Stora cykeltråden

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Har skrapat ihop 160mil hittills i år. Mest jobbpendling (där jag kör sådär alldeles lagom hårt varje gång), så lite mer struktur på passen lär nog behövas framöver om jag vill fortsätta att utvecklas. Tycker nämligen inte det verkar hända sådär supermycket på den fronten hittills.
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Har skrapat ihop 160mil hittills i år. Mest jobbpendling (där jag kör sådär alldeles lagom hårt varje gång), så lite mer struktur på passen lär nog behövas framöver om jag vill fortsätta att utvecklas. Tycker nämligen inte det verkar hända sådär supermycket på den fronten hittills.

Skicka mig ett PM så kan jag nog ganska lätt få dig att öka prestanda med samma ansträngning .
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Ny säsong och intresset sitter fortfarande i!

Bestämde mig för att det är dags för en ny psykkel iår eftersom jag insett att jag mest är intresserad av landsvägsräjsing (det är roligt när det går fort :tungan ).

Kikat på beggade och problemet är ju inte utbudet utan att det är så satans svårt att bestämma sig :gnissla
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Dampat på Garmin och annulerat min order på Vector3- pedaler eftersom dom bara pratar skit om leveransdatum mm .
Skulle fått 12/3 , flyttades till 15/6 och nu sist till kanske 15/7 . Klåpare . ????

Har kompenserat mig med att göra ett klipp på ett Quarq Red till racern och ett Quarq xx1 till Methanolen ????????
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Bestämde mig för att det är dags för en ny psykkel iår eftersom jag insett att jag mest är intresserad av landsvägsräjsing (det är roligt när det går fort :tungan ).
Äh, fartkänslan är störst när man studsar över stock och sten. Helst med trädstammar som susar förbi lillfingrarna med bara centimeters mariginal. :brynad
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Efter att ha tröttnat på sönderkört skit och uppenbart stöldgods så vart det nytt ändå.
Lokala cykelnasaren körde en kampanj på den här rackaren så jag slog till.

Efter att jag slängde på ett par nya sulor är den faktiskt riktigt trevlig.

2.jpg
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ska köpa Biltemas racerdäck + slang nu och testa om dom funkar. Plus att racern ska förses med lagningsprylar. Man är fort lite väl långt hemifrån för en promenad med cykelskor.

:jisses Köp inte biltemadäck. Fy fan, jag trode jag skulle krascha igår. Har en liten chikan på cykelbanan där jag vill undvika att bromsa och försöker hålla uppe farten. Har kört kurvan många gånger utan problem även med grovmönstrade MTB-däck.

Men nu fick jag framhjulssladd i nåt som kändes som en evighet och jag trodde att jag antingen skulle sladda omkull eller glida ut och krascha i diket som kom allt närmare innan jag återfick greppet.
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Kör ni Cykelvasan ?
Har själv uppgraderat till absolut toppmaterial men har tyvärr tränat sporadiskt pga krånglande rygg .
Startar i alla fall i startgrupp 5 och ska göra vad jag kan men blir nog svårt att slå tonårstiden .

M
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag har i några år haft ett Wahoo Tickr pulsband som kopplas till telefonen via blåtand och det har fungerat bra med något batteribyte om året och tvätt av bandet emellanåt. Men på sista tiden har det trilskats. Jag har provat att tvätta resårbandet och byta batteri.

Wahoo_puls.jpg

En ganska normal kurva brukar se ut som den övre på bilden. För ett par veckor sedan började de bli som den mellersta bilden. Och nu efter ett batteribyte ser senaste kurvan ut som den undre bilden. Så något är väl fel med antingen mätningen eller sändningen till telefonen. Dessutom har det varit en del problem med att väcka bandet och få det att ansluta till telefonen innan man sticker ut.

Så vad tror ni kan bli lösningen på problemet? Nytt resårband? Batteri av bättre kvalitet (kör Kjell & Cos billigaste CR2032 nu)? Testa att köra mot en annan telefon? Slänga hela enheten och köpa ny?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Så vad tror ni kan bli lösningen på problemet? Nytt resårband? Batteri av bättre kvalitet (kör Kjell & Cos billigaste CR2032 nu)? Testa att köra mot en annan telefon? Slänga hela enheten och köpa ny?
Jag har haft en del problem med Kjells batterier, det är ofta prylar varnar för dåligt batteri trots att det är nytt tex, så jag skulle börja med ett finbatteri.
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Kör ni Cykelvasan ?
Har själv uppgraderat till absolut toppmaterial men har tyvärr tränat sporadiskt pga krånglande rygg .
Startar i alla fall i startgrupp 5 och ska göra vad jag kan men blir nog svårt att slå tonårstiden .

M

3:14 ifjol med träning
3:11 idag utan hård träning , riktigt nöjd .
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Passar på att titta in som det svarta fåret en söndag kväll.

Elcykel... vilken bör man köpa?
Jag kommer eventuellt byta jobb under hösten och då försvinner mitt behov utav bil till stor del.
(eller ja, den kommer inte behöva nyttjas lika ofta och att ha den parkerad där jag bor kommer bli för dyrt (P-avgift 9-18 varje vardag, ca 160 kr/dygn iochmed det... finns ingen boendeparkering för ca 200 kr/mån, bor för centralt enligt kommunen för det...)

Nyttjar är för enkel och vardaglig transport, till och från mataffären, polarna, stranden, bastun, jobbet osv.

Så från att noterat att det finns elcyklar till att inse att det nog kommer bli en jäkligt bra kompromiss så small det till ganska rejält i köp-tarmen när jag råkade upptäcka Mate X för någon dag sedan.

http://feber.se/fordon/art/385536/dansk_elcykel_har_dragit_in_20/

Den ser ju jäkligt cool ut, och har ett jäkligt bra pris under deras Crowdfunding-period iallafall...
Men så slår det mig att vi bor ju i Sverige, och trots senaste månadernas väder så existerar det både vind, snö, slask och (ös)regn... så köper jag en elcykel så vill jag ju iallafall ha stänkskärmar.

Sen verkar det mestadels handla om ett nästan färdigt koncept från Kina där de bara slängt på sina egna lilla touch och logotype, hur ligger det till med det??



https://rawbike.se/produkt/rawbike-2/

Rawbike - 20 900 kr (elfordonspremie = 15 675 kr)


Finns det nackdelar med att köpa en sådan här lite mindre modell än de mer traditionella elcyklarna?
Är man dumsnål om man köper en Mate X eller Rawbike jämfört med mer traditionella elcyklar?

Fördelar, nackdelar? Bättre val? Mer prisvärd elcykel?
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Passar på att titta in som det svarta fåret en söndag kväll.

Elcykel... vilken bör man köpa?
Jag kommer eventuellt byta jobb under hösten och då försvinner mitt behov utav bil till stor del.
(eller ja, den kommer inte behöva nyttjas lika ofta och att ha den parkerad där jag bor kommer bli för dyrt (P-avgift 9-18 varje vardag, ca 160 kr/dygn iochmed det... finns ingen boendeparkering för ca 200 kr/mån, bor för centralt enligt kommunen för det...)

Nyttjar är för enkel och vardaglig transport, till och från mataffären, polarna, stranden, bastun, jobbet osv.

Så från att noterat att det finns elcyklar till att inse att det nog kommer bli en jäkligt bra kompromiss så small det till ganska rejält i köp-tarmen när jag råkade upptäcka Mate X för någon dag sedan.

http://feber.se/fordon/art/385536/dansk_elcykel_har_dragit_in_20/

Den ser ju jäkligt cool ut, och har ett jäkligt bra pris under deras Crowdfunding-period iallafall...
Men så slår det mig att vi bor ju i Sverige, och trots senaste månadernas väder så existerar det både vind, snö, slask och (ös)regn... så köper jag en elcykel så vill jag ju iallafall ha stänkskärmar.

Sen verkar det mestadels handla om ett nästan färdigt koncept från Kina där de bara slängt på sina egna lilla touch och logotype, hur ligger det till med det??



https://rawbike.se/produkt/rawbike-2/

Rawbike - 20 900 kr (elfordonspremie = 15 675 kr)


Finns det nackdelar med att köpa en sådan här lite mindre modell än de mer traditionella elcyklarna?
Är man dumsnål om man köper en Mate X eller Rawbike jämfört med mer traditionella elcyklar?

Fördelar, nackdelar? Bättre val? Mer prisvärd elcykel?
Jag skulle nog säga att den elcykel som antagligen skulle passa dina behov bäst är en elassisterad version av en vanlig enkel damcykel.
https://www.monark.se/cyklar/elcykel/ellinor-7-vxl.html
(Finns även i herrmodell.)

Den där danska saken finns det nog mer som talar emot än för. Att det är bara något fynd från Alibaba som fått nya klistermärken är inget ovanligt. Vad det gäller just den där modellen så skulle nog jag oroa mig lite för hur såna saker som hjulen håller i det långa loppet, och hur lätt det är att få tag i nya hjul när de har gått sönder. Om de kan sälja hojen för $799 på IGG så har de antagligen köpt in de billigare själva, om de inte på något sätt tar en förlust i marknadsföringssyfte. Växlar och bromsar är väl knappt godkända (funkar väl för sporadiskt användande i fint väder). Fjädringen både bak och fram ser mest gimmickartad ut. Att batteriet ska hålla 55km låter lite optimistiskt och när det är slut kommer den att vara tung att trampa hem igen.

En sån sak som att den är vikbar ser jag till största del som en nackdel om man ska ha den mer än som en "livbåt" i bagageutrymmet på bilen. Den kommer att knaka störande i alla leder i tid och otid. Och är du av medellängd eller längre så går antagligen inte sadeln att höja till vettig höjd.

En GreaseR kanske? :näsblod
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Dagens tips!

Åk inte och handla med racercykeln och om ni gör det häng inte shoppingkassen på ett smalt styre nära framhjulet. Och om ni ändå gör det så var uppmärksam så att en en rulle med sopsäckar inte åker in i ekrerna.
Om ni ändå gör det så var beredda på att få en framgaffel som pekar snett och har för litet försprång.
Var beredd på en publik chockad av att ha sett en medelålders man slå kullerbytta på asfalten. Och var beredd på en promenad hem.

Nu undrar min kompis om han ska köpa en beg racer eller ta fram gassvetsen och rikta framgaffeln.
 
Last edited:

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Dagens tips!

Åk inte och handla med racercykeln och om ni gör det häng inte shoppingkassen på ett smalt styre nära framhjulet. Och om ni ändå gör det så var uppmärksam så att en en rulle med sopsäckar inte åker in i ekrerna.
Om ni ändå gör det så var beredda på att få en framgaffel som pekar snett och har för litet försprång.
Var beredd på en publik chockad av att ha sett en medelålders man slå kullerbytta på asfalten. Och var beredd på en promenad hem.

Nu undrar min kompis om han ska köpa en beg racer eller ta fram gassvetsen och rikta framgaffeln.

Jag skulle vara väldigt försiktig med att återanvända en stukad gaffel . Borde finnas beg gafflar att köpa men hälsa kompisen att det är en rejäl straffspark att få köpa nytt :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag skulle vara väldigt försiktig med att återanvända en stukad gaffel . Borde finnas beg gafflar att köpa men hälsa kompisen att det är en rejäl straffspark att få köpa nytt :)

Ny racer är inte aktuellt, jag håller mig helst i skogen så den är bara för träning under säsong när inte skogen funkar samt någon enstaka gång för transport.
 

Flyerflash

Kawasaki Z750
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Z750
Hej. Har idag en mtb som används väldigt dåligt och lär användas ännu mindre nu när vi har en liten kille. Det jag vill är att byta in mtb mot något mer civiliserat.

Vill ha nåt som rullar lätt. Tänk racer men utan framåtlutad sittställning. Gärna möjlighet till barnsits och som funkar till affären och en och annan runda till farmor och farfar 1,5 mil bort.

Mtb-n är en Nishiki ( i bra skick) så jag väntar mig inga stora summor i inbyte.

Budget? Billigt utan att vara skit.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Hej. Har idag en mtb som används väldigt dåligt och lär användas ännu mindre nu när vi har en liten kille. Det jag vill är att byta in mtb mot något mer civiliserat.

Vill ha nåt som rullar lätt. Tänk racer men utan framåtlutad sittställning. Gärna möjlighet till barnsits och som funkar till affären och en och annan runda till farmor och farfar 1,5 mil bort.

Mtb-n är en Nishiki ( i bra skick) så jag väntar mig inga stora summor i inbyte.

Budget? Billigt utan att vara skit.
Höll på att säga "hybrid". Sedan kom jag på ett bättre tips: Köp nya däck.
_detail_BigApple.jpg

https://www.schwalbe.com/en/tour-reader/big-apple.html

Jag har ett par Big Apple som jag slänger på min MTB om jag tappar omdömet och får för mig att cykla lite landsväg. Med drygt 4bar blir de märkbart mer lättrullade än skogsdäck med knappt 2bar i. Har snittat 27kmh över 40km och det är jag nöjd med på mtb med upprätt sittställning och utan låsning på gaffeln.

Moderna barnsitsar kan ha ramfäste. Fast jag är lite osäker hur bra det skulle fungera om du har kolfiberram.
thule_ridealong_lightgrey_alt3_sized_900x600.jpg
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Om nån har en Fizok Arione liggandes till salu så skulle jag kunna vsra intresserad .

M
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Hönni.

Jag skall köpa en ny "riktig" MTB. Någon som har tips på bra e-handlare utomlands? Jag har tänkt mig att fynda en hoj som är ett år eller två gammal (men ny) för att få ner priset lite.

Skall cykla lite i skogen hemmavid, så det behöver inte vara ett monster, men dämpning fram och bak vore nog lämpligt. Kan man få nåt bra för 20k?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top