Körning - eftersnack

Shrimp

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2011
Ort
Jönköping
Hoj
Honda CBR 600F4
Tempo har aldrig varit något problem då man varit ute med folk oavsett om de är nån som är långsammare eller dom som är snabbast, enkla regeln är att vänta upp varandra vid korsningar osv. så alla vet vart vi åker så blir de inga problem.

Bara alla känner till förutsättningarna innan så bör de inte bli några problem eller konstigheter ?!

Stämmer bra^^.

Jag kör gärna med en hyffsat god marginal när jag är ute och kör, sedan vad jag tycker är god marginal och vad alla andra tycker varierar ju från person till person. Allt beror ju på personens egna erfarenheter, kunskaper mm.

Men som Rav3n säger: Bestäm innan ni åker iväg att vid alla korsningar/vägbyten stannar ledarna upp och väntar in resterande åkare. På detta sätt slipper de som kommer efter undra vilket håll som man ska vid en korsning, samt att man kan se att samtliga åkare är med och ingen har åkt av vägen.

En annan grej som man ska komma överens om eller på annat sätt signalera är när man avser att lämna gruppen och åka hem eller av annan anledning avvika från gruppen. Annars kan detta leda till en jobbig situation för resten av gruppen när helt plötsligt en medlem fattas i en korsning.

Och det viktigaste av allt, som jag blev tillsagd på min första körning: Kör för f*n inte över din egna förmåga hur långsam du än känner dig, vi väntar hellre 5 min i en korsning än behöva ringa efter en ambulans som får komma och plocka upp dig.

Så:
1. Kör efter eget huvud och förmåga
2. Vänta in hela gruppen vid vägbyten/korsningar
3. Säg till innan du lämnar gruppen
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Länkar till samma post som Goffe länkade på första sidan i "Körning tid & plats" tråden som är bra info om gruppkörning.

Att Köra i Grupp
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Så:
1. Kör efter eget huvud och förmåga
2. Vänta in hela gruppen vid vägbyten/korsningar
3. Säg till innan du lämnar gruppen
Här håller jag inte med dig. (punkt 2) Om jag är ute med en större grupp med stor hastighetsskillnad blir det ett jä--a väntande i varje kors om den som är snabbast ska vänta på hela gruppen. Inte kul :(
Men därför kör jag helst inte i stora grupper heller. Lika barn leka bäst
 

Shrimp

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2011
Ort
Jönköping
Hoj
Honda CBR 600F4
Här håller jag inte med dig. (punkt 2) Om jag är ute med en större grupp med stor hastighetsskillnad blir det ett jä--a väntande i varje kors om den som är snabbast ska vänta på hela gruppen. Inte kul :(
Men därför kör jag helst inte i stora grupper heller. Lika barn leka bäst

Vad jag menar är att ingen ska bli borttappad/frånåkt, bombar ledarna på så kanske det slutar med att de som är efter inte hinner med och kör fel väg. Vilket är mindre kul. Detta är ju lätt åtgärdat då de som stannat först åker efter att ett par andra anlänt, dessa får sedan vänta in ett par andra osv osv tills siste man har anlänt. (Hela gruppen har då passerat korsningen).

På detta sätt behöver man inte stå och vänta i all evighet vid varje korsning en varm sommardag i solsken och skinnställ. Detta är ju ingen perfekt lösning men det är den bästa som jag kan komma på för att körningen ska bli bra för alla. :krama
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Tror alltid vi kört att man kan vänta till näste bakom en kommer till korsningen/vägbytet så kan man dra vidare så gör man så behöver inte de som kör snabbare vänta på hela gruppen. Kan se efter den Stor gruppkörning vi gjorde en påsk att de lätt kan bli jobbigt då var vi MÅNGA. :hihi
 

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Då var det dig jag såg vid 17:30 som stod och väntade på att köra ut från golfbanan i Nässjö :)
Det var lite dåligt med oooouuuwheeelningar efter att du kört ut dock :7peta

Hepp får bli en tur i eftermiddag, vädret ser inte så lovande ut i helgen så får passa på idag istället. Får se vad de blir för nån runda. Fler som ska ut ?

Får kanske ge mig ut och testa hur K5:an är på bakhjulet. oouuuwela...

Åker väl hemifrån vid 17 tiden senast. Kan nås på mobilen 070-6711145
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Stämmer bra de, då ja var en sväng till Nässjö för att hälsa på syrran och visa upp nya hojen. Mja blev inte så mycket oooouuuwheeelies då ja fick lite problem, glömt skruva åt bromshantaget så hela bromgreppet var löst. fick de löst sen hemma hos syrran.

Sen finns de bättre ställen att öva de på än precis innan Nässjö centrum :tungan
 

Danne

Medlem i PickenOutlaws
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
Yamaha R1 -16 KTM SX-F 250 -13
Stämmer bra de, då ja var en sväng till Nässjö för att hälsa på syrran och visa upp nya hojen. Mja blev inte så mycket oooouuuwheeelies då ja fick lite problem, glömt skruva åt bromshantaget så hela bromgreppet var löst. fick de löst sen hemma hos syrran.

Sen finns de bättre ställen att öva de på än precis innan Nässjö centrum :tungan

Om du skall hålla på bromsen när du wheelar så kanske det funkar bättre med bakbromsen :tungan
Själv använder jag sällar frambromsen när jag hjular.. :krama
 

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Eksjö
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!
En svart SM med packväskeställning och touringruta borde alla ha!!!
 
Last edited:

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Dom har god kebabrulle i Tranemo. Trevlig väg dit också :)
Verkligen, men den börjar bli sliten, mitt andra hem :(

F-n va du kör pöjk! Farbror får ju ta i för att hänga av dig :tummenupp
Fortsätt vara mjuk på gasen och avslappnad. Få ett flow i körningen när det svänger. Intressant att åka bakpå dig. Kände du att du hade tillfälle att ge igen för i fjol eller? Du kör bra iaf! Fortsätt så.
Hoppas att det inte störde dig alltför mycket att jag testade att hänga av lite där bak. Jag undrade över vad som krävs för att lyckas med passagerarskrap :)

Till er alla där ute, har ni kollat däckstrycket i år? Det pyser över vintern! Plattaste kompisdäcket hittills i år låg väl under kilot. Säger inga namn - host Tailgunner host.
2,5 fram o 2,9 bak kallt är standard på en sporthoj. Blir rätt tungstyrt med för lite luft. Sällan en fördel :krama
En svart SM med packväskeställning och touringruta borde alla ha!!!
Snart dags att hämnas på Bullens alla SH-rapes :cdevil
 
Last edited:

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Ktm Exc500
Verkligen, men den börjar bli sliten, mitt andra hem :(

F-n va du kör pöjk! Farbror får ju ta i för att hänga av dig :tummenupp
Fortsätt vara mjuk på gasen och avslappnad. Få ett flow i körningen när det svänger. Intressant att åka bakpå dig. Kände du att du hade tillfälle att ge igen för i fjol eller? Du kör bra iaf! Fortsätt så.
Hoppas att det inte störde dig alltför mycket att jag testade att hänga av lite där bak. Jag undrade över vad som krävs för att lyckas med passagerarskrap :)


Har spelat mycket motogp på xbox i vinter. Det är hemligheten :tummenupp
Nejdå det kändes att du hängde av men inget som störde :) Skrapade höger fotpinne bara när vi svängde höger ner för sandseryds backen :tummenupp
 

Shrimp

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2011
Ort
Jönköping
Hoj
Honda CBR 600F4
Glöm inte bort att det är onsdag imorgon igen. Det betyder fika och skitsnack på waynes kl 18 :) Det är även mc tema i folkets park i hva imorgon. Vad sägs om att åks vidare dit efter kanelbullen? :rolleyes:

Äta kanelbulle? Ska vi inte köra en sväng istället? :)
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top