Triboron i en RG500 ??

ufferos

Medlem
Gick med
17 Jul 2005
Ort
I garaget
Hoj
RG500
Har läst en del om Triboron som ska ersätta 2t oljan. Låter nästan för bra för att vara sant??
Är det någon som testat detta på en vanlig 2t hoj?
Snöskoter åkare verkar kört en del på Tri.
Tycker det funkar bra med Castro Racing 2t olja och lukten får man på köpet, så det måste vara bra mycket bättre för att folk ska byta tycker jag.
Åsikter??

//Uffe
 

sportbike

Guest
Ligga bakom en tvitaktare som kör på Castrol TTS är ren och skär njutning.
Pratade med Larzon här på forat häromdan, han verkar frälst på Triboron.
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Jag skulle köra på någon av de stora märkena. De vet vad de sysslar med.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
När Jocke Stensmo vann 250GP-SM (2009 och 2010) körde han med Triboron men inte utan 2-taktsolja. Vi blandade 1 liter Motul 800 i 25 liter Aspen Racing och tillsatte sedan Triboron utöver det.

Om det var bra eller inte är som alltid svårt att veta. Det var en personlig sponsor till Jocke, resten av teamet använde inte Triboron.
 

moddlaren

Guest
TJO

har provat triboron rent utan olja i min 2t dragster och det som konstaterades var att helt plötsligt slet vi ut vevstaks lagret samt vevbrickorna på ca 1 tim körning det var kronslut helt enkelt, vi körde ändå med 2% triboron men det sket sig totalt o jag kan inte rekomendera detta undermedel.

noppe castrol tts eller chell racing M eller X, även redline har my bra olja men dyr.

mvh
 

Barroz

Tvåtaktare
Gick med
16 Nov 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RS250 -96 | TZ250 Replica -91
Jag har försökt läsa på, men alla skriver ju verkligen
"ersätter tvåtakts oljan"

Så det man gör är om man som jag har en RD350, häller jag 1L av denna i oljebehållaren istället för min helsyntets 2T olja?
sedan tankar med vanlig 95 oktan?

För förstord att det är först koncentraten som du skall blanda i tanken, och då är de inte efter fabrikatets rekommendationer?`eller?

Vill gärna ha mer info om hur man ersätter sin 2T olja känner jag, möjligt jag läser mellan raderna :fyllisar
 

moddlaren

Guest
Jag har försökt läsa på, men alla skriver ju verkligen
"ersätter tvåtakts oljan"

Så det man gör är om man som jag har en RD350, häller jag 1L av denna i oljebehållaren istället för min helsyntets 2T olja?
sedan tankar med vanlig 95 oktan?

För förstord att det är först koncentraten som du skall blanda i tanken, och då är de inte efter fabrikatets rekommendationer?`eller?

Vill gärna ha mer info om hur man ersätter sin 2T olja känner jag, möjligt jag läser mellan raderna :fyllisar


Det finns 2 olika sorters triboron, en sort som finns i 0.5 liters flaska som skall blandas premix med halva mängden mot vad motor tillverkarna säger. det var denna sorten som vi blandade dubbelt så mycket av i bränslet som premix,, vevpartiet så ut som om det hade gått 5000 mil efter ca en tim körning.

sedan finns en annan triboron som är för autoinjektion o levereras i 1 liters flaska, i denna typen är det någon sorts olja iblandad från fabrik.

vi tog upp en diskution med leverantören om renovering av veven då denna vara ny innan detta test o att den var kronslut på så kort tid, kör vi med 2T olja så håller vevarna ett par år mellan bytena. svaret blev ni har gjort fel!! fel vadå??? bara fel!! slutcitat....

så om man har en V4 eller flercylindrig 2T maskin o vet vad det kan kosta att renovera veven skulle inte jag ens tänka på detta att köra på triboron, vet även snöskoter åkare som har fått vevarna helt nedgångna med detta undermedel..

mvh
 
Last edited:

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Kollade just deras hemsida och de verkar ju tydligen fått massor med folk som faktiskt säljer produkten....... Jaja att man kan få några fler hk men hur ser slitaget ut? Finns det något som helst oberoende labb som gjort mätningar/analys på produkterna?

Att någon säger att "min racehoj gick minsann mycket bättre på triboron" håller inte...
 

ufferos

Medlem
Gick med
17 Jul 2005
Ort
I garaget
Hoj
RG500
Precis som jag misstänkte då.........
Jag kör med det som jag vet funkar!!!!
För racing kanske detta "undermedel" funkar, men för vanliga dödliga så funkar 2t olja bäst.

//Uffe
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
På diverse snöskoter kretsar och forum har detta Triboron disskuterats flertalet ggr i säkert 5-6år.

Jag vet inte om produkten funkar eller inte. Men att det gått 5år och knappt någon kör på det så väljer jag att tolka det som jag själv vill.
Att sen de som förespråkar detta medel och kört tusentals mil på det utan problem alltid lyckas med bedriften att vara återförsäljare åt samma produkt är ju ett mysterium i sig...
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
TJO

har provat triboron rent utan olja i min 2t dragster och det som konstaterades var att helt plötsligt slet vi ut vevstaks lagret samt vevbrickorna på ca 1 tim körning det var kronslut helt enkelt, vi körde ändå med 2% triboron men det sket sig totalt o jag kan inte rekomendera detta undermedel.

noppe castrol tts eller chell racing M eller X, även redline har my bra olja men dyr.

mvh

Låter ju inte lovande alls det.

Hade aldrig hört talas om Triboron tidigare, men fick upp den här på Youtube igår:
https://www.youtube.com/watch?v=of-ERfDb430

Blir tydligen varken blårök i avgaserna, eller "gägga" i vattnet om man kör utombordare på Triboron. Men om vevlager slits fort vågar man ju inte använda det.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top