Uppkörning i Gillinge?

Chrizbry

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2014
Ort
Bromma
Hoj
Yamaha wr125x-11
Har läst en annan person som gjort uppkörningen.
Han skrev att han höll på att bli kuggad då han körde för fort på 70-vägen från gillingebanan.
Även om det är en 70 väg så tycker inspektörerna att 70 är för snabbt. ( anpassa hastighet efter sikt o väglag.):tummenupp
 

ChillMan

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2014
Ort
Stockholm
Hoj
ingen än
Hej, ny på forumet.

En tanke om Gillinge.

På trafikskolan när man övar undanmanöver kör man rakt fram i 50km/h fram till konerna, och kör sedan igenom manövern.

På Gillinge har de en liten stig man ska köra på för att få upp fart, sedan måste man göra en parering åt höger för att komma i spåret mellan konerna. Det fick mig att komma ur rytm vilket jag tror gjorde att jag hamnade i fel spår. Välte konen.

(Det var också rejält regn, då är man lite försiktigare.)

Min fråga är vad som är idealiskt spår genom konerna?

Tackar!
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Vad fick du 9/3 ifrån? 9x3=27. Det räknesättet får man lära sig på risk1/2 både för bil och mc, och det är så man förväntas räkna på teoriprovet. Att det sedan inte är matematiskt korrekt skiter väl Transportstyrelsen i. Precis som med reaktionstiden - hur många slag/sparkar hade kunnat blockeras under tex en ufc eller thaiboxningsmatch om det stämt att vi alla har en reaktionstid på en sekund? Likförbannat så ger "en sekunds reaktionstid" rätt på teoriprovet.

3-Sekundersregeln, det är lätträknat till 3 för att kontrollera avståndet oavsett hastighet, alltså behöver det inte vara matematiskt korrekt precis som du säger.

Reaktionstiden blir ju från det ögonblick du ser faran tills dess att bromsarna börjar bromsa in fordonet, i bil: upptäcker faran flyttar foten från gaspedal till bromspedal, trycker ner bromspedalen och sen börjar bilen bromsa in när bromsbeläggen tar mot skivan. En van förare kan korta den reaktionshanteringen men inte är 1 sekund någon "större" överdrift.
 

Dalener6

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2015
Ort
Solna
Hoj
2007, Kawasaki, er6n
Har uppkörning på fredag om en vecka! Vad har ni för erfarenheter från i år? Vad har jag att vänta mig? Tips och trix?
 

Clin

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2016
Ort
Sthlm
Hoj
Ingen än
Tjoho, den här veckan blir det uppkörning till slut. Är det någon här som har kört upp i Gillinge på sista tiden och har någon matnyttig information att dela med sig?
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Ganska bra om man övningskör runt gillinge innan speciellt på dom mindre vägarna runtomkring där dom gärna tar en. Mycket backkrön, skymda kurvor, hästgårdar osv.
 

Xamxu87

Ny medlem
Gick med
24 May 2016
Ort
upplands väsby
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Jag gjorde uppkörningen igår, men lyckades av någon anledning låsa framhjulet utan ABS på hojen. Då ansåg han att det var en säkerhetsfråga och jag fick inte fortsätta. Dom andra 2 som körde upp hade ABS och den gick in för dom båda, och båda påpeka att det var halt på banan. Är det någon annan som upplevt det så? Min gissning är att det blåser ner damm från schaktbilarna som åker till och från stenkrossen som ligger ovanför.
Men som sagt, är det någon annan som upplevt att det är halt på banan? Och har någon kört upp i uppsala och vet hur trafikkörningen ser ut där?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är ju oftast någon annans fel när man inte klarar uppkörningen.
 

Xamxu87

Ny medlem
Gick med
24 May 2016
Ort
upplands väsby
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Dagen innan så gjorde jag lite bromstester, och då var det dessutom lite blött på backen. Då kunde jag dra så hårt så jag gick upp på framhjulet utan att det låste sig. Därav mina spekulationer om dammet från stenkrossen/schaktbilarna, samt att 2 andra höll med om att det var halt på bromsningen.
 

Nickeh

Medlem
Gick med
20 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Nuvarande: Yamaha FZ8-N 2014, Tidigare: KTM 625 SMC -07, KTM 625 SC -02
Dagen innan så gjorde jag lite bromstester, och då var det dessutom lite blött på backen. Då kunde jag dra så hårt så jag gick upp på framhjulet utan att det låste sig. Därav mina spekulationer om dammet från stenkrossen/schaktbilarna, samt att 2 andra höll med om att det var halt på bromsningen.

Hej,

Att använda frambromsen så mycket du kan utan att framdäcket låser sig låter oroväckande. Funktionen på bromsen bör vara så pass effektiv att däcket nyper.

Jag får en känsla över att du inte fått till bromskontrollen korrekt varav din uppfattning blir att du nöp allt du kunde och bromsen låste sig inte. Mitt tips här är - öva, öva öva. Testa gränserna, gärna på en hoj som har ABS för att sedan testa på din som inte har ABS.

Vad det gäller eventuellt stenkross eller damm på bromsbanan, tänk på att det finns stenkross och damm på vägen med. Och där vill du inte låsa frambromsen ;)
 

bajkajk

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2018
Ort
Stockholm
Hoj
19 MT-09
Körde upp i Gillinge idag och tog kortet äntligen :banana Har någon som snart ska köra upp frågor ang vägar eller vad som så är det bara att fråga på!
 

Doggelito

Ny medlem
Gick med
23 May 2019
Ort
Täby
Hoj
2017 yamaha yzf r125
Hej,

Jag har uppkörning på gillinge om drygt 20 dagar, och undra vilka vägar du körde på + om du har tips gällande dem vägarna typ placering osv..

Grattis till kortet!!
 

bajkajk

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2018
Ort
Stockholm
Hoj
19 MT-09
Screenshot 2019-05-24 at 09.03.09.png

Där har du vägen jag fick köra. Min lågfart var dock lite skakig därav ville han testa mig på att vända i trafik lite extra så om din lågfart är felfri lär du inte få samma väg.

Det är en hel del lastbilar som kör runt där, vid möte med dom låg jag alltid lite extra till höger annars höll jag mig i mitten. Förutom på småvägarna där jag höll ut en del pga helt blinda kurvor. Värt att nämna är att den första småvägen in till höger är 70, jag låg dock ofta i 40-50 pga den värdelösa sikten.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
View attachment 449193

Där har du vägen jag fick köra. Min lågfart var dock lite skakig därav ville han testa mig på att vända i trafik lite extra så om din lågfart är felfri lär du inte få samma väg.

Det är en hel del lastbilar som kör runt där, vid möte med dom låg jag alltid lite extra till höger annars höll jag mig i mitten. Förutom på småvägarna där jag höll ut en del pga helt blinda kurvor. Värt att nämna är att den första småvägen in till höger är 70, jag låg dock ofta i 40-50 pga den värdelösa sikten.

En ganska vanlig sväng för förarprovet som bajkajk visar.
Ofta vänster sväng från gamla norrtäljevägen som på kartan som bajkajk fick göra och där är det viktigt att tänka på om det är vettigt att svänga vänster på 70-väg eller fortsätta och svänga höger och vända tillbaka beroende på trafiken. Inte ovanligt att efter vänstersväng sedan får svänga in på mindre grusväg parallellt med norrtäljevägen med många skymda kurvor, höga häckar, hus, hundar, barn etc.

Men jag vet också dom som fick enkelt åka bort mot täbycentrum, tillbaka sedan ut mot åkersberga. Där är det en luring efter avfart till vänster vid Poppelvägen där i alla fall förut flera har kuggat sig för den är en gång och cykel väg där det är en tilläggsskylt som säger "gäller även transporter från Stava" som också var OK att använda som påfart vidare mot åkersberga. Många har vänt och blev kuggade för det. Vet inte hur det sser ut idag.
poppelva?gen.png
 

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Grym tråd. Ska köra dit och försöka se hur vägarna ser ut, ska köra upp där. Skitnervös.
 

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Kuggade idag på trafiken på följande:

- Anpassa hastigheten efter de omständigheter som råder

Det var e18 vid Gillinge. Där 2 filer blev 1, så brände 2 bilar förbi i hög fart och lade sig framför mig. Jag, saktade således ner för att följa tre sekunders regeln. Där tyckte han att jag ej följde trafikrytmen och borde hållt närmre och hållt 100km/h. Då hade jag däremot varit för nära enligt teorin.

Så jävla svårt, de är så olika i sina bedömningar. Ena är mer rally, andra är mer defensiv o.s.v.
Så sjukt deppigt just nu, men får väll hoppa på det igen.
 

bajkajk

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2018
Ort
Stockholm
Hoj
19 MT-09
Tråkigt men ja på´t igen bara! Du klarade ju iallafall manöverbanorna!

Var det första försöket? För mig blev det 3e gången gillt innan det gick, sjukt segt men väl värt det i slutändan.
 

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Tråkigt men ja på´t igen bara! Du klarade ju iallafall manöverbanorna!

Var det första försöket? För mig blev det 3e gången gillt innan det gick, sjukt segt men väl värt det i slutändan.

Nej andra. :/
Men ska försöka boka på samma ställe och hoppas på att jag får samma kille så jag kör enligt det han tycker.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Kuggade när jag skulle ta bilkörkort för många år sedan - inspektören tyckte jag körde för sakta förbi ett vägarbete där det var 50-skyltat och halva vägbanan avstängd.

Ibland vill de bara göra livet surt för en.

Bättre lycka nästa gång!


Btw, är du privatist? Isf kan det vara värt att köra några lektioner och köra upp via körskolan.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top