Uppkörning i Gillinge?

fractal101

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2011
Ort
tullinge
Hoj
2x rs 125 02 1x SX 125 09
hej, har nu bokat uppkörning och tidigaste var tyvärr i gillinge, någon som kört upp där och vet ungefär vilka vägar som man kör på osv. som ev. skulle kunna göra en liten beskrivning så att man skulle kunna ta sig en tur runt där någon dag innan?
 

Ejb

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2012
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha FZ6
Hej

Jag fick först köra bort till roslagsvägen och vända på lämplig plats. Upp på e18 mot sthlm och av vid arninge norra. In på rydbovägen för lite mindre landsvägskörning och in bland småvägarna i rydbo. Sen vända och tillbaka till uppkörningsplatsen. En grej som gjorde mig lite orolig först var att vägen innan bron över till Gillinge var helt omarkera men det är en 70-väg.
 

ainvd

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
1980, Honda CB750K
Hej,

tänkte passa på att låna tråden lite... Ska göra riskettan och risktvåan nästa vecka, och tanken är att skriva teori / boka uppkörning kort därefter. Har en liten fundering kring klädsel vid privat uppkörning: vad finns det för krav på klädsel vid uppkörning? Måste man ha ett hel-ställ, räcker det med mc-jacka och hjälm och handskar, eller bara hjälm som är obligatoriskt?
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Hej,

tänkte passa på att låna tråden lite... Ska göra riskettan och risktvåan nästa vecka, och tanken är att skriva teori / boka uppkörning kort därefter. Har en liten fundering kring klädsel vid privat uppkörning: vad finns det för krav på klädsel vid uppkörning? Måste man ha ett hel-ställ, räcker det med mc-jacka och hjälm och handskar, eller bara hjälm som är obligatoriskt?

Du måste ha lämpligt skydd. såsom ryggskydd, skinnställ/allvädersställ, hjälm, hanskar och mc skor. Lycka till :)
 

Benken

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Sporthoj
Hej sporthoj, första posten... uppkörningen på Gillinge i veckan och börjar bli duktigt nervös Var fick ni köra som tagit kortet där i somras? Snälla skriv vilka vägar ni körde så jag kan coola ner lite :3freak Tack!
 

withberg

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2012
Ort
Vallentuna
Hoj
SV650S -04
Körde motorvägen mot till Arninge Norra, runt i Arninge lite kort, sen mot Vallentuna, för att svänga av vid golfbanan där jag fick vända vid länplig plats för att sedan åka tillbaka till Gillinge. Observera att det är 70 väg redan där "uppe", där lastbilarna kör (i princip inne på Gillinge-området). Alltså direkt när du svänger av från där hojarna står parkerade ("gruset"). Lycka till, körde själv upp den 23, och klarade det.
 

sainth

Medlem
Gick med
12 Jul 2012
Ort
Sundbyberg
Hoj
Tuono
Körde mot arninge centrum, ett tips är att te en sväng med bilen och kolla lite. Finns lide skymda skyltar o.s.v
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
fick köra e18 söder till arninge norra sen in till rydbo in i ett vila kvarter vända i backe och köra tillbaka till arninge simpelt som fan och riktigt bra handledare.
 

Benken

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Sporthoj
Tack för att ni tog er tid och svarade, uppskattas! Och grattis till korten! fler bra tips keep em coming. Känns bra att vara rejält förberedd
 

Benken

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Sporthoj
Gick ju fint det där som jag var så nervig för. Uppkörningen alltså. Körde stabilt under lågfarten och serpentinen tror jag hade nytta av det under trafiken för jag körde inte särskilt långt eller svårt. Mot Arninge, vända på 264an och mot Stockholm igen. Av mot Täby och svänga igenom två-tre korsningar så var det klart. Rätt najs känsla att klara det faktiskt.
 

bandric

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZR-7
Hej

Körde upp idag på Gillinge, klarade lågfarts delen galant men bommade körningen.
Hans motivering var placeringar, håll mer till höger när du svänger. sen sa han samspel med övriga trafikanter!! mötte endast en lastbil på 70 vägen mot e18 på raksträcka och jag höll mitten på mitt körfält och det var fel sa han du skall lägga dig till höger i körfältet. För övrigt så körde jag upp på motorvägen och körde om en lastbil, vek ut i vänsterfilen med koll på död vinkel ca 25 m innan lastbilen och in när jag kört om lastbilen ca 15 m efter det var inte bra! du ska ha mer avstånd sa han.. ficka köra av arringe norra två helt tomma rondeller och tillbaka till gillinge. så samspel med övriga trafikanter vetifan fanns inga! vägen från samlingsplatsen är piss, VV killen sa innan att det är 70, så jag körde ca 65 och där tyckte han att jag inte hade upp sikt! liten luring så kör inte 70 där för vägen är utan mitt linje. känner mig faktiskt lite tom för jag tyckte själv att det gick bra,, men men VV killarna är nog tuffar mot oss privatister,, så ha uppsikt kolla med stora rörelser så han ser att ni tittar,,
 

kali68

Medlem
Gick med
29 Aug 2013
Ort
Tungelsta
Hoj
BMW K1200S - 2005, Kawasaki Versys 650 - 2007 (RIP), Triumph 1050 Tiger Sport - 2015
Tråkigt att du inte lyckades med din uppkörning. Det är min tur snart, så jag tar tacksamt emot all hjälp gällande vilka vägar och problem som kontrollanten kan/kommer att utsätta mig för...
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Hej

Körde upp idag på Gillinge, klarade lågfarts delen galant men bommade körningen.
Hans motivering var placeringar, håll mer till höger när du svänger. sen sa han samspel med övriga trafikanter!! mötte endast en lastbil på 70 vägen mot e18 på raksträcka och jag höll mitten på mitt körfält och det var fel sa han du skall lägga dig till höger i körfältet. För övrigt så körde jag upp på motorvägen och körde om en lastbil, vek ut i vänsterfilen med koll på död vinkel ca 25 m innan lastbilen och in när jag kört om lastbilen ca 15 m efter det var inte bra! du ska ha mer avstånd sa han.. ficka köra av arringe norra två helt tomma rondeller och tillbaka till gillinge. så samspel med övriga trafikanter vetifan fanns inga! vägen från samlingsplatsen är piss, VV killen sa innan att det är 70, så jag körde ca 65 och där tyckte han att jag inte hade upp sikt! liten luring så kör inte 70 där för vägen är utan mitt linje. känner mig faktiskt lite tom för jag tyckte själv att det gick bra,, men men VV killarna är nog tuffar mot oss privatister,, så ha uppsikt kolla med stora rörelser så han ser att ni tittar,,

Vänta nu... Du har gjort teorin... Om du färdas i 90 km/h, så färdas du 27m/sekund.
Du ska hålla 3 sekunders avstånd, du låg alltså 25 meter (mindre än en sekund) bakom lastbilen, och gick in så han fick lite drygt en halv sekunds avstånd till dig?
Där har du det bristande samspelet, du skulle gått tillbaka 90 meter framför lastbilen istället...
 

bandric

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZR-7
Japp där har vi det, ska tänka på det nästa uppkörning och köra efter skolboken. Dessutom vrida huvudet mer när jag passerar påfarter, även om man redan har sett att det inte kommer någon (visa VV killen att jag tittar).
Hålla mer till höger vid möte av lastbil, visa att man är uppmärksam om någon skulle köra om lastbilen och inte sett mig.
Skall köra runt i området och hitta lämpliga vänd platser m.m.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vänta nu... Du har gjort teorin... Om du färdas i 90 km/h, så färdas du 27m/sekund.
Du ska hålla 3 sekunders avstånd, du låg alltså 25 meter (mindre än en sekund) bakom lastbilen, och gick in så han fick lite drygt en halv sekunds avstånd till dig?
Där har du det bristande samspelet, du skulle gått tillbaka 90 meter framför lastbilen istället...
Har du gjort teorin? 90km/h är 25 m/s :7peta
 

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Honda FMX 650 Ducati Scrambler UE
Sedan kan det vara luriga vindar från lastbilar så det är bäst att hålla avstånd vid omkörning, möte och bakom. Kan vara också det som menas.

Kommer ihåg min uppkörning som också var på Gillingebanan. Fick själv välja väg till början. Snurrade lite i Arninge, lite motorväg och troligen samma rondeller som för dig i Hägernäs. Det ända som påpekades var att gasa på mer när jag kör upp på motorvägen med kommentaren -du har ju en hoj som är snabb, så gasa lite he he... Men det var godkänt.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Inte helt rätt då heller då, 9/3 = 3 :mattias Dessutom hade 4 varit en bättre approximering, eftersom 1m/s = 3,6 km/h.

Vad fick du 9/3 ifrån? 9x3=27. Det räknesättet får man lära sig på risk1/2 både för bil och mc, och det är så man förväntas räkna på teoriprovet. Att det sedan inte är matematiskt korrekt skiter väl Transportstyrelsen i. Precis som med reaktionstiden - hur många slag/sparkar hade kunnat blockeras under tex en ufc eller thaiboxningsmatch om det stämt att vi alla har en reaktionstid på en sekund? Likförbannat så ger "en sekunds reaktionstid" rätt på teoriprovet.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top