Gotland Ring - Vad fan har hänt? Riktigt dåligt arr.

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Efter första dagen på ringen under lelleveckan så vete fan om det blir några fler. Grymt dåligt arrangerat, ingen som hade ordentlig koll och framförallt så fanns det ingen sjukvårdspersonal på plats.
Tidigare år har jag inte varit jätteimponerad men det har ändå funkat. Det har varit ok men i te mer. Men så dåligt som det var idag får det fan inte vara. Ingen genomgång av flaggor vilket också ledde till att jag vid två tillfällen blev omkörd under rödflagg. Ingen besiktning av hojen. En kille bemödade sig med att kolla min hoj lite snabbt när jag frågade om det skulle besiktigas.
Flaggvakterna lämnade sin position, ibland under flertalet minuter. Vad skulle hända om det blir ytterligare påföljder om någon kört av pga att det inte kommit ut en flagga?

För några år sedan så hamnade jag på Visby lasarett efter att jag körde omkull på ringen. Den gången fanns det inte heller någon sjukvårdspersonal. Då tog det 45 minuter innan ambulansen anlände. Som tur var det "bara" en rejäl hjärnskakning den gången men vad händer om det är något värre? Om någon skulle få bestående men eller t.o.m dö p.g.a att det tog för lång tid innan kompetent personal anländer.

Jag är ingen "banräv" men har kört en hel del på bana både med bil och mc. På olika arrangörers tillställningar och dagens körning på Gotland ring var utan tvekan den sämsta körningen jag varit på.

Främsta anledningen till att jag åker till Lelleträffen är för att köra bana. Ska det vara som det var idag så kan jag lika gärna lägga pengarna på någon annan bankörning där jag vet att de har koll, finns ambulans och flaggposteringar som gör det de ska.
 

#1725

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Ekerö
Hoj
HD XR1200, -09
Trist och onödigt

Vem står för arrangemanget på bankörningen? GR eller någon annan?
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Trist och onödigt

Vem står för arrangemanget på bankörningen? GR eller någon annan?

Jag är inte helt säker men tror att det är GR. Jag vet att lelleträffen inte har med bankörningen att göra. De få funktionärer som fanns på plats var inga jag kände igen sen tidigare år. Det var någon lång kille som bröt på finska som tog hand om pengar och anmälan iaf. Inte sett honom tidigare heller.
 

henke hå

ogilla facebook
Gick med
23 Dec 2006
Ort
norr om lund
Hoj
ktm rc8r-12.ktm rc8 track-11.honda crf450-08
den banan hade jag aldrig kört utan att ambulans e på plats.det e inte lecakulor i sandfållan utan riktiga kullersten
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Hur många klota då och hur gick det?
En lättare avåkning utan personskada. Väldigt lite med tanke på att det var ovanligt mycket folk på banan.
För övrigt kan jag bara hålla med om det mesta som sagts. Riktigt kasst faktiskt.
Dock är jag inte så benägen att skälla på Fredrik som i princip fick försöka rodda
det mesta ensam. Han gjorde så gott han kunde under rådande omständigheter.
Man kan bara hoppas att kritiken når fram till ansvariga och att vissa självklarheter
rättas till. Annars är det färdigåkt för min del iaf. Trist, för det har varit riktigt trevligt hittils.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
När ni anmälde er, stod det då att det skulle vara bemannade flaggposteringar hela tiden och ambulans vid banan?
För mig veterligen brukar det aldrig vara det på GR om det inte är en extren arrangör.
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
När ni anmälde er, stod det då att det skulle vara bemannade flaggposteringar hela tiden och ambulans vid banan?
För mig veterligen brukar det aldrig vara det på GR om det inte är en extren arrangör.

Stod ingenting. Jag fick skriva på ett vanligt A4. Några hade skrivit på samma papper redan men det stod inga villkor ö.h. Inte på det pappret.

Dessutom är det väl en självklarhet med flaggpostering? Det fanns en enda och inte ens den var bemannad hela tiden. Den som skulle stått
där åkte runt på en sparkcykel
och snackade skit med andra som körde.
 
Last edited:

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Mitt i stan
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
Till Olov, eftersom du kom till banan vid lunch hade du missat förarmötet vi hade på morgonen där vi gick igenom de regler och flaggor som gäller på banan. Försök att komma i tid nästa gång så undviker du att missa viktig information.

Vad det gäller resten så av dem vi fråga i depån igår hur de tyckte dagen hade varit så fick vi inga klagomål. Folk verkar ha varit nöjda med dagen och så pass mycket bankörning de fick för pengarna. Folk orkade tom inte åka klart sista timman.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Så det fanns ett mycket godtagbart skäl till avsteget från ambulans och flaggposteringar som inte var bemannade?

Skulle vara kul att få veta mer om vilken information som gavs på förarmöte som gör att man inte behövde ambulans hela dagen.. Blev det förbjudet att klota efter lunch eller? :näsblod:D:crash

Kan man få namnet på arrangören för tillfället?
 

goshow

snöar
Gick med
14 Oct 2004
Ort
jag är från vettet
Hoj
Lill-Jingis
Till Olov, eftersom du kom till banan vid lunch hade du missat förarmötet vi hade på morgonen där vi gick igenom de regler och flaggor som gäller på banan. Försök att komma i tid nästa gång så undviker du att missa viktig information.

Vad det gäller resten så av dem vi fråga i depån igår hur de tyckte dagen hade varit så fick vi inga klagomål. Folk verkar ha varit nöjda med dagen och så pass mycket bankörning de fick för pengarna. Folk orkade tom inte åka klart sista timman.


tillåts sådan drop-in så lär ju arrangör hålla enskilda förarmöten..
 

Robban

Nu med daytona...
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Daytona 2006 bankittad!
Jag körde Gotland ring med Actionpics 7-10 och det finns mycket som brister runt banan. Inget ont om Actionpics som jag tycker sköter allt mkt bra.

Men vad är tänken med Gotland ring? Om jag betalar 600:- för el i 3 dagar och ändå har kalla däck när jag ska ut, vad är vitsen med det?
Restaurangen är ju också dålig, 2st toaletter på hela området..

Lär ju dröja innan det körs något typ av tävling där..:va
 

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Mitt i stan
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
Avsteget från ambulans är enkel, det finns inte ekonomiskt underlag för att ha en på plats helt enkelt.

Antingen så väljer vi att arrangera bankörningar utan ambulans, det andra alternativet är att vi håller banan stängd för alla.
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Till Olov, eftersom du kom till banan vid lunch hade du missat förarmötet vi hade på morgonen där vi gick igenom de regler och flaggor som gäller på banan. Försök att komma i tid nästa gång så undviker du att missa viktig information.

Vad det gäller resten så av dem vi fråga i depån igår hur de tyckte dagen hade varit så fick vi inga klagomål. Folk verkar ha varit nöjda med dagen och så pass mycket bankörning de fick för pengarna. Folk orkade tom inte åka klart sista timman.

Visst, jag dök upp senare på dagen och man fick mycket körtid men det kompenserar inte den bristfälliga säkerheten.
Vad gäller flaggor så måste jag isf fråga om ni ändrat innebörden av flaggorna..? Jag har kört på GR senaste fem åren under lelleträffen och flaggorna har alltid betydd samma sak. Jag har även racinglicens för bil och kan med gott samvete säga att jag har koll på vad flaggorna betyder.

Fick även höra att förra året så var det bara 16 personer som hade betalat trots att det var fullt på banan och det fanns tydligen 17 instruktörer på plats. Varför ordnar man då inte fler flaggposteringar? När någon kört av så reser de oftast på sig och åker vidare. Hade man haft fler posteringar så hade man kunnat hänga ut en gul flagga istället för som nu - röd och flagga av hela passet. På så sätt hade man kunnat effektivisera bantiden.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top