Försäkringar....

Polarvargen

Även gubbar kan åka RR
Gick med
9 Apr 2011
Ort
Tyringe
Hoj
Kawaski ZZR 1400,Honda CBR 1000f 1987, Honda CBR 1000f -87 RR och Honda CBR 1000f 1994
det lär ju visa sig relativt snart när jag ka ha ersättning för min handskada som lär kosta en hel del och även bestående enligt läkarna på handkirurgen i malmö.
antingen får jag ersättning eller inte .

:fakta
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Där står följande:
Trafikförsäkringen gäller inte för skada:
• Som uppstått vid tävling, träning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat
tävlingsområde.
det är därför man bara ska hålla på med TT racing :rofl:rofl
 

Polarvargen

Även gubbar kan åka RR
Gick med
9 Apr 2011
Ort
Tyringe
Hoj
Kawaski ZZR 1400,Honda CBR 1000f 1987, Honda CBR 1000f -87 RR och Honda CBR 1000f 1994
Då var nästa steg i mitt försäkrings ärende efter vurpan på Anderstorp klar.
Rep av min MC kostade 28000 varav jag betaler 1500 kr .
Så då har jag nu fått ersättning för kläder, hjälm och rep av Mc drygt 40000 ersatt av Svedea.
Återstår min personskada som förövrigt snart är så bra att jag kan köra igen. Det gå att frikoppla även om det är med mycket möda så kommer det nog att fungera på gatkörning. :banana Bana får nog vänta till nästa säsong .
Jag är mycket nöjd med hur Svedea har hanterat mitt ärende!:yoparty
 

noll8:an

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2011
Ort
Lund
Hoj
Aprilia Tuono Factory -20 (Såld - KTM Super Duke GT -18, såld - Aprilia Tuono Factory -20, såld -17 Aprilia Tuono 1100RR, såld -06 Aprilia RSV1000R Tuono, såld -00 Suzuki GSX750F)
Det känns ju tryggt att veta Polarvargen, synd bara att det krävs verklig erfarenhet av den typen av olycka innan någon kan svara ordentligt:Bugar.....
Har själv Svedea på min Tuono å ska köra på Knutstorp imorgon:banana.....risken finns ju nu dock att man kanske gazzar på lite extra:brinnerup
 

Polarvargen

Även gubbar kan åka RR
Gick med
9 Apr 2011
Ort
Tyringe
Hoj
Kawaski ZZR 1400,Honda CBR 1000f 1987, Honda CBR 1000f -87 RR och Honda CBR 1000f 1994
Bara gasa du men håll dig på hjulen så jag slipper flagga rött för dig !:rock
 

teXmeX

Medlem
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Åstorp
Hoj
KTM 790 Adventure R
Pratade just med Svedea efter att ha läst i denna tråden och de försäkrar INTE Sydskånesemse-körningar.
Blir att hålla sig till Bilsport & MC.
 

Erebus

Kroniskt försenad
Gick med
23 Nov 2010
Ort
Malmö
Hoj
MT-09 -14, GSX-R 1000 -06 *Stulen, CBR 600 RR -03 banhoj, Fireblade -96, Kawa KLX 650 C -93 *Såld
Saxat från TryggHansas villkor för olycksfallsförsäkring

Gäller INTE för:

Skada som uppkommit vid utövande av:
[...]
•tävling eller organiserad träning med motorfordon
då licensförsäkring gäller
•deltagande i sport, idrottstävling eller
organiserad träning som professionell
idrottsutövare. Med professionell idrottsutövare
menas att mer än hälften av den förvärvsmässiga
inkomsten kommer från den idrott som utövas


Kroppen, men inte hojen, är safe som "motionär".


Från TryggHansas villkor för motorfordonsförsäkring
Trafikförsäkringen gäller INTE för
motordrivet fordon när det används för tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Som sagt, Sydskanes Emse följer tolkningen som gjorts av TFF dvs. ingen försäkring gäller.
Om man startar med detta så är allt annat bonus men det är upp till var och en att ta det med sitt försäkringsbolag.
 

Polarvargen

Även gubbar kan åka RR
Gick med
9 Apr 2011
Ort
Tyringe
Hoj
Kawaski ZZR 1400,Honda CBR 1000f 1987, Honda CBR 1000f -87 RR och Honda CBR 1000f 1994
Swedeas försäkring täckte även bankörning 2012 men de har nnu ändrat sina vilkor så det gäller bara om det är BMW eller SMC som är arrangör . Vad jag vet så har inte bilsport och MC ändrat sina regler.
 

Polarvargen

Även gubbar kan åka RR
Gick med
9 Apr 2011
Ort
Tyringe
Hoj
Kawaski ZZR 1400,Honda CBR 1000f 1987, Honda CBR 1000f -87 RR och Honda CBR 1000f 1994
Detta försvann tydligen så ja lägger upp det igen .

Postat av: Iceheat
När: 2013-03-19 08:52

Försäkring för motorcykel är en sak, för person en annan.

Vad jag förstått så gäller inte licensförsäkringen (som enligt många inte mkt att hurra för iallafall) på bankörningar med sydskånes emse pga av två faktorer.

Den ena är att det krävs, en av Svemo godkänd träningsledare på plats vid utövandet. Det andra att är att banan skall vara godkänd.

Vad jag har hört så har inte sydskånes någon sådan träningsledare samt att sturup banan inte är godkänd av svemo.

Då är problemet att fast man har betalt licensen som kostar 2700:- så är man inte personligen försäkrad.

Efter att ha kollat runt en del på olika olycksfalls försäkringar hos olika bolag så kunde jag konstatera att de flesta har undantag för extremsporter vilket detta klassas som.

Med hjälp av ett par vänner och Ducati klubben så hittade de TryggHansas olcksfallsförsäkring som gäller under förutsättning att inte licensförsäkringen är giltig samt att man inte får vara proffs (mer än halva sin förvärvsinkomst genom sponsring).

Så det verkar som om problemet är löst med det personliga skyddet:)
Bancykeln är det inga försäkringar för ändå å det är det lilla i samanhanget.

Har någon en uppfattning om mina uppgifter stämmer eller ej, dela gärna med er, även om ni har andra viktiga tillägg kring detta.

Jag vet att detta är ett stort bry för fler än mej. Det är ju inte en helt riskfri utövning som en del kan personligen vittna för tyvärr, och kan det åtminstone vara gött att veta att man har ett gällande personskydd.

För övrigt anser jag att vintern går på övertid nu.
Hoppas du återhämtat dig till denna säsong så vi kan ut å gazza i sommar, Polarvargen :)

Ha ett gott Banåkar år alla:)


Vänliga hälsningar
Sporthoj.com
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Trådlyft!
Ringde en försäljare från ACE försäkringar och ville sälja olycksfallsförsäkring till. Enligt honom gällde den bankörningar så länge det bara var träning och inte tävling.
Har förmånligare försäkring via unionen så jag har inte brytt mig om att granska villkoren, men kan vara ett tips för nån annan som letar olycksfallsförsäkring.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top