Uppkörning i Gillinge?

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Kuggade när jag skulle ta bilkörkort för många år sedan - inspektören tyckte jag körde för sakta förbi ett vägarbete där det var 50-skyltat och halva vägbanan avstängd.

Ibland vill de bara göra livet surt för en.

Bättre lycka nästa gång!


Btw, är du privatist? Isf kan det vara värt att köra några lektioner och köra upp via körskolan.

Ja det är skitsurt, fattar inte. Hört om folk som klarat som gör betydligt större tabbar. Här följde jag bara teorin. :/


Jag är privatist men har tagit en körlektion och då sa han bara. Blinka när du kör ut från vägkanten. Har gjort det sedan dess, inget mer sades.
 

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Ja det känns inte alls så bra. Jag har verkligen kört som in i helvete, och lärt mig banorna och övat trafik i ofantligt många timmar. Men det känns som att jag ska köra precis som han själv vill att jag ska göra. Problemet är att nästa körledare kanske säger tvärtemot.

Se t.ex nedan där han blev kuggad för att han hade för lite avstånd. Jag läste ju detta och höll givetvis 3 sekundersregeln. Faaaan vad surt!


Hej

Körde upp idag på Gillinge, klarade lågfarts delen galant men bommade körningen.
Hans motivering var placeringar, håll mer till höger när du svänger. sen sa han samspel med övriga trafikanter!! mötte endast en lastbil på 70 vägen mot e18 på raksträcka och jag höll mitten på mitt körfält och det var fel sa han du skall lägga dig till höger i körfältet. För övrigt så körde jag upp på motorvägen och körde om en lastbil, vek ut i vänsterfilen med koll på död vinkel ca 25 m innan lastbilen och in när jag kört om lastbilen ca 15 m efter det var inte bra! du ska ha mer avstånd sa han.. ficka köra av arringe norra två helt tomma rondeller och tillbaka till gillinge. så samspel med övriga trafikanter vetifan fanns inga! vägen från samlingsplatsen är piss, VV killen sa innan att det är 70, så jag körde ca 65 och där tyckte han att jag inte hade upp sikt! liten luring så kör inte 70 där för vägen är utan mitt linje. känner mig faktiskt lite tom för jag tyckte själv att det gick bra,, men men VV killarna är nog tuffar mot oss privatister,, så ha uppsikt kolla med stora rörelser så han ser att ni tittar,,
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Ja det är skitsurt, fattar inte. Hört om folk som klarat som gör betydligt större tabbar. Här följde jag bara teorin. :/


Jag är privatist men har tagit en körlektion och då sa han bara. Blinka när du kör ut från vägkanten. Har gjort det sedan dess, inget mer sades.

Boka en tid via körskolan. De skulle aldrig erkänna det, men egen erfarenhet säger att lärarna gärna småpratar med inspektörerna innan man ger sig ut. Ett gott ord från körskolan räcker nog långt.
 

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Boka en tid via körskolan. De skulle aldrig erkänna det, men egen erfarenhet säger att lärarna gärna småpratar med inspektörerna innan man ger sig ut. Ett gott ord från körskolan räcker nog långt.

Yes, tyvärr har de inte så många tider; men ska verkligen försöka få till det med körskola!
Håller tummarna på att någon körskola har tid för uppkörning! :D

Tack för tipset!
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Yes, tyvärr har de inte så många tider; men ska verkligen försöka få till det med körskola!
Håller tummarna på att någon körskola har tid för uppkörning! :D

Tack för tipset!

Instämmer med övriga, boka körskola och säg att du vill köra överallt kring Gillinge där förarprov kan tänkas ske.
Boka dubbellektion så du får ordentligt med tid, tror det kan ge väldigt mycket att få en körlärares uppfattning hur du kör. Finns väl nån/några i Täby, dom känner till området.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Kuggade idag på trafiken på följande:

- Anpassa hastigheten efter de omständigheter som råder

Det var e18 vid Gillinge. Där 2 filer blev 1, så brände 2 bilar förbi i hög fart och lade sig framför mig. Jag, saktade således ner för att följa tre sekunders regeln. Där tyckte han att jag ej följde trafikrytmen och borde hållt närmre och hållt 100km/h. Då hade jag däremot varit för nära enligt teorin.

Så jävla svårt, de är så olika i sina bedömningar. Ena är mer rally, andra är mer defensiv o.s.v.
Så sjukt deppigt just nu, men får väll hoppa på det igen.

Du har väl intercom med uppkörningsnissen?
Kan det inte vara bra att simultant förklara vad/varför du gör som du gör. Du gjorde ju liksom inte direkt ett fel om det är som du förklarar ovan utan att veta nyanserna av det hela. Han hade ju lika gärna kunnat kugga dig för att du följt trafikrytmen men då just legat för nära ist om du hade valt det.

Ska jag anpassa mig efter tresekundersregeln? Ja/nej?
Ska jag anpassa mig efter trafikrytmen? Ja/nej?

Vilken trumfar vilken av ovan?

Edit. Det var väl just att anpassa hastigheten som du gjorde...
 

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Du har väl intercom med uppkörningsnissen?
Kan det inte vara bra att simultant förklara vad/varför du gör som du gör. Du gjorde ju liksom inte direkt ett fel om det är som du förklarar ovan utan att veta nyanserna av det hela. Han hade ju lika gärna kunnat kugga dig för att du följt trafikrytmen men då just legat för nära ist om du hade valt det.

Ska jag anpassa mig efter tresekundersregeln? Ja/nej?
Ska jag anpassa mig efter trafikrytmen? Ja/nej?

Vilken trumfar vilken av ovan?

Edit. Det var väl just att anpassa hastigheten som du gjorde...

Det var just det som var grejen. Det var bara envägskommunikation. Så jag skakade på huvudet av frustration till och med att jag inte kunde kommunicera just ovan till honom. Så att han visste hur jag tänkte iaf.

Jag nämnde det till honom på plats iaf, men då hade han redan underkänt mig.

Instämmer med dig, jag anpassade hastigheten.
 

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Update, tog körkortet i tisdags! :D
Tänkte skriva tidigare men varit ute och kört hela tiden sen dess. haha.
 

Pageup

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2019
Ort
Luleå
Hoj
Triumph street triple 675 r 2012
Update, tog körkortet i tisdags! :D
Tänkte skriva tidigare men varit ute och kört hela tiden sen dess. haha.
Stort grattis till körkortet klarade min uppkörning 27 Maj så förstår din lycka

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
 

b0ck3n

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2019
Ort
Upplands Väsby
Hoj
2013 BMW S1000RR
Har uppkörning bokad på Gillinge, och den här tråden har varit till stor hjälp. Varit och tittat på vägarna runtomkring, sett Stavavägen och det som nu är en gågata som fungerar som påfart mot Åkersberga, 70-vägen precis utanför banan och banan själv. På min första uppkörning, i Västerås, var jag helt brutalt nervös, på gränsen till förlamande. Det var lite över en månad sen, har tränat mycket sen dess och tror att så länge jag håller mig lugn och fin, och är positiv, så kommer det gå bra. Återkommer efter uppkörning med information som kan vara till hjälp för framtida försök.
 

b0ck3n

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2019
Ort
Upplands Väsby
Hoj
2013 BMW S1000RR
Gick ju strålande det där! Jävligt proffsiga och trevliga inspektörer på Gillinge. Tuffa krav på krypkörningen dock - läste någonstans att man kan komma undan med upp till 7kmh på lågfartsbanan men det gör man inte på Gillinge, där är det 3kmh som gäller. Vidrigt långsamt.
 

bajkajk

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2018
Ort
Stockholm
Hoj
19 MT-09
Gick ju strålande det där! Jävligt proffsiga och trevliga inspektörer på Gillinge. Tuffa krav på krypkörningen dock - läste någonstans att man kan komma undan med upp till 7kmh på lågfartsbanan men det gör man inte på Gillinge, där är det 3kmh som gäller. Vidrigt långsamt.

Grattis, kul att det gick bra!

Vet inte vem du hade som förarprövare ute på Gillinge men när jag tog lappen där i Maj så tycker jag att han jag fick var väldigt schysst ändå trots att min lågfart var långt ifrån perfekt.

Sumpade lågfarten totalt första försöket, fick gå vidare till högfart och bromsprov vilket gick utan problem sen ta lågfarten igen. Han tyckte det gick lite väl fort men inga fötter var nere så jag fick köra vidare i trafik där han redan innan sa att han skulle testa mig på lågfartsmoment. Fick vända på 2 små grusvägar, trots att jag på ena vändningen blev tvungen att sätta ner foten tyckte han att jag hade väldigt bra uppsikt runt omkring så då blev det godkänt ändå.

Tror inte att man ska stirra sig blind på en specifik hastighet utan mer komma till en punkt att man känner att man har kontroll, men det är ju klart att det ska gå långsamt.
 

Lincoln-W

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2019
Ort
Stockholm
Hoj
04, Kawasaki Z750
Tycker att lågfarten verkar ta alldeles för stor plats i uppkörningen efter allt man läser på detta forum. Har själv uppkörning i Eskilstuna nästa torsdag och fruktar inför lågfarten och enbart lågfarten. Allt annat sitter som en smäck men fan vad nervös man börjar bli :(
 

b0ck3n

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2019
Ort
Upplands Väsby
Hoj
2013 BMW S1000RR
Grattis, kul att det gick bra!

Vet inte vem du hade som förarprövare ute på Gillinge men när jag tog lappen där i Maj så tycker jag att han jag fick var väldigt schysst ändå trots att min lågfart var långt ifrån perfekt.

Sumpade lågfarten totalt första försöket, fick gå vidare till högfart och bromsprov vilket gick utan problem sen ta lågfarten igen. Han tyckte det gick lite väl fort men inga fötter var nere så jag fick köra vidare i trafik där han redan innan sa att han skulle testa mig på lågfartsmoment. Fick vända på 2 små grusvägar, trots att jag på ena vändningen blev tvungen att sätta ner foten tyckte han att jag hade väldigt bra uppsikt runt omkring så då blev det godkänt ändå.

Tror inte att man ska stirra sig blind på en specifik hastighet utan mer komma till en punkt att man känner att man har kontroll, men det är ju klart att det ska gå långsamt.

Tackar! Det låter som samma kille - vid första stoppet i lågfartsbanan kom han fram till mig och sa att om jag ville greja den på första försöket så måste jag köra mycket långsammare. Så det gjorde jag, vinglade fram som en bebis och satte ner fötter i ren panik, tänkte att nu är det här kört. Gick vidare till högfartsbanan där han sa att "den körningen ska du vara stolt över", då växte man lite vilket säkert var hans baktanke. Bromsningarna gick enkelt. Andra gången i lågfartsbanan gick som på räls tyckte jag, tills han efteråt sa att första försöket var bättre och att jag kompenserade för mycket med hastighet. Så han förvarnade även mig om att det skulle testas i trafiken.

Väl i trafiken så klarade jag hans vändningar på ett bra sätt, men när han ville att jag skulle göra en vänstersväng och jag tyckte den var lite farlig och stannade på höger sida i en bussficka istället, så fick jag motorstopp när jag skulle ut igen. Jag hanterade det lugnt och fint och han nämnde inte det alls när han godkände mig. Jag tror de letar efter farliga tendenser - så länge man kan köra trafiksäkert så är små detaljer oviktiga.
 

b0ck3n

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2019
Ort
Upplands Väsby
Hoj
2013 BMW S1000RR
Tycker att lågfarten verkar ta alldeles för stor plats i uppkörningen efter allt man läser på detta forum. Har själv uppkörning i Eskilstuna nästa torsdag och fruktar inför lågfarten och enbart lågfarten. Allt annat sitter som en smäck men fan vad nervös man börjar bli :(

Hur gick det för dig?
 

Lincoln-W

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2019
Ort
Stockholm
Hoj
04, Kawasaki Z750
Jadu, lågfarten gick galant och likaså högfarten. Jag kuggade på bromsningen... Enligt honom var det inte tillräckligt kort inbromsning och inte fick jag heller göra om den. Surt som fan och det tog verkligen hårt. Efter allt man läst så förstår jag fortfarande inte men har en ny tid bokad i Tullinge nu :yoparty
 

bajkajk

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2018
Ort
Stockholm
Hoj
19 MT-09
Jadu, lågfarten gick galant och likaså högfarten. Jag kuggade på bromsningen... Enligt honom var det inte tillräckligt kort inbromsning och inte fick jag heller göra om den. Surt som fan och det tog verkligen hårt. Efter allt man läst så förstår jag fortfarande inte men har en ny tid bokad i Tullinge nu :yoparty

Tråkigt att det inte gick vägen! Jag kuggade också på bromsningen innan jag hade tagit några lektioner hos skola, tänkte att det är väl bara att klämma på bromsen så stannar man men det är ju inte riktigt så.

Har du inte tagit några lektioner kan jag rekommendera det mest för att få in känslan / tekniken och få veta från läraren när man stannar på rätt eller fel sätt. Är det så att du redan går på skola så är det bara att nöta på, nästa gång går det vägen!
 

Lincoln-W

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2019
Ort
Stockholm
Hoj
04, Kawasaki Z750
Tråkigt att det inte gick vägen! Jag kuggade också på bromsningen innan jag hade tagit några lektioner hos skola, tänkte att det är väl bara att klämma på bromsen så stannar man men det är ju inte riktigt så.

Har du inte tagit några lektioner kan jag rekommendera det mest för att få in känslan / tekniken och få veta från läraren när man stannar på rätt eller fel sätt. Är det så att du redan går på skola så är det bara att nöta på, nästa gång går det vägen!

Tog kortet i torsdags! Rev en kona på högfarten men han sa att jag hade bra kontroll så fick göra den en gång till sen ut i trafiken. Var mer nervös denna gång än vid första uppkörningen men det gick vägen. Fan vilken mäktig känsla att dra ut med hojen på egen hand. Synd att säsongen är över snart och man kommer ju längta till våren :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top