Hojbyggen vi skulle vilja se....

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Alltid sett att den hojen har grym potential. De har ju gått ned i pris duktigt också. Riktigt fin spis som sitter i!
:fyllisar
 

chmielex

Medlem
Gick med
3 Oct 2003
Ort
Arlöv
Hoj
KTM 690 SMC
Ja vi får se hur många folanbaserade hojar de dyker fram. Firman e de inte mycket med i dagsläget men den är inte kursad. Doch är reservdelslagerna spridda o magasinerade på lite olika håll så de kan va svårt o få tag på delar.

Highland äger väl fortfarande tillverkningsrättigheterna till den lilla motorn. Sen va där nåt företag i sösdala som höll på med en applikation till än träskbåt åt något jänkeföretag. Tror dom har tillverkningsrätt på nån motor som dom e i farten o ska sälja nu.

Sen kan man återfinna dom på vattenpumpar, småflyg och Lasse försöker lobba in motorn i supercart med
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Nån krönikör i Classic Bike skrev att en Highland går sämre än en gammal Suzuki DR650 och skakar så in i helvete. Låter ju inget vidare.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Nån krönikör i Classic Bike skrev att en Highland går sämre än en gammal Suzuki DR650 och skakar så in i helvete. Låter ju inget vidare.

Då har han nog känt fel...

JA det vibrerar en hel del ffa tidiga cyklar kan man ha åsikter om komfortbegränsingen det medför. Men effektmässigt så lämnar en Highland drygt det dubbla.
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Ja vi får se hur många folanbaserade hojar de dyker fram. Firman e de inte mycket med i dagsläget men den är inte kursad. Doch är reservdelslagerna spridda o magasinerade på lite olika håll så de kan va svårt o få tag på delar.

Highland äger väl fortfarande tillverkningsrättigheterna till den lilla motorn. Sen va där nåt företag i sösdala som höll på med en applikation till än träskbåt åt något jänkeföretag. Tror dom har tillverkningsrätt på nån motor som dom e i farten o ska sälja nu.

Sen kan man återfinna dom på vattenpumpar, småflyg och Lasse försöker lobba in motorn i supercart med

En del folk där i sösdala som var inblandade i highland.
Rollox heter firman.
Läst om folk som köpt highlandreservdelar genom dem också, på någon svensk highlandblogg
 
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
Street Triple, Ktm Freeride
image.jpg
Skulle gärna vilja se ett liknande bygge.....hemma i mitt garage :tummenupp
Någon som kan identifiera vilken Honda bygget är baserat på??
Ha d gött
 
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
Street Triple, Ktm Freeride
Ramen verkar oxå som du skrev vara ifrån en cb400 (Hawk) USA version... Ombyggd till monodämpare (nu blev det jobbigt ;))
Tack för hjälpen
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Notera att det är inlägg från två olika användare med lite för lika avatarer ;)

Viktor kör yoshilogga som han skaffade när han höll på som värst med sin håriga Suzuki och jag kör Moriwaki som byggde en del fräcka Honda VTR- hojar ( som jag är helfrälst på )
 

marrdin

Nu blir vi farliga!!!
Gick med
12 Apr 2007
Ort
limmared
Hoj
SP1 - 00, XR 650 -03, 1,5st CR 250 -97, CRF 450-07, RMZ 450 -07.
Saknar nåt brutalt i street eller motardsegmentet. Ni nämner mt01 , kommer alltid bli för tung för mig. Sen en moddad ktm 525 tror jag det stod, lite för liten över 120km/h. Så nåt däremellan, gärna twin ( inget krav) max 150-160kg och snabb till 200km/h. Hanterbarhet och bakhjulsåka i alla farter är viktigt. Vad tror ni om det? Förslag på kombinationer? Funderar själv på vad jag kan bygga av xr650 eller cr 250 ram. Motor oklart.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Saknar nåt brutalt i street eller motardsegmentet. Ni nämner mt01 , kommer alltid bli för tung för mig. Sen en moddad ktm 525 tror jag det stod, lite för liten över 120km/h. Så nåt däremellan, gärna twin ( inget krav) max 150-160kg och snabb till 200km/h. Hanterbarhet och bakhjulsåka i alla farter är viktigt. Vad tror ni om det? Förslag på kombinationer?
Vad hamnar vågen på ifall man toklättar en TL1000S/R, VTR1000F?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Saknar nåt brutalt i street eller motardsegmentet. Ni nämner mt01 , kommer alltid bli för tung för mig. Sen en moddad ktm 525 tror jag det stod, lite för liten över 120km/h. Så nåt däremellan, gärna twin ( inget krav) max 150-160kg och snabb till 200km/h. Hanterbarhet och bakhjulsåka i alla farter är viktigt. Vad tror ni om det? Förslag på kombinationer? Funderar själv på vad jag kan bygga av xr650 eller cr 250 ram. Motor oklart.

Tror att Highlanders flattrack-hoj tog fasta på just det hålrummet. Synd att det inte lyckades ända ut till marknaden.

http://www.bikez.com/motorcycles/highland_950_street_tracker_2012.php

ISR har f.ö. byggt en liknande och mycket frän flat track-inspirerad lätt hoj med V-twin från Folan. Såg den live igår.
 
Last edited:

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Saknar nåt brutalt i street eller motardsegmentet. Ni nämner mt01 , kommer alltid bli för tung för mig. Sen en moddad ktm 525 tror jag det stod, lite för liten över 120km/h. Så nåt däremellan, gärna twin ( inget krav) max 150-160kg och snabb till 200km/h. Hanterbarhet och bakhjulsåka i alla farter är viktigt. Vad tror ni om det? Förslag på kombinationer? Funderar själv på vad jag kan bygga av xr650 eller cr 250 ram. Motor oklart.

Det du nämner där låter ju som en yamaha mt09
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Saknar nåt brutalt i street eller motardsegmentet. Ni nämner mt01 , kommer alltid bli för tung för mig. Sen en moddad ktm 525 tror jag det stod, lite för liten över 120km/h. Så nåt däremellan, gärna twin ( inget krav) max 150-160kg och snabb till 200km/h. Hanterbarhet och bakhjulsåka i alla farter är viktigt. Vad tror ni om det? Förslag på kombinationer? Funderar själv på vad jag kan bygga av xr650 eller cr 250 ram. Motor oklart.


Skall det gå snabbt till 200 krävs det i storleksordningen 80-100 häst, det kan man iof få ur en Aprilia SXV550 men till katastrofal hållbarhet. Skall det hålla så är det motorer i stil med Ducati/Aprilia/KTM 750-1000cc twinnar och de väger på tok för mycket för att du skall klara viktkravet utan dyr anorexiakost. Att stoppa in en Twin i ett crosschassie tror jag inte på, de har ju ramrör under motorn vilket ger mycket kapande om den skall ha en chans att få plats. Lättare att modifiera ramar som från början är avsedda att inte ha dessa ramrör.

Jag tror mer på att leta upp vilken motor man vill ha och ta dess originalchassie och börja därifrån.
 

marrdin

Nu blir vi farliga!!!
Gick med
12 Apr 2007
Ort
limmared
Hoj
SP1 - 00, XR 650 -03, 1,5st CR 250 -97, CRF 450-07, RMZ 450 -07.
Mt09 är tyvärr ca 30 kg för tung.
Street tracker ja, hade glömt den, lite kul skapelse ev. Hittar dock varken hk eller vikt.
Ang cr chassiet, blir isf en stånka i det på 60+hk. Kommer dock aldrig få rulla på gata.
Kan va som du säger boris att bäst är att utgå från ett koncept och vidareutveckla det.
Tack för svar. Ska kolla runt i sommar och ev bygga nåt i vinter.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top