Stora cykeltråden

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har fått för mig att jag behöver ett par Shimano RS80-hjul till racern. Dom ligger på runt 4 papp i Sverige, och minst lika mycket utomlands där jag har hittat dom. Så jag klurar lite på om det finns någon billig webshop där det verkligen lönar sig att beställa ifrån, skiljer det bara en hundring så gynnar jag hellre den lokale cykelmånglarn, och om det finns något annat hjulpar med motsvarande vikt, prestanda och prislapp? :va
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Bike-discount.de är bra som fan.

Actionsports.de har en jävligt bra hjulbyggare på hemsidan och bra priser!
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Horar runt på en Scott Aspeckt 45 som är någont ombyggd till hybrid.

Cyklar för motionen då en gammal krigsskada sätter stopp för löpning, funderar dock allvarligt på att skaffa en riktig hybrid och sneglar just nu på Nishiki Pro air.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Självklart ska du pröva ett eller flera par handskar för att se om det blir någon skillnad, kan vara rätt mycket finlir med domningar i händerna, karpaltunnelsyndrom kan vara ett alt det också men kanske inte första slutsatsen man ska dra. Sadelhöjd, tänka på att inte "hänga" så mycket på armar/händer precis som med motorcykel utan se till att använda mage/bål o allt det där. Testa att cykla några km eller vad det brukar ta för dig att få domningar och överdriv lite med att avbelasta armar och händer för att på så vis lära dig successivt hur mycket belastning du grejjar innan det domnar.
Är det något särskilt man behöver tänka på när man shoppar handskar?

I början när jag hade cykeln hade jag sadeln lite lägre och upplevde då inga nämnvärda problem, fast nu när jag höjt den ett par cm till en vettigare höjd lägger jag såklart mer tyngd på armarna. Men att sänka sadeln igen är inte något alternativ eftersom benmusklerna inte skulle gilla det. Värst blir det under nerförsbackar på asfalt. Såklart. Då jag sitter ganska still i samma position en längre stund. Uppför och ute i spenaten går det bättre.


Domnar det ibland om du pratar i telefon länge (utan handsfree, med luren mot örat :rolleyes:) är det nästan säkert armbågen.
Stora problem, domning hela tiden = operera.
Bra råd att inte vänta tills det är jobbigt innan du skakar lite på handen och "pumpar" med fingrarna, ett annat är håll på utsidan av handtagen oftare/häng upp handen på tummen, liksom... Testat tempobågar?
//Fredrik
Jag har haft samma mobiltelefon i två år och inte kommit upp till en total samtalstid på fyra timmar än (utgående plus inkommande). Så jag har ingen aning om hur det känns om jag pratar i telefon länge. :hihi
Tempobågar, på en mtb, njää... :3freak Men jag har ett par barends som ligger och väntar på att bli monterade, problemen skulle kanske minska om jag hade den möjligheten att ändra grepp emellanåt?
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Jag har haft samma mobiltelefon i två år och inte kommit upp till en total samtalstid på fyra timmar än (utgående plus inkommande). Så jag har ingen aning om hur det känns om jag pratar i telefon länge. :hihi
Tempobågar, på en mtb, njää... :3freak Men jag har ett par barends som ligger och väntar på att bli monterade, problemen skulle kanske minska om jag hade den möjligheten att ändra grepp emellanåt?[/QUOTE]

Missade MTB :rolleyes:. Barends är bra, då kan man flytta runt händerna.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Är det något särskilt man behöver tänka på när man shoppar handskar?

Har inga större bekymmer själv så kan väl inte ge dig mer tips än att de ska vara bekväma och snügga naturligtvis så att du använder dem :tummenupp Kör mest med ett par "Blue Wear" arbetshandskar, skinn undersida och tyg ovanpå dock utan nämnvärd dämpning, inköpta på Jula för en struntsumma men inte sett dem där numera. Jag gillar inte fingerlösa men samtidigt får de inte vara så klumpiga att det blir osmidigt, känsla för reglagen osv. Vid kyligare väder får man kosta på sig lite tjockare material, de jag använder då har dämpning och påminner lite om våtdräkt i materialet.
 

tkdrille

Guest
för ca 1.5 vecka sen vurpa jag. Jaja nu var de inte mina pedalers fel för de som är motståndare ;) Utan jag tog fel spår i en rätt bra hastighet för att komma upp för en avsats. Dock missa jag ju avsatsen så att jag vurpa rätt över cykeln och landar på min arm och trycker till mina revben.
Idag tog jag första turen efter vurpan men känner bara smått domnande i kroppen.
Vad tror ni kan de vara musklerna som strejkar?

blev 2,5 mil i ett skönt tempo grusväg blandat med asfalt i 1,5 mils ösregn.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Missade MTB :rolleyes:. Barends är bra, då kan man flytta runt händerna.
Det är klart, man kanske kan sätta tempobågar på sin skogscykel. Fast det skulle man väl kanske kunna likna vid att sätta clip-ons på en enduro. :hihi

Det verkar ha blivit lite bättre med barends på cykeln. Nu verkar det bara vara ett mindre känselbortfall i de fingrarna. Om ett par dagar till kanske det också har gett sig.


Har inga större bekymmer själv så kan väl inte ge dig mer tips än att de ska vara bekväma och snügga naturligtvis så att du använder dem :tummenupp Kör mest med ett par "Blue Wear" arbetshandskar, skinn undersida och tyg ovanpå dock utan nämnvärd dämpning, inköpta på Jula för en struntsumma men inte sett dem där numera. Jag gillar inte fingerlösa men samtidigt får de inte vara så klumpiga att det blir osmidigt, känsla för reglagen osv. Vid kyligare väder får man kosta på sig lite tjockare material, de jag använder då har dämpning och påminner lite om våtdräkt i materialet.
Såklart snygga, annars måste man ju cykla så snabbt så ingen hinner se vad man har på tassarna. :tummenupp
 

Anderberg

Aldrig nöjd
Gick med
29 Nov 2006
Ort
Färingsö
Hoj
KTM EXC 450 -09, KTM EXC 300 -09
Tjena!

Tänkte kolla om man kunde få någon hjälp här.
Sjukt trött på att springa så jag tänkte testa på att cykla då det är bra mycket roligare samt att finns massvis med fina vägar där ja bor.
Blir nog mest väg men även en del grus kommer det bli.
Vad skall man satsa på om man har en budget på max 5000:-?
Är det att leta begagnat?

Tacksam gör hjälp :)
 

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Sandviken
Hoj
24 växlad Trek
För 5000 får du nätt å jämt hydralbromsar å bara basic komponenter. En beg för samma pengar å cyklingen kommer bli bra mycket roligare. Finns många som köper en ny cykel å bara cyklar på den nån gång å sen säljer.

Tjena!

Tänkte kolla om man kunde få någon hjälp här.
Sjukt trött på att springa så jag tänkte testa på att cykla då det är bra mycket roligare samt att finns massvis med fina vägar där ja bor.
Blir nog mest väg men även en del grus kommer det bli.
Vad skall man satsa på om man har en budget på max 5000:-?
Är det att leta begagnat?

Tacksam gör hjälp :)
 

Anderberg

Aldrig nöjd
Gick med
29 Nov 2006
Ort
Färingsö
Hoj
KTM EXC 450 -09, KTM EXC 300 -09
För 5000 får du nätt å jämt hydralbromsar å bara basic komponenter. En beg för samma pengar å cyklingen kommer bli bra mycket roligare. Finns många som köper en ny cykel å bara cyklar på den nån gång å sen säljer.

Okey. Är det något speciellt märke man skall kolla på/undvika?
 

Anderberg

Aldrig nöjd
Gick med
29 Nov 2006
Ort
Färingsö
Hoj
KTM EXC 450 -09, KTM EXC 300 -09
Kolla inte så mycket på märke. Kolla istället vad som sitter på cykeln. Växlar, hjul, bromsar etc.

Ok, sånt har jag noll koll på hos nycklar :p
Känns som om man får ta hjälp av någon polare som är lite mer insatt i det här ämnet :)
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Tjena!

Tänkte kolla om man kunde få någon hjälp här.
Sjukt trött på att springa så jag tänkte testa på att cykla då det är bra mycket roligare samt att finns massvis med fina vägar där ja bor.
Blir nog mest väg men även en del grus kommer det bli.
Vad skall man satsa på om man har en budget på max 5000:-?
Är det att leta begagnat?

Tacksam gör hjälp :)

http://www.chainreactioncycles.com/ Här kan du säkert hitta något intressant!
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top