MC-vänliga appar, lista

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Blev lite inspirerad av app-diskussionerna här på forumet så jag tänkte samla de appar jag sett nämnas här på SH och de jag hittat själv. Ni får gärna bidra med era tips så kanske vi kan få ihop en bra lista.

Jag har gjort 2 kategorier. Rena MC-appar och generella appar som kan vara till nytta när man är ute med sin MC.

MC-specifika appar

Best Biking Roads (Android, iOS)
Lägg in dina favoritsträckor och hitta andras favoriter. Betygsätt, kommentera och kommunicera med andra. Dessutom med en tillhörande community sajt. Man behöver inte använda appen för att skapa lägga till rutter utan kan göra det på webben om man tycker det är lättare.

Check My Tour (Android, iOS)
Hitta, spela in och dela favoritvägarna. Dessutom med tillhörande community

Diablo Super Biker (Android, iOS)
För motorcykelförare som vill mäta sin körning både på väg och på bana i realtid. Appen visar distans, hastighet, lutningsvinkel och varvtider direkt på förarens iPhone eller Android telefon.

Greatest road (iOS)
Lägg in dina favoritsträckor och hitta andras favoriter. Betygsätt och kommentera.

iKörkort (Android, iOS)
iKörkort MC är den enda svenska körkortsteoriappen som riktar sig särskilt till de som ska ta motorcykelkörkort.

MC-Appen (iOS)
Resvädret på din touringtur. Spela in dina rutter. Alla kommunala MC-parkeringar, tips och p.o.i. för MC-åkare m.m. m.m.

MotoGP Live Experience (Android iOS)
MotoGP™ Live Experience appen låter dig följa säsongen 2012 med tidtagning och spårning av dina favoriter i realtid under alla 18 omgångarna av MotoGP-mästerskapet.

Motorcycle Track Log (iOS)
Oavsett om du kör bana eller terräng så kan du logga och spara dina optimala hojinställningar per bana/spår och per hoj.


Inte specifikt MC men kanske användbart ändå

Every Trail (Android, iOS)
Mobil reseguide. Fota, logga och skapa dina egna guider att dela på EveryTrail.com

Glympse (Android, Blackberry, iOS, WinPhone)
Dela din position med vem du vill, när du vill och så länge du vill på ett säkert sätt. Mottagaren behöver själv inte ha Glympse

GPS Laps (Android)
Mäter dina varvtider med hjälp av GPS.

Harry's GPS LapTimer (iOS)
Avancerad LapTimer med över 350 förprogramerade banor. Se dina framsteg kurva för kurva

Latitude (Android, Blackberry, iOS)
Dela din position med polarna och se var polarna befinner sig.

Mina fordon (Android, iOS)
Du kan både utföra tjänster och få information om ditt eller dina fordon direkt i din smartphone. Du kan bl.a. anmäla ägarbyte, påställning och avställning.

My Tracks (Android)
Spela in och dela dina GPS-spår med My Tracks.
Använd My Tracks när du kör, cyklar, vandrar, eller gör något annat utomhus. Då används GPS-sensorn i telefonen till att spela in vilken väg du tog. Dessutom samlas användbar statistik in, till exempel tid, hastighet, distans och höjd.

Trackmaster (Android)
Kraftfull Lap Timer.
Samla statistik om hastighet, position, acceleration, höjd, riktning, absolut tid, mellantider, passerad tid, and varvtider.
Dela dina data med vänner och supportrar, även i realtid medan du kör.
Få varvtider och annan data uppläst via bluetooth headset medan du kör, m.m. m.m.

Parkering Göteborg (Android, iOS)
Hitta P-platser i Göteborg med möjlighet att filtrera p-platser baserat på bilar, bussar, MC, handkapp-platser och antalet p-platser.

Parkering Stockholm (Android, iOS)
P-Stockholm är en applikation för dig som enkelt vill hitta information om gatuparkering i Stockholms innerstad. Applikationen visar när det är servicetid på gatan samt var det finns reserverade parkeringsplatser för buss, lastbil, motorcykel och för rörelsehindrade.

ViewRanger (Android, iOS, Symbian)
Kraftfull frilufts GPS navigator. Spela in, ruttplanera eller dela dina rutter med andra. Kan utökas med detaljerade kartor bl.a. Lantmäteriets kartor i skala 1:50000. Du kan även dela din position med dina vänner.

Vokul (iOS)
Avancerad röststyrning av din iOS-enhet. Full handsfree utan att behöva trycka på någon knapp. Ska klara bullriga miljöer.

Waze (Android, Blackberry, iOS)
Trafik app. Få rapporter om trafikstockningar och andra problem efter vägen och rapportera in det du stöter på.
Svensk Wiki för Waze
 
Last edited:

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Mina MC-Appar

ImageUploadedByTapatalk1337284681.684087.jpg

Motorcycle Track Log (iOS) - Håll koll på alla dina inställningar för dina hojar och hur vilka som är bäst för olika banor.

Motorcycle Rides GPS (iOS) - Fungerar bara i Australien. Hoppas på en världsomfattande version.

Motorcycle Tours (iOS) - Lägg upp rutter. Fungerar dåligt för Sverige.

lodestone AR compass (iOS) - Kompass med agumented reality. Orter och avstånd läggs upp ovanpå en bild av omgivningen.

iKörkort MC (iOS) - Lite körkortsfrågor. Var länge sedan man tog kortet ju.

Edit: Lade till länkarna.
 
Last edited:

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
@Powerglide; Skulle du kunna länka till dina MC-appar är du snäll. Jag tror vi skippar rena navigeringsappar som Navigon etc, för dessa skulle man kunna göra en helt egen lista om. Själv kör jag med NavFree som jag tycker har bästa pris/prestanda :tungan
Körkortsapp kan nog vara intressant för våra körkortstagare här inne på SH.
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Ducati har en app som heter Ducati Corse där det står lite nyheter om deras enorma framgångar i motogp och lite sånt. Kul en stund, specielllt om man följer Rossi eller Hayden.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Nån som vet någon bra app som Latitude där positionen delas med en kompis?
Provade Latitude ordentligt idag när jag var ute o åkte hoj men noggrannheten var inget vidare.

Tänkte använda appen när jag är ute själv i skogen o åker enduro så tjejen kan se vart jag befinner mig om det händer nåt, lite småkass med 1km felmarginal i skogen som det visade idag.
 

Kristoffer2000

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ER-6n, 09
Skicka gärna feedback på MC-appen till mig. Det går att göra i appen själv, via info@mc-appen.se eller här på sporthoj. Och passa även på att lägga in era favorittips på fikaställen, bra boenden, etc. :)
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Race Monitor (ios/android) för er som är på banan och vill ha liveresultat dvs om man nu släpper in er på nätet
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Är du säker på att båda har rätt inställningar gjorda. Vi kör latitude i familjen, och det stämmer på 50 m. Perfekt o se när man ska sätta på kaffe när kärringa är ute me hunden.
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Tillbehör så att apparna fungerar bättre! Lista på det? Tänker mest på extern gps mottagare. Har testat Harrys laptimer men det fungerar inge bra utan extra gps puck känns det som...
 

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Har testat Harrys laptimer men det fungerar inge bra utan extra gps puck känns det som...
Nu har jag inte själv testat Harrys Laptimer men inte ska du väl behöva en GPS-puck till en iPhone eller annan iOS-produkt? De har ju inbyggd GPS, fast man måste godkänna att appen får tillgång positions-/gpsdata för annars kan jag tänka mig att det går dåligt.
 

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Örebro (men Pite i mitt hjärta)
Hoj
Hojlös
Nu har jag inte själv testat Harrys Laptimer men inte ska du väl behöva en GPS-puck till en iPhone eller annan iOS-produkt? De har ju inbyggd GPS, fast man måste godkänna att appen får tillgång positions-/gpsdata för annars kan jag tänka mig att det går dåligt.

Problemet är väl att GPS:en är för "klen" och o-exakt i högre hastigheter. Jag har inte provat än men funderar på om jag ska köpa en GPS-puck innan Ringen-resan i sommar. Någon som testat den mer?
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Nån som vet någon bra app som Latitude där positionen delas med en kompis?
Provade Latitude ordentligt idag när jag var ute o åkte hoj men noggrannheten var inget vidare.

Tänkte använda appen när jag är ute själv i skogen o åker enduro så tjejen kan se vart jag befinner mig om det händer nåt, lite småkass med 1km felmarginal i skogen som det visade idag.

Till Android och i synnerhet Samsungs mobiler (Google har och Samsung själva, samt en massa tredjepartsprogram), finns spårningsprogram som använder inbyggda gps:en och sänder vidare information till en webbsite där man kan se direkt på karta. Felmarginal på några få meter ibland.

iOS (iPhone) är jag mer osäker på - de har inte riktigt samma utbud (och definitvt inte som gratistjänster).
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Till Android och i synnerhet Samsungs mobiler (Google har och Samsung själva, samt en massa tredjepartsprogram), finns spårningsprogram som använder inbyggda gps:en och sänder vidare information till en webbsite där man kan se direkt på karta. Felmarginal på några få meter ibland.

iOS (iPhone) är jag mer osäker på - de har inte riktigt samma utbud (och definitvt inte som gratistjänster).

Vet du mer specifikt nåt program till android?
Använder som sagt latitude i dagsläget men de visar lite sisådär ibland, Cardiotrainer använder jag för o se rutten på datorn i efterhand med hastighet o allt.
En blandning mellan de två där man kan följa personen live via datorn eller telefonen o se ifall han rör på sig vore kanon.
Används som sagt när jag är ute själv i skogen, vore kanon om tjejen kunde se att jag faktiskt rör på mig.
 

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Apple har ju sin iCloud-tjänst och aktiverar man den i telefonen så kan man gå in på sitt iCloud-konto på webben och se var telefonen befinner sig. Har telefonen GPS-täckning så verkar precisionen väldigt bra, på nån meter när och är man inomhus utan GPS så prickar den i.a.f. rätt kvarter.

Kollade precis i iCloud och där ser det ut som jag står på gatan utanför mitt hus men telefonen ligger i köket, så utan GPS-signal så anger den bara ca 20m fel just nu.
 
Last edited:

Phas

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2011
Ort
Öland
Hoj
just nu utan
Testade Diablo Super Biker på väg till skolan imorse och tyckte den var riktigt trevlig.
Lite kul att se högsta hastighet och medelhastighet men är lite skeptisk till lean angle-funktionen.
Den registrerade ett nerligg på 24 grader och det känns väl sådär :va
Antagligen har det med gyron i telefonen att göra eftersom den låg i lustig vinkel i jackfickan.
 
Last edited:

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Testade Diablo Super Biker på väg till skolan imorse och tyckte den var riktigt trevlig.
Lite kul att se högsta hastighet och medelhastighet men är lite skeptisk till lean angle-funktionen.
Den registrerade ett nerligg på 24 grader och det känns väl sådär :va
Antagligen har det med gyron i telefonen att göra eftersom den låg i lustig vinkel i jackfickan.



Upplever precis samma som dig.
En riktigt trevlig app, med skön data. Men lutning vettesjutton hur den ska kunna beräkna rätt när man har den löst i fickan...? :confused:

Sen att man får en detaljerad karta och kan kolla lite hastighet längs vägen så att säga är riktigt trevligt vid fikastunden eller när man avslutat en längre tur :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top