Crosshjälm till supermotard, why?

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Hej!

Vill i framtiden ha en supermotard i garaget också, är jag då dum om jag ska köra supermotard med mina kläder som jag använder på min sporthoj? Dvs en Shoei XR1000 och skinnställ? Eller måste man fixa en helt ny set up?

Det är ju väldigt få som kör supermoto med "landsvägs" skyddskläder om man säger så. Är jag efterbliven om jag gör det? Haha.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
skinnstället är givet, hjälmen gör du väl som du vill.
 

Fanzy

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Ort
Lycksele
Hoj
Söker..
Nog har man sett dom som kör i skinnpaj. Kör själv i bara crosskläder eller liknade men skydd under.
Men har sneglat på skinnstället som hänger i förrådet.
 

Nidhogg

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Ort
Peking
Hoj
KTM 525 EXC -06
Välj själv vad du vill köra i, men skinnställ är ju att rekommendera på asfalt.
Jag själv kör med MvD's ställ, och crosshjälm (ibland visirhjälm om det är kallt eller man ska åka en längre sträcka landsväg).
Har väl mest med stil att göra, tycker motard är mer cross än gathoj-stil så jag tycker det passar bäst (och så tar jag samma set till endurokittet), men polarn kör i touringkläder och det är inte någon som reagerar, så satsa på det du har, förutsatt att det är det du tycker känns säkrast.

//via Tapatalk
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Samma ställ Funkar ju. Men Snälla skaffa Image[2].jpg :fakta Du måste ju Tänka på Looken :D Nä börjar ju Klia som fa"n när man ser en cool motard och så har Muppen:gnissla Intergralhjälm. Hejpåre.
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Självklart är det för utseendet! Crosshjälm och supermotard är tuff attityd. Ah, skämt å sido, men det ser faktiskt bättre ut då man är van att det ska vara crosshjälm på den typen av hoj. Sedan är det nog många som kör både cross, enduro och supermotard med sina hojar vilket gör att de kanske bara har en hjälm.
Fast har man en supermotard av större kubik är det mer bekvämt med en integralhjälm när hastigheten ökar. Medan en integral blir för instängd, immande svettbomb när man kör aktivt inom cross, enduro eller supermoto och då menar jag inte gatpuffande utan mer banracing.

Såå för gatåka funkar både crosshjälm och integral. Kanske bekvämare med integral (fast inte lika tufft) medan aktiv banåkning med motard så är crosshjälm bättre alternativ.
 
Last edited:

Adde1986

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2010
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 SMC -08
Jag provar mig på att ha skinnställ, helsvart, crosstövlar och en "vanlig" hjälm, Svart alpinestars ställ med liiite vitt och en helsvart hjälm. Jag vet att mina skydd är säkra och visst, hade väl vart "fräckare" att ha en cross hjälm, men jag har inte kommit till stuntandet ännu utan ligger o småfiser med min hojj. Sen hur jag ser ut, spelar inte mig nån roll, jag vet att det är en clean look på mig, men jag vet även att jag har bra skydd om olyckan är framme. :banana
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Ska du köra hoj, eller posera i ful Pimpstar-tröja och flasha din tribal tatuering vid donken?

Klart din XR och skinnställ duger.
 

Folköl

Åt 25 ostron och drack en hel pomac
Gick med
2 Jun 2005
Ort
Munchen
Hoj
Husa 650-05
Om det är en snabbare bana skulle jag välja integralhjälmen. Under ett race i USA sa akte en kille omkull i en högfartskurva (dock go-kart bana) och när vi tog av honom hjälmen sa hade han ett stort fult blödande brännsar i pannan. Min teori var att skärmen hade slagit i backen och hävarmen som skärmen utgör hade accerlererat hjälmen ''runt'' huvudet (bara ngn milimeter) sa att brännsaret hade uppstatt. Han akte förutom i crosskläder sa saren pa armar o kropp var inte heller att leka med.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
finns ju crosshjälmar med visir oxå.

+1 på det.

Googlesökning på crosshjälm med visir

1wwcli.png


crosshj%C3%A4lm-med-visir-godk%C3%A4nd-snyggt-m%C3%B6nster-kanonpris!.jpg
 
Last edited:

mike andersson

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Västerås
Hoj
YZ 450 -08 Motard
Ska du åka motard eller bara traska runt mcDonalds? En intergralhjälm är inte så bra på grussträckorna. Drygt att byta visir för 1000:- så fort man legat i lite grussprut efter någon. Ska det bara åkas lite på gata så spelar det väl inte så stor roll? Då är det väl en utseende fråga.
 

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Ska du åka motard eller bara traska runt mcDonalds? En intergralhjälm är inte så bra på grussträckorna. Drygt att byta visir för 1000:- så fort man legat i lite grussprut efter någon. Ska det bara åkas lite på gata så spelar det väl inte så stor roll? Då är det väl en utseende fråga.

Men brillor är billiga?! :hihi
Motarder körs väl ändå med gatdäck, då sprutar det inte så mycket grus! :banana
 

huSSe

husse
Gick med
1 May 2007
Ort
timrå/ljustorp
Hoj
Kå Te eM 690r
min airoh aviator fungerar mycket bättre än jag trodde, trots långskärm.
nu har jag ju bara kört 130 km/h med hojen.
 

street_sm

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2012
Ort
Kalmar
Hoj
CB400N -82
003ch.jpg

Jag rullar med en Icon Variant och tycker den är riktigt fet. Sitter skönt på skallen och är inte allt för jävligt i farter upp till 130..
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Vad är meningen med crosskrukorna med visir?

Typ det sämsta ifrån 2 världar?

Försöker inte vara otrevlig, kanske har jag missat någon bra egenskap på dom hjämarna?
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Vad är meningen med crosskrukorna med visir?

Typ det sämsta ifrån 2 världar?

Försöker inte vara otrevlig, kanske har jag missat någon bra egenskap på dom hjämarna?
Du är inte ensam.. Säkert skönt att slippa draget eller regnet med visiret, men de ser inte direkt bra ut :död
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Jag tycker det är snyggt, men visiret bör vara mörkt eller av spegelglas. Tycker även det är ok med integralhjälm.

Sämst ifrån två världar vet jag inte, ser bara fördelar med visiret. I annat fall kan du ju plocka bort visiret på din integralhjäl Fagher :)
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top