Försäkringar....

joens

TSK racing team
Gick med
24 Jan 2006
Ort
mitt i skåne
Hoj
ktm620sc supermoto kawasaki 1000rx
Hej vi är några som bokat oss till körningen på sturup :tummenuppoch undrar lite om försäkringar.
Gäller någon försäkring alls?
För mc eller personskador.....??
Tänker inte klota:gnissla men kunde vara kul att veta:).
Mvh Joens
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Efter många trådar här på forumet så tror jag att slutsvaret är att för den ska gälla så ska du ha ett papper underskrivit av ditt försäkringsbolag som säger att din försäkring gäller på den körning du ska på.

Allt annat är nog mer gissning än fakta
 

Ripster

Crash boom bang
Gick med
13 Aug 2009
Ort
I landet där man böjer bananerna
Hoj
Japanese steeeeeel
Skriftligt (papper eller mail kvittar) från bolag = fakta, samtal räknas ej. Tala alltid med en skadereglerare då säljarna kanske inte alltid kan de finstilta eller ens pallat läsa villkoren.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Glöm inte att man vid varje körning med Sydskånes skriver på ett papper där det, om jag inte minns fel, står något i stil med att var och en står för sina egna skador och inte kan ställa krav på andra, dvs blir du påkörd kan du nog glömma ersättning åtminstone skadorna på hojen.
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Glöm inte att man vid varje körning med Sydskånes skriver på ett papper där det, om jag inte minns fel, står något i stil med att var och en står för sina egna skador och inte kan ställa krav på andra, dvs blir du påkörd kan du nog glömma ersättning åtminstone skadorna på hojen.

Mja, ungefär så :)
Sydskanes Emses ansvarsbestämmelser finns att läsa här
http://www.sydskanesemse.nu/pdf/Ansvar2009.pdf

Punkten du tänker på är:
"Alla händelser på banan samt i depåområde betecknas som banincidenter.
Med detta menas att om någonting inträffar, t.ex. en incident där fler än en
förare är involverad så får respektive part stå för sina skador oavsett vem som varit
vållande."

En försäkring är ett personligt avtal mellan dig och ditt försäkringsbolag. Du måste alltså själv ta reda på vad som gäller för just dig. Jag hade inte litat på vad någon annan säger. Ripsters tips är mycket vettiga.
Sydskanes Emse rekommenderar att man har en separat olycksfallsförsäkring, ifall oturen är framme. Det är vettigt att ha oavsett sport man pysslar med, där man kan slå sig en aning.
 

Koffe

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Lödde
Hoj
ARRITTOR
Kan meddela efter ett jävla gäng rundringningar att det enda undantaget förenade liv har i sin olycksfallsförsäkring är akrobatflygning, inget annat bolag ville försäkra mig för banåka

mest för er info
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Kan meddela efter ett jävla gäng rundringningar att det enda undantaget förenade liv har i sin olycksfallsförsäkring är akrobatflygning, inget annat bolag ville försäkra mig för banåka

mest för er info

Har förenade liv just nu men har börjat se mig om efter andra. Enligt de gällde det bara för motorsport om det inte var tävling eller träning inför tävling. Är långt ifrån att tävla men hur vet man vad försäkringsbolaget anser vara tävling? :va
 

Toro

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2005
Ort
Tjörnarp de du !
Hoj
Husaberg Motard o Enduro
Har också ringt runt till dom vanligaste (största) bolagen.
Bäst var Skandia som hade en olycksfallsförsäkring som täckte motorsport under förutsättning att det inte var tävling.
Träning var alltså ok.
Ingen ersättning för personlig utrustning.
Återstår att se om den godkänns, man måste ansöka om den....
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
scandia har en olycksfallsförsäkring som täcker motorsport. träning-tävling enda kravet är att du inte har sponser stöd du måste vara 100 % amatör utövare. den koster mej 1421 kr helår. om den täckar utrustning vet jag inte o det skiter jag oxå i bara den täcker mej
 

Polarvargen

Även gubbar kan åka RR
Gick med
9 Apr 2011
Ort
Tyringe
Hoj
Kawaski ZZR 1400,Honda CBR 1000f 1987, Honda CBR 1000f -87 RR och Honda CBR 1000f 1994
vad det gäller försäkrade mc så ersätter bilsport och mc alla olyckor vid bankörning oavsett arrangör och då är det trafik försäkringen som täcker personskador och vagnskadan övrigt.

Svedea ersätter om arrangören är SMC, SSEMSE , BMW-klubben och FIVER övriga arrangörer bör man kolla med Svedea först .

alla övriga täcker bara skador om det är SMC som är arrangörer dock med undantag för vissa märkesförsäkringar .
man SKA själv kolla före vad som gäller och de man kan konstatera är att saken aldrig har prövats vid en allvarligare olycka där någon har dödats vid bankörning och det hoppas jag att vi slipper.
Det är ju trafikförsäkringen som ska gå in där och reglerna ändrades för några år sedan så att all vård på sjukhus mm ska täckas av premien på trafikförsäkringen oavsett hur skadan uppkommer så om ett oförsäkrat fordon är vållande så ersätter trafikförsäkringen,
därför behövs det en prövning för att se om bolagen kan friskriva sig i denna delen vad det gäller personskador som har uppkommit på bana med ett registrerat fordon.
om någon annan är inblandad så kan det oavsett vad arrangören skriver bli frågan om vållande mm vid prövning i domstol så man är aldrig befriad från ansvar för sina handlingar vid riktigt svåra olyckor.

vad det gäller bilsport och mc samt Svedea så har jag detta skriftlig så om det skulle uppstå problem med en skada som har hänt vi körning arrangerad av SSEMSE så ta kontakt med mig .

att Svedea gäller vid körning med Fiber vet jag av egen erfarenhet då jag fick närkontakt med asfalten på Anderstorp den 3/7 2012 och Svedea ersätter mc, kläder och personskadan .
hur det gick till kan man se här http://www.youtube.com/watch?v=tTsl7thtHJE&feature=plcp
vad det gäller olycksfall så är inte ersättningarna särskilt höga när de ersätts av trafikförsäkringen så en olycksfallsförsäkring är alltid bra.
vad det gäller tidtagning, hastighetskörning och tävling så är det om det görs officiellt.
tar du tid med egen lapptaimer, inbyggd i din mc eller en kompis som klockar då är det INTE tidtagning.
tävlar du mot dina kompisar när du kör med SSEMCE då är det INTE tävling, däremot olämpligt tycker JAG

mvh Calle Blåholtz
 

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Åhus
Hoj
675 -06, R1 -15
Vad hände? Såg ju hur lugnt och beskedligt ut som helst å sen bara låg du på sidan...?
 

Polarvargen

Även gubbar kan åka RR
Gick med
9 Apr 2011
Ort
Tyringe
Hoj
Kawaski ZZR 1400,Honda CBR 1000f 1987, Honda CBR 1000f -87 RR och Honda CBR 1000f 1994
fel växel och för mycket gas
 

Polarvargen

Även gubbar kan åka RR
Gick med
9 Apr 2011
Ort
Tyringe
Hoj
Kawaski ZZR 1400,Honda CBR 1000f 1987, Honda CBR 1000f -87 RR och Honda CBR 1000f 1994
Då kan jag redovisa vad Svedea har gjort så här långt efter min krach på Anderstorp med Fiver som arrangör .

MC repas av Stigefälts det går på vagnskadan kostar 1500 i självrisk .

Den personliga utrustningen har ersats av Svedea . Skinnställ, hjälm, handskar och kängor . knappt 12000 insatt på mitt konto . det går på trafikförsäkringen men betalas av Svedea.
Personskadorna har det inte hänt så mycket med än så det återkommer jag till.
Man kan dock konstatera att Svedeas försäkring gäller vid bankörning utan krångel.

Mvh Calle Blåholtz
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Då kan jag redovisa vad Svedea har gjort så här långt efter min krach på Anderstorp med Fiver som arrangör .

MC repas av Stigefälts det går på vagnskadan kostar 1500 i självrisk .

Den personliga utrustningen har ersats av Svedea . Skinnställ, hjälm, handskar och kängor . knappt 12000 insatt på mitt konto . det går på trafikförsäkringen men betalas av Svedea.
Personskadorna har det inte hänt så mycket med än så det återkommer jag till.
Man kan dock konstatera att Svedeas försäkring gäller vid bankörning utan krångel.

Mvh Calle Blåholtz

Den gällde för dig vid detta tillfälle. Det betyder inte att den gäller för alla vid alla bankörningar( eller det kanske står att den gör det i villkoren)
Oavsett vilket, står det inte i villkoren att den gör det så är det bara tur om den ändå gör det och inget man kan räkna med
 

Polarvargen

Även gubbar kan åka RR
Gick med
9 Apr 2011
Ort
Tyringe
Hoj
Kawaski ZZR 1400,Honda CBR 1000f 1987, Honda CBR 1000f -87 RR och Honda CBR 1000f 1994
Svedeas och bilsport och mc försäkring gäller utan reservationer , det går inte att särbehandla någon tx mig för att de betalat till mig då har man satt ett predjukat då kan man inte plötsligen inte betala till någon annan . Dessutom har jag det skriftligt från båda.
Skulle någon ha problem att få ersättning från ett av dessa försäkringsbolag så hjälper jag vederbörande att driva det målet i domstol utan ersättning.
mvh Calle

Hej!

Vi bekräftar att Svedas motorcykelförsäkring gäller för Sydskånesemse´s bankörningar enligt gällande försäkringsvillkor.

Med vänliga hälsningar

Patrik Lindhe

Svedea Motorförsäkring / Box 3036 / 350 33 Växjö

Besöksadress / Sandvägen 2 / 352 45 VÄXJÖ

Tfn: 0470-700 661 / patrik.lindhe@svedea.se / www.svedea.se


Hej!

Våra försäkringar gäller fullt ut på s k ban-kurser oavsett arrangör.

Med vänlig hälsning

Margareta Brithén
Tfn +46(0)470-76 59 64
Box 8020, 350 08 Växjö
Tfn +46(0)470-201 25
Fax +46(0)470-479 25
www.bilsport-mc.com



Bilsport & MC Specialförsäkring – en del av Moderna Försäkringar ● Box 8020 ● 350 08 Växjö ● 0470-20125 ●www.bilsport-mc.com ● Bolagsverket ● Org.nr. 516403-8662 ● Filial till Tryg Forsikring A/S ● Erhvervs- ogSelskabsstyrelsen ● CVR-nr. 24260666 ● Klausdalsbrovej 601 ● DK 2750 Ballerup, Danmark
 

Polarvargen

Även gubbar kan åka RR
Gick med
9 Apr 2011
Ort
Tyringe
Hoj
Kawaski ZZR 1400,Honda CBR 1000f 1987, Honda CBR 1000f -87 RR och Honda CBR 1000f 1994
en sak till SVEDEA har sagt att deras försäkring inte gäller för alla arrangöre och att de på sin hemsida ska skriva vilka.
och försäkringen gäller inte vi träning för tävling, officiell tidtagning eller tävling så de som ska köra stafetten på Gälderåsen idag har ingen gällande försäkring för en regad mc .
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Lägger mitt sista inlägg i tråden.
Jag har inte kolla på bil sport och mc utan endast på Svedea.

Där står följande:
Trafikförsäkringen gäller inte för skada:
• Som uppstått vid tävling, träning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat
tävlingsområde.


Så att enbart täckna deras försäkring och sen tro att man är fullt försäkrad är inte att rekomendera om man inte kan kosta på sig några duktiga jurister om det behövs.

Missförstå mig rätt, jag vill inte att folk ska få falska förhoppningar om de ligger på sjukhuset.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top