Jakten på bästa (nåja.. bra iaf) sporthojen!

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Japp då har man fyllt 30 och insett att man måste dölja den kommande pondusmagen i en tuffare körställning, rund är också en form. Arlahoj må vara hur kul som helst men jag ska inte ha någon.. nu. Min körning sker mestadels på väg men några bandagar räknar jag med per år, ambitionen är att ha kul. Skapar denna tråd för dagens och framtida provkörningar inom någorlunda närtid, kom gärna med tips och synpunkter.

Tänkta spec:

ABS

600-750

Nästan ny

I dagsläget med lite framtidstro så betyder detta att jag hittills funderar på CBR600RR, 675R och GSXR 750. Bara CBR erbjuder ABS i dagsläget men jag har inte jättebråttom.

Idag provkördes 675R hos Din MC:

Trevlig bemötande och snabbt framfixad hoj som stod nästan längst in i hallen som för övrigt var smetfull med hojar. Bra väder till en början, fick den kall så lät den puttra en stund medan jag kolla förutsättningarna okulärt.. kedjan var möjligen lite slak. Hela 14 mil hade den gått vilket förklarade den konstanta blåa julgransbelysningen (växlingsindikatorn) när jag i maka takt påbörjade provkörningen på en 50-60 sträcka. Normal arbetstemperatur ordnade till sig snabbt, 17 grader ute.

I samma hastighetsintervall kände jag på hojen genom vida och snabba sick sack svängningar, svänga med bål/knäna, snabba gas/avslag på låg växel samt lågt varvtal och hög växel vilket imponerade mest vid denna stund. Gaspådrag vid 2000 varv och sexans växel gick hur fint som helst, samma procedur från 1500 varv frambringa vibrationer men inga hack/ryck/"hostningar". Kändes trygg och välbalanserad.

Ut på 70-90-100 sträcka när första överraskningen kom, vid växling och filbyte ryckte den till så pass att jag tappa greppet med vänsterhanden, hojen var dock såpass trygg att det inte blev någon läskig situation av det. Testade lite pang pang växlingar upp och ner i varierande intervaller, känns som att jag slarvade innan men lite ryckigt var det nog allt.. undrar hur det var med kedjespänningen egentligen. Lite lugnt sick sackande mellan bilar och av mot mindre, roligare vägar.

Spårkänslig var den inte, bakdäcket såg smalare ut fast samma dimension som VFR´en, inte lika bred fälg kan man gissa. Rolig men ganska nerkörd sträcka av tung trafik, trots detta gjorde hojen precis som jag ville och sista km var nyasfalterade, tackarrr, nu gick det riktigt fint. Tillbaka ut mot raksträckan, lång jefla påfart vilket resultera i att 14000 varv var uppnått innan jag kom ut på vägen.. nu kändes den riktigt arg. Lugna ner mig lite o svängde av till en snällare/bredare kurvig väg än innan, en del trafik men ingen bakom så jag anpassa mig bakåt istället och körde intervallövningar.

Växlingarna fick jag inte till optimalt, ganska god vana men den ville ändå rycka lite för mycket. Oavsett koppling eller ej kändes det som att det satt en slö quickshift (ingen quickshift monterad) på den, snabba som lugnare växlingar i varierande hastighet. Sen börja det regna, däcken var ok och inga knepiga serial killer tendenser trots lite provocerande. Tog ett extra varv i en rondell och bakändan höll sig stabil vid gaspådrag. Sedan lite lugnt tillbaka utan några övriga konstigheter, körde ca 3 mil och inga känningar i kroppen trots något udda körställning. Möjligen var sadeln lite obekväm men bara lite.

Fördelar:

Motor - Kan bara ställa mig i ledet och hålla med, riktigt riktigt bra, bra klipp i hela registret. Snabba gas/avsläpp för att framhäva ryckningar kändes så bra som det kan göra, kontrollerat.

Körställning - Man sitter högt, första tanken var att det här går aldrig då handlederna kommer dö. Bara att tänka på avslappnade armar och jobba lite med bålen så gick det hur fint som helst, aktiv körning. Full attackkörställning rakt fram kändes bra och den minimala rutan skickade inte några kastvindar på mig. Höjden var som klippt och skuren för mig, satt jag platt på rumpan var benen utsträckta och fötterna platt mot marken, ca 175 med stövlar. Tar med instrumentering här, trevligt med växelvisare men växlingsindikatorn var bara irriterande, utlovades dock att den blir bättre efter första servicen :tummenupp

Chassi/dämpare - Ingen expert men jag var nöjd, blev som sagt lite ojämnheter och på första sträckan var det "plastfarhinder" utlagt som den tog sig över utan skrammel. Visst den sväljer inte gupp som en sporttouring men det förväntar jag mig inte heller. Kanske lite mjuk i färdriktning vid aktiv körning, kommer till det sen. Hade velat köra en 675 icke R som jämförelse men tyvärr ingen inne. Hur som helst snabb och trevlig i kurvorna.

Nackdelar:

Växellådan - Jag sågar den inte men den är inte Honda. Pinnen var skapligt inställd för mig och min stövel, inte så distinkt i växlingarna och ibland kändes den som en gammal 80-90 talare där man bara ser på växelvisaren att växlingen blivit av. Nedväxling var dock alltid bra och distinkt. Det är finlir och jag är lite kräsen men ja en växellåda ska vara jämn och aldrig svika, vid aktiv körning kändes den inte opålitlig men råkar man slarva så tror jag det finns risk för rasselväxel. Ett annat mått är att lägga i neutral, testa att göra det snabbt och långsamt men nja det är tur att motorn väger upp så mycket. Ryckigheten vid växling kan berott på kedjan men den var o andra sidan inte så dåligt spänd, kändes mer som att antingen kopplingen högg i växlarna efter en fördröjning, att chassiet är ovanligt mjukt längsled eller en kombination av de. Man kan ju hoppas att de blir bättre när den är inkörd annars.

Svängradie - Något man får vänja sig med insåg jag och säljaren när jag hjälpte dem att putta in den i hallen igen, alltså bara då och inte under körning när hojen lutar.

Det var den provkörningen, säljaren sa att Triumph inte gått ut med någon info gällande ABS ännu men hoppades att det skulle komma på åm 2013 = i år. Svängde förbi Honda City men Kenta hade sålt 600´an igår så jag får hoppas att Jonas på Mc Varuhuset har någon att bistå med, vilka är bra att ha o göra med gällande Suzuki?

20120511_170606.jpg

rout.jpg
 

Jerka84

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Täby
Hoj
Honda CBR 954rr / ShovelChopper
som sagt mycket bra skrivet! ska bli kul att följa :tummenupp

provkörde en 675a innan jag köpte hondan, håller med om körställningen. kändes verkligen som man satt uppepå hojjen
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Glöm inte bort lillninjan, saknar min 05a så det gör ont ibland...har inte alls samma känsla för nuvarande gixxer 750.
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Äh orkar inte läsa all text, men skulle jag välja en bra sporthoj ur mellanskiktet idag hade jag valt gix750. har haft ett par 600or några 750 och diverse andra radfyror men 750in har vart mest bang for the buck både på bana och gata tycker jag.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Ni är lite motsägelsefulla :tummenupp Självklart tycker vi alla olika och provköra ska jag, synd att vädret inte är med idag men funderar på att blunda för det och ta några repor iaf. 750´n borde de kunna ha inne tycker jag så får man se med lillninjan, vet att jag varit imponerad av Kawasakis motorer tidigare gällande hur silkeslent dom går.. sen om det funkar i konceptet får provkörningen presentera.

Skriv gärna vad ni gillar/inte gillar om ni har erfarenhet av en modell, alltid bra att ha "saker" man kan känna efter på.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Elproblem brottas väl 675:an med, men kanske tidiga modellerna?
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Väl skrivet men jag tycke du glömmer de stora fördelarna med 675:an vilket i mitt tycke är det sköna chassiet, lättsvängdheten och utmärkta kurvtagningsförmågan.

Bara mina 5 ;)
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Elproblem brottas väl 675:an med, men kanske tidiga modellerna?

Det ska kollas upp!

Väl skrivet men jag tycke du glömmer de stora fördelarna med 675:an vilket i mitt tycke är det sköna chassiet, lättsvängdheten och utmärkta kurvtagningsförmågan.

Bara mina 5 ;)

Nja, kanske inte sammanfattar det precis så men nog kom det väl med =0)

"Kändes trygg och välbalanserad."
"gjorde hojen precis som jag ville"
"Hur som helst snabb och trevlig i kurvorna."


Sen att jag hänger upp mig på lite ryck etc. får jag ju bena ut, skit bakom spakarna eller något annat.. det visar sig =0)
 

swingline

Så långt efter att han tror han är först
Gick med
13 Sep 2005
Ort
Bromma
Hoj
KTM grusbuse
Bidrar med lite erfarenheter. Har kört hoj i 17 år men mest på landsväg. Efter att jag köpte min Tiger 1050 blev jag sugen på att prova bana och körde lite pass samt CSS steg 1. Blev riktigt biten och började fundera så smått på att byta Tigern mot något som funkade både för touring och bana.

Efter att ha provkört Kawa Z1000SX (http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?243013-Provkörning-Kawazaki-Z1000SX-VS-BMW-K1300S&highlight=) så kom jag fram till att radfyra inte är min grej.

Tillbaks till ritbordet igen. Mellanskillnaden mellan en min Tiger och Z1000SX var ca 70 000. Vad kan man få för dom pengarna? Svaret blev en Aprilia RSV 1000 Factory 2004 och då räckte pengarna även till att uppgradera utrustningen till banstandard.

Har nu börjat köra in mig på Apan och kan konstatera att alla lovord avseende chassi och bromsar stämmer. Sen vad det gäller motor är det ju tycke och smak som styr men jag är såld på twinnar och trepipor så för mig funkar det. Effekten är mer än jag kan hantera i kurvor eftersom jag inte vill göra highsiders.

Börjar nu med köra på ATT på söndag och planerar att åka till Gotland ring i början av juni så får jag se hur jag kan utveckla mig som pilot. Räknar inte med att vara så snabb i början eftersom jag sett riktigt snabba gossar på bana men ska ta mig så långt mitt mod och min körskicklighet räcker i alla fall.

Har ägnat vintern till att hårdplugga på apriliaforum så att jag kan sköta all service och underhåll själv samt att se igenom ”Twist of the wrist” ett antal gånger så nu är jag preparerad i teorin i alla fall.

Återkommer med hur det blir i praktiken och med feedback om jag lyckats köpa den bästa sporthojen för mig i alla fall.

Ambitionen är att hinna med några bandagar och lite gruppkörning i år och då ser jag fram emot att få träffa flera av er på forumet på banor och gruppkörningar under sommaren. :)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Sen att jag hänger upp mig på lite ryck etc. får jag ju bena ut, skit bakom spakarna eller något annat.. det visar sig =0)


Jag blev mer orolig för din:

"Testade lite PANG PANG växlingar"

Vad är en "pang pang" växling? Låter inte snällt..
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Effekten är mer än jag kan hantera i kurvor eftersom jag inte vill göra highsiders.

Av just den anledningen lugnar jag mig med monstervrid än så länge. Nej jag tror inte att jag är guru i kurvor bara för att jag väljer en 600-750, det finns säkerligen tillräckligt med mos för att skicka mig ut bland grönsakerna men jag vet att jag lättare kommer ha kul då vilket är ambitionen, inte grönsakerna. Vet inte om SMC eller annat har statistik men det jag själv sett är det antingen till vikten tunga hojar eller de med mer effekt än vad jag vet vad jag ska göra med som sopat av med klar marginal, Gotland Ring, Gelleråsen, Rörken och allmän väg för den delen.

För mig är den tänkta charmen med 600-750 en karaktär där jag lättare kan träna upp farten på bana, nöta kurvor och träna teknik. Den dagen högerhanden råkar sprattla till mer än vad min kunskap sträcker sig så missar jag förmodligen apex men risken att bakhjulet kör om mig är inte lika stor. På gata förväntar jag mig ett bra flyt på de smalare vägarna där en tyngre hoj känns lite obekväm i jämförelse.


Jag blev mer orolig för din:

"Testade lite PANG PANG växlingar"

Vad är en "pang pang" växling? Låter inte snällt..

Ingen bestämd definition, mer ett sätt att försöka beskriva målande ur provkörningssyfte. Försöka återskapa det föregående brutala rycket i kontrollerad form =0)
 
Last edited:

swingline

Så långt efter att han tror han är först
Gick med
13 Sep 2005
Ort
Bromma
Hoj
KTM grusbuse
För mig är den tänkta charmen med 600-750 en karaktär där jag lättare kan träna upp farten på bana, nöta kurvor och träna teknik. Den dagen högerhanden råkar sprattla till mer än vad min kunskap sträcker sig så missar jag förmodligen apex men risken att bakhjulet kör om mig är inte lika stor. På gata förväntar jag mig ett bra flyt på de smalare vägarna där en tyngre hoj känns lite obekväm i jämförelse.
)

Spot on! Kanske har RSV:n för mycket vrid för att jag ska kunna träna teknik fullt ut men då är det bara att jag får inse mina begränsningar och byta nedåt igen. Förhoppningsvis inser jag detta innan jag agerar plog i avåkningszon nära dig :gnissla
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Spot on! Kanske har RSV:n för mycket vrid för att jag ska kunna träna teknik fullt ut men då är det bara att jag får inse mina begränsningar och byta nedåt igen. Förhoppningsvis inser jag detta innan jag agerar plog i avåkningszon nära dig :gnissla

Jag tror det är en kickass kärra men lite för mycket för mina ändamål, kört 990SMR en del så jag kan tänka mig karaktären även om det är olika världar i körställning. Kört någon enstaka Aprilia utan att kunna nämna modell men just bromsarna vill jag minnas som helt galet effektiva, säkert trevligt när man fått in finliret i fingrarna.. jag hade det inte ;)

Någon GSXR 750 hade de tyvärr inte för provkörning när jag var förbi idag, ska bli bättre väder imorrn så då kanske det blir en repa till med 675´an. Ninja 600 såg jag ingen men ska fråga imorrn, tycker Kawasaki kunde klämma ur sig en Ninja 750 med tanke på att dom har Z750R... med ABS.
 

Lynxlynx

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Superduke 990
Jag tror det är en kickass kärra men lite för mycket för mina ändamål, kört 990SMR en del så jag kan tänka mig karaktären även om det är olika världar i körställning. Kört någon enstaka Aprilia utan att kunna nämna modell men just bromsarna vill jag minnas som helt galet effektiva, säkert trevligt när man fått in finliret i fingrarna.. jag hade det inte ;)
Någon GSXR 750 hade de tyvärr inte för provkörning när jag var förbi idag, ska bli bättre väder imorrn så då kanske det blir en repa till med 675´an. Ninja 600 såg jag ingen men ska fråga imorrn, tycker Kawasaki kunde klämma ur sig en Ninja 750 med tanke på att dom har Z750R... med ABS.

Vänta in en Gix-750, har för mig att 10an o framåt har Abs (rätta mig gärna om jag har fel).
Köpte precis en K8 och jag blev imponerad över hur bekväm den är (185 lång) och hur lättkörd den är, min farmor skulle kunna köra på den, om inte kopplingen varit så on/off.
Den säger typ "Hej, jag är en snäll kille, vi kan ta det lite lugnt om du vill" tills du vrider på rejält och efter 8k varv blir den snälla killen ett monster på tjack.

Så sammanfattningsvis; Bekväm, lättkörd och resurserna finns där. Tror det kommer vara riktigt skoj på bana.
 

jetson

Guest
Vänta in en Gix-750, har för mig att 10an o framåt har Abs (rätta mig gärna om jag har fel).
Köpte precis en K8 och jag blev imponerad över hur bekväm den är (185 lång) och hur lättkörd den är, min farmor skulle kunna köra på den, om inte kopplingen varit så on/off.
Den säger typ "Hej, jag är en snäll kille, vi kan ta det lite lugnt om du vill" tills du vrider på rejält och efter 8k varv blir den snälla killen ett monster på tjack.

Så sammanfattningsvis; Bekväm, lättkörd och resurserna finns där. Tror det kommer vara riktigt skoj på bana.

Har inte kommit ABS till GSXR750, största skillnaden från -10 till -11 modell var väl designen och viktminskningen på 7kg (nåt sånt var det).. men den behöver inte ABS :yoparty
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
-11 fick den även annan framgaffel, av BPF-typ.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Idag är det KANONVÄDER för provkörning, inte för att jag är duglig själv men tog ett foto i wheelievinkel, låter bilden tala för sig själv! :tummenupp

attachment.php
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Testade en standard Triumph 675 på en SMC körning förra året eller om det var året innan jag kom inte överens med känslan att man satt ovanpå hojen. Sätet upplevdes som väldigt smalt. Antagligen är det här bara en vanesak, men jag har sett fler som kommenterat känslan som kört andra märken och testat Triumph 675.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Testade en standard Triumph 675 på en SMC körning förra året eller om det var året innan jag kom inte överens med känslan att man satt ovanpå hojen. Sätet upplevdes som väldigt smalt. Antagligen är det här bara en vanesak, men jag har sett fler som kommenterat känslan som kört andra märken och testat Triumph 675.

Körställningen gör mig inte så mycket, som sagt jag trodde inte på den men det fungerade. Det som talar mot den är att när jag sätter mig på ex 750´n eller Hondan så kanske det blir "Aahh" i jämförelse. Reagera dock på att det blev skapligt smalt för knäna när man ska lägga dem mot tanken på 675´an, som på de flesta hojar blir nog den känslan iaf bättre med ett par tank padz eller vad dom heter.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top