Hojbyggen vi skulle vilja se....

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag skulle vilja bygga en gatgående rececykel baserad på en BMW R75-90.

Tänk Helmuth Dähne Imola 1972:

BMW_Formel_750_Imola_racer-7.jpg
BMW_Formel_750_Imola_racer.jpg

En BMW boxer är billig. Ramen får man bocka till en egen. Svingen är standard. Hjulen kan man ha standard. Gaffel och frambroms är special och orimligt dyrt att köpa autentiska kopior eller gamla delar men R90S dubbelskiva ser rätt ut.

imola 1972.jpg
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Skall det gå snabbt till 200 krävs det i storleksordningen 80-100 häst, det kan man iof få ur en Aprilia SXV550 men till katastrofal hållbarhet. Skall det hålla så är det motorer i stil med Ducati/Aprilia/KTM 750-1000cc twinnar och de väger på tok för mycket för att du skall klara viktkravet utan dyr anorexiakost. Att stoppa in en Twin i ett crosschassie tror jag inte på, de har ju ramrör under motorn vilket ger mycket kapande om den skall ha en chans att få plats. Lättare att modifiera ramar som från början är avsedda att inte ha dessa ramrör.

Jag tror mer på att leta upp vilken motor man vill ha och ta dess originalchassie och börja därifrån.

Men hur mycket vikt finns det att spara när man har en given motor och ram? Tänker att det finns en anledning till att ytterst få hojar över 600 cc väger in under 200 kg tankad och klar.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Men hur mycket vikt finns det att spara när man har en given motor och ram? Tänker att det finns en anledning till att ytterst få hojar över 600 cc väger in under 200 kg tankad och klar.


Jag tänker mig att det är fruktansvärt mycket jobb att transplantera motor till en ny ram i förhållande till potentiell viktbesparing. Den stora vikten är motorn, en 450 crossmotor väger 30kg, en KTM LC4 40 kg och en KTM 990 V2 kring 60kg, japansk rad4 kring 80kg. En lätt crossram väger kring 8-10kg och en tyngre ram från en sporthoj kring 15kg.

Därav min rekommendation att bestämma sig för vilken motor man vill ha, ta motor och tillhörande ram som bas för bygget.
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Ktm släpper en paralelltwin 2017. 800cc.
En i duke-version och en i adventure stuk.

Skvaller skvaller... :tummenupp
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag tänker mig att det är fruktansvärt mycket jobb att transplantera motor till en ny ram i förhållande till potentiell viktbesparing. Den stora vikten är motorn, en 450 crossmotor väger 30kg, en KTM LC4 40 kg och en KTM 990 V2 kring 60kg, japansk rad4 kring 80kg. En lätt crossram väger kring 8-10kg och en tyngre ram från en sporthoj kring 15kg.

Därav min rekommendation att bestämma sig för vilken motor man vill ha, ta motor och tillhörande ram som bas för bygget.

Jo, håller med. Finns ju mängder av byggtrådar runt om på nätet där folk försöker bygga in en ny motor i helt fel ram. Eftersom de allra flesta inte är DrC så blir resultatet oftast horribelt, och slutar med att de ger upp halvvägs. Tänkte mest på kommentaren du svarade på, att försöka bygga nåt med en maxvikt på 150-160 kg, som också är snabb till 200, men då är man ju inne på MotoGP-nivå...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top