ett annat 27" som passade bättre.

Nu har jag två oanvända däck till salu.
Köp! Nypris ligger idag på 60 kr styck. Tag två betala för ett.
Priset är inte hugget i sten. Leverans inom Stockholm ingår. Skickas ej.

5d782fdfa7d3eee99dca12cd72d3fffd.jpg



Skickat från min iPad med Tapatalk
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Köpte nya däck i höstas. Hjulen är 27" så jag köpte 27"-däck på Biltema. De var förstora trots att de gamla däcken också var 27".
Har inget kvitto så jag tog med hjulet och letade upp ett annat 27" som passade bättre.

Nu har jag två oanvända däck till salu.
Köp! Nypris ligger idag på 60 kr styck. Tag två betala för ett.
Priset är inte hugget i sten. Leverans inom Stockholm ingår. Skickas ej.

5d782fdfa7d3eee99dca12cd72d3fffd.jpg



Skickat från min iPad med Tapatalk

Dom 27" däck du köpte (630mm) är större än både moderna 28" och 29" (som båda är lika stora, 29" är bara bredare) (622mm)

Fast dom är ju inte större än dom gamla 28" som sitter på mormors cykel, för dom är ju störst. (635mm)

Om man bortser från dom Polska 28" däcken som kom till Sverige i liten skala, för dom är ju absolut störst (641mm)

Du skulle ju så klart ha 27" (609mm) Visst är det solklart?
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Dom 27" däck du köpte (630mm) är större än både moderna 28" och 29" (som båda är lika stora, 29" är bara bredare) (622mm)

Fast dom är ju inte större än dom gamla 28" som sitter på mormors cykel, för dom är ju störst. (635mm)

Om man bortser från dom Polska 28" däcken som kom till Sverige i liten skala, för dom är ju absolut störst (641mm)

Du skulle ju så klart ha 27" (609mm) Visst är det solklart?

Tack! NU är det solklart :D:D
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Alltid intressant det där med däcksstorlekar på cyklar. Som att på MTB är 27,5" cirka en tum större än 26". Och 29" är cirka två tum större än 27,5". Dessutom har 27,5"+ ungefär samma ytterdiameter som standard MTB 29". Om jag inte missminner mig har även 26" fatbike ungefär samma ytterdiameter som vanliga 29" har.
Wheelsize.jpg

Orka lära sig ETRTO liksom...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Alltid intressant det där med däcksstorlekar på cyklar. Som att på MTB är 27,5" cirka en tum större än 26". Och 29" är cirka två tum större än 27,5". Dessutom har 27,5"+ ungefär samma ytterdiameter som standard MTB 29". Om jag inte missminner mig har även 26" fatbike ungefär samma ytterdiameter som vanliga 29" har.
View attachment 452827

Orka lära sig ETRTO liksom...

27½" heter 26" när det sitter på en militärcykel och är 584mm, 26" på en MTB är 559mm

solklart helt enkelt
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
23x622 är ju dessutom samma som 700x23 :dummer

Japp, fransmännen som uppfann det metriska systemet tyckte inte att det dög till att mäta cykeldäck.

Det är dessutom lite lurigt, för om man går på ett bredare däck, till exempel ett 47-622 så heter det 700x45, där har alltså breddsiffran blivit mindre, medans hjulstorleks siffran har blivit större???

Solklart
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Såg att Mordecaien är på väg att ta fram fincykeln, och för min del är det vintercyklarna som gäller fram till mitten av april gissningsvis.

Insåg här om dagen att jag har tre olika vintercyklar, en under palmerna, cyklade bla runt kusten på Samal Island, i januari. Egentligen har jag en fjärde lågpriscykel kvar hos svärföräldrarna men den betalar jag bara underhåll på i takt med att familjen lånar och nöter på den... :näsblod

En fatbike som jag köpte i höstas för skoterspåren och så min gamla 26" MTB som nu står med dubbdäck året runt som passar bättre än fatbike när det är isigt. På bilden försedd med ett spännband sedan jag dragit dottern bakom på boben(snowracer heter det väl söderut).
 

Bifogat

  • G0179838.JPG
    G0179838.JPG
    884.2 KB · Visningar: 22
  • IMG_20200225_132146.jpg
    IMG_20200225_132146.jpg
    706.8 KB · Visningar: 24
Last edited:

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Hur ofta skall man fetta in kullagren i Fulcrum Racing 3 däck, racercykel? Cykeln används bara på asfalt och när det är torrt ute. Jag kör 170 mil per år. Skall man bara fylla på med mer fett eller skall det gamla fettet tas bort först? I så fall hur.

Svara inte att jag skall lämna in cykeln på service. Betala för att någon klåpare skall skruva sönder min cykel är inte aktuellt.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hur ofta skall man fetta in kullagren i Fulcrum Racing 3 däck, racercykel? Cykeln används bara på asfalt och när det är torrt ute. Jag kör 170 mil per år. Skall man bara fylla på med mer fett eller skall det gamla fettet tas bort först? I så fall hur.

Svara inte att jag skall lämna in cykeln på service. Betala för att någon klåpare skall skruva sönder min cykel är inte aktuellt.
Jag tvättar alltid bort det gamla fettet, det man inte vill ju ha är en slippasta med fett och damm. Fyller du bara på så spär du temporärt ut slippastan, men bra blir det ju inte. Jag brukar torka bort det värsta, sen tvättar jag av allt i smådelstvätten och låter droppa av innan jag torkar rent det sista och smäller ihop.

Racern brukar jag inte gå igenom så ofta, den går bara 150-300 mil per år, och som din i finväder om jag kan planera. Pendlarcykeln brukar få sig en omgång minst 2 gånger per år, men då går den 1000+ mil om året, i alla väder och väglag.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hur ofta skall man fetta in kullagren i Fulcrum Racing 3 däck, racercykel? Cykeln används bara på asfalt och när det är torrt ute. Jag kör 170 mil per år. Skall man bara fylla på med mer fett eller skall det gamla fettet tas bort först? I så fall hur.

Svara inte att jag skall lämna in cykeln på service. Betala för att någon klåpare skall skruva sönder min cykel är inte aktuellt.

Det samlas ju smuts i fettet så det är ju klart fördelaktigt att rengöra innan du sätter dit nytt fett men jag rengör inte. Känns inte som att priset på kullager motiverar att lägga särskilt mycket arbetstid på att förlänga deras livslängd.

Då ser jag ju cykeln bara som ett träningsredskap, om man tävlar finns ju förstås ett större värde i att det ska rulla maximalt lätt.

Intervall får någon annan svara på, jag rör inget förrän jag märker att någon detalj inte fungerar bra och då brukar det bli samtidig genomgång kontroll, smörjning etc av resten av fordonet samtidigt.

Det där med fett på cykelhjullager påminner mig om min professor i tribologi, jag noterade att han applicerade väldigt lite fett på lagret när han smörjde sin cykel i labbet. Ungefär som en lillfingernagel. Jag påpekade att nog måste du dit med mer fett.
Varvid han svarade med den auktoritet som en tribologiprofessor har på sitt området att nej, det räcker minsann med så lite fett. Och man argumentera inte emot en professor inom hans eget område, jag fann dessutom inte ens ord för vad jag tänkte. Jag kände ju erfarenhetsmässigt att han hade fel men det tog en stund innan jag insåg varför vi hade så olika uppfattning. Det var ju det där med teori VS praktik.

Han hade ju helt rätt. Kör man ett lager i en testbänk i ett laboratorium så räcker det med en gnutta fett.

Jag insåg lite senare att skillnaden är ju att på en cykel som åtminstone då alltid hade okapslade lager så kommer det ständigt in damm och smuts och en riklig mängd fett håller helt enkelt sand och partiklar borta från lagerytorna. Tar man isär ett okapslat lager på tex en cykel så är det ju ofta rikligt med smuts man ser på fettet som ligger utanför och egentligen inte längre är i kontakt med rörliga delar. Men petar man bort lite av smutsen så brukar det se finare ut längre in.

Eller så kan man sätta en lite gnutta fett som professorn, men då får man nog rengöra och smörja lite oftare.
 

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen :´(
Hur ofta skall man fetta in kullagren i Fulcrum Racing 3 däck, racercykel? Cykeln används bara på asfalt och när det är torrt ute. Jag kör 170 mil per år. Skall man bara fylla på med mer fett eller skall det gamla fettet tas bort först? I så fall hur.

Svara inte att jag skall lämna in cykeln på service. Betala för att någon klåpare skall skruva sönder min cykel är inte aktuellt.

Keramiska lager behöver tvättas ur och fettas om.

Maskinlagrade hjul är inget man river ned och packar om i någon större omfattning.

Vanliga nav kan man väl navserva om man känner för det men 170mil?

Mer värt att hålla efter drivpaket osv istället.

Du kan lära dig hur du pillar själv på parktool.com och även youtube.. Fulcrum är inte helt enkelt att hitta delar till så söndra inget =):hihi
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top