Stora cykeltråden

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
För att alternera träningen så här vintertid köpte jag nya skidor efter en sådär 35 års uppehåll och upptäckte att jag åker fan långsammare än jag springer... :näsblod Förhoppningsvis blir det bättre med lite avrostning.

Du är inte ensam! :tummenupp Fast i eget fall kanske det inte är så konstigt att det går långsammare på skidor då jag lägger ungefär 10ggr så mycket tid på löpningen...

Trodde ändå det skulle gå undan som bara f'n nu i vinter men nej, fortfarande fullt sjå att hålla undan 70-plussarna. :gnissla

Ang. vintercyklingen så blev det uteslutande spinningcykel nu under vintern. Det var fruktansvärt tråkigt. Siktar på MTB (med dubb för en gångs skull?) till nästa.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har fått ihop 2133 km i år, betydligt mindre än förra året :( Men jag kör nästan uteslutande med dubbfria vinterdäck vintertid, det är bara när det är som mest snö eller is som dubbdäcken åker på, jag hade dom 2v totalt i vinter, och då cyklar jag varenda vardag. Dubbdäcken tycker jag blir snorhala på blöt asfalt, dom dubbfria är rena regndäcken :tummenupp
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nu är jag inte någon stor vintercyklist. Det är mest bara kallt och halt och jävligt.

Anledningen till att dubbat är jobbigt är för att däcken bli tunga. Tunga däck gör det dels jobbigt att hålla snurr på hjulen, men framförallt så blir minsta lilla acceleration jobbigare. Sommardäck på vintern kan fungera ok. Beroende på vart man cyklar. Är det kuperat så är det inte kul att komma i en isig utförsbacke med sommardäck. Det är inte heller någon höjdare att försöka ta sig fram med sommardäck om det är spårigt i isen. På packad snö eller liknande fungerar det ok.

När jag växte upp så fanns i stort sett inte dubbdäck till trampcyklar (tror jag såg det första gången när jag gick gymnasiet eller något) och det hindrade ju inte att man cyklade till skolan på vinterarna ändå. Med vilken cykel man än hade tillgänglig. MTB, BMX eller 50 år gammal rostig damcykel med nästan lika gamla däck. Det hände ju också någon gång varje vinter att man stod på öronen rejält för att man försökt göra något avancerat som att bromsa ner farten in mot en korsning.

Fatbike gör sig bra på skoterspår, pistade leder och liknande. Det brukar inte vara riktigt lika hett på en i övrigt väl underhållen cykelbana som det kommit 5cm nysnö på. När det finns ett hårt lager relativt ytligt så vill man ha ett smalt däck som skär genom nysnön och ger bra fäste mot det hårda lagret. Så i det fallet tar sig troligen en väl incyklad hybrid med 35mm dubbdäck fram minst lika väl som en fatbike av senaste snitt.

Jupp, det räcker ju inte med att snön tinar bort. Det brukar ta några veckor innan det torkat så pass i skogarna att det är riktigt roligt att cykla också.

Dubbdäcken rullar trögt också. Åtminstone mina gamla Freddies Revenge, med många långa dubbar. Märks också skillnad på olika underlag, dom går förvånande nog lättast på hårdpackad snö, lite tyngre på is, mycket tungt på ren asfalt som jag iofs ändå undviker.

Det var väl just för att ta mig ut på skoterspåren istället för cykelbanorna som jag funderade på fatbike. Men tror säsongen för fatbike skulle bli väldigt kort så jag köper nog inte en sån den dagen folk tröttnar på dom och börjar sälja bort dom billigt.

Egentligen kanske man skulle kunna ha klen elektrisk hjälpmotor på en fatbike och ändå vara tvungen trampa och få bra träning. Finns det klenare elmotorer än 250W?
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Du är inte ensam! :tummenupp Fast i eget fall kanske det inte är så konstigt att det går långsammare på skidor då jag lägger ungefär 10ggr så mycket tid på löpningen...

Trodde ändå det skulle gå undan som bara f'n nu i vinter men nej, fortfarande fullt sjå att hålla undan 70-plussarna. :gnissla

Ang. vintercyklingen så blev det uteslutande spinningcykel nu under vintern. Det var fruktansvärt tråkigt. Siktar på MTB (med dubb för en gångs skull?) till nästa.

Googlade lite om skidåkning och ett tips är att åka lite utan stavar så att man tränar in fotarbetet bättre, man måste väl hitta det där lagom så att man både trycker fast klistret mot snön och sedan använder det lagom hårt utan att sparka lös skidan från snön.

Ev kan jag ha klistrat lite för stor yta också för jag tyckte inte glidet var så bra som jag förväntar mig.

Har en gammal motionscykel, förut kunde jag sätta på en film. Nu används den inte många timmar per år. Det enda jag uppskattade med den tidigare när jag tränade seriösare var att man man visste att det var exakt samma förutsättningar så konditionsförbättringarna blev tydliga i träningsdagboken.
Kanske ytterligare en anledning att jag ogillar den, försämringarna syns också tydligare och man kan inte lura sitt ego genom att skylla på tung snö och långkalsonger.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har fått ihop 2133 km i år, betydligt mindre än förra året :( Men jag kör nästan uteslutande med dubbfria vinterdäck vintertid, det är bara när det är som mest snö eller is som dubbdäcken åker på, jag hade dom 2v totalt i vinter, och då cyklar jag varenda vardag. Dubbdäcken tycker jag blir snorhala på blöt asfalt, dom dubbfria är rena regndäcken :tummenupp

213 mil sedan årsskiftet? är bra jobbat jag är långt från det trots att jag började året med semester och mer tid för träning.

Köpte ny 29" MBT under höstrean och har ju mina gamla dubbdäck är 26" så den gamla 26-tumscykeln får nog stå redo med dom dubbdäcken året runt i fortsättningen.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
213 mil sedan årsskiftet? är bra jobbat jag är långt från det trots att jag började året med semester och mer tid för träning.

Köpte ny 29" MBT under höstrean och har ju mina gamla dubbdäck är 26" så den gamla 26-tumscykeln får nog stå redo med dom dubbdäcken året runt i fortsättningen.
Japp, sedan årsskiftet :) Och jag har redan hunnit få en pappkasse i huvudet av en fotgängare :huvet Jag kommer på en bilväg, i skyltad hastighet (30-väg), och ser en man som bara kliver ut mellan två bilar några meter framför mig. Han tittar dessutom på mig, men går bara rakt ut ändå, så jag slänger mig undan, och då drar han pappkassen i huvudet på mig :mad: Han hade ju aldrig gjort så om det var en bil som kom, då hade darwinismen skött det hela istället.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Japp, sedan årsskiftet :) Och jag har redan hunnit få en pappkasse i huvudet av en fotgängare :huvet Jag kommer på en bilväg, i skyltad hastighet (30-väg), och ser en man som bara kliver ut mellan två bilar några meter framför mig. Han tittar dessutom på mig, men går bara rakt ut ändå, så jag slänger mig undan, och då drar han pappkassen i huvudet på mig :mad: Han hade ju aldrig gjort så om det var en bil som kom, då hade darwinismen skött det hela istället.

Du stannade väl och bad om ursäkt? Vi svenskar är ju sociala, pratsamma och alltid villiga till förbättring! :tummenupp
Sedan avslutades diskussionen med en kram och att ni lovar att träffas igen! :krama

Förra veckan var min första vecka i cykelsadeln och det positiva är att de flesta inte börjat cykla än! :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Japp, sedan årsskiftet :) Och jag har redan hunnit få en pappkasse i huvudet av en fotgängare :huvet Jag kommer på en bilväg, i skyltad hastighet (30-väg), och ser en man som bara kliver ut mellan två bilar några meter framför mig. Han tittar dessutom på mig, men går bara rakt ut ändå, så jag slänger mig undan, och då drar han pappkassen i huvudet på mig :mad: Han hade ju aldrig gjort så om det var en bil som kom, då hade darwinismen skött det hela istället.

Du skulle ha stannat och frågat vad han håller på med och bett honom förklara sin ilska.

Här vid nåt tillfälle var det en kärring som hötte med näven åt mig för att jag inte stannade med bilen och släppte förbi henne. Jag stannade bredvid henne och ifrågasatte vad hon menade, och när hon svarade nåt om att jag skulle stanna och släppa förbi henne bad jag henne visa mig var skylten med övergångsställe var placerad.
Hon såg rätt moloken ut när hon insåg att det var nog hon som gjort fel.

Angående cyklingen så lyckades jag med nöd och näppe ta mig ut på skoterspåren igår men det var löst, snitthastigheten låg på ungefär 11 km/h och jag vände på några ställen där det blev nerförsbackar som jag knappast skulle tagit mig upp för om jag skulle kört ner.
Det fanns i princip inga andra alternativ för gator och gågator går inte köra med mina dubbdäck längre då det börjar för mycket asfalt framme.

Och det är för mycket is för racern, som dessutom behöver lite service.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
2, 8 mil i fredags och 4, 6 nyss.
Härligt att cykla den här årstiden:kär

Härligt? Ja, det är ett långt land vi lever i...

+7 grader är väl ok men så tungrullat och löst att det inte driver framåt så man får kliva av och gå uppför ganska lindriga backar. Jag gav upp och gårdagens runda blev bara 25 min. Kunde varit bra om jag hade startat tidigare på morgonen.
https://www.youtube.com/watch?v=HIbZf0E1HDs

Odrägligt varmt är inte heller favoriten men man lyckas ju få lite fart så bättre än att promenera i snön.
https://www.youtube.com/watch?v=guqjhuK6Wjg&t

Och nej, ni får inte tillbaka 24 minuter av ert liv ifall ni har det dåliga omdömet att se hela skiten.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Du stannade väl och bad om ursäkt? Vi svenskar är ju sociala, pratsamma och alltid villiga till förbättring! :tummenupp
Sedan avslutades diskussionen med en kram och att ni lovar att träffas igen! :krama
Det kan vara så att jag glömde be om ursäkt, fast jag borde verkligen ha stannat till på Ica och köpt en ny, ren och fin pappkasse till honom :gnissla

Du skulle ha stannat och frågat vad han håller på med och bett honom förklara sin ilska.
Nja, han verkade ju ha få spärrar för fysiskt våld redan, så jag hoppade faktiskt över chanserna till att ha en liten brottningsmatch också.

2, 8 mil i fredags och 4, 6 nyss.
Härligt att cykla den här årstiden:kär
Ja, det är ju helt underbart att ha blivit av med snön :tummenupp 92km igår och 36km i morse före jobbet :tummenupp
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Det kan vara så att jag glömde be om ursäkt, fast jag borde verkligen ha stannat till på Ica och köpt en ny, ren och fin pappkasse till honom :gnissla


Nja, han verkade ju ha få spärrar för fysiskt våld redan, så jag hoppade faktiskt över chanserna till att ha en liten brottningsmatch också.


Ja, det är ju helt underbart att ha blivit av med snön :tummenupp 92km igår och 36km i morse före jobbet :tummenupp

Hade en liknande MC-incident där "man med kratta hytte med näven", eftersom jag åkte denna väg dagligen stannade jag och frågade vad problemet var. Ganska snart kom det fram att frun förbjudit MC i familjen. Han var avundsjuk, inte arg...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hade en liknande MC-incident där "man med kratta hytte med näven", eftersom jag åkte denna väg dagligen stannade jag och frågade vad problemet var. Ganska snart kom det fram att frun förbjudit MC i familjen. Han var avundsjuk, inte arg...
Vilket fantastiskt sätt visa sin uppskattning och bygga ömsesidiga sympatier :tummenupp

Så alla bilister och hojåkare som försöker köra på oss cyklister, dränker oss i spolarvätska eller kör lite utanför asfalten precis framför oss tycker egentligen om oss, är avundsjuka för att vi kan cykla och önskar att dom var lika vältränade? :va
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Vilket fantastiskt sätt visa sin uppskattning och bygga ömsesidiga sympatier :tummenupp

Så alla bilister och hojåkare som försöker köra på oss cyklister, dränker oss i spolarvätska eller kör lite utanför asfalten precis framför oss tycker egentligen om oss, är avundsjuka för att vi kan cykla och önskar att dom var lika vältränade? :va

Så cyklisterna i klunga är bara avundsjuka på att de inte kan köra fortare, därför måste de ligga ivägen och hindra annan trafik! :hihi :)

Själv försöker jag att inte vara ivägen för andra men det är av ren självbevarelsedrift. För en massa år sedan passerade en sopbil så nära att det var kontakt. Jag låg åt sidan och gick inte en halv meter en meter ut i vägbanan som många tyvärr gör, så det enda jag kunnat göra för att undvika hade varit att kliva av hojen och kliva åt sidan.
Lite längre fram kom jag ifatt sopåkaren. Noll förståelse att det var lite otrevligt med den sortens kontakt utan han struntade i att jag kunnat kört omkull och blivit mosad under hjulen.

"- Inte f-n stannar jag för en cyklist!" :arsele

Min önskan att inte uppleva det igen är större än min prestige så därför kliver jag av när jag cyklar på landsväg utan bred vägren! Då kan man få en vänlig hälsning, som jag senast fick förra veckan av en lastbilschaufför, istället! :tungan

Köra lite utanför asfalten känns lite jobbigt på SportHoj men en liten dunk och en spolarpump går ju faktiskt att montera om man tycker om att djävlas! :hihi
Nej nu skojar jag naturligtvis, vi ska ju vara medtrafikanter och inte mottrafikanter! Vi vill ju vara älskade, inte hatade, vi ska visa uppskattning och bygga ömsesidiga sympatier! :tungan
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Hmmm
Sålde min värsting-ht efter cykelvasan förra året för att den bara hängde på väggen normalt och tappade i värde . Efter mkt utprovande av bredare crossdäck i min komfortracer insåg jag att tillräckligt breda för att undvika handledsförlamning inte får plats ???? .
Har precis köpt en värsting fullgungare istället , Bianchi Methanol , inte speciellt ekonomiskt kanske men kul ????
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Fy! Fan! Vad! Jag! Hatar! Continental-däck! Jag kör med GP4000 sen förra året, och ett par stycken bakdäck har gått sönder i däcksidan. Just nu sitter jag på ett vägräcke och väntar på min sambo med bilen, jag kom i ca 45 och hör det där obehagliga PSCHYpschypsch... Sen är däcket helt tomt :huvet Och däcken är långt ifrån slut, det här är tex nästan nytt! Snart blir det helgjutna däck :huvet

Nåja, det är strålande väder och en bunt andra cyklister har faktiskt stannat och frågat vad som har hänt/om dom kan hjälpa till :tummenupp
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Fy! Fan! Vad! Jag! Hatar! Continental-däck! Jag kör med GP4000 sen förra året, och ett par stycken bakdäck har gått sönder i däcksidan. Just nu sitter jag på ett vägräcke och väntar på min sambo med bilen, jag kom i ca 45 och hör det där obehagliga PSCHYpschypsch... Sen är däcket helt tomt :huvet Och däcken är långt ifrån slut, det här är tex nästan nytt! Snart blir det helgjutna däck :huvet

Nåja, det är strålande väder och en bunt andra cyklister har faktiskt stannat och frågat vad som har hänt/om dom kan hjälpa till :tummenupp

Fick också punka igår, en mil hemifrån men 1 km från föräldrarna så dom fick oväntat besök. Jag är ju så korkad att jag inte har med mig lagningsprylar. Det är mycket sten här och och vägreparationer som väl lämnats under vintern. Och jag mötte en bil precis vid ett vägarbete med smal passage så jag tittade inte riktigt var jag placerade hjulen bland stenarna och 100 meter senare var gick det på fälgen.

Och inte minst är mina däck minst 10 år gamla och borde bytas men jag tänkte dumsnålt att dom däcken får duga för jag kör ju bara racern några gånger tills det är torrare i skogen. Att jag också har Continental är nog min minsta ursäkt.

Ska köpa Biltemas racerdäck + slang nu och testa om dom funkar. Plus att racern ska förses med lagningsprylar. Man är fort lite väl långt hemifrån för en promenad med cykelskor.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Fick också punka igår, en mil hemifrån men 1 km från föräldrarna så dom fick oväntat besök. Jag är ju så korkad att jag inte har med mig lagningsprylar. Det är mycket sten här och och vägreparationer som väl lämnats under vintern. Och jag mötte en bil precis vid ett vägarbete med smal passage så jag tittade inte riktigt var jag placerade hjulen bland stenarna och 100 meter senare var gick det på fälgen.

Och inte minst är mina däck minst 10 år gamla och borde bytas men jag tänkte dumsnålt att dom däcken får duga för jag kör ju bara racern några gånger tills det är torrare i skogen. Att jag också har Continental är nog min minsta ursäkt.

Ska köpa Biltemas racerdäck + slang nu och testa om dom funkar. Plus att racern ska förses med lagningsprylar. Man är fort lite väl långt hemifrån för en promenad med cykelskor.
7 km promenad från skogen och tvärs genom stan för några veckor sedan. Det är inte några promenadskor direkt...

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Ha alltid med däckjärn , slang och pump både på lvg och i skogen .
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Fy! Fan! Vad! Jag! Hatar! Continental-däck! Jag kör med GP4000 sen förra året, och ett par stycken bakdäck har gått sönder i däcksidan. Just nu sitter jag på ett vägräcke och väntar på min sambo med bilen, jag kom i ca 45 och hör det där obehagliga PSCHYpschypsch... Sen är däcket helt tomt :huvet Och däcken är långt ifrån slut, det här är tex nästan nytt! Snart blir det helgjutna däck :huvet

Nåja, det är strålande väder och en bunt andra cyklister har faktiskt stannat och frågat vad som har hänt/om dom kan hjälpa till :tummenupp

Skumt. Har kört uteslutande Conti GP4000S och GP4000S2 senaste åren och har inte haft mycket punkor på dem (knacka i huvudet och sådär). Upplever dem som rätt punkasänkra. Senaste punkan på de däcken var det en nål som gått rakt in på något magiskt sätt och jag kör dem på två cyklar. Nu rullar jag iofs inga vansinniga mil längre men för några år sedan låg jag nog på en 700-800 mil utan punka helt.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top