Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 56
  1. #21
    Tjuvjägare iceman32s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Hemma :)
    Hoj
    Suzuki V Strom DL650 -07
    Inlägg
    318
    När jag körde upp förra sommaren fick jag endast i nödfall dutta till på bakbromsen snabbt , alltså om det började gå för snabbt. Men jag gjorde inte det alls utan klarade mig fint med enbart gas och koppling, det går, bara att få in känslan.
    Crime is a disease and i am the cure!

  2. #22
    Medlem _JR_s avatar
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Örebro
    Hoj
    Honda Hornet 600 -99
    Inlägg
    168
    Du kan till och med få sätta ner foten någon gång, utan att kugga. Bara de ser att du har god kontroll på fordonet.
    Jag var helnervös och satte i foten, men det gick vägen ändå. Tror att de brukar var rätt så justa.
    One on't cross beams gone owt askew on treddle.

  3. #23
    Medlem AlexRooss avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Tågarp
    Hoj
    1993, Honda CBR 600F
    Inlägg
    74
    vilken lågfartsbana fick ni göra på uppkörningen då? Den ena tycker jag ju är lättare än den andra. xD

  4. #24
    Medlem zaitoons avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    skövde
    Hoj
    honda cbr600rr 2008
    Inlägg
    1 079
    Citat Ursprungligen postat av Sarrow Visa inlägg
    Var och körde en lektion på körskolan idag och han sa att man ej fick andvända bakbromsen på uppkörningen, då blir man kuggad !!! Vem ska man tro på ?? Ni som kört upp hur gjorde ni ?
    förmodligen vill körkskole läraren att du ska lära dig rätt sätt. vet att jag me använde bakbromsen under min uppkörning på lågfarts provet. körskole läraren vet nog att du får använda den men han vill inte att du ska använda den helt enkelt för att man igentligen inte ska använda den.

  5. #25
    lite snett är också rakt sjukihuves avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    yamaha xj6
    Inlägg
    405
    Jag använde bakbromsen, största myten om att man inte får använda bakbromsen, hur fan ska man annars stanna till lite om det går för snabbt?

  6. #26
    Fighterbyggare softis83s avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Falun
    Hoj
    CBR600F fighter stunt
    Inlägg
    638
    Citat Ursprungligen postat av charbel Visa inlägg
    förmodligen vill körkskole läraren att du ska lära dig rätt sätt. vet att jag me använde bakbromsen under min uppkörning på lågfarts provet. körskole läraren vet nog att du får använda den men han vill inte att du ska använda den helt enkelt för att man igentligen inte ska använda den.
    så du anser att det är fel att använda bromsen om du kör lågfat och hojen börjar trilla när du krypkryper i en jävligt skarp sväng runt en kon och du räddar med gas för att inte trilla och sen vill få ner farten igen.
    För mig så är det kontroll att kunna rädda hojen med gas och sen bromsa ner farten igen?

    Fattar inte vad du menar med att det är rätt att bara köra med kopplingen på krypköning
    Senast redigerat av softis83 den 2012-05-16 klockan 20:29.

  7. #27
    Medlem zaitoons avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    skövde
    Hoj
    honda cbr600rr 2008
    Inlägg
    1 079
    Citat Ursprungligen postat av softis83 Visa inlägg
    så du anser att det är fel att använda bromsen om du kör lågfat och hojen börjar trilla när du krypkryper i en jävligt skarp sväng runt en kon och du räddar med gas för att inte trilla och sen vill få ner farten igen.
    För mig så är det kontroll att kunna rädda hojen med gas och sen bromsa ner farten igen?

    Fattar inte vad du menar med att det är rätt att bara köra med kopplingen på krypköning
    Ber om ursäkt att jag va så otydlig. vad jag mena va att enligt vad jag fått info om så skal man inte använda fotbromsen när man gör lågfarts provet. Men om man nu måste så e det ok vid något tillfälle det bedömer ju uppkörningsledaren. men om du gör det vid flera tillfällen för att rädda dina situationer så tror jag nog du blir kuggad i allafall. tanken med lågfarts provet e väl att man ska visa att man kan köra i låg fart o anända sig av gas o koppling? rätta mig om jag har fel. Tror inte att man skulle klarar det om man tex använde bromsen vid varge kon tex för att man känner att det går lite för fort.

  8. #28
    Medlem AlexRooss avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Tågarp
    Hoj
    1993, Honda CBR 600F
    Inlägg
    74
    Citat Ursprungligen postat av charbel Visa inlägg
    Ber om ursäkt att jag va så otydlig. vad jag mena va att enligt vad jag fått info om så skal man inte använda fotbromsen när man gör lågfarts provet. Men om man nu måste så e det ok vid något tillfälle det bedömer ju uppkörningsledaren. men om du gör det vid flera tillfällen för att rädda dina situationer så tror jag nog du blir kuggad i allafall. tanken med lågfarts provet e väl att man ska visa att man kan köra i låg fart o anända sig av gas o koppling? rätta mig om jag har fel. Tror inte att man skulle klarar det om man tex använde bromsen vid varge kon tex för att man känner att det går lite för fort.

    Min körlärare säger att man får använda bromsen men dem vill helst inte att bromsljuset ska lysa rött hela tiden på uppkörningen, blir kuggad då sa han. :P

  9. #29
    Medlem zaitoons avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    skövde
    Hoj
    honda cbr600rr 2008
    Inlägg
    1 079
    Citat Ursprungligen postat av AlexRoos Visa inlägg
    Min körlärare säger att man får använda bromsen men dem vill helst inte att bromsljuset ska lysa rött hela tiden på uppkörningen, blir kuggad då sa han. :P
    det va lite så jag mena.. man kan väl använda den vid ett tillfälle för att rädda en situation det skulle man ju bara få beröm för men att ölampan lyser under halva krypkörningen tror jag inte uppkörningsledaren skulle gilla...

  10. #30
    Medlem AlexRooss avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Tågarp
    Hoj
    1993, Honda CBR 600F
    Inlägg
    74
    Citat Ursprungligen postat av charbel Visa inlägg
    det va lite så jag mena.. man kan väl använda den vid ett tillfälle för att rädda en situation det skulle man ju bara få beröm för men att ölampan lyser under halva krypkörningen tror jag inte uppkörningsledaren skulle gilla...
    tror inte jag heller :P

  11. #31
    Fighterbyggare softis83s avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Falun
    Hoj
    CBR600F fighter stunt
    Inlägg
    638
    Citat Ursprungligen postat av charbel Visa inlägg
    Ber om ursäkt att jag va så otydlig. vad jag mena va att enligt vad jag fått info om så skal man inte använda fotbromsen när man gör lågfarts provet. Men om man nu måste så e det ok vid något tillfälle det bedömer ju uppkörningsledaren. men om du gör det vid flera tillfällen för att rädda dina situationer så tror jag nog du blir kuggad i allafall. tanken med lågfarts provet e väl att man ska visa att man kan köra i låg fart o anända sig av gas o koppling? rätta mig om jag har fel. Tror inte att man skulle klarar det om man tex använde bromsen vid varge kon tex för att man känner att det går lite för fort.
    Du har missuppfattat vad jag skrev.
    Rädda varje kon med bromsen har jag aldrig skrivit.
    Man räddar ett nedlägg med gasen och sen bromsar man ner farten.
    När jag fick köra lågfart i skolan var jag skolad till att köra riktigt sakta med men jag har sätt andra på uppkörningar som kört rätt fort och ändå inte kuggat.
    Hur som skall du va bra på lågfar så lär du kunna hantera alla reglars på hojen samtidigt enligt mig.
    Sen får andra ha andra åsikter om det som får stå för dom.
    Huvudsaken är att det är kontrollerat av föraren.

  12. #32
    122 Db med Db-killer. Jikes Nikels avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uddevalla
    Hoj
    Nintale 600. Qvarna 500CR
    Inlägg
    6 902
    Fick göra om min lågfartsdel eftersom jag låg med bromsen på hela tiden, så då körde jag en vända utan att använda varesig broms eller gas utan rullade runt med lite lätt driv på tomgången.
    Då var han nöjd

    Förstår dock inte anledningen till varför det ska vara så

  13. #33
    Medlem zaitoons avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    skövde
    Hoj
    honda cbr600rr 2008
    Inlägg
    1 079
    Citat Ursprungligen postat av softis83 Visa inlägg
    Du har missuppfattat vad jag skrev.
    Rädda varje kon med bromsen har jag aldrig skrivit.
    Man räddar ett nedlägg med gasen och sen bromsar man ner farten.
    När jag fick köra lågfart i skolan var jag skolad till att köra riktigt sakta med men jag har sätt andra på uppkörningar som kört rätt fort och ändå inte kuggat.
    Hur som skall du va bra på lågfar så lär du kunna hantera alla reglars på hojen samtidigt enligt mig.
    Sen får andra ha andra åsikter om det som får stå för dom.
    Huvudsaken är att det är kontrollerat av föraren.
    jo jag såg sen att jag missuppfattat dig med:P sry men jag tror endå att det du menar med o rädda situtionen med bromsen går bra nån gång i uppkörningen, Men om man gör det vid flera tillfällen så tror jag fortfarande du kuggar. Ser uppkörningsledaren att du e duktig på att köra så brukar dom släppa lite på en sån grej men ser dom med en gång att du behöver övningsköra mer o gör sånna tabbar mer än en gång då tror jag nog att du kuggar i allafall. Nu e inte jag nån uppkörningsledare men det e vad jag tror

  14. #34
    Medlem zaitoons avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    skövde
    Hoj
    honda cbr600rr 2008
    Inlägg
    1 079
    Citat Ursprungligen postat av Nikel Visa inlägg
    Fick göra om min lågfartsdel eftersom jag låg med bromsen på hela tiden, så då körde jag en vända utan att använda varesig broms eller gas utan rullade runt med lite lätt driv på tomgången.
    Då var han nöjd

    Förstår dock inte anledningen till varför det ska vara så
    tror att det e för att dom vill att man ska kunna reglera hastighet med koppling o gas bara tex för sånna situtioner som man får när man e ute o kör. tex innan rondeller rödljus om det rullar på o man inte behöver stanna om du e med på hur jag tänker.

  15. #35
    professionell sjörövare Sordids avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    på gatan i en skokartong
    Hoj
    KTM 690 SMC -10
    Inlägg
    482
    meningen med lågfarten är att du ska ha kontroll på hojen och kunna reglera farten med hjälp av gasen och kopplingen. behöver man använda bakbromsen går det för fort enligt mig. dock när jag gjorde lågfartsbanan så sa han kontrollanten till mig halvvägs att jag kunde öka farten han tyckte det gick för sakta =)
    -Livet är för kort för att dansa med tjocka brudar-

    Ktm 690 SMC 2010
    Yamaha R1 2008 - SÅLD
    Yamaha R1 2003 - SÅLD

  16. #36
    professionell sjörövare Sordids avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    på gatan i en skokartong
    Hoj
    KTM 690 SMC -10
    Inlägg
    482
    Citat Ursprungligen postat av softis83 Visa inlägg
    så du anser att det är fel att använda bromsen om du kör lågfat och hojen börjar trilla när du krypkryper i en jävligt skarp sväng runt en kon och du räddar med gas för att inte trilla och sen vill få ner farten igen.
    För mig så är det kontroll att kunna rädda hojen med gas och sen bromsa ner farten igen?

    Fattar inte vad du menar med att det är rätt att bara köra med kopplingen på krypköning
    dock är det ännu mer kontroll att kunna rädda det med rätt mängd gas så det inte går för fort och du måste bromsa

    Edit: men så kontrollerad behöver man inte va på uppkörningen. man blir säkert godkänd endå
    Senast redigerat av Sordid den 2012-05-17 klockan 10:01.
    -Livet är för kort för att dansa med tjocka brudar-

    Ktm 690 SMC 2010
    Yamaha R1 2008 - SÅLD
    Yamaha R1 2003 - SÅLD

  17. #37
    Fighterbyggare softis83s avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Falun
    Hoj
    CBR600F fighter stunt
    Inlägg
    638
    Citat Ursprungligen postat av Sordid Visa inlägg
    dock är det ännu mer kontroll att kunna rädda det med rätt mängd gas så det inte går för fort och du måste bromsa

    Edit: men så kontrollerad behöver man inte va på uppkörningen. man blir säkert godkänd endå
    Där har du en poäng.
    Men jag vart skolad med broms på körskolan i lågfart, dock var det några år sen.

    Känns som det vart en väldigt löjlig debatt nu om lågfart.
    Alla gör som dom vill och alla har möt olika spelregler och man får anpassa sig till de spelregler som råder där man skall ta kort.

    Anledningen till att jag öppna truten var för det lät så fel för mig att inte kunna använda bromsen när man vill dra fram en hoj under 4km/h eller vad som nu klassas som lågfart
    Jag bodde i Norge och fick norska sheriffen på mig för stuntträning på ett hjul och fick lägga ner det, började roa mig med att träna balans i lågfart och lek på parkeringar.
    Inte det roligaste men dög som tidsfördriv och då brukades bromsarna flitigt ihop med gas och koppling

  18. #38
    Hä ä bar å åk Rullens avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Sveriges Hawaii
    Hoj
    Ingen alls =(
    Inlägg
    367
    Jag hade lektion i måndags och då kom detta upp. Instruktören sa att det är helt ok att använda bakbromsen vid lågfart för att ta ned farten. Detta kallas att aktivt arbeta med balansen och är helk ok. Vad som inte är ok är att ligga an med bromsen konstant för att reglera farten.

    Vidare är det helt ok att komma upp i fart tillfälligt för att återfå balansen, speciellt när du svänger.

    Kontrollanten på körprovet kommer inte att kugga dig på petitesser utan kommer istället att göra en samlad bedömning på hur du balanserar hojen. Jag har hört talas om personer som fått godkänt på lågfarten trots fotnedslag.

    Har min uppkörning den 29/5 så vi sitter i samma båt =) Lycka till!
    Hojar är som brudar - Jag vill testa alla farliga

    Rap sheet:

    1988 Suzuki RM 80 (1992-1994)
    1990 Suzuki RG 125 (1994-1995)
    2007 Yamaha FZ6-N S2 (2012-2013)
    2003 Suzuki SV1000S (2013-2013)
    2011 KTM 690 SMC (2013-2014)
    2014 HD Iron 883 (2014-2015)

  19. #39
    Medlem _JR_s avatar
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Örebro
    Hoj
    Honda Hornet 600 -99
    Inlägg
    168
    Känns skönt att ha kortet fixat, så att man kan sätta ner foten och bromsa hur mycket man vill. Jag förstår inte varför de lägger så mycket vikt vid detta. Det är ju knappast trafikfarligt att sätta ner foten ibland under krypkörning.
    One on't cross beams gone owt askew on treddle.

  20. #40
    Medlem Sarrows avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Arvslindan
    Hoj
    Honda Hornet 600 FA -11
    Inlägg
    80
    Citat Ursprungligen postat av Rullen Visa inlägg
    Jag hade lektion i måndags och då kom detta upp. Instruktören sa att det är helt ok att använda bakbromsen vid lågfart för att ta ned farten. Detta kallas att aktivt arbeta med balansen och är helk ok. Vad som inte är ok är att ligga an med bromsen konstant för att reglera farten.

    Vidare är det helt ok att komma upp i fart tillfälligt för att återfå balansen, speciellt när du svänger.

    Kontrollanten på körprovet kommer inte att kugga dig på petitesser utan kommer istället att göra en samlad bedömning på hur du balanserar hojen. Jag har hört talas om personer som fått godkänt på lågfarten trots fotnedslag.

    Har min uppkörning den 29/5 så vi sitter i samma båt =) Lycka till!
    Kör också upp den 29/5 i Avesta.

Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här