Stora cykeltråden

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Blir nog inte många cykelturer till i det här vädret, tvekade när jag klev ut genom dörren färdigt klädd för cykelturen... :näsblod + 1 grad, duggregn men det blev 14 km, 1:25h.

Det finns ändå nåt lite fascinerande över hur terrängen förändras, på ett ställe där jag tidigare bromsades till krypfart av högt gräs och mjuk mark där ligger gräset platt och marken är hårt frusen och man kan köra ett par växlar högre. På andra ställen där det varit torrt och hyfsat hårt är det nu blött och mjukt och man går ner på krypfart.

Och halkigare inte bara på isfläckarna utan blöta stenar och löv.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Man har förbjudit dom mjukgörande HA oljorna, som vanligt är den miljövänliga ersättningen bara skit och dunstar/tvättas ur däcken.

Men jag tar gärna det istället för cancern som man får av HA oljor
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nu är ju en majoritet här smarta nog att inte bo i Stockholmstrakten, men det speglar ändå Trafikverkets syn på cyklister: https://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/trafikverket-vi-behover-din-hjalp.htm

Trots att man i de regionala planerna tydligt har sagt att det ska vara gent, kurvor byggda för en hastighet på 30kmh osv så är Trafikverkets design precis tvärs emot, och faktiskt gör det både farligt, krångligt och bitvis sämre än det är idag. Jodå, det är nog ett bra sätt att få folk att ersätta bilen med cykeln för korta vardagstransporter :huvet
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Inte för att Malmö alltid heller tänker när det skall byggas cykelbanor, men sådär jävla illa verkar det krävas nollåttor till. Eller Biltrafikvärket, men det är kanske samma sak ;-) Upphör aldrig förvånas över de halsbrytande exempel den oförtröttlige Krister plockar fram med reglebundenhet.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Inte för att Malmö alltid heller tänker när det skall byggas cykelbanor, men sådär jävla illa verkar det krävas nollåttor till. Eller Biltrafikvärket, men det är kanske samma sak ;-) Upphör aldrig förvånas över de halsbrytande exempel den oförtröttlige Krister plockar fram med reglebundenhet.
Stockholms trafikborgarråd är från MP, och nej, han jobbar inte för mer cykling, snarare tvärs om. En av dom större cykelknutpunkterna i centrala Stockholm har precis byggts om, för att bli bättre för biltrafiken, med rödljus som är mer anpassade för biltrafiken osv. Bitvis har flödena för cyklisterna blivit farliga dessutom.

Trafikborgarrådet var den som drev igenom parkeringsavgifterna för hojar i Stockholm, och nu tror han att 10 sparkcyklar i ett parkeringshus kommer att lösa miljö och trängselproblemen för dom som bilpendlar in till centrala Stockholm.

Nu används ju gång och cykelbanor frekvent som parkeringsplats, byggzon, avstjälpningsplats osv, och vi får hitta andra vägar förbi bäst vi vill. Men på södra sidan av stan har dom i ett halvårs tid jobbat med att bredda cykelbanan, göra den separerad cyklister/fotgängar, säker osv. Utom en stump mitt på, där en bostadsrättsförening inte ville ha cykelbanan så nära, vi snackar 1m skillnad, bakom en kompakt buskvägg, där är det plötsligt gemensam gång och cykelbana en bit, mellan två kurvor, så man ska korsa allt fram och tillbaka några gånger om man ska följa reglerna... Fast det är ändå ovanligt bra för att vara Stockholm, man brukar gilla att bygga en bred och fin cykelbana i 100-200m, mitt i ingenstans, utan några anslutningar i någon ända, för att kunna säga att man bygger x antal meter fin cykelbana varje år :huvet
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Imorse önskade man nästan att man tagit på sig långkalsonger innan man cyklade till jobbet. :tomten

Men imorgon blir det att testa skidhjälm istället för cykelhjälm med löparluva under i alla fall.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har semester och börjat träna lite mer senaste tiden inte bara cykling och de senaste två cykelturerna har jag börjat få problem att få upp pulsen vid cykling. Benen orkar helt enkelt inte mer. Förstår att de som bara tränar cykling knappast får det problemet och förr om åren hade jag mer benmuskler och fick heller inte det problemet trots alternerad träning. För 10 år sedan fick jag bara det problemet om jag cyklade utan klips.

Men nu funderar jag hur jag smartast går vidare, brukar någon av er pumpa benböj med vikter på gymmet för att bygga benmuskler? Alternera med korta pass och mycket motstånd så att benen därigenom får styrketräning? Eller bara köra på och räkna med att benstyrkan ändå kommer ikapp? Kanske intervallträning men det hatar jag förutom då det kommer naturligt i skogen. Eller någon annan lösning? Kör bara korta pass nu, så jag behöver väl ändå lägga in nåt längre pass emellanåt.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Intervallpass och backar. Bör jag tränade med Hofvet hade vi backpass ibland vilket blir intervaller också. Hitta en bra backe och cykla upp, rulla ner på baksidan och sen upp igen rulla ner. 5-6 sådana set en gång i veckan ger resultat :)

Skickat från min E5823 via Tapatalk
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag gissar att du mest cyklar MTB, och det skiljer sig ju en del från landsväg som jag roar mig med, men du kan ju som du är inne på växla mellan att hålla normal kadens och att gå ner till ca 60, med bibehållen hastighet. Men då ska du vara uppvärmd och hålla koll på tekniken och hur knäna mår, eftersom det kan kosta på med så pass låg kadens, och under 60 ska du inte gå sittande. Några såna sträckor kan du ju lägga in som naturliga delar av ett pass, tex plattare transportsträckor mm. Att cykla (uppför) med bara ett ben är också grymt bra styrketräning och ger mycket finmotorik på köpet. Det blir dock nästan automatiskt lägre kadens med ett ben, så återigen gäller det att hålla lite koll så man inte tar i för mycket, felbelastar osv. SPD eller liknande är ju dessutom ett krav, minst sagt :hihi
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, mtb kör jag helst och vanligtvis när jag är på hemmaplan men nu kör jag mtb på landsväg, ganska platt. Men det finns en mördarbacke här som jag kanske kan ta någon vända i. Det där med ett ben har jag kört ibland på motionscykeln.

Intervall var väl min tanke också men inte det jag hoppades på att höra.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Har semester och börjat träna lite mer senaste tiden inte bara cykling och de senaste två cykelturerna har jag börjat få problem att få upp pulsen vid cykling. Benen orkar helt enkelt inte mer. Förstår att de som bara tränar cykling knappast får det problemet och förr om åren hade jag mer benmuskler och fick heller inte det problemet trots alternerad träning. För 10 år sedan fick jag bara det problemet om jag cyklade utan klips.

Men nu funderar jag hur jag smartast går vidare, brukar någon av er pumpa benböj med vikter på gymmet för att bygga benmuskler? Alternera med korta pass och mycket motstånd så att benen därigenom får styrketräning? Eller bara köra på och räkna med att benstyrkan ändå kommer ikapp? Kanske intervallträning men det hatar jag förutom då det kommer naturligt i skogen. Eller någon annan lösning? Kör bara korta pass nu, så jag behöver väl ändå lägga in nåt längre pass emellanåt.

Det kan finnas flera orsaker till att du inte får upp pulsen. Menar du jämfört med annat (t.ex löpning) eller med jämförbara pass? Det är normalt att man har läge maxpuls i cykling jämfört med löpning. Skiljer det mellan pass så är det främst två orsaker. Antingen är du övertränad och kroppen behöver återhämta sig, då får man dock ha jobbat rätt hårt. Det som är mer troligt är att du är i bättre kondition men ligger kvar i samma tempo och därmed behöver kroppen inte jobba lika hårt.

Det är svårare på cykel att ändra sitt tempo än t.ex vid löpning så man tenderar att fastna i mängdträning som övergår i skräpträning. Har du pulsklocka så jobba med lite längre intervaller (7 min) där du bara går lite hårdare (öka från 30 till 32 i snitt t.ex) så kommer pulsen komma krypande. Stumnar du i benen av mjölksyra så är det istället att du hittat din tröskelpuls (där kroppen inte klarar av att tillföra tillräckligt med syre) och då är det lite kortare intervallr (2-4 min) som du bör fokusera på för att göra framsteg.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det kan finnas flera orsaker till att du inte får upp pulsen. Menar du jämfört med annat (t.ex löpning) eller med jämförbara pass? Det är normalt att man har läge maxpuls i cykling jämfört med löpning. Skiljer det mellan pass så är det främst två orsaker. Antingen är du övertränad och kroppen behöver återhämta sig, då får man dock ha jobbat rätt hårt. Det som är mer troligt är att du är i bättre kondition men ligger kvar i samma tempo och därmed behöver kroppen inte jobba lika hårt.



Det är svårare på cykel att ändra sitt tempo än t.ex vid löpning så man tenderar att fastna i mängdträning som övergår i skräpträning. Har du pulsklocka så jobba med lite längre intervaller (7 min) där du bara går lite hårdare (öka från 30 till 32 i snitt t.ex) så kommer pulsen komma krypande. Stumnar du i benen av mjölksyra så är det istället att du hittat din tröskelpuls (där kroppen inte klarar av att tillföra tillräckligt med syre) och då är det lite kortare intervallr (2-4 min) som du bör fokusera på för att göra framsteg.


Hör väl även till saken att jag slappat till mig ganska ordentligt de senaste 10 åren. Och nu successivt kommit igång lite bättre, särskilt nu när jag har semester. Tränade mycket förut så jag känner min kropp bättre än den vanliga soffpotatisen.

Nej, jag tror inte jag är övertränad, men lite som du säger har jag nog fått tillbaka konditionen snabbare än jag hunnit få tillbaka benmusklerna. Och insåg på cykelturen i morse att jag nog inte fått tillbaka cykelkoordinationen helt bra ännu för när jag tänkte på att jobba mer med draget uppåt så fick jag direkt upp pulsen några pinnhål.

Ska inte säga att benen stumnar, men jag känner ju att jag ligger ganska nära att benen skulle stumna om jag körde hårdare.

Just nu alternerar jag simning, jogging, cykling. Vid bröstsim har jag aldrig lyckats få hög puls och crawl orkar jag bara 25m.

Men vid jogging får jag hela tiden hålla igen för att inte gå över 165 där jag vet att återhämtningen blir lidande. Det påverkas ju förstås av många kg övervikt jag dragit på mig.

Vid cyklingen får jag istället tänka på att jobba hela tiden för att ens hålla mig över 140 i puls. Det var inget problem före mitt uppehåll.

Och eg var det inget problem för någon vecka sedan heller.

Nåväl, nu sist lät jag det bli lite naturlig intervall på cyklingen, jag lät bli att växla ner så mycket i uppförsbackarna och istället hålla en lite hög växel och försöka jobba på hårdare. Så det får nog bli melodin några veckor tillsammans med att jag insåg att jag måste tänka mer på draget när jag trampar.

Jag spenderar semestern i Filippinerna så jag får även hålla i tankarna här att inte köra på så att jag blir uttorkad och därmed är jag ganska försiktig med längden på passen. Siktar på 40min träning varje morgon samt ett längre pass i veckan. Och max 6 dagar träning på raken men vilodagen är inte för vätskans skull utan för att jag vet att jag behöver en vilodag. Men det blir fler vilodagar än så pga andra aktiviteter.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Tvåtakt. Crawl: försök å flyta mer å raka ben. Benen behöver du bara vispa med. Jag orka inte ens en längd när jag börja. Jobba mindre med benen. Men se till att sträcka ut kroppen. Gör dig lång i kroppen. Sträck ut vrister
Lycka till!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tvåtakt. Crawl: försök å flyta mer å raka ben. Benen behöver du bara vispa med. Jag orka inte ens en längd när jag börja. Jobba mindre med benen. Men se till att sträcka ut kroppen. Gör dig lång i kroppen. Sträck ut vrister
Lycka till!

Ska träna på det när jag simmar i pool, har nog haft fel armrörelse förut också. Fick lite tips i somras. I havet vill jag dock gärna ha lite säkerhetsmarginaler med energin. Det är mycket koraller här så jag tvingas ut en bra bit från stranden för att vara säker på att inte krocka och skada mig mot dom.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det här skulle blivit tredje vintern på min 600 kronors cykel men förra veckan kapitulerade jag. Första problemet kom redan efter någon vecka, lagret till bakdelen havererade, troligen en följd av att låsmuttern släppt. Året efter blev vevlagret dåligt plus att jag tog med ett par bromsarmar i metall för originalet flexade så bromsar var nästan obefintligt. Nu förra veckan när jag skulle iväg och cykla klev jag upp med ganska mycket kroppsvikt på höger styrhalva. Tro det eller ej, men styrstammen knäcktes. Den visade sig vara av folietunnt stål. Mina krav var inte höga, jag ville bara ha nåt för att få träning på men där gav jag upp. Köpte iofs en ny styrstam för 50kr inkl montering.
De flesta cyklar som säljs här är av för mig okända fabrikat men jag hittade en cykelfirma med GT i firmanamnet och åkte dit för men några GT fanns där inte, dock Cannondale så det blev en 29-tummare. Och jag förväntade mig ju att den skulle gå lättare men det är helt sjukt, jag snittar nu ungefär 25 km/h på samma ställe som jag tidigare snittade 20 Km/h, eller eg fick jag ju direkt förlänga turen med några km. Tror de längre vevarmarna har bidragit lite till att lösa mitt problem att få upp pulsen också. Eller så jobbar jag bara hårdare för att det har blivit roligare.

Idag var jag uppe i 59 km/h nerför en backe men någonstans där börjar kadensen bli hög. Dessutom är det aldrig helt folkfritt här så man får alltid vara lite redo.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Idag fick jag testa cykla i klunga. Förra året när jag mötte en klunga och vände för att jaga ikapp dom så misslyckades jag med att hinna ikapp.

Men idag när jag var runt 15 km hemifrån mötte jag en klunga på sex cyklister(eg var dom totalt 15), så jag vände jagade ikapp dom och frågade ifall det var ok att jag hakade på och dom verkade gilla att få med en till kompis. Så jag hängde med dom kanske 25-30 km innan jag vände om och cyklade hemåt.
Eller om sanningen ska fram stannade jag på ett litet hak 5 km hemifrån och återställde vätskebalansen med en öl serverad på 1 liters flaska för knappt 15 kr.

Och lunchpausen strax innan jag mötte cykelgänget gick på 11 kr, kunde ha stannat på 7 kr men där var jag inte helt mätt och beställde in en till bit kyckling a 4 kr.

Kryllar av småbutiker så man behöver inte fundera över att ha med sig proviant. Även gott och däckfirmor så jag har inte brytt mig om att ha några reparationsprylar med mig. Har en hel dagslön, dvs ungefär 50 kr intryckt i styret för nödfall, då har jag budgeterat för både taxi och däckreparation med god marginal.
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Sram etap hrd

Hehe
Fick tag på en etapgrupp för skivbroms för 11500 på ebay , nästan halva priset mot sverige .
Jäv..r vad det ska gå undan ....
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Någon som har en racergaffel liggande med 25mm stång? Minst 200 lång.

Jag vill få igång min gamla racer innan det blir för slaskigt i skogen.

1" eller 1 1/8 " ?

Jag har kanske en 1" blå Pinnarello stålgaffel
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top