Michelin bandäck

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Jag gör en liknande tråd som http://www.sporthoj.com/forum/showt...op-NTEC-Slicks-(sammanst%E4llning)&highlight= fast här avhandlar vi Michelin istället.
Nu är det lätt när det bara är A, B och C däck men innan var det många beteckningar. Jag har några gamla däck kvar som jag inte minns om det är soft eller medium.
S1246B, S1270A, S1270B, S1847C, S1847D, S1910A, S1920A, S1920B, S1930A, S1930B osv... vad står siffrorna och bokstäverna för.
Framför allt kan det väl vara en tråd för diskussioner om Michelin på bana idag.

/Tomas
 

NorSkeN

#69 Nordic BoTT
Gick med
27 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
Aprilia RSV 1127 Factory
S1246 "Soft" Fram
S1270 "Medium" Fram

S1910 "Soft" Bak (190bredd)
S1920 "Medium" Bak (190bredd)
S1930 "Hard" (Endurance) Bak (190bredd)

Däcken med A efter är en äldre modell och B är den senare men det är ingen extrem skillnad på dom.
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
S1246 "Soft" Fram
S1270 "Medium" Fram

S1910 "Soft" Bak (190bredd)
S1920 "Medium" Bak (190bredd)
S1930 "Hard" (Endurance) Bak (190bredd)

Däcken med A efter är en äldre modell och B är den senare men det är ingen extrem skillnad på dom.

Så var det ja! Det var bokstäverna och framdäcken jag inte mindes.
2,1 resp 1,9?
 

Superlight

SDK #2003 & BoTT #41
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Ducati 1050® by Hypertrick
Är det verkligen kalltrycket? Jag hörde samma siffror, fast för varmtryck. Och då lästes innantill från lista. Såg dock inte listan själv då jag litar på personen ifråga.
 

slowmotion

????
Gick med
7 Mar 2003
Ort
bromma
Hoj
Ténéré 700
Däcken med A efter är en äldre modell och B är den senare men det är ingen extrem skillnad på dom.

Jo. det är stor skilnad på dem. B däcken känns mycket stabilare & har mer grepp.

jag brukar tanka mina framdäck 2.1 däckvärmarvarma, ca 2.3 efter ett pass.
bakdäcken 1.5-1.6 däckvärmarvarma.
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Jag körde två dagar med banåkning.nu här om veckan. Ca 23 grader varmt var det och jag hade 2,3 och 1,9 varmtryck och slitaget vart nästan perfekt. Däcken som satt på var ett S1246 samt ett S1920. Framdäcket hade jag inte tänkt köra med eftersom det blev så varmt med det visade sig fungera väldigt bra och håller gör det ju alltid.
Är det 1,9 och 2,1 som Michelin anger som kalltryck?
 

NorSkeN

#69 Nordic BoTT
Gick med
27 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
Aprilia RSV 1127 Factory
Ja michelin anger 1,9 och 2,1 i kalltryck.
Jag tyckte också att det lät konstigt först men jag har varit i kontakt med michelin för att försäkra mig om att det stämmer, och det gör det.
Jag har kört med michelin i 3 år och alltid med 1,9 och 2,1 kallt. Det har aldrig varit några problem och hade jag kört lägre tryck bak så hade förmodligen bakdäcket överhettat redan efter några få varv.
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Ja det låter som om det skulle bli lite hårt men framför allt är det väl lite diffust med kalltryck? Varierar ju beroende på hur kallt. I ett varmtryck är varmt varmt.
 

NorSkeN

#69 Nordic BoTT
Gick med
27 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
Aprilia RSV 1127 Factory
Ja det låter som om det skulle bli lite hårt men framför allt är det väl lite diffust med kalltryck? Varierar ju beroende på hur kallt. I ett varmtryck är varmt varmt.

Hur hårt det blir beror ju på hur däcket är konstruerat. Däcken är gjorda för att gå med det trycket.

Då frågar jag dig vad är varmt?
Det är väldigt få däckvärmare som verkligen värmer hela däcket till 80 grader eller vad man nu har ställt in dom på.
Desutom så spelar vädret och var du befinner dig väldigt stor roll. Skillnaden om du står i en varm depåbox eller står ute en kall och blåsig dag är enorm även med samma värmare.
Desutom är det inte speciellt lätt för dom flesta att mäta temperaturen på ett däck. IR mätare kan ni glömma för ni mäter endast yttempen på däcket. Det enda sättet att mäta exakt däckstemp är med en riktig mätare som man sticker in i gummit och mäter nere vis stommen.

Visst är inte kalltryck exakt eftersom det förekommer temperaturskillnader även där. Men om du tar för vana att justera trycket på morgonen när det är ca 10-15 grader så ligger du så nära du kan komma.
Sen så får man naturligt vis justera trycket lite upp eller ner beroende på väder, temperatur, bana, hoj, körstil osv.

Detta är i alla fall mina erfarenheter och den information jag har fått av Michelin.
Självklart får ni köra med betydligt lägre trycke om ni vill och tycket att det fungerar.
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Hur hårt det blir beror ju på hur däcket är konstruerat. Däcken är gjorda för att gå med det trycket.

Då frågar jag dig vad är varmt?
Det är väldigt få däckvärmare som verkligen värmer hela däcket till 80 grader eller vad man nu har ställt in dom på.
Desutom så spelar vädret och var du befinner dig väldigt stor roll. Skillnaden om du står i en varm depåbox eller står ute en kall och blåsig dag är enorm även med samma värmare.
Desutom är det inte speciellt lätt för dom flesta att mäta temperaturen på ett däck. IR mätare kan ni glömma för ni mäter endast yttempen på däcket. Det enda sättet att mäta exakt däckstemp är med en riktig mätare som man sticker in i gummit och mäter nere vis stommen.

Visst är inte kalltryck exakt eftersom det förekommer temperaturskillnader även där. Men om du tar för vana att justera trycket på morgonen när det är ca 10-15 grader så ligger du så nära du kan komma.
Sen så får man naturligt vis justera trycket lite upp eller ner beroende på väder, temperatur, bana, hoj, körstil osv.

Detta är i alla fall mina erfarenheter och den information jag har fått av Michelin.
Självklart får ni köra med betydligt lägre trycke om ni vill och tycket att det fungerar.

Visst är det så. Dunlop är hårda och pumpas väldigt lågt osv.
Nej du har rätt. Varmt är kanske inte så statiskt ändå, även om jag kollar tryck när jag kommer in efter pass.

Föresten ska det vara mkt uppdateringar inför 2012. Någon som känt skillnaderna?
 
Last edited:

NorSkeN

#69 Nordic BoTT
Gick med
27 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
Aprilia RSV 1127 Factory
Däcken som kommer i år är helt nya. Både stommar och gummiblandningar är ändrade.
Jag har pratat med Petjo som har börjat köra på dom och han vekar nöjd med förbättringarna än så länge.

Tyvärr så kommer det nog dröja innan vi dödliga kan få tag på dom.
Enligt Michelin ska framdäcken komma nu i Maj/Juni och bakdäcken i juli eller senare.
Regndäcken är tydligen inte klart när dom ska släppas men det kan nog bli tufft att få tag på i år.
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Framdäck har jag redan och bakdäcken jag beställde var som sagt restade :(
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Första dagen idag med nya A-däcket bak. Kändes konstigt att fylla med 1,5 kalltryck eftersom däcket känns som det gamla. Det gav ungefär 1,75 efter kört pass. Slets lite grövre än ett 1920B men så var det soft oxå.
Har ni några tips på Michelins nervösa framdäck. Jag vågar inte röra mig på hojen vid kraftiga påslag.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Nån som har bra värden för varmtryck på Power Comp B?

Till en 600RR :)
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Michelin cup kallruggning bak. B blandning

Testar cup däcken (~Michelin power one competition) och fått stora problem med kallruggning. suddgummi åt bägge håll...

Michelin rekomenderar 1.5 - 1.7 bar kalltryck. jag började på 1,7 och gick ända ner till 1,4 utan skillnad.

Fått tips att släppa returen. Ingen skillnad.

1,50 varv på Anderstorp. 13 grader i luften. däcksvärmare.
När jag kommer in efter 30 minuterspass känns däcken för kalla Spontant 50 grader . Arbetstemp 50-90 grader enligt spec.

Visst det är i kallaste laget i luften för dessa däck och jag kanske skall testa än mindre luft men inga andra ideer typ som fjädringsinställningar? komp o retur åt vilket håll?

GSXR 750 04a. 116 häst på slangen. Bra gaskontroll.
Öhlinare. Aldrig tidigare haft problem med skumma däckslitage.

Fram: cup VA. 2.1 bar. Inga problem alls.


Tycker att öhlinaren bak är hyggligt bra inställd. Skall meckla mer under morgondagen men tänkte kolla om någon kan ge lite ideer...
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Det kanske är för att det är ett B däck. Låter långsökt men ändå, det är ju inte tänkt till denna "kyla". Känns väl iofs mer som om man skulle ha problem med slitaget på ett A-däck när det är alldeles för varmt.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top