Stora cykeltråden

Gagarin

I rymden kan ingen höra dig gråta
Gick med
14 Apr 2007
Ort
Мир
Hoj
ISR och en 996R
Hos svärföräldrarna på Filippinerna, mindanao mellan digos och davao.

Redan kl 7-8 på morgonen är det varmare än man skulle önska.

Trevligt med värme. Man får passa på innan solen har gått upp om man ska köra lite hårdare träning då.
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Inte hel cykel från just Wiggle (däremot från Evans, också GB). I värsta fall får du slöjda efter leverans för att få bromsarna på rätt handtag (om du inte vill ha MC-konf. på handbromsen). Undrar om inte just Wiggle erbjuder valfri bromskonf. på sina cyklar.

Har annars handlat en hel del cykelprylar/kläder från Wiggle de senaste åren vilket funkat bra.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Nån som köpt cykel från Wiggle? (England)
Funderar på en cykelcross
Simprylar har jag köpt. Det funka fint:musik

Handlat en del där men det var väl 10 kilo sen åtminstone..

Hur som så köpte jag bl.a. just en CX därifrån :) Riktigt nöjd faktiskt, minns att det cirkulerade strul med BB30-vevlager som det sitter på denna och fick sakkunnigt svar på mina frågor ang. detta från Wiggle innan köp. Jag hade naturligtvis doktorerat i ämnet, som man gör, så jag hade lite koll på vilka åtgärder man kunde förvänta sig. Efter lite arkeologiska utgrävningar i mejlen kan jag konstatera det här skedde 2012 så ta det för vad det är.

Denna cykel är lätt den problemfriaste jag haft, flåsat mig igenom alltifrån Cykelvasan till något otal jobbpendlingar. Inte ens behövt justera växlarna, SRAM, vilka varit magiskt bra faktiskt så största strulet har väl varit någon punktering med efterföljande spd-promenad...

Även beställt grip shift växelreglage till annan cykel därifrån, Camelbak, kedja m.m. utan problem = alltid varit en nöjd kund.
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Wiggle är min huvudleverantör av slitdelar och High5 socker .
Oslagbara priser .

M
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Cykeln jag beställde från Wiggle dök upp igår. Bra emballerat. Inga skador.
En timme senare var den körklar. Cykla lite lätt idag å kolla växlar å bromsar.
Fungerar perfekt. Imorgon tar jag en liten tur.
Klart godkänt köp:)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ni som cyklar i grupp, hur mycket snabbare kan man räkna med att det går?

Nu i morse mötte jag en grupp på 15-20 cyklister, lite före där jag eg tänkte vända så jag tvekade lite plus att det packat upp med bilar bakom så när jag väl vänt var gruppen ca 200 meter före mig. Jag försökte jaga ikapp för att jag vet ju att det går lättare i grupp så jag ville testa.

Pulsen var uppe kring 185 i säkert 5 min, men sedan kom det en massa bilar mellan så jag kunde inte se dom och när jag hade fri sikt igen var dom borta så jag gav upp och drog ner till lugnare tempo.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Ja väldigt nöjd så här långt:krama
Det är mekaniska skivbromsar. Är väl inte direkt Ninjatryck i dom. Men tur det kanske i snömos.
Bockstyre å snö. Jag är inte riktigt där ännu.
Stänkskärmarna gjorde ett väldigt fint jobb. Inte ett stänk.
Men dom åker fetbort när det blir behagligare ute
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Ni som cyklar i grupp, hur mycket snabbare kan man räkna med att det går?

Nu i morse mötte jag en grupp på 15-20 cyklister, lite före där jag eg tänkte vända så jag tvekade lite plus att det packat upp med bilar bakom så när jag väl vänt var gruppen ca 200 meter före mig. Jag försökte jaga ikapp för att jag vet ju att det går lättare i grupp så jag ville testa.

Pulsen var uppe kring 185 i säkert 5 min, men sedan kom det en massa bilar mellan så jag kunde inte se dom och när jag hade fri sikt igen var dom borta så jag gav upp och drog ner till lugnare tempo.

Man brukar räkna med ca 30% när man ligger på hjul i 40 km/h . Inne i en riktig klunga kan man åka med mkt billigare .
Även den / dom som drar tjänar lite på att ha cyklister bakom , tänk som att gruppen flyttar luften framför sig .
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Man brukar räkna med ca 30% när man ligger på hjul i 40 km/h . Inne i en riktig klunga kan man åka med mkt billigare .
Även den / dom som drar tjänar lite på att ha cyklister bakom , tänk som att gruppen flyttar luften framför sig .

Tror inte det gick så fort som 40, men även om dom i vår lägre fart hade det 15-20 % lättare så blir det ju svårt jaga ikapp 200 meter.

Det är dålig väg med grus här oc där så jag kör mtb. Hant inte se exakt vad dom körde för cyklar men jag tror inte någon körde någon extrem racermodell.

Ser jag dom igen så ska jag vända omedelbart även om det innebär att jag får köra lite vänstertrafik.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Ja väldigt nöjd så här långt:krama
Det är mekaniska skivbromsar. Är väl inte direkt Ninjatryck i dom. Men tur det kanske i snömos.
Bockstyre å snö. Jag är inte riktigt där ännu.
Stänkskärmarna gjorde ett väldigt fint jobb. Inte ett stänk.
Men dom åker fetbort när det blir behagligare ute

Brukar bli ganska duktig skillnad när man bromsat in dom faktiskt = kan bli bra bett i mekaniska också.
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Fullt tillräckligt för en OTB på asfalt och hårdare än så är ju lite svårt.
Men det går att göra med schyssta fälgbromsar också, BTDT med Campa Centaur och ett j*vla pucko i plåtlåda.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kör ni utomhus på vintern? Fatbike? Eller bara dubbat?
Såg iofs att man får lyfta på hatten åt Totoro som verkar köra både odubbat och bockstyre.

Jag kör vanlig MTB med dubbdäck, har kört tre pass utomhus nu i runt nollgradigt, kanske någon plusgrad. Fan vad trögt det går med dubbdäcken och i mjuk snö/is. Dessutom med två lager kläder på benen istället för shorts. Snittar bara runt 15-17 km/h. Tror fan det skulle gå snabbare odubbat men lite tristare när man måste hålla nere farten i kurvor mm.

Testade skoterspåren men dom var för mjuka så det har blivit gata och cykelbana. Väntar bara på att skoterspåren ska bli isigare och bära bättre, inte för att dom går mindre tungt men det är ändå roligare än 15 km/h på en rak cykelbanan.
Med en fatbike skulle nog skoterspåren bära men man lär väl åka ner på 10 km/h med så feta däck antar jag?

I skogen är det dessutom 1m snö så när den väl börjar smälta lär det bli minst en månad asfaltplåga innan man kan köra i skogen igen.

För att alternera träningen så här vintertid köpte jag nya skidor efter en sådär 35 års uppehåll och upptäckte att jag åker fan långsammare än jag springer... :näsblod Förhoppningsvis blir det bättre med lite avrostning.

Känner mig som en riktig muntergök... :D
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Kör ni utomhus på vintern? Fatbike? Eller bara dubbat?
Såg iofs att man får lyfta på hatten åt Totoro som verkar köra både odubbat och bockstyre.

Jag kör vanlig MTB med dubbdäck, har kört tre pass utomhus nu i runt nollgradigt, kanske någon plusgrad. Fan vad trögt det går med dubbdäcken och i mjuk snö/is. Dessutom med två lager kläder på benen istället för shorts. Snittar bara runt 15-17 km/h. Tror fan det skulle gå snabbare odubbat men lite tristare när man måste hålla nere farten i kurvor mm.

Testade skoterspåren men dom var för mjuka så det har blivit gata och cykelbana. Väntar bara på att skoterspåren ska bli isigare och bära bättre, inte för att dom går mindre tungt men det är ändå roligare än 15 km/h på en rak cykelbanan.
Med en fatbike skulle nog skoterspåren bära men man lär väl åka ner på 10 km/h med så feta däck antar jag?

I skogen är det dessutom 1m snö så när den väl börjar smälta lär det bli minst en månad asfaltplåga innan man kan köra i skogen igen.
Nu är jag inte någon stor vintercyklist. Det är mest bara kallt och halt och jävligt.

Anledningen till att dubbat är jobbigt är för att däcken bli tunga. Tunga däck gör det dels jobbigt att hålla snurr på hjulen, men framförallt så blir minsta lilla acceleration jobbigare. Sommardäck på vintern kan fungera ok. Beroende på vart man cyklar. Är det kuperat så är det inte kul att komma i en isig utförsbacke med sommardäck. Det är inte heller någon höjdare att försöka ta sig fram med sommardäck om det är spårigt i isen. På packad snö eller liknande fungerar det ok.

När jag växte upp så fanns i stort sett inte dubbdäck till trampcyklar (tror jag såg det första gången när jag gick gymnasiet eller något) och det hindrade ju inte att man cyklade till skolan på vinterarna ändå. Med vilken cykel man än hade tillgänglig. MTB, BMX eller 50 år gammal rostig damcykel med nästan lika gamla däck. Det hände ju också någon gång varje vinter att man stod på öronen rejält för att man försökt göra något avancerat som att bromsa ner farten in mot en korsning.

Fatbike gör sig bra på skoterspår, pistade leder och liknande. Det brukar inte vara riktigt lika hett på en i övrigt väl underhållen cykelbana som det kommit 5cm nysnö på. När det finns ett hårt lager relativt ytligt så vill man ha ett smalt däck som skär genom nysnön och ger bra fäste mot det hårda lagret. Så i det fallet tar sig troligen en väl incyklad hybrid med 35mm dubbdäck fram minst lika väl som en fatbike av senaste snitt.

Jupp, det räcker ju inte med att snön tinar bort. Det brukar ta några veckor innan det torkat så pass i skogarna att det är riktigt roligt att cykla också.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top