Stora cykeltråden

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Ett antal med och utan motor
2012-05-28 15.31.50.jpg2012-07-03 19.02.16.jpg Den med motor har gått ca 20 mil i år, den utan ca 400 mil i år. Intresset varierar. Men jag har haft MC sen 1985 så jag kan inte göra mej av med den, även om intresset just nu är ganska lågt.
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Själv cyklade jag fler mil på kona'n än vad gixxern gick ifjol. Tur man hade dr'n så det blev fler mil med motor än utan.
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Är det någon av er som har bra koll på hur pass bra träning det är att cykla MTB i jämförelse med t ex löpning?

Distanserna blir ju annorlunda, men som exempel, hur långt måste man cykla för att det ska motsvara 5 km löpning?
 

Meercy

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2009
Ort
Flen
Hoj
Letar
Är det någon av er som har bra koll på hur pass bra träning det är att cykla MTB i jämförelse med t ex löpning?

Distanserna blir ju annorlunda, men som exempel, hur långt måste man cykla för att det ska motsvara 5 km löpning?
Tänkte först 1h löpning är ju lika mycket som 1h cykling så länge man inte bara hittar nedförsbackar ;) men löpning är kanske bättre rent konditionsmässigt medans cykling är mer åt förbränning. Jag vet faktiskt inte, har inte läst på så mycket om ju cykling som träningsform. Köpte hoj för att det är bättre för knäna och roligare :)
 

tkdrille

Guest
Tvätta efter varje gång =) Vissa är riktigt flitiga ;) Jag ser bara till att drev, växlar och kedja är i ordning. Resten tar jag efter en veckas träning.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Tack Meercy och Anders R för att ni tog er tid att kolla upp cykeupphängare:tummenupp

Är det nån här som tänkt köra Hammarby XC?
 

tkdrille

Guest
*Titta på H___p och kryckans bilder. Sitter ni inte rätt lågt? Eller ni har ingen längd i benen? Skulle aldrig kunna sitta så lågt för då får jag ingen kraft =)
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Min bild var från första riktiga cyklingen med nya cykeln, hade bara grovjusterat. Sitter högre nu.
 

tkdrille

Guest
Min bild var från första riktiga cyklingen med nya cykeln, hade bara grovjusterat. Sitter högre nu.

Okej, tänkte väl. Jag har min så högt de går och vill ändå ha högre =) får se vad man hittar för något roligt näste vecka när jag ska köpa nya pedaler då mina gick sönder i veckan.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Är det någon av er som har bra koll på hur pass bra träning det är att cykla MTB i jämförelse med t ex löpning?

Distanserna blir ju annorlunda, men som exempel, hur långt måste man cykla för att det ska motsvara 5 km löpning?

Löpning är så gott som alltid effektivare träning/förbränning eftersom det aldrig finns någon vila, däremot vill jag nog tro att skaderisken är högre vid löpning än vid cykling om vi bortser från vurpor =0) En tabell kan med andra ord vara rätt missvisande för cykling då den kanske "antar" att man trampar med motstånd hela sträckan.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det verkar som att några nerver eller något på ena handen hamnar i kläm när jag är ute och trampar. Så ringfingret, och ibland även lillfingret, på den handen domnar bort och fortsätter vara domnat även flera timmar efteråt. Jag har provat att justera styret för att om möjligt minska belastningen på den handen lite, men det har inte gett något resultat.

Nu funderar jag på om ett par handskar kanske skulle kunna hjälpa till att slippa problemet?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Det verkar som att några nerver eller något på ena handen hamnar i kläm när jag är ute och trampar. Så ringfingret, och ibland även lillfingret, på den handen domnar bort och fortsätter vara domnat även flera timmar efteråt. Jag har provat att justera styret för att om möjligt minska belastningen på den handen lite, men det har inte gett något resultat.

Nu funderar jag på om ett par handskar kanske skulle kunna hjälpa till att slippa problemet?

Självklart ska du pröva ett eller flera par handskar för att se om det blir någon skillnad, kan vara rätt mycket finlir med domningar i händerna, karpaltunnelsyndrom kan vara ett alt det också men kanske inte första slutsatsen man ska dra. Sadelhöjd, tänka på att inte "hänga" så mycket på armar/händer precis som med motorcykel utan se till att använda mage/bål o allt det där. Testa att cykla några km eller vad det brukar ta för dig att få domningar och överdriv lite med att avbelasta armar och händer för att på så vis lära dig successivt hur mycket belastning du grejjar innan det domnar.

Försök även att skaka av dig domningarna lite tidigare så du slipper att det håller i sig så länge, mitt bästa när handen somnar är att skaka handen helt avslappnad vilket fungerar mycket effektivare än att spänt greppa "ett äpple" om och om igen som många gör. Jag tror personligen jag har något strul med blodcirkulationen mellanåt då både ben, fötter och händer somnar lite väl lätt men det blir nog bättre efter att jag varit fysiskt aktiv en period med exempelvis cykeln.
 

Meercy

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2009
Ort
Flen
Hoj
Letar
Någon som ska med på Tisdagsrajden ikväll?

1830 vid Hammarbybacken.

Det verkar vara ett avslappnat gäng :) Tisdagsrajden.se för lite info.
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Det verkar som att några nerver eller något på ena handen hamnar i kläm när jag är ute och trampar. Så ringfingret, och ibland även lillfingret, på den handen domnar bort och fortsätter vara domnat även flera timmar efteråt. Jag har provat att justera styret för att om möjligt minska belastningen på den handen lite, men det har inte gett något resultat.

Nu funderar jag på om ett par handskar kanske skulle kunna hjälpa till att slippa problemet?

Hej!
Domnar lill- och ringfingret är det ofta i armbågen problemet sitter. Kan vara på lillfingersidan av handleden också men det är ovanligare. Karpaltunnelsyndrom drabbar pek- lång- och halva ringfingret, ibland tummen också.
Domnar det ibland om du pratar i telefon länge (utan handsfree, med luren mot örat :rolleyes:) är det nästan säkert armbågen.
Stora problem, domning hela tiden = operera.
Bra råd att inte vänta tills det är jobbigt innan du skakar lite på handen och "pumpar" med fingrarna, ett annat är håll på utsidan av handtagen oftare/häng upp handen på tummen, liksom... Testat tempobågar?
//Fredrik
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top