Stora cykeltråden

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
För att trösta mig köpte jag några såna här cykelstöd så iaf mina racers kan stå snyggt och prydligt i vardagsrummet: http://www.ebay.com/itm/Road-Bike-2...056?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4ac6d0bb18 Halva priset mot Cykloteket och 1/3 av priset hos XXL, exakt samma stöd :tummenupp
Återkom gärna med hur stödet fungerar. Har ett snarlikt men det är otroligt ostabilt på cyklar med snabbfäste på hjulet, vilket ju i princip alla har. Det här ser ut att vara bättre anpassat för det.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Mjae fast det dom visar där säger väldigt lite om loppet i sig, ser ut som att den bara består av slät cykelbana och spänger =0) Bättre att titta på någon som har en kamera med sig i de fall man vill veta lite mer om själva loppet, ex.:

[video]
Nu menade jag det inte som så att tävlingen inte såg hemskt spännande ut. Utan att SVTs program om den inte var något direkt pulshöjande.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Nu menade jag det inte som så att tävlingen inte såg hemskt spännande ut. Utan att SVTs program om den inte var något direkt pulshöjande.

Absolut men för att väcka lite "att göra begär" så ville jag bara förtydliga. I.o.f.s. ganska välkänt vid det här laget, förra året sålde 12000 platser slut på 26min nånting och i år på 3 min 21 sekunder... Vi lyckades nypa 3/6 platser men historiskt så har det varit ca 1000 pers som inte deltagit av en eller annan anledning så vi siktar på det, jag har en plats i.a.f. =0)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Återkom gärna med hur stödet fungerar. Har ett snarlikt men det är otroligt ostabilt på cyklar med snabbfäste på hjulet, vilket ju i princip alla har. Det här ser ut att vara bättre anpassat för det.
Sådär, nu är dom provkörda, både med min Scott och min Rose-racer, med både Campagnolo, DT Swiss och trainerkompatibla snabbkopplingar till hjulen, och jag tycker att det har funkat klockrent :tummenupp Det finns ett uttag i hållaren på ena sidan, som passar perfekt i armen på Campa/DT. Dom har sågtandade skivor som man drar åt med skruven, så när man har fällt ut stödet till den vinkel man vill ha drar man bara åt skruven och låser leden, så det kan inte fälla ihop sig! Dom klämmer rätt hårt, dvs sitter stadigt, men kräver lite styrka/teknik för att få på plats. Självklart är min trainer stabilare, det går inte att sitta på cykeln och du kanske inte ska lita enbart på stödet om du ska skruva loss vevlagret, men annars är jag grymt nöjd! Nu står båda mina racers stabild omlott i vardagsrummet, snyggt och prydligt :tummenupp Det är dessutom samma stöd som Cykloteket mfl använder, och säljer 2-3 ggr dyrare.

När jag ändå håller på så kan jag passa på att skryta lite om min nya racer också, en Rose i kolfiber, med Ultegra rakt igenom, mycket trevlig pryl :tummenupp Jag köpte den med DT Swiss RS1550-hjulen, och slängde på mina Campa Zonda, som jag trodde var lite mjuka, priset man får betala för aerodynamik och vikt, men det var min Scott som flexade när jag trampade, hjulen är verkligen tvärstumma i sidled! Det märks, oavsett hjul, att Rosen skjuter på betydligt mycket bättre när man tar i, och det är mycket mjukare i gången än min aluracer :Bugar Men Scotten är redan kitad med skärmar, så nu har jag den som regn och trainer cykel och Rosen till dom andra rundorna. Jag har dessutom kvar originalhjulen till Scotten med trainerdäck på, så att jag snabbt kan byta till det som behövs, beroende på om jag cyklar inne eller ute. Skadad prylnörd? Check! :D Och ja, jag mutar sambon lite med jämna mellanrum :hihi
 

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Sådär, nu är dom provkörda, både med min Scott och min Rose-racer, med både Campagnolo, DT Swiss och trainerkompatibla snabbkopplingar till hjulen, och jag tycker att det har funkat klockrent :tummenupp Det finns ett uttag i hållaren på ena sidan, som passar perfekt i armen på Campa/DT. Dom har sågtandade skivor som man drar åt med skruven, så när man har fällt ut stödet till den vinkel man vill ha drar man bara åt skruven och låser leden, så det kan inte fälla ihop sig! Dom klämmer rätt hårt, dvs sitter stadigt, men kräver lite styrka/teknik för att få på plats. Självklart är min trainer stabilare, det går inte att sitta på cykeln och du kanske inte ska lita enbart på stödet om du ska skruva loss vevlagret, men annars är jag grymt nöjd! Nu står båda mina racers stabild omlott i vardagsrummet, snyggt och prydligt :tummenupp Det är dessutom samma stöd som Cykloteket mfl använder, och säljer 2-3 ggr dyrare.

När jag ändå håller på så kan jag passa på att skryta lite om min nya racer också, en Rose i kolfiber, med Ultegra rakt igenom, mycket trevlig pryl :tummenupp Jag köpte den med DT Swiss RS1550-hjulen, och slängde på mina Campa Zonda, som jag trodde var lite mjuka, priset man får betala för aerodynamik och vikt, men det var min Scott som flexade när jag trampade, hjulen är verkligen tvärstumma i sidled! Det märks, oavsett hjul, att Rosen skjuter på betydligt mycket bättre när man tar i, och det är mycket mjukare i gången än min aluracer :Bugar Men Scotten är redan kitad med skärmar, så nu har jag den som regn och trainer cykel och Rosen till dom andra rundorna. Jag har dessutom kvar originalhjulen till Scotten med trainerdäck på, så att jag snabbt kan byta till det som behövs, beroende på om jag cyklar inne eller ute. Skadad prylnörd? Check! :D Och ja, jag mutar sambon lite med jämna mellanrum :hihi
Det låter lovande med stödet. Mitt nuvarande ser som sagt i princip identiskt ut men saknar just uttaget du nämner på ena sidan. Kanske får det bli ett sådant. Sedan trainern köptes är det helt klart stabilare att bara lyfta upp cykeln i den men den är ju inte så portabel.

Kul att du är nöjd med nya cykeln! Rose är inget märke jag direkt tittat närmare på tidigare men jag ser att de har några riktigt häftiga modeller.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Nu var den hemma, ihopskruvad och provpendlad under två dagar:

Återanvänder denna bild, så den ser ut enda skillnaden är att min är skitig numera ;)
fo14_planet_tr_2-0_3D.png


Låda1.jpg

Låda2.jpg

Ejklar.jpg


Välsmort sadelrör
Välsmort.jpg


Ska man alltså inte ha till spinning.. eller vad de vill ha sagt
Pedaler.jpg

Tüskan är lite lurig, trodde först att de menade på att däcken inte var godkända för allmän väg men blev sedan tillrättavisad om att de syftade på reflexerna som inte ingick = ej godkänd för bruk på allmän väg som den kom.
Varning.jpg

Halt satan på is ska jag be o få tala om :gnissla Är ju en sådan där SPD-kille men medföljande plattisar kändes lämpliga tills jag fått på ett par dubbdäck.
döäck.jpg


I sin helhet nöjd, känns robust och är knäpptyst. Cykeln vägde in på 12.3kg med pedaler så ingen lättviktare men kändes lättare väl uppe på sadeln vilket kan ha att göra med väldigt direkt kraftöverföring (navväxel/remdrift) samt helstelt. Däcken på 35mm med 5 bar fram och 6 bar bak gav god komfort med lagom dämpning. Alfine navväxeln trilskades lite med växlarna, hoppade uppe eller ner men efter justering vid reglaget under färd så fick jag stil på detta också. Nu när det lirar som det ska växlar den nästan alltid steglöst vilket ger nästan exakt samma känsla som på en träningscykel med magnetbroms.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Är 26"-hjul helt på utdöende när det kommer till hardtail mountainbikes?

Efter att mitt i smällkallaste vintern suttit och överdoserat cykelfilmer på Vimeo så började jag kolla på vad för delar som skulle kunna vara kul att uppdatera cykeln med innan sommaren kommer. Kanske en lite häftigare komponentgrupp med bättre vevparti och nya växlar och lite sånt. Totalt några tusenlappar handlar det om i alla fall.Eller köpa en ny, det är ju inte sååå himla mycket dyrare...

Nu verkar det vara så att många tillverkare nästan övergivit 26" till förmån för 27,5" (650B). Eller att de bara bara har 26" på dammodeller eller sina allra billigaste. När jag köpte min nuvarande cykel för två år sedan så var det 26" eller 29" som gällde. 27,5" existerade knappt. Och i fjol när jag kollade lite på det så fanns det bara några enstaka modeller och knappt hjul eller däck att få tag på. Fast till i år verkar det verkligen ha exploderat.

Men ska man våga hoppa på 27,5"-tåget? Är det en trend som kommer hålla i sig eller är det en snabbt övergående fluga? Kommer kunderna om ett par år ha insett att skillnaden mellan 26" och 27,5" är försumbar och överge 27,5-orna?

Nej, 29" känns inte som ett alternativ för mig.

http://www.bikemag.com/blog/the-web-monkey-speaks-a-strange-love-affair/
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Största fördelen med 26" var väl egentligen vikten men som alltid när teknologin går framåt så minskar vikten även på de större alt.. Jag uppskattar ett skönt flow kontra teknisk terräng, visst ska det smattra o svänga både hit o dit men jag gick från 26" ht till 29" fs och tycker det är sjukt skoj med en 29" för jeflar va det rullar på över buller o brak.

Provtrampa är det bästa tipset, i.o.f.s. inte när det kommer till plånboken men leksaker får kosta :tummenupp De flesta större handlarna har möjlighet att låna eller i värsta fall hyra ut cyklar så man får testa de i deras rätta miljö. Att dividera hjulstorlekar med andra inbitna cyklister är värre än att diskutera vett o etikett med en golfräv.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Största fördelen med 26" var väl egentligen vikten men som alltid när teknologin går framåt så minskar vikten även på de större alt.. Jag uppskattar ett skönt flow kontra teknisk terräng, visst ska det smattra o svänga både hit o dit men jag gick från 26" ht till 29" fs och tycker det är sjukt skoj med en 29" för jeflar va det rullar på över buller o brak.

Provtrampa är det bästa tipset, i.o.f.s. inte när det kommer till plånboken men leksaker får kosta :tummenupp De flesta större handlarna har möjlighet att låna eller i värsta fall hyra ut cyklar så man får testa de i deras rätta miljö. Att dividera hjulstorlekar med andra inbitna cyklister är värre än att diskutera vett o etikett med en golfräv.
Jo, 29" är sånt jag brukar kunna föreställa mig vore trevligt när jag svärandes tar mig an en stig med många ytliga rötter eller en grusväg som misshandlats av boggiebanden på en skogsmaskin. Eller den lokala mtb-slingan som går över ett par skidbroar där träribbor har fästs för att snön ska hålla sig kvar på vintern, så de liknar verkligen tvättbrädorna från helvetet när man cyklar där på barmarkssäsongen.

Viktskillnaden är som sagt var tämligen försumbar i dagsläget. Tittar man på någon cykel som finns både som 27,5" och 29" från samma tillverkare så kanske det skiljer ett par hekto eller så. Priset är dessutom det samma och samma delar sitter på de båda. För ett par år sedan kändes det lite mer som att 29" kostade en tusenlapp mer än 26" och vägde ett kg mer.

29" är dessutom säkert den storlek jag "borde" ha utifrån hur jag cyklar om man ska lyssna på "experterna". Det vill säga helst grusvägar, ganska släta stigar och liknande. Även om jag började uppskatta bökigare cykling i slutet av den gångna sommaren (då har jag uppskattat min cykels smidighet). Fast jag cyklar bara för att det är kul och för hälsans skull, så om jag med 29"-hjul skulle bli en minut snabbare per mil på någon av de rundor som jag normalt cyklar med mina 26"-hjul så spelar det ingen roll.

Men det som verkligen gör att 29" inte känns lika spännande som 27,5" är storleken. Min nuvarande 26"-cykel behöver jag bara ta loss framhjulet på så kan jag med skohorn precis få in den i bilen när baksätet är nedfällt. Det kanske kan gå med en 27,5" också, men med 29" är det troligen helt uteslutet.

Provtrampa låter farligt. Det låter som något som gör att man förstår hur mycket trevligare livet skulle vara med heldämpat, kolfiberram, justerbar sadelstolpe och kanske SPD-pedaler. :gnissla
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det är ju viktigast av allt. Köp det före du spekulerar i hjulstorlekar. Inte för att jag testat större hjul men knappast något slår SPD-pedaler på önskelistan.
Du tror alltså att SPD-pedaler med tillhörande skor skulle innebära en förbättring framför mina Wellgo M-21 med oknutna Adidas Superstar till? Tja, kanske det... :tummenupp

Efter att ha varit och klämt på några 29"-cyklar hos en lokal cykelhandlare (Trek Superfly 5 och LaPierre Prorace 229 bland annat) så känns inte tanken på att skaffa en tjunietummare lika avlägsen längre. Den känns faktiskt riktigt närvarande.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Snuta pnata nyklarr och tillhörande godis, jag är förknyld!!1

Du ångrar inte leksakerna du köpt utan de som du inte köpte ;) Ska nog dedikera söndagen till att skruva lite cyklar förutom att tycka synd om mig själv, testade att skoja till det med ett glas vin i min misär men de smakade mest ingenting i nuvarande tillstånd.

 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Här är det inte dags att cykla än iaf. Det har sett lovande ut senaste veckorna. I stort sett all snö har försvunnit från vägarna och det har knappt ens varit minusgrader på nätterna. Ängar och gräsmattor har också varit i det närmaste snöfria. I skogarna har det däremot legat kvar en del vitt. Men de senaste timmarna har det kommit kanske 5cm snö, närmaste dygnet ska det komma någon dm till och SMHI hotar med mer snö och minusgrader i stort sett hela veckan.

Nåväl, nu har jag åtminstone lite mer tid på mig att tvätta och serva gamla cykeln så man kan sälja den med gott samvete sedan.

Vad är förresten grejen med vevpartier som har två kransar på MTB, vad är fördelen med det framför att ha ett med vevparti med tre? Är det en sån sak att man sparar 10g i vikt och vinner en centimeter i markfrigång eller vad handlar det om?

Och vad är grejen med HappyMTB egentligen? Är det så illa att de verkligen inte har några kategorier och allt bara ligger i en salig röra? Eller är det jag som n00b som har missat något?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Hehe nja det forumet har alltid kört sin grej på det viset = default är cykling och kanske den enda regeln är att om en tråd som inte handlar om cykling skapas så ska [OT] stå först i rubriken =) Söka information på det forumet brukar fungera bäst via Google.

Less is more är väl det som gäller för mtb och framväxel numera = singelklinga är det som anses mest räjjs. Vikten är väl alltid en faktor men det som kanske smäller högst för många är att det är en sak mindre som kan strula =) Det senaste, dyraste, är 1x11 om vi ser till lite olika ändamål fast SRAM har nu visat en DH-specifik grupp som innebär 1x7.

Med en klinga fram kan man använda sig av s.k. narrow/wide vilket innebär kedjan aldrig kommer hoppa av enligt tillverkarna. Min mtb som ex. lev. med 1x10 fast då utan n/w-klinga och då sitter det en kedjestyrare där där för att förhindra att kedjan rasslar av, även jag kommer att byta till n/w tids nog då jag ska passa på att byta från 34t till 36t.

Lite om XX1:

http://www.youtube.com/watch?v=nI1qz4OB5Rs
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Du tror alltså att SPD-pedaler med tillhörande skor skulle innebära en förbättring framför mina Wellgo M-21 med oknutna Adidas Superstar till? Tja, kanske det... :tummenupp

Nja jag missförstod nog, har du bara pedaler där foten sitter fast så du kan jobba uppåt också så räcker det nog långt. Behöver knappast vara just spd.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Less is more är väl det som gäller för mtb och framväxel numera = singelklinga är det som anses mest räjjs. Vikten är väl alltid en faktor men det som kanske smäller högst för många är att det är en sak mindre som kan strula =) Det senaste, dyraste, är 1x11 om vi ser till lite olika ändamål fast SRAM har nu visat en DH-specifik grupp som innebär 1x7.

Med en klinga fram kan man använda sig av s.k. narrow/wide vilket innebär kedjan aldrig kommer hoppa av enligt tillverkarna. Min mtb som ex. lev. med 1x10 fast då utan n/w-klinga och då sitter det en kedjestyrare där där för att förhindra att kedjan rasslar av, även jag kommer att byta till n/w tids nog då jag ska passa på att byta från 34t till 36t.

Lite om XX1:
[Film]
Men jösses... Det låter som något som inte ger någon större märkbar skillnad för en amatör som jag. Jag tror att kedjan har hoppat en gång på de över 300mil jag har ägt nuvarande cykeln. och då berodde det på en aningen feljusterad växelförare fram. Fördelen som jag personligen skulle kunna tänka mig för egen del är väl att minimera risken att växla fel, som de där gångerna man kommer till en uppförsbacke och hjärnan slår slint på grund av energibrist och man råkar växla upp istället för ner.

Vad blir nästa revolutionerande steg? 3x6? 2x5? Fixie för skogscykling? Trestegad navväxel?

Något jag däremot kom att tänka på som borde vara ganska lätt att bygga (för den som är kunnig inom området) är en "automatväxel" för 3x10-växlar (eller ännu enklare för 1x11). En Arduino eller något med en givare för kadens och två motorer eller något som kan reglera växlarna. Sedan skriver man ett program där man kan ställa inom vilket intervall man vill att kadens ska ligga på. Så om man har inställt att kadens ska ligga i ett intervall från 85 till 95 så växlar cykeln ner om man når 84 och upp om man kommer till 96. Inom parametrarna finns då hur många växlar varje motor har tillgång till att påverka och att den håller reda på detta alternativt små mikrobrytare eller något som känner när växelförarna nått ändlägena. Så ligger man på mittenklingan fram och minsta bak och den vill växla upp går den på största framklingan istället. Ett förfinat system skulle kunna innehålla kanske lutningssensor så att om man kommer till en plötslig uppförslutning och kan ligger på ett drev i mitten bak så istället för att stega igenom alla tills den når slutet kan den istället direkt växla fram och förändringen i lutning överstiger ett visst värde inom en viss tidsrymd. Skulle väl iofs funka bättre på landsväg än i skogen kanske. Låter ju plättlätt ju... :rolleyes:


Nja jag missförstod nog, har du bara pedaler där foten sitter fast så du kan jobba uppåt också så räcker det nog långt. Behöver knappast vara just spd.
Jag uttryckte mig kanske lite otydligt. Jag har Wellgo M21 pedaler. En plattformspedal som man tydligen kan sätta clips på. Jag har inga clips. Utan brukar cykla iförd ett par Adidas Superstar, oknutna. Vilket betyder ungefär att mängden kraft som kan tillföras annat än neråt är lika med noll. Det går knappt att lyfta på fötterna utan att kliva ur skorna. Vilket höll på att leda till ett par försvunna skor i höstas när jag fastnade i ett lerhål ute i skogen. Som tur var lyckades jag fiska upp skorna, det hade känts lite löjligt att cykla hem i strumplästen. :D

Så ja, fötter som satt fast vid pedalerna skulle nog innebära en ganska rejäl prestandavinst jämfört med hur jag cyklar i dagsläget. Men som aningen envis och en smula förändringsobenägen så lägger jag hellre den tusenlapp skor med matchande pedaler minst skulle kosta på en ny cykel och börjar istället ställa irriterande frågor här om två år vilka pedaler och skor som är mest prisvärda för en idiot som inser sina misstag för sent.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Lidl säljer SPD-skor denna vecka :tummenupp

Inte helt jämförbart dock; Med singelklinga så har du ingen framväxel med växelförare som håller reda på kedjan och därav är det fiffigt med n/w.

2013 trampa jag mest omkring med min CX (2x10 50/34t) så det blev lite av en chock för kroppen att ge sig på 1x10 34t med än sämre rull =) Blir till att höja kadensen om det ska röra på sig helt klart men det är en vana det också, som sagt ska på med större klinga fram på mtb´n men hurvida det blir 36t eller möjligen 38t återstår att se.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top