Stora cykeltråden

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
SPD is the shit, sluta tramsa, man lär sig jEtefort. :fakta

Yupp!
mig tog det dock en vurpa innan det gick in.

Stannade vid en polare och fick inte ur skon så föll sidledes i ultrarapid mot asfalten där jag sedan låg och sprattla som en strandad val. :hihi
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Här var det dött! :tungan

Imorse upptäckte jag att min Corratec hade spruckit i ramen, svetsen mellan sadelröret och övre röret har spruckit nästan hela varvet, så sadelstolpen vickar fram och tillbaka :gnissla Sadelstolpen har dessutom flera dm nedstick, så det är inte där problemet ligger.

Jag köpte cykeln 2015-03-13, en fredag dessutom, böt ram efter 186 mil, eftersom jag upptäckte att den var svetsad snett, och ram 2 höll alltså knappa 1800 mil till, i princip uteslutande asfaltcykling, det har blivit noll meter skog och inte många km grusväg. Nu ska det bli intressant att se vad 6 års ramgaranti innebär :gnissla
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Nu har jag inte knäckt någon ram sen barnsben men tycker man kan läsa om diverse incidenter och att det ungefär aldrig brukar vara något knyssel med detta. Känns som en rätt viktig sak för tillverkarna att leva upp till med tanke på vad dagens cyklar kan kosta.

Bästa är väl om ramen är fridlyst vid det här laget och du istället får något bättre =)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Här var det dött! :tungan

Imorse upptäckte jag att min Corratec hade spruckit i ramen, svetsen mellan sadelröret och övre röret har spruckit nästan hela varvet, så sadelstolpen vickar fram och tillbaka :gnissla Sadelstolpen har dessutom flera dm nedstick, så det är inte där problemet ligger.

Jag köpte cykeln 2015-03-13, en fredag dessutom, böt ram efter 186 mil, eftersom jag upptäckte att den var svetsad snett, och ram 2 höll alltså knappa 1800 mil till, i princip uteslutande asfaltcykling, det har blivit noll meter skog och inte många km grusväg. Nu ska det bli intressant att se vad 6 års ramgaranti innebär :gnissla
Det är ju vinter :trött
Och inte så inspirerande före för att cykla. Närmare bestämt blankis lite överallt. Hade inte lokalblaskan varit snåljåpar och gjort artikeln till "plus-innehåll" som kostar pengar så hade jag kunnat länka till en video med en som åker skridskor på ett elljusspår. Skulle man ha lite framförhållning så skulle man väl kunna ta sig i kragen och serva ena cykeln inför kommande säsong. Men nu har man ju inte det. Så får väl bli årets premiärtur på Crescenten https://www.instagram.com/p/BGhbUQFBZ2W/

Du verkar ha haft allt annat är tur med den där Corratecen :gnissla
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Herregud jag cyklar hela året. Fast är det över en halvmetern snö avstår jag.
Fast kolfibern landsväg står inne ett tag till
 

Gagarin

I rymden kan ingen höra dig gråta
Gick med
14 Apr 2007
Ort
Мир
Hoj
ISR och en 996R
Herregud jag cyklar hela året. Fast är det över en halvmetern snö avstår jag.
Fast kolfibern landsväg står inne ett tag till

Det är ju just den kolfiber landsvägscykeln som får komma ut till sommaren. Skogscykeln funkar ju fint även på vintern.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det är ju vinter :trött
Och inte så inspirerande före för att cykla. Närmare bestämt blankis lite överallt. Hade inte lokalblaskan varit snåljåpar och gjort artikeln till "plus-innehåll" som kostar pengar så hade jag kunnat länka till en video med en som åker skridskor på ett elljusspår. Skulle man ha lite framförhållning så skulle man väl kunna ta sig i kragen och serva ena cykeln inför kommande säsong. Men nu har man ju inte det. Så får väl bli årets premiärtur på Crescenten https://www.instagram.com/p/BGhbUQFBZ2W/

Du verkar ha haft allt annat är tur med den där Corratecen :gnissla
Du får sätta på dubbdäck :tummenupp Blankis slår ju den förbannade saltmodden som hela Stockholm är insmetad i :gnissla

Den har bråkat mer än nödvändigt, ja, det enda som är kvar från köpet är skärmarna, reglagen, växlarna, bromsarna, vevpartiet och stora klingan :huvet Men nu blir det ny ram, dom fick tillbaka cykeln i måndags, och en ny ram är på väg från Tyskland, så under nästa vecka bör jag få tillbaka min cykel. Det ska bli intressant att se hur länge den håller :rolleyes:

Snart får vi ta fram sommarcykeln :tummenupp
Jag tog årets sista runda på racern på nyårsafton, då var det +11C, mycket trevligare än tex cykelsemestern på Åland -15, då var det +5, storm och spöregn större delen :huvet

Herregud jag cyklar hela året. Fast är det över en halvmetern snö avstår jag.
Fast kolfibern landsväg står inne ett tag till
Äh, nog för att det är jobbigt med en halvmeter snö, men tillfredställelsen av att cykla förbi bilarna och bussarna som sitter fast gör att det är värt varenda tramptag :tummenupp

Drygt 186 mil i år, det borde vara ca 1200 kvar :tummenupp
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Du får sätta på dubbdäck :tummenupp Blankis slår ju den förbannade saltmodden som hela Stockholm är insmetad i :gnissla

I dag är det helt perfekta cykelförhållanden här, snöstorm, -3, alla bilspår, knottror och gropar har försvunnit under ett lager med puder, och under den snön är det bara blankis!

Tur att jag har fri tillgång till tjänstecyklar med dubbdäck.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Suck, jag fick tillbaka min Corratec, och jag känner mig sådär nöjd. Teknikern ringde ett par gånger och förklarade att min bakväxel var helt oanvändbar, måste bytas. När jag cyklade på cykeln dagen innan funkade den perfekt, så jag tackade nej. Jag hade blivit lovad en ny ram, årsmodell -17, istället fick jag en likadan som jag hade, vilket inte gjorde något, jag gillade den färgen bättre. Men, när jag fick hem cykeln skulle jag byta drivpaket enligt plan, och börjar upptäcka vad dom har gjort:
Dom hade lossat ALLT, och återanvänt gamla vajrar, så dom såg ut som julgranar, så det fick jag byta när jag om hem. Det går att flytta allt från en ram till en annan utan att lossa en enda vajer från broms/växel.
Dom böt inte gaffel, helt ok, men flyttade ändå hastighetssensorn till andra gaffelbenet och någon dm lägre än den skulle sitta.
Kadenssensorn satte dom långt bortanför vevarmen, den satt dessutom lätt löst och felvänd.
Skruvar till pakethållaren flyttade dom inte över.
En skruv till ena bromsoket var bytt mot något helt annat.
Sadelstolpen var insmord i fett så den gled ca 1mm/mil.
Jag har fått renovera bakväxeln pga deras högtryckstvättande, jag bävar för att öppna lagren!
Styrlagret, som visserligen var rätt slut, hade dom dragit stenhårt så att det hade fasta lägen, dom sa dock inget om att lagret borde bytas.
En del vajerskydd mm försvann.
Dessutom, ramen är begagnad, det är slagmärken på den och den klassiska patinan med smårepor från att ha varit använd ett tag. Med tanke på kvaliteten så kan man ju fråga sig vad jag har fått för skräp den här gången? :va Och det trots löften om en flång nu 2017-ram, nu fick jag en beggad från 2014.

Responsen har också varit noll, jag ringde och läste lusen av min kontakt på TCM, och han bad mig maila allt, sen har det varit tyst.

Som grädde på moset small jag på vägen hem igår. En kvinna gjorde en väldigt plötslig sidoförflyttning 1m framför mig och hoppade från gångbanan ut mitt i cykelbanan. Jag höll ca 30, så det small bra. Mitt framhjul blev skevt av att krocka med henne, och jag tillbringade kvällen på akuten :huvet

Just nu är jag jävligt less på att cykla, och förbannat sugen på att köpa en CV90 eller MTLB att ha som pendlarfordon istället, då klarar man kanske tom Stockholms brist på snöröjning, grushögar, potthål och fotgängare :huvet
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Vilken tråkig läsning Hoztic. :gnissla

Cykelpendlar själv lite då och då (med betoning på lite). Har nya säsongen till ära skaffat SPD-pedaler till min allt-i-allo maskin av märket Specialized, MTB instegsmodell med några år på nacken. Provade en tur förra veckan och tyckte förvisso det kändes helt OK till en början, men sedan så blev jag både rejält mycket tröttare i benen och cyklade tyvärr uppenbart långsammare än brukligt. Nya tag till veckan. Ska pröva det självklara och cykla med lägre växel.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Verkligen tråkigt, köpte en Focus cyclocross där för några år sen (8 kanske) vilket var på den tiden skivbromsar fortfarande var regelvidrigt och utbudet därefter. Nåväl, då fick jag toppenbemötande och ihopskruvandet med mig på plats för att få allt efter mina benpipor fanns inget att klaga på.

Vet att jag sneglat på Corratec back in the days men aldrig fått någon bra magkänsla för märket, o andra sidan är jag inte den att klanka ner bara för att tillfälle ges och jag har för övrigt aldrig provkört någon heller. När ett märke, med kringliggande faktorer, får en att ge upp hoppet för intresset skulle jag dock ge upp det =)

Nu vet jag inte något om modellen i fråga för ditt missöde men mitt stalltips är:

Skippa räser och satsa på skivbroms, gärna hydraulisk nu när hydrauliska STI-reglage kommit ner i hanterbara summor, samt att alla känner sig hemma med Shimanos växlar men har man en gång kört med SRAM på eget trampdon byter man inte tillbaka =) True story.

Med det sagt kan jag meddela att min Boardman som jag som trygghetsnarkoman beställde online 2012 Aldrig genomgått en växeljustering och växlarna pangar fortfarande i klockrent.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Du får börja cykla lite lugnare åxå.
Två vurpor för mycket. Eller de ena var väl en påkörning.
Tråkigt med cykeln. Men den borde dom fixa till dej.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Du får börja cykla lite lugnare åxå.
Två vurpor för mycket. Eller de ena var väl en påkörning.
Tråkigt med cykeln. Men den borde dom fixa till dej.
Menar du mig? Jag tycker att 30 på 50-vög med dedikerad cykelbana är ganska lugnt, hade du sagt samma sak till en bilist som det hade sprungit ut en fotgängare framför mitt på en raka?

Sen vet jag inte var två vurpor kommer ifrån? :va Den här cykeln har varit i backen 5 gånger på 20562km på ganska exakt 2 år, omkulltacklad 2 gånger av fotgängare som har hoppat ut på cykelbanan, en smäll i en bildörr som slogs upp och en gång dök jag i låg hastighet pga isfläck trots +5 i luften och en gång pga fuktigt damm/sand på betongplattor, också i promenadhastighet. Jag skulle säga att det är ofrånkomligt att gå omkull då och då om man pendlar 42 km om dagen genom Stockholm, med tanke på trafikmiljön och den totalt urusla väghållningen. 40% av cykelolyckorna orsakas av just eftersatt vägunderhåll, enligt stans egen statistik tom!

Och angående cykeln, det kom ett mail igår där dom svarade på mina synpunkter, och såg inga problem med något dom hade gjort, dom hade tom varit snälla och bjudit på en ny skruv till ena oket, eftersom den gamla var dålig. Allt dom hade skruvat bort och kastat var ju pga att nya ramar inte har några skruvar från början... :va Jag fick också veta att man ska smörja in alu-sadelstolpar med fett, det är bara att dra åt spännet hårdare, ja max 5Nm, och det håller inte fast en infettad sadelstolpe, dessutom hade jag en kolfiberstolpe, det hade dom missat. Men dom var minsann Stockholms bästa cykelverkstad med nöjdaste kunderna, så det fanns inget att klaga på :huvet
 

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
kommun/län
Hoj
Honda VFR800-98
Det är nog så att det finns bra och dåliga verkstäder inom alla brancher, eller vad tror du?
Jag vill slippa dåliga verkstadsjobb, men vilka dom vstäderna är får man reda på först efter man betalt och hämtat sin ägodel. Eller som i Hoztic fall, någon del som man ville behålla men att meken gjorde en Sverker och originalet förpassades i sopen. kanske hårdrar det men garantiärenden borde väl skötas bättre även när det gäller cyklar?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jo, men det är EN verkstad som har gjort så, men du anser att ALLA gör så?
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Vad skall man köpa för cykel om man vill ha hållbart?
Har en två-tre år gammal Trek DS som jag varit mycket nöjd med till en början, väldigt lättrampad, och allsidig. Men nu har den redan börjat hoppa mellan växlar när man lägger lite mer belastning på.
Allt för tidigt i min mening, gamla cresssenten jag hade innan makade ju med 6-7 år innan samma problem uppdagade sig. Borde ha riktig växellåda med koppling, istf de där hatiska stansade-ur-tunn-plåt dreven, tror jag.
Inte höll den för en traditionsenlig midsommarafton vurpa heller utan att saker blir krokigt och plastbitarna yr.

Krav: Utväxling så man kan trampaa på i en 40-50 knyck att man hänger med trafikrytmen, växellösa går alltså bort.
Växlarna bör hålla att tukta ett tag utan att börja hoppa och smälla.
Stabilare byggd än asfalt, staket, häckar, annat man kan tänkas cykla på. Cykeln kan få gå sönder av en vurpa jag själv inte överlever, annars bör den klara sig.

Vad bör man leta efter? :va
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top