Blir 747 för gammal?

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Polaren körde sin nybyggda minimoto motor på 747 i helgen och den nöp efter en stund.
Efter felsökande hittar vi inte exakt vad som orsakade detta men har en misstanke,
747an gick ut för ett år sedan, är det orsaken?
Oljan har stått varmt och blandades samma dag.
Annat som skulle kunna spela roll:
Kallt ute, ca 8-10 grader.
2% blandning som tidigare år, men nu mer varv i motorn, ca1000rpm mer upp till nära 18000,
för lite olja för varvtalet?
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Jag köper ny olja varje år, så jag har aldrig provat gammal själv. Vi blandar en liter 747 i 25 liter Aspen R, så det är ju helt klart i underkant med 2%.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
2% låter lite på en högvarvig liten motor. På 500-crossar körde de med så lite som 1% men 50-kubikarna hade ibland 5%. Vi kör 125/250GP på 3,85% som Mattias säger.

Nybyggd hoj, kallt ute. Låter ju som det mycket möjligt kan ha varit magert bestyckat också.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
När den nöp fick han ett fint avslag på topvarv och stiftet ser prima ut.
Ok, mer olja verkar vara grejen. Tack, men gärna mer input från fler.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Gokart åkare som varvar 18000 eller mer blandar betydligt mer olja, typ 6-7%
Oljeblandningen är direkt varvtalsberoende. Som tidigare sagt, en lågvarvig 500 kan lätt köra på 1%

Mats
 

Macko96

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2011
Ort
Linköping
Hoj
Husqvarna Te 250 -10, KTM 660 SMC -04
Det vanligaste blandningen på mopeder är någonstans mellan 2% och 3,5%... Fast vet inte om det ska vara det på minimoto dock.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Va förbi hos han nu och kollade, motuls dubbel ester 800 inköpt och han ska blanda 3,5 - 3,8 på helgens race.
 

Marcus_cbr

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Skövde
Hoj
En sån med trampor på..
Hur höga varv är 747:an specad för? Om någon vet :) Elf oljan jag kör på finns i två olika varianter. Den jag åker på är specad till just 18k varv. Den andra är upp till 25k varv.
 

Black Francis

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Ort
Vid berget
Hoj
Honda RS125R
Lånar tråden lite. Jag blandade till 25l Aspen R och en liter A747 och trodde att jag skulle köra upp det i tisdags..... S FEL man kunde gissa. Nu står jag med 18l premix och undrar om det är någon som vet (och har erfarenhet) hur länge den kan stå innan den blir dålig?
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Lånar tråden lite. Jag blandade till 25l Aspen R och en liter A747 och trodde att jag skulle köra upp det i tisdags..... S FEL man kunde gissa. Nu står jag med 18l premix och undrar om det är någon som vet (och har erfarenhet) hur länge den kan stå innan den blir dålig?

jag har låtit färdigblandad soppa stå under vintern iaf utan problem, kan ju rotera dunken lite innan man använder igen utifall det skulle settla sig lite, men inget jag sett eller upplevt iaf
 

#57 Thundrace

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Hofterup
Hoj
Ducati 1098S
Glöm inte att ju mer olja ni blandar i,desto mindre bensin,alltså snålare bränsleblandning,desto varmare går den,så skall ni öka oljeinblandningen så är det läge att feta på den lite...
 

Mattyyy

JJ(CBR)JJ Wannabe
Gick med
4 Apr 2012
Ort
Eskilstuna
Hoj
GasGas EC 125 SM -04
Det vanligaste blandningen på mopeder är någonstans mellan 2% och 3,5%... Fast vet inte om det ska vara det på minimoto dock.
Ja men en moped ligger oftast på betydligt lägre varv. En småtrimmad moppe brukar ha max top på 10000rpm ungefär
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Jag hat kört på blandad soppa som är 1½ år gammal, skaka den bara innan så är det lugnt. Vad det gäller gammal A747 olja så har jag kört på över två år gammal, dock är allt förvarat varmt.
Allt detta utan några som helst problem.
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Var ute och kollade på min 747 olja i garaget, och det är inget bäst före datum på den, dock ett tillverkningsdatum.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Var ute och kollade på min 747 olja i garaget, och det är inget bäst före datum på den, dock ett tillverkningsdatum.

Han kollade på flaskorna igen och det datum som finns är inte angivet som varken tillverkdatum eller bäst före,
men som du däger är det ju högst troligen tillverkdatum.

Vart köper man 747 till bra pris?
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top