Erfarenhet utav 2 hjuligt innan mc kort

Ronja333

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2012
Ort
Tärnsjö
Hoj
-
Hej alla brudar!

Ska äntligen på att börja ta mckort nästa vecka och undrar nu ifall ni som tagit kortet innan hade erfarenhet utav moppe/cross?

Det enda jag har erfarenhet utav är en vespa som jag hade när jag var 15 plus att jag kört fyrhjuling men aldrig direkt kört cross eller moppe med växlar.

Hur svårt tyckte ni det var när ni helt plötsligt skulle sätta er på någonting som var mycket tyngre och starkare och lära er växla t.ex? :)

/Ronja :)
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Enda erfarenhet jag hade när jag börja med hojkortet var en sommar på en DT när jag var 13-14 typ. :) Jag kommer inte ihåg så mycket från när jag börja på körskolan, men hade en superbra lärare som ingav trygghet. Det jag oroa mig för var just att inte nå ner, är rätt kort. :) Men allt gick iaf jätte bra och det var roligt som attan! :tummenupp

Träning ger färdighet, om du inte har någon att köra privat med så försök att hitta någon. Slipper du slösa massvis med stålar på körskolan. Har du någon egen hoj nu? Om inte, vad är du sugen på?

Önskar dig all lycka till! O oroa dig inte, kommer gå skitbra!

Vänlig hälsning
Monika
 

Ronja333

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2012
Ort
Tärnsjö
Hoj
-
Vad skönt att höra att det gick bra för dig, det lugnar mina nerver en aning ;-)
Nepp, har ej någon hoj just nu...spenderar väl dagarna med att titta runt på något som skulle kunna vara lämpligt! Vad hade du som första hoj? :)
/Ronja
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Vad skönt att höra att det gick bra för dig, det lugnar mina nerver en aning ;-)
Nepp, har ej någon hoj just nu...spenderar väl dagarna med att titta runt på något som skulle kunna vara lämpligt! Vad hade du som första hoj? :)
/Ronja

Jag köpte mig en Yamaha R6 2005. Min absoluta drömhoj. Från början kolla ja på en R1 men folk övertala mig att börja med 600. Kommer aldrig köpa en 1000 kubikare. :) Tråkigt nog så krasha ja den första, den andra blev stulen och nu har jag bara drömmen kvar. Men en vacker dag förhoppningsvis inte för långt fram ska jag ha en R6a igen. Har en cbr600 banhoj nu. Alltså ingen gathoj.
 

Kopåisen

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Villekulla
Hoj
Är på jakt
Hej!

Det närmsta en motorcykel jag hade kommit innan jag började övningsköra/tog körkortet var en vanlig cykel... Inge moped, inge cross.. Det som var jobbigast var balansen och storleken på motorcykeln.. Jag är ganska kort med mina 160cm så jag når aldrig ner med båda fötterna. Hitta en hoj som du når ner till backen med annars blir självsäkerheten lidande och i sin tur balansen. När man vet i bakhuvudet att "jag kan sätta ner fötterna innan hojen har fått en för stor lutning o kan rädda mig från en tippning" så kommer balansen att bli mkt bättre. Jag sänkte min er-6a och bytte sadel.. En total minskning på ca 5cm. det gjorde JÄTTEstor skillnad!

Jag hade tre handledare som jag varvade mellan.. Just för att få så mkt tid på hojen som möjligt utan att belasta en enda person + att jag körde med trafikskolan. Tog körkortet förra sommaren och min första hoj är den jag har idag :)
 

Ronja333

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2012
Ort
Tärnsjö
Hoj
-
Hej!

Det närmsta en motorcykel jag hade kommit innan jag började övningsköra/tog körkortet var en vanlig cykel... Inge moped, inge cross.. Det som var jobbigast var balansen och storleken på motorcykeln.. Jag är ganska kort med mina 160cm så jag når aldrig ner med båda fötterna. Hitta en hoj som du når ner till backen med annars blir självsäkerheten lidande och i sin tur balansen. När man vet i bakhuvudet att "jag kan sätta ner fötterna innan hojen har fått en för stor lutning o kan rädda mig från en tippning" så kommer balansen att bli mkt bättre. Jag sänkte min er-6a och bytte sadel.. En total minskning på ca 5cm. det gjorde JÄTTEstor skillnad!

Jag hade tre handledare som jag varvade mellan.. Just för att få så mkt tid på hojen som möjligt utan att belasta en enda person + att jag körde med trafikskolan. Tog körkortet förra sommaren och min första hoj är den jag har idag :)

ja det är väl det man är lite nervös för! just storleken på hojen och balansen som blir lite annorlunda kanske mot en gammal vespa som är en aning lättare :) men tar jag det bara lugnt så hoppas jag det löser sig :)
 

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
Hade aldrig suttit på en hoj förut men endå räckte det med ca 6st 80min lektioner så klarade jag uppkörningen! Det viktigaste är att komma mentalt förberedd till en lektion och våga köra!
 

Ronja333

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2012
Ort
Tärnsjö
Hoj
-
Hade aldrig suttit på en hoj förut men endå räckte det med ca 6st 80min lektioner så klarade jag uppkörningen! Det viktigaste är att komma mentalt förberedd till en lektion och våga köra!

Tack för att du lugnar mina nerver! Är väl som du säger, att man ska våga köra och kanske inte vara så himla nervös egentligen :) Saker och ting lär ju vara nytt någongång annars lär man sig ju aldrig! Hur länge har du haft ditt kort nu? :)
 

Ronja333

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2012
Ort
Tärnsjö
Hoj
-
Jag köpte mig en Yamaha R6 2005. Min absoluta drömhoj. Från början kolla ja på en R1 men folk övertala mig att börja med 600. Kommer aldrig köpa en 1000 kubikare. :) Tråkigt nog så krasha ja den första, den andra blev stulen och nu har jag bara drömmen kvar. Men en vacker dag förhoppningsvis inte för långt fram ska jag ha en R6a igen. Har en cbr600 banhoj nu. Alltså ingen gathoj.


Hoppas din dröm slår in snart igen och du har din r6a! :) fan vad trist att någon tog den andra för dig :( Känns inte som att man skulle bli alltför glad då :mad:
 

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
En
Tack för att du lugnar mina nerver! Är väl som du säger, att man ska våga köra och kanske inte vara så himla nervös egentligen :) Saker och ting lär ju vara nytt någongång annars lär man sig ju aldrig! Hur länge har du haft ditt kort nu? :)

Tog det förra sommaren, så 10 månader sen är det nog, så mitt körkort är fortfarande färskt hehe
 

PiHa

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2012
Ort
Salbohed
Hoj
Hoj nr 4: Honda CBR 600f 1994
Hei hå, denna gam-kärringen tog lappen i höstas å har stor-myst på en Kawasaki ZZR600. Tog lappen intensivt i Norge (5 veckor) och är fortfarande nybörjare och lite osäker, men har gett mig F på att det ska gå fint. Lappen är inga problem att ta men finn en mc som du känner dig trygg med när du är ute i trafiken så blir även din körning bättre och säkrare.
Har kört väldigt lite på 22 år (mer bil) men tycker att det är skitkul att köra både mc och motorcross (vilket för övrigt är helt olika körstilar men som också skiljer sig från banor)
Money å jag hadde en liten chatt om hur det är å köra i Norge kontra å köra på bana i Sverige... Mitt svar blev: Vägarna i Norge är som banorna i Sverige så det ska nog gå bra med kurvtagning, bromsning etc.

;)

Lycka till med körkortet!!!
/Pia
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top